Ansöka om Turist visa till Sverige

 
Om det är han som står för fiolerna när hon kommer hit så är det ju inte turistvisum som hon kommer på, då har han bjudit in henne på besöksvisum. Turistvisum så är det ju hon själv som står för fioler

M

Märkligt att folk käftar emot när det står svart på vitt att man kan stå för ekonomin även på turistvisum.
Kurant är liksom Ampa 69 defakto inte läskunniga , och kan ju ALDRIG ha fel i sina påståenden. Min polare visade upp sin ekonomi samt att hon kommer på ett visum där det står Turistvisum. Jag har det ju på messenger, så finns inte utrymme för misstag, dessutom som du skriver Pan Pan , det accepteras båda varianterna vad gäller ekonomin under vistelsen
 
Det står tom på immigrations sida att man kan stå för.
Jag hade inget boende i Sverige att bjuda till, jag var utskriven, åkte på turistvisum och uppvisande av min inkomst.
Olika krav på turist och besöksvisum men jag kan stå för ekonomin om flickvän eller fru åker på båda typerna av visum, där är det samma.

Helt korrekt. Våra tre besökare vi hade i somras från Thailand reste alla tre på turistvisum men det måste försklaras i ansökan hur dom avser att hantera kostnaderna under sin resa, hur dom ska bo etc etc och där var jag en del av deras ansökan eftersom jag stod för boende och uppehålle de dagarna dom bodde hos oss i Sverige. Övriga delen av resan åkte vi runt i europa tillsammans alla fem.
 
Märkligt då att det står turistvisum i hennes pass, och att han har visat på ekonomin. Kanske har ni fel, eller är det omöjligt
Det finns bara ett visum.
Type C. Max 90 dagar
Ansökan och syfte skiljer sig givetvis åt.
Det står inte turistvisum i passet för Schengen.

Inbjudan för att besöka make/bf.
Inbjudan för att besöka släkt och vänner.
Resa runt på egen hand som turist.

I samtliga ansökningar kan man välja att stå för ekonomin själv eller av en sponsor.

IMG_20241008_113019.jpg
 
Lite förvirrande detta, det ni kallar turistvisum är ju ett sk Schengenvisum, med det har man rätt att stanna i Sverige och kan besöka andra Schengenländer i upp till 90 dagar. För besök längre tid än 90 dagar ansöker man om uppehållstillstånd för besök.
 
 
Kurant är liksom Ampa 69 defakto inte läskunniga , och kan ju ALDRIG ha fel i sina påståenden. Min polare visade upp sin ekonomi samt att hon kommer på ett visum där det står Turistvisum. Jag har det ju på messenger, så finns inte utrymme för misstag, dessutom som du skriver Pan Pan , det accepteras båda varianterna vad gäller ekonomin under vistelsen
Visa upp visumet där det står Turistvisum.
Du kan dölja namnet
 
Det finns bara ett visum.
Type C. Max 90 dagar
Ansökan och syfte skiljer sig givetvis åt.
Det står inte turistvisum i passet för Schengen.

Inbjudan för att besöka make/bf.
Inbjudan för att besöka släkt och vänner.
Resa runt på egen hand som turist.

I samtliga ansökningar kan man välja att stå för ekonomin själv eller av en sponsor.

IMG_20241008_113019.jpg
Samma i passet men olika dokumentkrav att visa upp vid ansökan.
Det här behövs inte vid inbjudan.
Att ser likt ut i passet betyder inte att ansökningsprocessen gör det.

Screenshot_20241008_104643_Samsung Notes.jpg
 
Precis vad jag skrev.
Följ checklistan är enklast
Men du har väl skrivit tidigare att jag tex inte skulle få stå för ekonomi om vi sökte som turist??
Vilket jag har gjort då jag varit utskriven tidigare och inte kunnat söka med inbjudan, utan vi fick då ha med en returbiljett och jag fick lämna med där jag beskrev hur vi skulle ordna med boende under vistelsen.
 
Men du har väl skrivit tidigare att jag tex inte skulle få stå för ekonomi om vi sökte som turist??
Vilket jag har gjort då jag varit utskriven tidigare och inte kunnat söka med inbjudan, utan vi fick då ha med en returbiljett och jag fick lämna med där jag beskrev hur vi skulle ordna med boende under vistelsen.
Det tror jag inte jag har skrivit.
Möjligen missförstånd.
Kraven att söka på egen hand för turism skiljer.

Men du kan stå för inbjudan som utskriven.
Så gör flera av mina bekanta när dom åker till Sverige över sommaren. (2024)
Dom åker tillsammans.
Det behövs en adress var dom ska bo.
Tex, hos släktingar och bevis på ekonomi, 3 månaders kontoutdrag räcker

Men allting har ändrats i omgångar så hur det var för 5-10 år sedan behöver inte stämma nu.
 
Kurant är liksom Ampa 69 defakto inte läskunniga , och kan ju ALDRIG ha fel i sina påståenden. Min polare visade upp sin ekonomi samt att hon kommer på ett visum där det står Turistvisum. Jag har det ju på messenger, så finns inte utrymme för misstag, dessutom som du skriver Pan Pan , det accepteras båda varianterna vad gäller ekonomin under vistelsen
Ok nu är det dags för dig att visa vart jag har påstått att jag aldrig har fel, seså fram med bevis när du anklagar och påstår saker om mig.
 
