Fråga till er som skickar pengar till Thailändsk bankkonto

boomboxbacardi

Om jag förstått detta rätt, så kommer Ni att hålla ungefär samma priser som TW, och det Ni kommer att erbjuda
är en snabbare överföring? rätt fel? och vidare, är detta bara tillgängligt för Thailand? eller kommer Ni att ha flera
länder i eran portfölj? och hur ser Ni på att skicka pengar tillbaka till ursprungslandet, om detta skulle behövas....

Hej

Vilka tycker ni är bästa och billigaste sättet att skicka pengar på andra vägen ifrån Thailand till Sverige?
Det är ju mest aktuellt i vår familj.

Mvh isan lover

boomboxbacardi

Om jag förstått detta rätt, så kommer Ni att hålla ungefär samma priser som TW, och det Ni kommer att erbjuda
är en snabbare överföring? rätt fel? och vidare, är detta bara tillgängligt för Thailand? eller kommer Ni att ha flera
länder i eran portfölj? och hur ser Ni på att skicka pengar tillbaka till ursprungslandet, om detta skulle behövas....
Korrekt. Vi siktar på att ha ungefär samma priser som TW och pengaöveföringar inom 1 minut som standard. Vi har gjort en jäkla massa research och det är rimligt att vi uppnår det.

I början kommer vi bara göra transaktioner från Sverige till Thailand, one way. När vi får det att funka ska vi öppna för andra länder, dock bara i Sydostasien. Tidigare har vi inte förstått att det finns ett behov att skicka pengar tillbaka till Sverige så vi har inte lagt något fokus där. Hade nyss en diskussion inom teamet och rent teoretiskt så ska det funka med transaktioner åt båda hållen.

Hur är det omvända?
Att skicka pengar från Thailand till Sverige?
Det är ju ett större problem normalt sett
Har sammanställt en svar ovan. Brukar du skicka pengar från Thailand till Sverige?

Hej

Vilka tycker ni är bästa och billigaste sättet att skicka pengar på andra vägen ifrån Thailand till Sverige?
Det är ju mest aktuellt i vår familj.

Mvh isan lover
Tack för att du postade detta. Då kan jag se att det finns ett behov :)

Verkar inte som om någon ovan tycker att själva valutakursen är viktig? Jag har fått för mig att TW har en något bättre kurs än den vanliga TT-kursen man får när man skickar direkt från svensk bank till Bangkok Bank. Skall man byta ifrån TW till något nytt bör både kurs och avgift vara bättre. Överföringstiden är inte lika viktig bara man fått en garanterad kurs när man gör överföringsuppdraget.

Det finns tillfällen då man måste kunna påvisa att överförda pengar ligger registrerade som att kommit som en ”Transaktion från utlandet” till det bankkonto man har i Thailand. Det är t.ex. nödvändigt om man använder sig av metoden att man varje månad får en transaktion av minimum 65.000 baht in på sitt bankkonto inThailand kopplat mot att man vistas i Thailand på ”Extension of Stay (Uppehållstillstånd). Vid vissa större affärer krävs även att man måste bevisa att pengarna har kommit från ett annat land än Thailand t.ex köp av en ”Freehold Condo” mm. Skall man senare föra ut större summor från Thailand så ”kan det underlätta” att man har bevis på att pengarna ursprungligen kom till Thailand från utlandet. Man kan begära intyg från iaf vissa thailändska banker i samband med att man fört över större summor pengar och det är iaf något jag skulle försäkra mig om att få ett papper på personligen...

Det är beroende på vilken bank man har i Thailand om det är möjligt att det kan bli registrerat om pengar har kommit in från utlandet eller inte tydligen. Jag har själv Bangkok Bank och där funkar det.

Skickar man via Transferwise går det att göra på ett sådant vis att överföringen blir registrerad som att det kommit från utlandet har jag läst på både detta forum samt på Thaivisa.com. Det är dock viktigt att göra på rätt vis och som jag förstått så är det även i detta fall beroende på vilken bank man använder i Thailand...

Kan detta också göras via den nya tjänsten?

Jag är också enig i att om det går skicka pengar ena hållet t.ex. från Sverige till Thailand så skall det också gå att skicka pengar motsatt håll.

Och jag funderar vidare här, transfer på 1 minut, men detta gäller endast under bankdagar, bankens öppettider? vad gäller övriga tider?

hur är det då med mottagande bank, gäller samma sak? vi får inte heller glömma tidsskillnaden mellan länderna...

om och när Ni startar detta, vilken bolagsform hade Ni tänkt er? eller är det banken som man ska vända sig till om det felas?

Hittills har jag bara överfört pengar till Thailand via bank.
Men jag tycker, att thailändska banker tar för mycket avgift / dålig växelkurs.

Vid överföring av större belopp är det inte bra, tycker jag, men, är det billigare med Transferwise ?

Men också säkerheten för, att pengarna kommer fram har betydelse, det är just därför, jag bruker banköverföring.

