Bli Thailändsk medborgare

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
sedan har väl ungdomar med dubbelt medborgarskap en valmöjlighet att antingen göra lumpen i sverige eller thailand? Min thaibrorsa kom till sverige när han va 14, jag vet inte om han har svenskt medborgarskap nu 11 år senare, men han tog en flygtur till Udon thani och betalade 30,000B tror jag det va för att slippa göra lumpen i thailand, som va väldigt många månader. Jag harockså hört hemska storys också vad ungarna tvingas utföra.
TIll oss sa dem att om sonen drar kort att han ska göra lumpen så måste han göra den eller avsäga sig medborgarskapet.

Vill minnas lumpen är två år. Sen går väl allt muta sig ur.

Vi får väl hoppas på turen.

Blir ju lite bissart om man ska göra lumpen i två länder.

Ok, vi får hoppas då janne, men vad jag just sa va vad som gällde för brorsan min och det va kanske 4 år sedan, jag tror thailändarna mönstrar vid 20, och då va det den summan han kom undan med.

Vilka problem är det Du har`?

som Usu innehavare så äger jag marken under den tid som avtalet löper, översätt Usu fruit, vad betyder det? allt som marken ger, tillhör innehavaren.:)

Vilka problem är det Du har`?

Haha snurrpelle kan du vara själv , din text är ju motsägelsefull så det räcker och blir över , I ena stycket påstår du att du äger marken under denna tid, i nästa mening skriver du att allt som marken ger tillhör innehavaren ,dvs brukaren , det senare är helt korrekt , det första helt åt hillvitte fel ,,

Snurrpelle ;)

Låt oss nu reda ut i all välmening, vari ligger felet vad jag skrivit.....

Nix o no, Om Du har ett Usu Fruit, avtal, som är inskrivet på chanotten, land office, någon skrev tidigare, gäller 30 år, snurrpelle, tiden regleras av vad som står i avtalet, observera nu, som Usu innehavare så äger jag marken under den tid som avtalet löper, översätt Usu fruit, vad betyder det? allt som marken ger, tillhör innehavaren.

Phonta skriver:

Haha snurrpelle kan du vara själv , din text är ju motsägelsefull så det räcker och blir över , I ena stycket påstår du att du äger marken under denna tid, i nästa mening skriver du att allt som marken ger tillhör innehavaren ,dvs brukaren , det senare är helt korrekt , det första helt åt hillvitte fel ,,

Läs lagen istället för att tjafsa, Usu Fruit innehavaren tar temporärt över äganderätten av marken under avtalstiden, ner på knä och be om ursäkt, helt åt hillvitte , felstavat? kanske det heter, åt helvete?

Uppfattar det som att Ni inte vill lyssna och lära, har Ni frågor om Usu Fruit, fråga inte mig, kontakta din advokat

I din värd är uppenbarligen nyttjanderätt och äganderätt liktydigt , dock inte hos en normalt kunnig person , möjligtvis tänker du rätt , men du skriver fel . och här är ju texten det som skall beaktas , En usufruchttagare är inget annat än en nyttjanderättshavare EJ ÄGARE , inte ens temporärt ...under avtalstiden . Sen att ägaren förmodligen har svårt att häva detta ingångna avtal eller ens att påverka hör inte till frågan. håll isär begreppen om du vill kunna kalla folk för snurrpelle:)

Sluta nu tjafsa själv och skriv korrekt så klarar du dig undan rättelser som du tydligen inte klarar av att ta ;)

Fö, så har jag just för ett år sedan kontaktat en i ämnet kunnig advokat belägen i Korat , just i detta ämne , där har jag inhämtat mina kunskaper och därför ingick jag ej i ett usufruchtavtal avtal med min hustru , du har inget att lära mig i dessa frågor då jag har allt på pränt från en av Thailands mest kunniga advokater i just detta ämne .

Senast redigerad av en moderator:
Phonta

Jag ger dig rätt på alla punkter, naturligtvis är det jag som är en snurrpelle,
sen är det väl dumt av mig att gå i match med en av Thailands bästa advokater,
har Du något namn på denna advokat?

Jag har skrivit hur många gånger som helst, Usuinnhavaren tar över marken, som att denna vore ägare.

Berralund tycker att Ubon ska skärpa till sig, visst inga problem, Ubon gillar inte cencur....

Ubon , du behöver inte alls ge mig rätt på alla punkter, advokaten jag har haft kontakt med är en av Engelsmännen på Issan laywers kontor i Korat , jag hade för avsikt att ingå i dett likadant avtal med min hustru , det visade sig att detta inte alls är så säkert som många tror , det finns så att säga gråzoner (inte alls svart och vitt ) i dessa avtal .. Min hustru och jag är tillex gifta i Thailand (även i Sverige ) , hade hon bara varit en kvinna vem som helst så hade det varit bättre , sen kan man se allt från olika håll , jag bedömde detta som alltför osäkert att satsa merparten av mitt livs sparande på ,därför hyr jag nu istället ett hus där jag vill leva med min hustru... Vill bra att detta skall vara en saklig information och därför lite petnoga om vad som gäller då många kanske tror att detta är ett 1005igt avtal , vilket ej är fallet ....

Ha det så gott , kanonfint ser det ut att vara (Din farm) :thumbsup:, även jag gillar Isaan ,dock ej att bo där på heltid , samt ej att satsa mina slantar på något som sedan hennes avkomma förmodligen kommer att misssköta eller spela bort .............;)

Ok, detta va inte meningen men tråden från början, men nu en stilla fråga till dig som tyker dig veta...