Är det att käfta emot när man skriver en gång? Hade jag skrivit flera ggr och inte gett mig i frågan då kan man kalla det käfta emot.
Har kollat upp detta nu , Finns inga turistvisum , finns bara shengenvisum. Men märkligt att de då kallar dettaa för just "Shengen visum för Turister" Men helt korrekt att både den resande samt den som som i detta fallet hon skall bo hos kan visa en hållbar ekonomi under vistelsen
 
Har kollat upp detta nu , Finns inga turistvisum , finns bara shengenvisum. Men märkligt att de då kallar dettaa för just "Shengen visum för Turister" Men helt korrekt att både den resande samt den som som i detta fallet hon skall bo hos kan visa en hållbar ekonomi under vistelsen
Det är schengenvisum men olika söknadskrav på turist och besökande.
Samma visum i slutändan men olika krav på vad som skall visas upp vid ansökan.
 
Har kollat upp detta nu , Finns inga turistvisum , finns bara shengenvisum. Men märkligt att de då kallar dettaa för just "Shengen visum för Turister" Men helt korrekt att både den resande samt den som som i detta fallet hon skall bo hos kan visa en hållbar ekonomi under vistelsen
Ändå hade du bildbevis att det står Turistvisum i passet?

Dement eller dementera uppgiften.
 
Hej alla goa, glada och förhoppningsvis trevliga forumiter.

Jag kidnappar denna tråd då jag har lite frågor angående det här med turistvisa till Sverige.

Jag har under flera års tid haft kontakt med en thailändsk kvinna och jag har under dessa år besökt henne i Thailand vid några tillfällen (när jag jobbade) och hon var nu nyligen här hos mig på 30 dagars turistvisa.

Vi har talat om att försöka träffas igen och då här i Sverige då hon avgudar Sverige och gärna vill komma hit på besök igen. Och som arbetslös med massa krav på mig att delta på arbetsförmedlingens och försäkringskassan alla idiotier och risken att bli utan pengar om jag utebliver så är det bättre att ses i Sverige.

Frågan är dock hur skall vi gå till väga , nu senast när hon var här så kom hon som sagt på 30 dagars turistvisa där jag hade noll och ingen inblandning i processen utan hon skötte allt helt själv och blev enligt vad hon sa beviljad 30 dagars turistvisa via ambassaden i Bangkok vill jag minnas att det var.

Hur skall vi agera här näst för att få henne att kunna komma hit igen , kan hon inom en snar framtid ansöka om nytt turistvisa och isf hur lång tid måste det gå ifrån den senaste ansökan tills hon kan ansöka om nytt turistvisa. Finns det någon begränsning på hur många gånger thailändare får lämna Thailand per år?

Om hon inte har möjlighet att kunna bevisa att hon kan klara sitt uppehälle när hon är här vilket tyvärr är en stor möjlighet då mycket av hennes besparingar rök nu när hon flög hit och sedan vidare ut i europa måste jag då skicka en inbjudan till besök eller vad det nu kallas och sedan uppvisa att jag kan stå som sponsor under hennes vistelse här.

Hon är från och med några månader tillbaka förtidspensionär och får vad hon har sagt en liten summa pengar varje månad av thailändska staten i pension samt att hon äger fastigheter som hon hyr ut och därigenom får inkomst men frågan är om den lilla pension + hyresintäkterna hon får in är tillräckligt att täcka kravet om 450 kronor dagen.

Angående min situation: Jag har en tvårumslägenhet runt 50 kvm med bra standard i ett hyffsat bostadskvarter så boendekrav känns inte som det skulle vara några problem om hon uppger att hon skall bo hos mig under sin vistelse i Sverige , däremot är det försörjningskravet som kan bli boven i dramat.

Jag är arbetslös och har vart så sen en tid tillbaks och får aktivitetsstöd ifrån försäkringskassan på mellan 12000-12500 kronor i månaden.

Jag läste dock något om att man kan ha en sponsor eller att man kan uppvisa att man har pengar på bankkontot för att täcka hela vistelsen på 30-90 dagar och dom pengarna kan man tänker jag i värsta fall temporärt "låna" av föräldrar eller syskon så att man kan visa upp att pengarna finns på kontot och när det är visat så skickar man tillbaks pengarna till vederbörande. Eller så kan nått syskon eller förälder q ställa sig som sponsor på pappret.

Om hon kan uppvisa att hon kan bo och äta gratis hos mig under sin vistelse skulle försörjningskravet på henne minska då iom hon inte behöver pengar för hotel eller mat.

Finns det något hopp om att kunna få hit henne eller är det lika lönlöst som att ha sex för att bli oskuld och vår enda chans att ses är att jag sparar ihop pengar och bitter i det sura äpplet och hoppar på planet till Bangkok och förbereder mig på varningar och indraget aktivitetsstöd om jag uteblir ifrån arbetsförmedlingens gubbdagis.


Jag ber om ursäkt för kanske helt idiotiska frågor men denna situation är helt ny för mig och jag har aldrig ställts inför något liknande tidigare.

Tack för visad förståelse inför min okunskap.

Mvh/Pelle.Plommonstop
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp