"Hata" Isaan? (Ser olika folkgrupper i Thailand ner på varandra)

"legolas " sa:
Får man vara så fräck, trots att man inte har varit så länge eller så många gånger i Thailand som du, att ändra denna lite för "romantiska grundläggande regel" lite grand, ty den är påhittad av dig och inte av en thailändare.

Den grundläggande regeln enligt hur jag ser det ,är istället i det närmaste:

"Kom till vårt land, lev väl, sola, bada, betala Era räkningar och mutor, arbeta icke. Ty landet är vårt och så ock är pengarna, åk sedan hem när ni är panka....."

Var inte arg nu - menar inget illa, men detta är min åsikt....

legolas

haha...ja det är nog inte heller osanning, roligt, du är rolig du Lego, jag förstår men det är som politik det skall låta vackert sen hur det egentligen är är mindre viktigt ;D

Insayt

"legolas " sa:
Får man vara så fräck, trots att man inte har varit så länge eller så många gånger i Thailand som du, att ändra denna lite för "romantiska grundläggande regel" lite grand, ty den är påhittad av dig och inte av en thailändare.

Den grundläggande regeln enligt hur jag ser det ,är istället i det närmaste:

"Kom till vårt land, lev väl, sola, bada, betala Era räkningar och mutor, arbeta icke. Ty landet är vårt och så ock är pengarna, åk sedan hem när ni är panka....."

Var inte arg nu - menar inget illa, men detta är min åsikt....

legolas

Detta kan man ju tycka är roligt osv men det äger faktiskt en hel del sanning, så även om det låter cyniskt och ironiskt så är det nog så i verkligheten.

Länder som är i utveckling använder sig av just "imperialism", länder som är ekonomiskt starka samt inflytelserika så som Ryssland, Kina och Usa te x tar de gärna åt sig, på så sätt finansierar Thai sin stat. Alla som är ekonomiskt starka är välkomna, på så vis upprätthåller VI staten Thailand och dess system som vi samtidigt kritiserar.

Staten blir ju då inte folket utan de som sitter vid makten och lagar och regler är mer till för att finnas inte för att användas. Jag vet Indien t ex de har mer demokratiska lagar än vad vi i Sverige har, men tillhör att av Jordens mest korrumperade länder.

Så det ligger en hel del allvar i det Lego säger här. Så det som jag sa är en omvänd sanning, Thai säljer ut sig till en viss gräns, men landet är vårt, klassisk utvecklingslandspolitik.

Men samtidigt ojar vi oss över länder som Thailand i detta avseende, men tittar vi på Europa så ligger Italien när det gäller korruption i samma liga som Thailand men det säger vi inget om och de är medlemar av den demokratiska EU unionen...fnys..

Grekland är ju ännu ett exempel på maffia, istället för att skapa arbetstillfällen och skapa utveckling samt välfärd för folket i EU-staterna måste vi nu alla ösa ut miljarder av "euro" till maffiastater, där de vid makten har försnillat hela BNP, detta är enligt alla demokrati?????.

Insayt

Skakar liv i en gammal tråd :)

För de första håller jag med. De är fint med den mörkare hyn.
Tjejen vill vara vitare medans jag älskar att hon är mörkare.

En "vacker" thai tjej i thailand är raka motsattsen till va ja tycker e vackert. Min tjej e kort (153) och mörk. Enligt henne ska man va lång och vit för att anses vacker.

Hennes "teori" är att man ser vilka som är rika/kontors människor för dom är vitare pga dom helt enkelt är innomhus mer. Ligger nånting i de enligt mig. :)

Hälsa tjejen att alla rika falanger tycker att bruna tjejer e snyggast och att dom vita ser ut som fula spöken.
Min tjej va kritvit när vi träffades och livrädd för solen, nu ligger hon med mig vid poolen och går gärna ner på stranden, får säga till henne att inte sola ansiktet för mycket då det ger rynkor på sikt :D:D

Frugan har också pratat om att hon vill bleka sin vackra hy men jag har bedyrat att jag älskar henne som hon är. Hon är 152 lång och har insett till slut att hon inte skall göra något.

Det finns för sjutton inget vackrare än en gyllenbrun hud på en vacker kvinna. Varför måste vissa vara så fåfänga?