Nu har jag skaffat konto hos TransferWise och skall testa det. Ni verkar vara några stycken här som använder det. Kom gärna med råd och tips hur ni använder tjänsten. Kanske borde vara en egen tråd men då får väl @Berralund rodda om lite vid ett senare tillfälle :)

Det finns tillfällen då man måste kunna påvisa att överförda pengar ligger registrerade som att kommit som en ”Transaktion från utlandet” till det bankkonto man har i Thailand. Det är t.ex. nödvändigt om man använder sig av metoden att man varje månad får en transaktion av minimum 65.000 baht in på sitt bankkonto inThailand kopplat mot att man vistas i Thailand på ”Extension of Stay (Uppehållstillstånd). Vid vissa större affärer krävs även att man måste bevisa att pengarna har kommit från ett annat land än Thailand t.ex köp av en ”Freehold Condo” mm. Skall man senare föra ut större summor från Thailand så ”kan det underlätta” att man har bevis på att pengarna ursprungligen kom till Thailand från utlandet. Man kan begära intyg från iaf vissa thailändska banker i samband med att man fört över större summor pengar och det är iaf något jag skulle försäkra mig om att få ett papper på personligen...

Det är beroende på vilken bank man har i Thailand om det är möjligt att det kan bli registrerat om pengar har kommit in från utlandet eller inte tydligen. Jag har själv Bangkok Bank och där funkar det.

Skickar man via Transferwise går det att göra på ett sådant vis att överföringen blir registrerad som att det kommit från utlandet har jag läst på både detta forum samt på Thaivisa.com. Det är dock viktigt att göra på rätt vis och som jag förstått så är det även i detta fall beroende på vilken bank man använder i Thailand...

Kan detta också göras via den nya tjänsten?

Jag är också enig i att om det går skicka pengar ena hållet t.ex. från Sverige till Thailand så skall det också gå att skicka pengar motsatt håll.
Tack för ditt inlägg. Jag kan i dagsläget inte svara på ifall detta kommer vara möjligt. Detta är pga att vi inte har sett ditt användarcase tidigare, dvs. stående transaktioner på minimum av 65 000 THB varje månad för uppehållstillstånd. Vi har mestadels tittat på case som "min familj i Thailand behöver pengar till mat och hyra" och belopp runt 10k SEK/månad. Jag tar med feedbacken i produktframtagningen och måste tyvärr lämna dig utan ett svar.

Hej

Det är också viktigt att hålla koll på, då får man väl göra flera överföringar på olika familjemedlemmar över tid och hålla sig inom den lagliga gränsen.

Mvh isan lover
Lagliga gränsen? Kan du berätta mer... :oops:

Och jag funderar vidare här, transfer på 1 minut, men detta gäller endast under bankdagar, bankens öppettider? vad gäller övriga tider?

hur är det då med mottagande bank, gäller samma sak? vi får inte heller glömma tidsskillnaden mellan länderna...

om och när Ni startar detta, vilken bolagsform hade Ni tänkt er? eller är det banken som man ska vända sig till om det felas?
Vi tittar på det och det kommer troligtvis vara transfers på 1 minut inom bankdagar & banktider, Thailändsk tid. Annars sker transaktioner vid nästkommande bankdag. Skriver troligtvis för att jag inte är 100% säker på vilket sätt vi ska sätta in pengarna på ditt konto. Jag har endast tittat på några få alternativ för pengaöverföringar i Thailand. Vet knappt om fler tjänster än T-Express. Svårt att få bra info från Sverige. Men vill iallafall ha ett alternativ där vi kan göra pengaöverföringar 24/7 365.

Bolagsform är aktiebolag. Har ni frågor så vänder ni er till en handläggare i Sverige. Inget callcenter utanför Europa :)

Hittills har jag bara överfört pengar till Thailand via bank.
Men jag tycker, att thailändska banker tar för mycket avgift / dålig växelkurs.

Vid överföring av större belopp är det inte bra, tycker jag, men, är det billigare med Transferwise ?

Men också säkerheten för, att pengarna kommer fram har betydelse, det är just därför, jag bruker banköverföring.
Tack för din feedback. Om jag säger att vi samarbetar med en bank, hade du känt dig säker med vår tjänst?

Lagliga gränsen? Kan du berätta mer... :oops:

Hej

Det är ju mycket att tänka på, länder kan ju ha gränser för både utförsel och införsel av pengar, skatter och avgifter kan ju också tillkomma, samt frågor ifrån inblandade banker om var pengarna kommer ifrån, om dom är skattade eller om det är aktuellt med skatt i det land dom förs in i, tänker på pengar man har förvärvat genom inkomster i ett annat land och som man vill flytta till Sverige, för mig är det inte helt självklart hur det här fungerar mellan Thailand och Sverige.

Mvh isan lover

Jag antar om man är ett svenskt bolag som ska hålla på med dessa tjänster måste man väl gå via en bank eller vara bank. Finansinspektionen har väl säkert mer info. Krävs säkert rapportering mot penningtvätt etc.

Liknande trådar

S
Svar
10
Visningar
1 K
Hans Svensson
H
M
Svar
309
Visningar