Ok,
Tackar för svar.
Men du svarade nog inte helt på det, jag var intresserad av.
För du skrev så här:
"Hade Thailand varit som det var förr hade jag och familjen bott i Thailand för gott nu, tycker också att utvecklingen har gått åt fel håll, men det kan ju delvis bero på att man är äldre och saknar det som var."
Vad är det, som har ändrats från förr ?
Utveckling gått åt fel håll ?
Hej
Förstod nästan det men när jag började tänka på byn så kom det bara av sig själv.
Det är väldigt mycket som har ändrats, se bara på naturen, för 30 årsedan var fortfarande stora delar av landet djungel och skog, tänker då ex.vis på Petchabun och bergsområdena där, då fanns det gott om vilda djur och stora områden var väglösa, vattnet som rann i bäckar och åar var helt kristallklart.
Nu är bergen nästan kala och det mesta av jorden har spolats bort av regnen, nu växer det mest buskar där tidigare gigantiska träd stod, nästan alla större djur är också borta, om det finns vatten i bäckar och åar så är det inte kristallklart längre, åker man till en plats är det ibland svårt att känna igen sig.
Även den politiska situationen har förändrats till det sämre, landet har ju en historia av 19 militärkupper och kuppförsök, men under en period ifrån 1997 till 2006 upplevde Thailand den längsta demokratiska perioden i sin historia, mängder av bra saker genomfördes t.ex allmän sjukvård, gratis skolmat, mjölk började delas ut i skolan, el och telenätet bygges ut och folk fick det bättre ekonomiskt.
Sen förändrades läget för vår del helt klart av att vi fick barn 2008, det råkade dessutom sammanfalla med att demokratin avskaffades i Thailand 2006, landet sedan dess återkommande drabbats av politiska oroligheter och har blivit en militärdiktatur, att i det läget flytta till Thailand och låta vår son växa upp i en militärdiktatur och gå i en skola med indoktrinering och nationalism på schemat kändes inte rätt. Dessutom skulle det innebära att han riskerade att tvingas göra militärtjänst i Thailand.
Det har ju sina risker att göra militärtjänst i Thailand, en av frugans kusiner dog när han som värnpliktig trampade på en mina vid gränsen mot Kambodja när det var bråk länderna emellan om ett tempel där på gränsen, vi har även en granne i byn som tvingades att skjuta demonstranter i Bangkok 1992 när han gjorde militärtjänst, han tömde gråtande sitt magasin rakt in i folkmassan, ett 100 tal döda förde bort på lastbilar, ca 700 skadades och 175 personer saknas ännu ifrån den händelsen som kallas Black May 1992.
Hade den demokratiska utvecklingen inte tagit slut 2006 så hade vi garanterat bott i Thailand på heltid nu, vi blev ju självförsörjande och hade inkomster för att klara av att leva och bo där.
Sen är det ju ofrånkomligen så att många vänner man en gång hade nu är borta, det påverkar också naturligtvis, tänker då både på Thailändska vänner och falanger, sen oroar ju även knarket som numera verkar finnas överallt och även har nått ungdomarna ute på landet i dom små byarna.
Mvh isan lover