Enis
Aktiv medlem
Hej alla goa, glada och förhoppningsvis trevliga forumiter.
Jag kidnappar denna tråd då jag har lite frågor angående det här med turistvisa till Sverige.
Jag har under flera års tid haft kontakt med en thailändsk kvinna och jag har under dessa år besökt henne i Thailand vid några tillfällen (när jag jobbade) och hon var nu nyligen här hos mig på 30 dagars turistvisa.
Vi har talat om att försöka träffas igen och då här i Sverige då hon avgudar Sverige och gärna vill komma hit på besök igen. Och som arbetslös med massa krav på mig att delta på arbetsförmedlingens och försäkringskassan alla idiotier och risken att bli utan pengar om jag utebliver så är det bättre att ses i Sverige.
Frågan är dock hur skall vi gå till väga , nu senast när hon var här så kom hon som sagt på 30 dagars turistvisa där jag hade noll och ingen inblandning i processen utan hon skötte allt helt själv och blev enligt vad hon sa beviljad 30 dagars turistvisa via ambassaden i Bangkok vill jag minnas att det var.
Hur skall vi agera här näst för att få henne att kunna komma hit igen , kan hon inom en snar framtid ansöka om nytt turistvisa och isf hur lång tid måste det gå ifrån den senaste ansökan tills hon kan ansöka om nytt turistvisa. Finns det någon begränsning på hur många gånger thailändare får lämna Thailand per år?
Om hon inte har möjlighet att kunna bevisa att hon kan klara sitt uppehälle när hon är här vilket tyvärr är en stor möjlighet då mycket av hennes besparingar rök nu när hon flög hit och sedan vidare ut i europa måste jag då skicka en inbjudan till besök eller vad det nu kallas och sedan uppvisa att jag kan stå som sponsor under hennes vistelse här.
Hon är från och med några månader tillbaka förtidspensionär och får vad hon har sagt en liten summa pengar varje månad av thailändska staten i pension samt att hon äger fastigheter som hon hyr ut och därigenom får inkomst men frågan är om den lilla pension + hyresintäkterna hon får in är tillräckligt att täcka kravet om 450 kronor dagen.
Angående min situation: Jag har en tvårumslägenhet runt 50 kvm med bra standard i ett hyffsat bostadskvarter så boendekrav känns inte som det skulle vara några problem om hon uppger att hon skall bo hos mig under sin vistelse i Sverige , däremot är det försörjningskravet som kan bli boven i dramat.
Jag är arbetslös och har vart så sen en tid tillbaks och får aktivitetsstöd ifrån försäkringskassan på mellan 12000-12500 kronor i månaden.
Jag läste dock något om att man kan ha en sponsor eller att man kan uppvisa att man har pengar på bankkontot för att täcka hela vistelsen på 30-90 dagar och dom pengarna kan man tänker jag i värsta fall temporärt "låna" av föräldrar eller syskon så att man kan visa upp att pengarna finns på kontot och när det är visat så skickar man tillbaks pengarna till vederbörande. Eller så kan nått syskon eller förälder q ställa sig som sponsor på pappret.
Om hon kan uppvisa att hon kan bo och äta gratis hos mig under sin vistelse skulle försörjningskravet på henne minska då iom hon inte behöver pengar för hotel eller mat.
Finns det något hopp om att kunna få hit henne eller är det lika lönlöst som att ha sex för att bli oskuld och vår enda chans att ses är att jag sparar ihop pengar och bitter i det sura äpplet och hoppar på planet till Bangkok och förbereder mig på varningar och indraget aktivitetsstöd om jag uteblir ifrån arbetsförmedlingens gubbdagis.
Jag ber om ursäkt för kanske helt idiotiska frågor men denna situation är helt ny för mig och jag har aldrig ställts inför något liknande tidigare.
Tack för visad förståelse inför min okunskap.
Mvh/Pelle.Plommonstop
Hej Jag har då använt mig av min mor som garant när vi bjudit hit ett "halvt fotbollslag" på besök, senast år 2019 var det
/Enis