Är inte så lätt som gubbarna försöker göra det till.
Med den påtryckning här nere av reklam som är enorm sen i pancakes ålder påtryckning från vänninnot kan det bli en kamp.
Fan han är 20 åring och ni gubbar jämför eran erfarenhet, har ni sett 2015 nu.

Absolut. Är mycke reklam om krämer hit och dit som ska göra dig vit.
Tjejen köper dock inget sånt som tur är. Men hon har gärna på sig solskyddsfaktor.
Sen vill hon inte att ja ska bli för brun heller.
Men blir man allt för brun som västerlänning är de lätt att man ser smuttsig ut kan ja tycka. Men härligt svenskt "lagom" brun vill man ju vara ;)
Smaken e ju som baken men ja tycker min tjej har väldigt fin färg. Viktigast för mig är sen att hon känner sig nöjd med sig själv. Bara hoppas jon kommer till onsikt med vilken tur hon har som har dån vacker hy :)

Min tjej använder ingen vit kräm alls hin gillar solen o poolen

DSC_0730.JPG

Sp inte alla lyssnar till reklamen

Det här med att vara vit har ju mycket med status att göra, att man uppfattas som rikare.
Men i falang land är det ju precis tvärtom.
Min tjej är väldigt fåfäng och vill gärna se fin ut, men hon bryr sig mer om vad falang tycker än thai.
Hon behöver inte visa för Thai längre att hon har status, det ser dom på guldet, bilen, huset mm... och inte minst på pojkvännen.. :rolleyes::D:p

Inte bara Thai se på fillipinarna ombord går ju med heltäckta rånarluvor, till och med när vi låg ankrade i honduras med en av dom värsta värmeböljorna jag upplevt.
Frågade varför vill bli vit, vita människor är bättre och tjänar mer pengar.

Maten
Isaan-maten har lånat en hel del från det laotiska köket och skiljer sig från central thailändsk matlagning. Den kanske mest kända maträtten är Som Tam, en kryddig (mycket stark) sallad som tillreds av omogen papaya, chili, torkade räkor och en sorts fisk (luktar starkt). I en västerländsk modell "Som Tam Thai" har fisken ersatt med jordnötter och halva mängden chili uteslutits, riktigt god, prova! Andra utmärkande rätter inkluderar stekt kyckling (Kai Yaang), klibbris i alla former (Khao Niaw) och ett brett utbud av charkuterier, mynta och lime juice. Min personliga favorit är "Larb Moo". En ljummen sallad med fläsk, lök, chili, lime, koriander, vårlök, fisksås som blandas ihop med rostat ris som maltsi morteln, riktigt smarrigt! Maten i Isaan är generellt extra stark!?+ damerna som tillager den!

Maten
Isaan-maten har lånat en hel del från det laotiska köket och skiljer sig från central thailändsk matlagning. Den kanske mest kända maträtten är Som Tam, en kryddig (mycket stark) sallad som tillreds av omogen papaya, chili, torkade räkor och en sorts fisk (luktar starkt). I en västerländsk modell "Som Tam Thai" har fisken ersatt med jordnötter och halva mängden chili uteslutits, riktigt god, prova! Andra utmärkande rätter inkluderar stekt kyckling (Kai Yaang), klibbris i alla former (Khao Niaw) och ett brett utbud av charkuterier, mynta och lime juice. Min personliga favorit är "Larb Moo". En ljummen sallad med fläsk, lök, chili, lime, koriander, vårlök, fisksås som blandas ihop med rostat ris som maltsi morteln, riktigt smarrigt! Maten i Isaan är generellt extra stark!?+ damerna som tillager den!

Texten här är hämtad från denna sida http://www.alltomthailand.com/resmal/isaan, är ju brukligt att man anger källan man kopierar från;)

Men nog om det! ...en västerländsk modell "Som Tam Thai" har fisken ersatt med jordnötter och halva mängden chili uteslutits.

När man läser om Som Tam och dess ursprung finns det ju en hel del varianter och det är ju inte endast i Thailand man äter detta utan Cambodja, Vietnam och Laos.

Som Tam kom enligt historien till de centrala delarna runt Bangkok från immigrerande Laoter/Isaan som sökte arbete.

Som Tam Thai är en variant utan fisk, sötare och med jordnötter samt råa krabbor eller torkade räkor osv och finns i Laos, Vietnam och Cambodja sedan länge.

Så jag är ju inte så säker på att Som Tam Thai är en "västerländsk konstruktion" så som texten hänvisar till.

Lyco

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16