Fråga till er som skickar pengar till Thailändsk bankkonto

Nu har jag skaffat konto hos TransferWise och skall testa det. Ni verkar vara några stycken här som använder det. Kom gärna med råd och tips hur ni använder tjänsten. Kanske borde vara en egen tråd men då får väl @Berralund rodda om lite vid ett senare tillfälle :)
Skicka inte små summor, då lönar det sig inte med TW, ju mer du skickar ju bättre blir det jämfört med att föra över från en Svensk bank.

Skicka inte små summor, då lönar det sig inte med TW, ju mer du skickar ju bättre blir det jämfört med att föra över från en Svensk bank.

Nja... nu har du nog tänk galet.
TW är förmånligt till en början då deras fasta avgift är relativt låg, men i takt med att beloppet ökar blir banken mer förmånlig. Då TW även har en rörlig avgift.

Du kanske minns diskussionen på MPR om det? Där det uttömdes ordentligt.

https://www.mai penrai.se/forum/topic/39930-coop-mer-b%C3%A4ttre-%C3%A4n-ica-kortet/?page=14

Men det är inga stora belopp det handlar om... vid 100.000 baht överföring så skiljer det några enstaka 100 baht. Så har man en metod man tycker fungerar och är trygg med. Varför byta?

Nja... nu har du nog tänk galet.
TW är förmånligt till en början då deras fasta avgift är relativt låg, men i takt med att beloppet ökar blir banken mer förmånlig. Då TW även har en rörlig avgift.

Du kanske minns diskussionen på MPR om det? Där det uttömdes ordentligt.

https://www.mai penrai.se/forum/topic/39930-coop-mer-b%C3%A4ttre-%C3%A4n-ica-kortet/?page=14

Men det är inga stora belopp det handlar om... vid 100.000 baht överföring så skiljer det några enstaka 100 baht. Så har man en metod man tycker fungerar och är trygg med. Varför byta?
Oki, har inte läst mpr tråden men jag sitter och kollar precis nu och om jag skickar 1.000 baht från handelsbanken till bangkok bank så kostar det mig 521 kr. om jag skickar 521 kr med transferwise så får jag 1614 baht.
så lite skickar väl ingen men iaf.

om jag skickar 100.000 baht från handelsbanken till bangkok bank så kostar det mig 31330 kr.
om jag skickar 31330 kr med TW så får jag 102129 baht.

skickar jag 480.000 baht via banken så kostar det 149586 och är ju typ max vad man får skicka.
skickar jag 149586 sek med TW så får jag 487943 baht.

så oavsett belopp så lönar det sig alltid med TW.
så ser det iaf ut för mig i jämförelse handelsbanken/bangkok bank vs TW/bangkok bank

Oki, har inte läst mpr tråden men jag sitter och kollar precis nu och om jag skickar 1.000 baht från handelsbanken till bangkok bank så kostar det mig 521 kr. om jag skickar 521 kr med transferwise så får jag 1614 baht.
så lite skickar väl ingen men iaf.

om jag skickar 100.000 baht från handelsbanken till bangkok bank så kostar det mig 31330 kr.
om jag skickar 31330 kr med TW så får jag 102129 baht.

skickar jag 480.000 baht via banken så kostar det 149586 och är ju typ max vad man får skicka.
skickar jag 149586 sek med TW så får jag 487943 baht.

så oavsett belopp så lönar det sig alltid med TW.
så ser det iaf ut för mig i jämförelse handelsbanken/bangkok bank vs TW/bangkok bank

Okay... då kanske det förändrats. Den tråden jag hänvisade till och jämförelsen som gjorde är ett halvår gammal, så kanske hänt saker sedan dess.

Jag har ju SEB i Sverige och frugans konto i Thailand är hos SCB. Vi brukar på senare tid välja att skicka i baht, betala 50kr hos SEB och sedan blir det ju en avgift hos SCB i Thailand. TW verkar ge lite bättre växling. Innan skickade vi alltid i sek. Alltid svårt att jämföra tycker jag. Frugan har öppnat ett konto i Bangkok bank på min inrådan men inte börjat använda det ännu.

Okay... då kanske det förändrats. Den tråden jag hänvisade till och jämförelsen som gjorde är ett halvår gammal, så kanske hänt saker sedan dess.
Nog inte fel att göra nya jämförelser i mellanåt, bankerna kanske tar upp konkurrensen med TW.
Fick en fråga för ett tag sen från en tjänsteman på handelsbanken som undrade över mina överföringar. Hon hade aldrig hört talas om TW.

Skickar pengar från Nordea till Bangkok Bank. Det kostar 50 kr och är bekvämt. Några frågor
1, Vid vilken tidpunkt på dagen ska valutan bestämmas?
2. Om det inte är en bankdag hur sätts valtutan? Gammal eller ny? Hur tänker ni informera om valutan? Vid varje transaktion vid registreringen?
3. Ska stora belopp funka som hos bankerna d v s redovisning till myndigheter.
4. Ska ni kunna klara att kunden har valutakonton i Sverige?

För mig skulle den bästa lösningen vara om du har samarbetsavtal med min bank i Sverige och frugans bank i BKK. Då skulle det kunna bli en snabbare överföring till samma kostnad.

Nog inte fel att göra nya jämförelser i mellanåt, bankerna kanske tar upp konkurrensen med TW.
Fick en fråga för ett tag sen från en tjänsteman på handelsbanken som undrade över mina överföringar. Hon hade aldrig hört talas om TW.

Handelsbanken höjde sin avgift 2018 från 50kr till 60kr. Swedbank och Nordea ligger kvar på 50kr.

Förr, 4-5år sedan var det bättre att skicka SEK och låta Thaibanken växla. Det förändrades sedan till att det var bättre att låta svenska banken växla. Så allt förändras med tiden.

Något som slog mig nu med din jämförelse, det är söndag i Sverige, Handelbankens kurs du ser är preliminär och högre än den verkliga pga. Valutabörsen är stängd, det står om man läser att den riktiga kursen fastställs vid överföringen på måndag.

Så antagligen därför du får det till att TW är billigare. Har nämligen aldrig hört någon påstå det innan. På mindre belopp ja, men inte större.

Handelsbanken höjde sin avgift 2018 från 50kr till 60kr. Swedbank och Nordea ligger kvar på 50kr.

Förr, 4-5år sedan var det bättre att skicka SEK och låta Thaibanken växla. Det förändrades sedan till att det var bättre att låta svenska banken växla. Så allt förändras med tiden.

Något som slog mig nu med din jämförelse, det är söndag i Sverige, Handelbankens kurs du ser är preliminär och högre än den verkliga pga. Valutabörsen är stängd, det står om man läser att den riktiga kursen fastställs vid överföringen på måndag.

Så antagligen därför du får det till att TW är billigare. Har nämligen aldrig hört någon påstå det innan. På mindre belopp ja, men inte större.
Kan vara så, intressant så ska kolla igen i morgon.

Ja enligt vad jag sett på detta och andra forum så har det svängt över till att när man skickar direkt via sin bank i Sverige och väljer att ”bara betala avgiften i den egna banken” så är det numera bättre att välja Baht än SEK. Jag väljer Inte således alternativet att ”betala både avgiften i den svenska banken och den mottagande banken avgifter!” då detta kostar hela 300 kronor i SEB i mitt fall. Avgiften det blivit i mottagande bank har hela tiden så långt varit 200 Baht med Bangkok Bank konton i andra ändan både mina egna som andras konton i just Bangkok Bank...