-Om du som farang äger nyttjanderätten, så kan du ändå inte förhindra att den egentliga ägaren att sälja marken och åtminstone i teorin göra sig en saftig vinst?

Ubon , du behöver inte alls ge mig rätt på alla punkter, advokaten jag har haft kontakt med är en av Engelsmännen på Issan laywers kontor i Korat , jag hade för avsikt att ingå i dett likadant avtal med min hustru , det visade sig att detta inte alls är så säkert som många tror , det finns så att säga gråzoner (inte alls svart och vitt ) i dessa avtal .. Min hustru och jag är tillex gifta i Thailand (även i Sverige ) , hade hon bara varit en kvinna vem som helst så hade det varit bättre , sen kan man se allt från olika håll , jag bedömde detta som alltför osäkert att satsa merparten av mitt livs sparande på ,därför hyr jag nu istället ett hus där jag vill leva med min hustru... Vill bra att detta skall vara en saklig information och därför lite petnoga om vad som gäller då många kanske tror att detta är ett 1005igt avtal , vilket ej är fallet ....

Ha det så gott , kanonfint ser det ut att vara (Din farm) :thumbsup:, även jag gillar Isaan ,dock ej att bo där på heltid , samt ej att satsa mina slantar på något som sedan hennes avkomma förmodligen kommer att misssköta eller spela bort .............;)

Jag återkommer

Som innehavare av en usufrucht så kan man ex hyra ut marken och erhåller 100% av intäkterna. Men det avgörande är ju vem som har rätt att sälja marken och det har bara ägaren, så att säga att man temporärt äger marken är fel.
Ägaren kan sälja marken när den vill men usufrucht avtalet följer med i köpet.

Så kontentan av det hela är att du som usufrucht ägare inte kan sälja marken, så Då har ju phonta pb rätt, Ubon fel

Vem som har rätt eller fel är ganska oviktigt i sammanhanget , det viktiga i det hela är att folk som läser inte får en felaktig bild av vad detta avtal innebär , det finns en del fallgropar , tillex den man tecknar detta med ,samt vilket förhållande du har till densamma . Jag litar dessutom EJ på dessa avtal som Farng , i en domstol mot tillex en avlidens maks släkt kan du ge dig fan på att domstolen dömer till tillex barnens fördel , ger dig en mindre ersättning för att du tvingas lämna över marken med huset du trodde att du skulle bo i resten av livet .. vem villl föresten leva i ständigt krig med familjen som vill åt sin dotters hus ...

Nej tack

Ägaren kan sälja marken när den vill men usufrucht avtalet följer med i köpet.;):thumbsup:

Hade en ganska lång diskussion om detta med nämda advokatfirma , allt finns inte med i lagtexten , en massa gråzoner finns , SPECIELLT FÖR EN FARANG I THAILAND, glöm bara inte att du inte är en fullvärdig medborgare , du ses inte som den som har samma rättigheter som en Thai , jag skulle definitivt satsa mina slantar i en vadslagning om vilken som vinner
vid en domstol ,Thaifamiljen ..............och Farang står utan tillgångar:p

Senast redigerad av en moderator:
Första lilla steget mot ett eventuellt thaimedborgarskap, lokaliserat skolan där jag skall lära mig läsa och skriva, ska välja 20 kurser a 2 timmar med privatlärare. Den snygga tjejen i receptionen log lite o sa att jag kan ju prata jätte bra, ja sa jag, men jag kan inte allt, och det e det jag vill kunna...

Thaimedborgare kan ta 5 år eller 10, känns som om det kan gå att genomföras iaf tillslut.

Första lilla steget mot ett eventuellt thaimedborgarskap, lokaliserat skolan där jag skall lära mig läsa och skriva, ska välja 20 kurser a 2 timmar med privatlärare. Den snygga tjejen i receptionen log lite o sa att jag kan ju prata jätte bra, ja sa jag, men jag kan inte allt, och det e det jag vill kunna...

Thaimedborgare kan ta 5 år eller 10, känns som om det kan gå att genomföras iaf tillslut.
Vad jag läst så ska man utöver att kunna språket väl vara kunnig i thai kultur och historia, dessutom ska man ha en egenskap/kompetens som tillför landet nåt lite extra.

Är Jonas Andersson thaimedborgare?
Han, om någon svensk, bör väl inte ha några större problem med det.

Heter han Andersson, den där som sjöng gamla sånger?

Vad jag läst så ska man utöver att kunna språket väl vara kunnig i thai kultur och historia, dessutom ska man ha en egenskap/kompetens som tillför landet nåt lite extra.

Som sagt, det finns nog en chans tror ja... Nästa steg blir att öppna butik i Pattaya och regga bolag. Har pratat om butik med min granne som har tänt på alla cylindrar, finns en del pengar att tjäna om man e lite driftig.

Som sagt, det finns nog en chans tror ja... Nästa steg blir att öppna butik i Pattaya och regga bolag. Har pratat om butik med min granne som har tänt på alla cylindrar, finns en del pengar att tjäna om man e lite driftig.
Lycka till Krister, håller tummarna för dig :thumbsup::thumbsup:

Ja, efter en del googlande så hette han det.
Stod "Nationality: Sweden" på wikipedia. Om det stämmer vet jag dock inte.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

E
Svar
3
Visningar
2 K
E
H
Svar
20