Bilbyte i Sverige, vad är bäst och enklast?

Omoddade så är det väl bara Dana 60 som är hållbar. Originala grejer tål sällan något vidare med pulver.
Fast det ska inte bytas ut så mycket innan man får odödliga saker.
Bigger is better
Det tror jag inte
Omoddade så är det väl bara Dana 60 som är hållbar. Originala grejer tål sällan något vidare med pulver.
Fast det ska inte bytas ut så mycket innan man får odödliga saker.
Bigger is better
Jasså fords 35 splines med n huset tål inte 600 hkr plus tack för mig ha det:thumbsup:

Tycker man att en automatlåda växlar fel, så är det antingen en väldigt gammal bil eller så är man värdelös på att växla själv.

Att en väldigt gammal bil med automatlåda växlar sämre tycker jag verkar troligt, men att man skulle tycka att en automatlåda växlar fel för att man är värdelös på att växla själv får jag inte att gå ihop alls. Är man värdelös på att växla själv så tycker man väl snarare att en automatlåda är fantastiskt bra, eller hur? :-)

Jag vet inte om jag har haft speciellt otur med de bilar jag har hyrt, men jag har hyrt lite olika typer av bil med automatlåda ganska ofta på senare år och det är liknande beteende på alla. Endera växlar de inte alls så att motorn går på alltför låga varvtal och inte orkar, eller också växlar den ned för mycket så att det låter som att ventilerna skulle kunna komma farande genom huven vilken sekund som helst. :-) Sedan finns de de lådor som håller på och växlar upp och ned istället för att ligga kvar på den lägre växeln också.

Det är ju dock ofta som hyrbilar är enklare och billigare modeller, så det kan ju vara förklaringen. Köper man någon fin Benz eller Lexus så är det antagligen mycket bättre lådor i dem, men skulle jag t. ex. köpa en Yaris eller Vios så skulle jag då hellre välja manuell.

Att en väldigt gammal bil med automatlåda växlar sämre tycker jag verkar troligt, men att man skulle tycka att en automatlåda växlar fel för att man är värdelös på att växla själv får jag inte att gå ihop alls. Är man värdelös på att växla själv så tycker man väl snarare att en automatlåda är fantastiskt bra, eller hur? :)

Jag vet inte om jag har haft speciellt otur med de bilar jag har hyrt, men jag har hyrt lite olika typer av bil med automatlåda ganska ofta på senare år och det är liknande beteende på alla. Endera växlar de inte alls så att motorn går på alltför låga varvtal och inte orkar, eller också växlar den ned för mycket så att det låter som att ventilerna skulle kunna komma farande genom huven vilken sekund som helst. :) Sedan finns de de lådor som håller på och växlar upp och ned istället för att ligga kvar på den lägre växeln också.

Det är ju dock ofta som hyrbilar är enklare och billigare modeller, så det kan ju vara förklaringen. Köper man någon fin Benz eller Lexus så är det antagligen mycket bättre lådor i dem, men skulle jag t. ex. köpa en Yaris eller Vios så skulle jag då hellre välja manuell.

Nja, nu skrev jag det lite luddigt och med en baktanke.
Om du tycker att en ny BMW, Audi, MB eller annan vettig bil har en automatlåda som växlar fel så förstår du alltså inte hur en bil bör växla och bör således absolut inte köra med en manuell låda.

Man kan ju så att säga vara värdelös på att växla utan att man har en aning om det.

Men dina sista rader förklarar en hel del, så jag ger dig delvis rätt.
Finns inget värre än små bilar (eller stora) med klena motorer. Så där har du en poäng.
Jag blir oerhört förbannad på dessa japsar med underdimensionerad kraft under huven.
Det känns ju faktisk som att hela drivlinan är byggd i gummi.

Det tror jag inte

Jasså fords 35 splines med n huset tål inte 600 hkr plus tack för mig ha det:thumbsup:

Jodå, det gör den säkert. Det gör nog en Cheva 12 bult också och 8 3/4".
Tänkte mest på dragracing där effekten är högre än 600hk och asfalten inte hal som såpa.
Till ren racing så tror jag inte att någon kör med originalprylar.
På gatan funkar det fint en bra stund med orörda lådor och bakaxlar.

Hade en jag med Chevelle i slutet av 70 talet med en 454 LS6 ,en original dvs inte en klonad , den hade idag betingat runt 6-800tusen sek det är dagens sjuka priser,jag har kontakter så jag skulle kunna köpa en från staterna , skeppa den till Belgien samt sen köra hem bara , lång näsa till Svenska tullen Skulle kunna spara en bra slant , har kollat detta nyligen då jag om vi inte flyttar skall handla mig en jänkare igen

Hjälper det att skeppa bilen till Belgien om du ska registrera den i Sverige?

