"Hata" Isaan? (Ser olika folkgrupper i Thailand ner på varandra)

Har hört från många thailändare att dom tycker illa om folk från Isaan,framförallt kvinnor.Är det avundsjuka på något sätt eller ligger det något annat bakom detta?

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Isan

Det finnes flere grunner til at Isaan og folket som bor der blir sett ned på. Hovedgrunnen er fattigdommen. Som jeg tror de fleste kjenner til så er en thai vanligvis nøye med "fasaden". Både kroppslig og sosialt / økonomisk. Det er ikke bare oss nordboere som låner seg til "fant" for å gi "naboene" inntrykk av at vi er velstående. Også thaiene holder på med dette skuespillet. Og en lutfattig ris-bonde i Isaan blir ikke levnet mye ære i så henseende.

Rent historisk så har Isaan vært et landområde uten den helt store økonomiske eller strategiske interessen fra de omkringliggende land. Og landegrensene har flyttet seg meg ujevne mellomrom. Og dette er bakgrunnen for at befolkningen i Isaan tilhører mange forskjellige folkegrupper og snakker mange forskjellige språk. Men de få gode jordbruksområdene som finnes og annet som kan ha vært av verdi har eliten i Bangkok forsynt seg av for lenge siden. Isaan er i dag stort sett bare en knusktørr slette store deler av året og det som dyrkes der er knapt nok til å livberge befolkningen. Og av den grunn så drar ungdommen til de større befolkningssentra i Thailand for å finne seg arbeide og en fremtid. Men dette er en utvikling sentrale myndigheter har forsøkt å reversere de senere årene. Blant annet ved å legge til rette for en større industriell utvikling og med en bedre infrastruktur. Noe av bakgrunnen for dette kan også være politisk.

Språkmessig så er ikke språk som lao og kmer noe en person fra Isaan normalt bruker i en offentlige sammenheng. Dette er normalt språk som blir brukt under private og familiære sammenheng. Noe som kommer av thailandske myndigheters ønske om å påtvinge Isaan thailandsk språk og kultur for å skape en enhetlig nasjon. Noe som også provinsene i syd har blitt utsatt for.

Fattigdommen har også fått mange kvinner, gammel som ung, fra Isaan til å finne seg arbeide i "underholdningsindustrien" på steder som Bangkok, Pattaya og Phuket. Noe som ikke akkurat gjør at den vanlige thai får større respekt for kvinner fra Isaan.

Senast redigerad av en moderator:
Faktum är ju att Thailand är ett land som består av massa olika stammar som gått samman under hela "Kwam Bpen Thai" parollen.. Större delen av Isan har ju mer gemensamt kulturellt och lingvistiskt med Laos än med Thailand - vilket man egentligen inte kan säga då Isan är en del av Thailand. Så vi kan säga "Centrala Thailand" eller "Siams ursprung/Sukhothai/Lopburi och Ayutthaya Stammarna...

Alla ser ju ner på varandra. Alla har stereotyper för varandra. Folk från Isan är "baan nok", "mai ruu reuang", "chao tam naa", "Laao" osv osv.. bara det faktum att Lao används som ett nedvärderande ord säger väl mycket.

Ta sedan våran familj som är Khmer-Loeu. Då blir avståendet ännu större, gamla människor i Prai Bueng brukar fortfarande fråga om vi ska resa tillbaka till Siam när vi lämnar för att åka tillbaka till Bangkok.
Bangkok och kompani har en förmåga att se det som att Khmer Loeu "kom över bergen och tog land i Thailand", vilket är absurt om man ser till historiska fakta, så som att Angkor Empire var här långt före det fanns något Siam, och att gränserna flyttats runt under årens gång. Det krävs bara en snabb titt på äldre tempel i området som utdaterat både Ayutthaya och Sukothais tempelparker, och man ser direkt Khmer influenserna.

Men för all del, glöm inte att Burmeser är farliga och att de använder svart magi. Tai Yai/Shan går inte att lita på och rånar folk på natten.
Chao Leh/Malayuu och andra syd-grupper är snåla, själviska och alla män därifrån är playboys. De har inget "Nam-Jai" förutom mellan sina närmasta kompisar som de alla är redo att dö för när som helst..

Chao Meuang och andra folk från Norr med Gam Meuang som modersdialekt är uppsnofsade och ser ner på andra då de anser att de har best vett och etikett. Dessutom är alla kvinnor från Chiang Mai och närliggande provincer "Bitches" - likt de onda kvinnorna i en dålig Lakorn-serie.