När jag har gjort några test d.v.s. ”låtsats transfereringar” med TransferWise så har de varit ett bättre alternativ än skicka via min internetbank i SEB så länge det handlar om inte riktigt stora belopp. När jag lagt in riktigt stora belopp så har det i Transferwise kommit upp meddelanden om de inte är billigast. De har även talat om vilka andra alternativ som är billigast och när jag provade så kom det upp på TW att Swebank var bästa alternativet vid stora belopp. När jag undersökte så fann jag att Swebank faktiskt i.a.f. just då gav en bättre växelkurs än t.ex. SEB. TW ger ett gott intryck måste jag säga men har ärligt talat inte ännu använt TW. Men det kommer jag pröva och även kolla så att jag kan överföra på ett sådant vis via TW så att transfereringarna blir registrerade som att ”kommit från utlandet”.

Det viktigaste för mig var att få Bangkok Bank Bualuang Bankkort för att ta ut Baht med minimal kostnad och utan avgifter och valuta-växlings avgifter.

Tack för ditt inlägg. Jag kan i dagsläget inte svara på ifall detta kommer vara möjligt. Detta är pga att vi inte har sett ditt användarcase tidigare, dvs. stående transaktioner på minimum av 65 000 THB varje månad för uppehållstillstånd. Vi har mestadels tittat på case som "min familj i Thailand behöver pengar till mat och hyra" och belopp runt 10k SEK/månad. Jag tar med feedbacken i produktframtagningen och måste tyvärr lämna dig utan ett svar.

Lagliga gränsen? Kan du berätta mer... :oops:
Hej jag tog bara några exempel på några tillfällen då det är nödvändigt att verifiera att pengarna kommit till Thailand från ett ett annat land och de gäller inte mig för tillfället. Det ena fallet var att kunna visa Thailändska Immigration att man får minst 65.000 baht i månaden gäller för de som inte är gifta och som annars måste sätta in minst 800.000 baht på ett thailändsk bankkonto och som gifta är summan 400.000 baht. Det är dock endast vid 65.000 baht i månaden som man måste visa att pengarna kommer in via en transaktion från utlandet och vid förnyelse/förlängning minst 65.000 baht i alla föregående 12 månaderna (en månad 64.999 baht så kan det vara kört!). En del väljer denna metod för att de har inte t.ex. 800.000 baht att avara som behöver stå deponerade eller helt enkelt inte vill ha så mycket pengar på en thailändsk bank..

I det andra fallet så behöver man vid t.ex. ett köp av en lägenhet i Thailand visa vid registreringen på Land Office (motsvarande Lantmäteriverket) att hela köpesumman samt de avgifter som tillkommer har kommit via en transaktion från ett annat land till Thailand.

Som du märker så är frågeställningarna olika men det är också väldigt olika mellan oss på detta forum hur mycket och under vilka omständigheter vi vistas i Thailand. Själv bor jag 50-50 i Thailand och Sverige och pendlar till och från mitt arbete till sjöss. Om kanske 5 år så planerar jag bo 50-50 fortfarande men då som pensionär.

Ja enligt vad jag sett på detta och andra forum så har det svängt över till att när man skickar direkt via sin bank i Sverige och väljer att ”bara betala avgiften i den egna banken” så är det numera bättre att välja Baht än SEK. Jag väljer Inte således alternativet att ”betala både avgiften i den svenska banken och den mottagande banken avgifter!” då detta kostar hela 300 kronor i SEB i mitt fall. Avgiften det blivit i mottagande bank har hela tiden så långt varit 200 Baht med Bangkok Bank konton i andra ändan både mina egna som andras konton i just Bangkok Bank...

När jag har gjort några test d.v.s. ”låtsats transfereringar” med TransferWise så har de varit ett bättre alternativ än skicka via min internetbank i SEB så länge det handlar om inte riktigt stora belopp. När jag lagt in riktigt stora belopp så har det i Transferwise kommit upp meddelanden om de inte är billigast. De har även talat om vilka andra alternativ som är billigast och när jag provade så kom det upp på TW att Swebank var bästa alternativet vid stora belopp. När jag undersökte så fann jag att Swebank faktiskt i.a.f. just då gav en bättre växelkurs än t.ex. SEB. TW ger ett gott intryck måste jag säga men har ärligt talat inte ännu använt TW. Men det kommer jag pröva och även kolla så att jag kan överföra på ett sådant vis via TW så att transfereringarna blir registrerade som att ”kommit från utlandet”.

Det viktigaste för mig var att få Bangkok Bank Bualuang Bankkort för att ta ut Baht med minimal kostnad och utan avgifter och valuta-växlings avgifter.
När jag kollade idag om att skicka 149586 kronor som ju är nära max vad man får skicka så kom ingen varning och TW gav 7943 baht mer än via Handelsbanken.
Både bättre växlingskurs och lägre avgifter.
Ska kolla igen i morgon.

När jag kollade idag om att skicka 149586 kronor som ju är nära max vad man får skicka så kom ingen varning och TW gav 7943 baht mer än via Handelsbanken.
Ska kolla igen i morgon.

samma när jag testade. Tog ett skärmskott på TWs jämförelse. Självklart är dom förmånligast på sin egen sida men stämmer kanske. Tog med olika sätt att skicka på som påverkar priset.

77D1F184-E148-4E0C-9596-071BF6A9F8B6.png

DDA62469-64E1-4955-9FBF-A61F8861D482.png

Ska kolla igen i morgon.
Jag antar du tänker på max beloppet per överföring från svensk bank som i fallet med i.a.f. SEB är 150.000 kronor per transaktion (och även per dag?). Det går dock säkert att kontakta sin bank och få godkänt att göra mycket större överföringar om man kan ange specifika orsaker på varför.

När jag trixade på var det med låtsas att köpa en ”Free Hold Condominum” i Thailand med rättighet för mig som svensk att äga så var det med mycket högre belopp och det var då det kom upp på Transferwise att de själva meddelade ”sorry we see that we are not the cheapest option”och var så justa att även tala om vad som var billigare. Tummen upp för detta för TW.

Jag fick byta från min Ipad till min laptop PC där jag har Skärmklippningsverktyget

Jag noterade att Transferwise nu för Thailand har satt en gräns på max 2 miljoner Baht per transaktion och när jag kollade senastså fanns inte denna gräns och det var då TW visade att Swebank var billigare.

Här prövade jag skicka 1 miljon svenska kronor och då kom det upp att det får jag inte göra!

1583068984819.png

Så vid maxbeloppet som numera går att skicka blir Transferwise billigare än Swebank. Men 4911 baht mera stämmer inte om jag väljer att istället för att betala 150 kronor till Swebank bara betalar 50 kronor för Swebanks avgift samt 200 baht till Bangkok bank.

Slutkontenat blir dock oavsett att Transferwise är billigast

1583069085803.png

1583069161253.png

Jag antar om man är ett svenskt bolag som ska hålla på med dessa tjänster måste man väl gå via en bank eller vara bank. Finansinspektionen har väl säkert mer info. Krävs säkert rapportering mot penningtvätt etc.
Det är som du säger. Finns ett regelverk från FI för företag som sysslar med pengaöverföringar.

Jag har ju SEB i Sverige och frugans konto i Thailand är hos SCB. Vi brukar på senare tid välja att skicka i baht, betala 50kr hos SEB och sedan blir det ju en avgift hos SCB i Thailand. TW verkar ge lite bättre växling. Innan skickade vi alltid i sek. Alltid svårt att jämföra tycker jag. Frugan har öppnat ett konto i Bangkok bank på min inrådan men inte börjat använda det ännu.
Vad är det för avgift som dyker upp hos SCB? Och vad är beloppet?

Skickar pengar från Nordea till Bangkok Bank. Det kostar 50 kr och är bekvämt. Några frågor
1, Vid vilken tidpunkt på dagen ska valutan bestämmas?
2. Om det inte är en bankdag hur sätts valtutan? Gammal eller ny? Hur tänker ni informera om valutan? Vid varje transaktion vid registreringen?
3. Ska stora belopp funka som hos bankerna d v s redovisning till myndigheter.
4. Ska ni kunna klara att kunden har valutakonton i Sverige?

För mig skulle den bästa lösningen vara om du har samarbetsavtal med min bank i Sverige och frugans bank i BKK. Då skulle det kunna bli en snabbare överföring till samma kostnad.
1. Valutan sätts i samma stund som du betalar.
2. Kan inte ge dig exakt svar utan måste ta ett varv med vår samarbetsbank. Vi visar växlingskursen i en sammanställning innan betalning. Har gjort ett design-utkast på hur det kommer att se ut. Återkommer när vi har finslipat den.
3. Vårt primära produktfokus har för varit transaktioner om ~10k SEK varje månad. Har inte sett behovet av att skicka större belopp förens jag skapade denna tråd. Behöver du skicka större belopp? Vad är anledningen?
4. Om jag förstår din fråga rätt, så undrar du ifall kunden kan ha ett konto med THB hos oss i Sverige? Svaret är nej, eftersom vi inte är en bank.

Fråga till dig, blir det några avgifter för mottagaren i Thailand?

Det är som du säger. Finns ett regelverk från FI för företag som sysslar med pengaöverföringar.

Vad är det för avgift som dyker upp hos SCB? Och vad är beloppet?

1. Valutan sätts i samma stund som du betalar.
2. Kan inte ge dig exakt svar utan måste ta ett varv med vår samarbetsbank. Vi visar växlingskursen i en sammanställning innan betalning. Har gjort ett design-utkast på hur det kommer att se ut. Återkommer när vi har finslipat den.
3. Vårt primära produktfokus har för varit transaktioner om ~10k SEK varje månad. Har inte sett behovet av att skicka större belopp förens jag skapade denna tråd. Behöver du skicka större belopp? Vad är anledningen?
4. Om jag förstår din fråga rätt, så undrar du ifall kunden kan ha ett konto med THB hos oss i Sverige? Svaret är nej, eftersom vi inte är en bank.

Fråga till dig, blir det några avgifter för mottagaren i Thailand?
För att skicka ifrån Thailand måste man iallafall förr, var ett tag sen jag skickade till Sverige fylla ut ett dokument på banken med en del info.
Som utlänning utan wp var det då iallafall inte tillåtet med överföring från tex internetbank utan man var tvungen att gå till banken och fylla i det formuläret varje gång man skickade som utlänning utan wp.
Detta är väl pga att man måste visa vad pengarna kommer ifrån då man inte har lov att uppbära inkomst ifrån Thailand utan wp.

Jag fick byta från min Ipad till min laptop PC där jag har Skärmklippningsverktyget

Jag noterade att Transferwise nu för Thailand har satt en gräns på max 2 miljoner Baht per transaktion och när jag kollade senastså fanns inte denna gräns och det var då TW visade att Swebank var billigare.

Här prövade jag skicka 1 miljon svenska kronor och då kom det upp att det får jag inte göra!

1583068984819.png

Så vid maxbeloppet som numera går att skicka blir Transferwise billigare än Swebank. Men 4911 baht mera stämmer inte om jag väljer att istället för att betala 150 kronor till Swebank bara betalar 50 kronor för Swebanks avgift samt 200 baht till Bangkok bank.

Slutkontenat blir dock oavsett att Transferwise är billigast

1583069085803.png

1583069161253.png
Bangkok banks avgift blir inte 200 baht om du skickar så mycket, 200 är deras minimi avgift men den ökar vid högre belopp.

Själv får jag min lön insatt på valutakonto i bangkokbank, rederiet tar överföringsavgiften.
Någon växelavgift ser jag inte alls på valutakonto?
Och kursen är samma som superrich, inte växelkursen som man får vid kontanter på bangkokbank.
Brukar skilja ca 4 satang från xe kurs.

Liknande trådar

S
Svar
10
Visningar
1 K
Hans Svensson
H
M
Svar
309