Tidigare fick väl en thai som flyttade hem till Thailand ta med sig en bil utan att betala importskatt på den. Tillhörde sas bohag om den hade ägts minst ett år innan återflytt. Kan ju vara intressant att kolla upp om det stämmer för den som flyttar ner med fru.

/ SatanG

Tidigare fick väl en thai som flyttade hem till Thailand ta med sig en bil utan att betala importskatt på den. Tillhörde sas bohag om den hade ägts minst ett år innan återflytt. Kan ju vara intressant att kolla upp om det stämmer för den som flyttar ner med fru.

/ SatanG

Den möjligheten finns även för Svenskar, men tror att bilen måste ägas i 3 år. Dessutom måste den vara högerstyrd.

Tallen på MPR vet jag planerar för det. Så kolla med honom för korrekt info.

Sitter i precis samma sits som du Berralund,leasingen går ut om 1,5 år men tiden går fort och man bör nog vara ute i god tid för att beställa en ny. Har idag en Peugeot 2008 SUV Aut som jag är ganska nöjd med men sneglar mot en 3008 av den enkla anledningen att få lite bättre komfort.
Kollade runt en hel del på alla möjliga och omöjliga märken innan jag bestämde mig för just Peugeot och det finns inte många som matchar leasingkostnaden på den med tanke på vad som ingår i priset. Visst kan man få det billigare men då blir det dom absolut billigaste modellerna med väldigt klena motorer och noll utrustning,min är en Allure med 6-växlad låda och 110 HK motor,pannoramatak,vinterdäck som jag betalar 2800/mån vilket jag tycker är helt ok.
Frugan tog sitt körkort för exakt två år sedan och det blev med automat skulle hon sedan vilja ta för manuell så är det en ganska enkel historia,en uppkörning med manuell bara så är saken biff.

Att en väldigt gammal bil med automatlåda växlar sämre tycker jag verkar troligt, men att man skulle tycka att en automatlåda växlar fel för att man är värdelös på att växla själv får jag inte att gå ihop alls. Är man värdelös på att växla själv så tycker man väl snarare att en automatlåda är fantastiskt bra, eller hur? :)

Jag vet inte om jag har haft speciellt otur med de bilar jag har hyrt, men jag har hyrt lite olika typer av bil med automatlåda ganska ofta på senare år och det är liknande beteende på alla. Endera växlar de inte alls så att motorn går på alltför låga varvtal och inte orkar, eller också växlar den ned för mycket så att det låter som att ventilerna skulle kunna komma farande genom huven vilken sekund som helst. :) Sedan finns de de lådor som håller på och växlar upp och ned istället för att ligga kvar på den lägre växeln också.

Då kan jag upplysa dig om att tillex RAV 4 har en likadan låda som Lexus , så hur skulle den då kunna vara bättre , bara för att det står Lexus på bilen eller ??? Inte fan har Toyota sämre lådor , du tror inte Benz har problem med sina? , Nej nu är du nog ute på fel väg , det är bara nys ,inget annat ...:)

/ SatanG
Billigare inportskatt enligt min kompis samt hans kontakter , sen köra in den i Sverige

Sitter i precis samma sits som du Berralund,leasingen går ut om 1,5 år men tiden går fort och man bör nog vara ute i god tid för att beställa en ny. Har idag en Peugeot 2008 SUV Aut som jag är ganska nöjd med men sneglar mot en 3008 av den enkla anledningen att få lite bättre komfort.
Kollade runt en hel del på alla möjliga och omöjliga märken innan jag bestämde mig för just Peugeot och det finns inte många som matchar leasingkostnaden på den med tanke på vad som ingår i priset. Visst kan man få det billigare men då blir det dom absolut billigaste modellerna med väldigt klena motorer och noll utrustning,min är en Allure med 6-växlad låda och 110 HK motor,pannoramatak,vinterdäck som jag betalar 2800/mån vilket jag tycker är helt ok.
Frugan tog sitt körkort för exakt två år sedan och det blev med automat skulle hon sedan vilja ta för manuell så är det en ganska enkel historia,en uppkörning med manuell bara så är saken biff.
Det låter ju väldigt positivt, jag tänker som du och vill vara ute i god tid och kolla vad som finns. Efter dina ord ligger Peugeot ännu bättre till men vi behöver en lite större. Och dessutom är det skitkul att kolla runt.

