Förlängningen av Visa Excemption.

 
Anlände på lördagsmorgon till Suvarnabhumi. Immigration stämplade bara 30 dagar som förut. Hade läst att man nu har tillfälligt förlängt till 60 dagar. Hur är det nu egentligen? Skall man bara konstatera ”this is Thailand”‍

Tråkigt att höra och har ingen aning om när Visa Exemption går från 30 till 60 dagar och det är naturligtvis väldigt många som undrar detsamma?

 
Anlände på lördagsmorgon till Suvarnabhumi. Immigration stämplade bara 30 dagar som förut. Hade läst att man nu har tillfälligt förlängt till 60 dagar. Hur är det nu egentligen? Skall man bara konstatera ”this is Thailand”‍

Thailand är oförutsägbart vad gäller det mesta om allt vad gäller regler å annat.
va tydligen viktigare å ge kineser...ryssar å indier 90 dagar visumfritt.
 
Ok, och vad syftas med "entitled to visa exemption for the purpose of tourism business engagement"?
Tror det är detta text stycket du avser i länken du skickade. Men observera att det är ett komma tecken efter "tourismen".

Om du skall resa som turist? Så är ju det som står om "Business and short term work purposes" inte relevant för din del och för övrigt så krävs det också ett "Work Permit" om man skall arbeta i Thailand.

Thai visa exemption extended to 60 days:​

  • Establishment of a list of countries and territories whose passport or travel document holders can enter Thailand temporarily for tourism, business, or short-term work purposes and are exempt from visa requirements, allowing them to stay in the Kingdom for up to 60 days. The list now includes 93 countries and territories, up from 57 previously.
Som du kanske sett så kommer dock så småningom det troligen krävas att man gör en ETA (Electronic Travel Authorization) i förhand om man skall resa in i Thailand på "Visa Exempt". Australien verkar enligt info att bli första land som från ca december med andra länder som följer senare men kan inte säga när Sverige och Finland följer? Dock som senast från 1 juni 2025 som jag kan förstå.
 
Tror det är detta text stycket du avser i länken du skickade. Men observera att det är ett komma tecken efter "tourismen".

Om du skall resa som turist? Så är ju det som står om "Business and short term work purposes" inte relevant för din del och för övrigt så krävs det också ett "Work Permit" om man skall arbeta i Thailand.

Thai visa exemption extended to 60 days:​

  • Establishment of a list of countries and territories whose passport or travel document holders can enter Thailand temporarily for tourism, business, or short-term work purposes and are exempt from visa requirements, allowing them to stay in the Kingdom for up to 60 days. The list now includes 93 countries and territories, up from 57 previously.
Som du kanske sett så kommer dock så småningom det troligen krävas att man gör en ETA (Electronic Travel Authorization) i förhand om man skall resa in i Thailand på "Visa Exempt". Australien verkar enligt info att bli första land som från ca december med andra länder som följer senare men kan inte säga när Sverige och Finland följer? Dock som senast från 1 juni 2025 som jag kan förstå.
Ja skulle det ha varit ett komma efter "tourism" hade jag ju förstått allt med detsamma. Men det finns ju inget komma där på första sidan. Tycker att en ambassad skulle vara så kompetent att dom kan skriva rätt. Du kopierade länken jag lade till, där är det ju helt förståeligt skrivet.
 
Senast ändrad:
Ja skulle det ha varit ett komma efter "tourism" hade jag ju förstått allt med detsamma. Men det finns ju inget komma där på första sidan. Tycker att en ambassad skulle vara så kompetent att dom kan svenska språket.
Det är tyvärr mycket som är otydligt och svårtolkat eller som blir felöversatt till svenska speciellt om ursprunget är ifrån Thai.

När jag översätter från Thai så gör jag detta till engelska då detta brukar bli bättre och det är så att de flesta översättningsprogram som t.ex. Google Translate först gör en översättning från originalspråket till engelska och vidare översättning därifrån till svenska. Om jag översätter norska till svenska eller tvärtom via översättningsprogram blir ofta texten väldigt svårbegriplig trots att språken är nära varandra har jag märkt.

Men det viktiga är ju att du nu vet vad som gäller och det kan också gå bra att förlänga på plats i Thailand på ett lokalt immigration kontor få stanna i ytterligare i 30 dagar utöver de 60 dagarna man nu får rest in i Thailand på Visa Exempt.
 
Det är tyvärr mycket som är otydligt och svårtolkat eller som blir felöversatt till svenska speciellt om ursprunget är ifrån Thai.

När jag översätter från Thai så gör jag detta till engelska då detta brukar bli bättre och det är så att de flesta översättningsprogram som t.ex. Google Translate först gör en översättning från originalspråket till engelska och vidare översättning därifrån till svenska. Om jag översätter norska till svenska eller tvärtom via översättningsprogram blir ofta texten väldigt svårbegriplig trots att språken är nära varandra har jag märkt.

Men det viktiga är ju att du nu vet vad som gäller och det kan också gå bra att förlänga på plats i Thailand på ett lokalt immigration kontor få stanna i ytterligare i 30 dagar utöver de 60 dagarna man nu får rest in i Thailand på Visa Exempt.
Det är så här : Jag har en "fattig pension" och undrar hur vad som händr när pengarna redan är beskatteade i Sverige?
 
Det är så här : Jag har en "fattig pension" och undrar hur vad som händr när pengarna redan är beskatteade i Sverige?
Om du vistas mer än 180 dagar i Thailand på detta och kommande kalenderår så är frågan relevant.

Om man enbart har Allmän pension och Tjäntepensioner som blivit beskattade i Sverige oavsett om det dras normal eller s.k. Sink-skatt 25% och som skickas till Thailand så bör ju det inte bli någon ytterligare skatt i Thailand av vad jag kan förstå enligt det dubbelbeskattningsavtal som finns mellan Sverige och Thailand. Men...även om det slutar så kan man ju bli skyldig att deklarera även i Thailand som då kan kräva t.ex. att få ett underlag ifrån svenska skattemyndigheten.

Men om man stannar mer än 180 dagar i Thailand per kalenderår och vad det gäller inkomster som inte har beskattas i Sverige eller har överförts till Thailand så råder det för närvarande en stor osäkerhet om hur utfallet blir?
 
Det är så här : Jag har en "fattig pension" och undrar hur vad som händr när pengarna redan är beskatteade i Sverige?

Som jag tolkat det så ändrar det inget för dig, dubbelbeskattningsavtal och högre skatt uttagen på pensionen i Sverige.
Möjligtvis deklaration men skulle tro du inte kommer prioriteras så bara sitt lugnt i båten så länge.

/ SatanG
 
Men det viktiga är ju att du nu vet vad som gäller och det kan också gå bra att förlänga på plats i Thailand på ett lokalt immigration kontor få stanna i ytterligare i 30 dagar utöver de 60 dagarna man nu får rest in i Thailand på Visa Exempt.
Visst vet jag, och visste redan före jag skrev. Men jag är en person med starka åsikter ibland, och ville ha en diskussion om detta. Kan inte förstå att det skulle vara så svårt att få till det på några rader normal engelska, så att alla skulle veta vad det är frågan om, utan att behöva fundera (vilket jag alltså inte gjorde i verkligheten). Ifall nån vill diskutera mera med en som jag, finnes jag vid Harry's i Pattaya från och med den 25.9.
 
 

Liknande trådar

J
Svar
18
Visningar
2 K
anonymous
A
L
Svar
24
Visningar
6 K
lensos
L
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
W
Svar
2
Visningar
2 K
A
A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp