Jag är född i Sverige, har svenskt namn men mina föräldrar är från Finland. Mina föräldrar kunde inte finska för de var från ett svensktspråkigt område där bara svenska pratades. När jag var 5 och ett halvt år så tog mina föräldrar beslutet att flytta "hem" vilket var deras sämsta beslut i deras liv och även min framtid. Efter 6 månader ville jag och mina syskon tillbaka till Sverige. Så blev det inte och när jag fyllt 21 år så flyttade jag till Sverige där jag levt sen dess, förutom de 2 sista åren i Thailand. En sak som jag upplevde väldigt snabbt var att trots att jag var född i Sverige, pratade svenska, hade namn som alla i Sverige men hade anknytning till Finland var hur rasistiska kommentarer florerade om min bakgrund.
Jag har många gånger tänkt hur andra med invandrarbakgrund känt sig som stått längre bort från Sverige, t.ex en svart afrikan. Varje gång när jag lyckades med nåt så blev jag ifrågasatt. Jag lyckades på mitt första jobb lära mig jobbet och blev den bästa av mina kolleger, vilket skapade problem. Detta var på en arbetsplats med många från trasiga hem men den rasistiska inställningen från en med svenskt namn och svenska som modersmål som fick utstå detta 1979 och framåt gjorde mig förvånad.
Jag minns en sak som retade många var att jag visste mer om svenska samhället än många av mina kolleger som bott i Sverige hela sitt liv och de blev provocerade av mitt kunnande som blev sanning när de kollat. I Finland där jag växte upp tittade vi nästintill bara på svensk TV, förutom svenskspråkig finländsk tv och min dröm att återvända där jag fötts var stor.
Inte lätt att vara annorlunda, även med små variationer.