Då kan jag upplysa dig om att tillex RAV 4 har en likadan låda som Lexus , så hur skulle den då kunna vara bättre , bara för att det står Lexus på bilen eller ??? Inte fan har Toyota sämre lådor , du tror inte Benz har problem med sina? , Nej nu är du nog ute på fel väg , det är bara nys ,inget annat ...:)

Det var ju bara exempel. :-) Jag har ju inte skrivit att Lexus är bättre än RAV 4. Vissa Toyota har dåliga automatlådor, dock. Inte för att de går sönder kanske, men att man får den där dåliga körupplevelsen som jag beskrev. Det gäller att läsa tester och kundkommentarer innan man köper automatväxladbil, är mitt intryck, och försöka se till att provköra ordentligt först också.

Ja som min brorsa som ligger i 150 på motorvägen på 3:an i mil efter mil, fick säga till han hela tiden. Han insåg till slut att automat nog inte e så dumt, drar ju mycket mindre bränsle, för honom....

Manuell låda är nog utdöende, som sagt. Därefter är det väl enbart automatåda som kommer att finnas. Självkörande bilar vill nog folk också ha... :-)

Just 3008 är lite cool angående dess instrument, man kan ändra som fan på utseendet, man kan flytta om mätare och byta storlek på dom samt färg!
En kompis köpte en sådan med special lack och pling pling, men ett varningens finger: franska bilar överlag är inga höjdare, billiga och sköna att köra men teknist sett inga höjdare. Har haft 2 st, en cittoträng skåpbil och en pegöööt skåpbil, kamremmen skar vid 1500 mil, fans för lite olja i motorn tydligen!!! Elsystemet på cittoträngen kajakde ur redan vid 800 mil!

Då kan jag upplysa dig om att jag faktiskt TROR att en Rav4 inte alls har en likadan låda som någon Lexus.
Jag orkar inte googla, men finner det knappast trovärdigt.
En Yamaha FS-1 har inte samma låda som en Yamaha R1, även om bägge är Yamaha.
En MB A-klass har inte samma låda som en S-klass AMG.

Varför skulle en Rav4 ha samma låda som en Lexus (nåja, kanske NX-Lexusen)

En låda anpassas till den motorn som den är kopplad till. Både elektroniskt och mekaniskt.

Det var ju bara exempel. :) Jag har ju inte skrivit att Lexus är bättre än RAV 4. Vissa Toyota har dåliga automatlådor, dock. Inte för att de går sönder kanske, men att man får den där dåliga körupplevelsen som jag beskrev. Det gäller att läsa tester och kundkommentarer innan man köper automatväxladbil, är mitt intryck, och försöka se till att provköra ordentligt först också.

Det är i kombination med klena motorer som gör att det är bedrövligt.
Själv undviker jag klena motorer och vill minnas att jag inte har haft under 180hk i någon bil (nåja, hade en och annan 140 i mina unga år)

Det är i kombination med klena motorer som gör att det är bedrövligt.
Själv undviker jag klena motorer och vill minnas att jag inte har haft under 180hk i någon bil (nåja, hade en och annan 140 i mina unga år)

Ja, det är ju motorkraft eller många växlar att välja på. :-) I billigare bilar verkar det ju sparas in på båda delarna.

Då kan jag upplysa dig om att jag faktiskt TROR att en Rav4 inte alls har en likadan låda som någon Lexus.
Jag orkar inte googla, men finner det knappast trovärdigt.
En Yamaha FS-1 har inte samma låda som en Yamaha R1, även om bägge är Yamaha.
En MB A-klass har inte samma låda som en S-klass AMG.

Varför skulle en Rav4 ha samma låda som en Lexus (nåja, kanske NX-Lexusen)

En låda anpassas till den motorn som den är kopplad till. Både elektroniskt och mekaniskt.
Detta var 2010 , då upplystes jag om att även Toyotas bättre modeller dvs Lexus hade likadan Automatlåda som jag hade på min Raw 4 , detta kollade jag noga då jag trodde jag skulle behöva byta låda ,, jag bytte olja samt en sensor sen gick lådan perfect tills jag sålde bilen , hur det är idag vet jag inte alls , men att påstå att Toyota skulle stoppa i lågekonomi lådor i sina bilar är rent nonsens , Visa på trovärdig källa på det i stället :) Toyota är ett av värdens mest pålitliga bilmärken , tror du på allvar att de sätter in lågprislådor ,, knappast troligt , dessutom är de dyrare än många andra japsar

Liknande trådar

Tillbaka
Topp