Andra mindre Tai stammar som Tai Dam och liknande ses inte ner på utan ses mer som något intressant, men de ses inte heller som Thailändare trots att majoriteten bor i Loei och har gjort det i evigheter.

Kineser vet vi ju alla vad folk tycker om dem generellt. Att en stor procenthalt här har Kinesiskt blod bortses dock från, då Thai-kineser är något speciellt som mer går hand i hand med "Hi-So" bilden av folk, mycket tack vare diverse Lakorns igen...

Andra stammar ska vi inte ens prata om. De finns de med turistvärde, så som Long neck Kariang, Lisu, lahu, Akkha och Hmong har alla ett visst turistvärde då de alla trivs bra uppe på bergen..

Folk som vanligtvis bor i dalar likt Tai-stammar traditionellt gjorde, eller i djungeln likt Karen-folken som inte är kända för sina långa nackar, nå. De har tyvärr inte samma turistvärde, så de är ihopskyfflade i några byar längst gränsen. Meng La i Tak är fortfarande den största tror jag. Finns ett par till i Tak, plus några i Kanchanaburi, Ratchaburi och Mae Hong Son.

Bara för att tänja på gränserna så låt mig få beklaga mig över den där ... Stenen som är så känd som hittades i Sukothai. Stenen med ett gammalt språk som sägs vara "Thailands första skriftspråk". En sten som finns på deras Nationalmuseum idag om jag kommer ihåg rätt.
En sten som en Engelsk antropolog en gång undersökte, en antropolog med stora kunskaper i språk. Vad kom han fram till?
Jo, att det var ett gammalt skrivspråk, men att det var en form av Khmer som var skriven på stenen.
Vad hände med den informationen?
jo, Engelsmannen blev svartlistad och stenen sitter kvar som en viktig del av Thailändsk kultur..

jag skyller allt på nationalism, Kwam Bpen Thai och hela karusellen. Det är bland det enda jag har att klaga på här. Så nu har jag fått det ur mig. Dags att njuta av alla BRA saker som finns att fokusera på här i landet! :)

Att vara Nationalist är ett tecken på ett sunt tänkande ...........................inget fel i det:)

Att vara Nationalist är ett tecken på ett sunt tänkande ...........................inget fel i det:)

Haha, jag är ganska så säker på att vi har väldigt delade åsikter i den frågan. Dock äskar jag att diskutera ämnet. Jag är långt långt ifrån någon sorts "Goda-våldet" vänster-nisse. Jag står mer bakom libertarianska grund idéer, och även om Nationalism hör hemma där med så är det en splittrad fråga inom de liktänkande där med.
hur som helst, bäst att inte gå för djupt i dessa saker så tråden spårar totalt ;)

Jag tycker det är bra att folk tycker olika. Bästa sättet att kompromissa fram en hållbar lösning (vilket uppenbarligen är lättare sagt än gjort då många vägrar lyssna till någon annan än sig själva. Tänker på både höger och vänsterextrema som är så övertygade i sina roller att det inte finns utrymme för reflektion.. Det är nog det jag är mest trött på med debatter i Sverige. Här debatterar i vart fall inte folk. Bättre att vara tyst, eller blodigt hat. On eller Off verkar vara mottot här i LOS ibland :/ )

Hehe, du vet väl att det är förbjudet att kritisera Thailändska regeringen , folk tänker nog ett och annat men som du säger de stänger igen käften ;) Ordet Nationalist kan ju ha massor med nyanser enligt min mening , jag tror jag är ganska i mitten ,jag är som Thaisen , jag älskar mitt fosterland , det är även det en form av Nationalism Ok ..:wai:
Isaanfolket är nog än mer än gemene Thailändare Nationalister ,dvs de älskar sitt Thailand , precis som Svenska Bönder älskar sitt land , en bonde lever av sin fosterlandsjord , en bonde likt min svärfar lever till 100% av det som vattnet och fälten /skogen ger . Köps i stort sett ingenting från handeln , slaktar själv, odlar grönsakerna själv , jagar samt fiskar och samlar fiskar, grodor, ödlor, krabbor mm .tror fn att Gubben älskar sitt Thailand över allt annat :):):)

@Phonta hehe, angående Förbudet av kritik var det var jag menade med att "tänja på gränserna" ;)
Har fått varningar på TVF och thailandsforum förr. Men ibland anser jag det värt att försvara fritt tal och spela med risken att få ett rött kort på ett internetforum. Så beroende är jag inte av mina forum... ännu :p 555

Låter föröcrigt som ennsund inställning. Jag är väldigt onationalistisk från mitt perspektiv. Men så som du lägger upp det är inte så som jag sätt på samma ord. Intressant hur ord som innehåller känslor och liknande kan uppfattas så olika av olika individer. Men jag ser vad du säger och kan inte annat än hålla med.

Ursäktar redan för stavfel. Vet att ni som läser allt här vet att jag är ute och jobbar/dricker (teubadurjobb = alkisjobb...)
Men vill dock försvara mig med att jag skriver på telefon utan autokorrekt och inte orkar gå igenom allt jag skrivit.
Nog med ursäkter

Faktum är ju att Thailand är ett land som består av massa olika stammar som gått samman under hela "Kwam Bpen Thai" parollen.. Större delen av Isan har ju mer gemensamt kulturellt och lingvistiskt med Laos än med Thailand - vilket man egentligen inte kan säga då Isan är en del av Thailand. Så vi kan säga "Centrala Thailand" eller "Siams ursprung/Sukhothai/Lopburi och Ayutthaya Stammarna...

Alla ser ju ner på varandra. Alla har stereotyper för varandra. Folk från Isan är "baan nok", "mai ruu reuang", "chao tam naa", "Laao" osv osv.. bara det faktum att Lao används som ett nedvärderande ord säger väl mycket.

Ta sedan våran familj som är Khmer-Loeu. Då blir avståendet ännu större, gamla människor i Prai Bueng brukar fortfarande fråga om vi ska resa tillbaka till Siam när vi lämnar för att åka tillbaka till Bangkok.
Bangkok och kompani har en förmåga att se det som att Khmer Loeu "kom över bergen och tog land i Thailand", vilket är absurt om man ser till historiska fakta, så som att Angkor Empire var här långt före det fanns något Siam, och att gränserna flyttats runt under årens gång. Det krävs bara en snabb titt på äldre tempel i området som utdaterat både Ayutthaya och Sukothais tempelparker, och man ser direkt Khmer influenserna.

Men för all del, glöm inte att Burmeser är farliga och att de använder svart magi. Tai Yai/Shan går inte att lita på och rånar folk på natten.
Chao Leh/Malayuu och andra syd-grupper är snåla, själviska och alla män därifrån är playboys. De har inget "Nam-Jai" förutom mellan sina närmasta kompisar som de alla är redo att dö för när som helst..

Chao Meuang och andra folk från Norr med Gam Meuang som modersdialekt är uppsnofsade och ser ner på andra då de anser att de har best vett och etikett. Dessutom är alla kvinnor från Chiang Mai och närliggande provincer "Bitches" - likt de onda kvinnorna i en dålig Lakorn-serie.

Andra mindre Tai stammar som Tai Dam och liknande ses inte ner på utan ses mer som något intressant, men de ses inte heller som Thailändare trots att majoriteten bor i Loei och har gjort det i evigheter.

Kineser vet vi ju alla vad folk tycker om dem generellt. Att en stor procenthalt här har Kinesiskt blod bortses dock från, då Thai-kineser är något speciellt som mer går hand i hand med "Hi-So" bilden av folk, mycket tack vare diverse Lakorns igen...

Andra stammar ska vi inte ens prata om. De finns de med turistvärde, så som Long neck Kariang, Lisu, lahu, Akkha och Hmong har alla ett visst turistvärde då de alla trivs bra uppe på bergen..

Folk som vanligtvis bor i dalar likt Tai-stammar traditionellt gjorde, eller i djungeln likt Karen-folken som inte är kända för sina långa nackar, nå. De har tyvärr inte samma turistvärde, så de är ihopskyfflade i några byar längst gränsen. Meng La i Tak är fortfarande den största tror jag. Finns ett par till i Tak, plus några i Kanchanaburi, Ratchaburi och Mae Hong Son.

Bara för att tänja på gränserna så låt mig få beklaga mig över den där ... Stenen som är så känd som hittades i Sukothai. Stenen med ett gammalt språk som sägs vara "Thailands första skriftspråk". En sten som finns på deras Nationalmuseum idag om jag kommer ihåg rätt.
En sten som en Engelsk antropolog en gång undersökte, en antropolog med stora kunskaper i språk. Vad kom han fram till?
Jo, att det var ett gammalt skrivspråk, men att det var en form av Khmer som var skriven på stenen.
Vad hände med den informationen?
jo, Engelsmannen blev svartlistad och stenen sitter kvar som en viktig del av Thailändsk kultur..

jag skyller allt på nationalism, Kwam Bpen Thai och hela karusellen. Det är bland det enda jag har att klaga på här. Så nu har jag fått det ur mig. Dags att njuta av alla BRA saker som finns att fokusera på här i landet! :)

55555... strålande och underhållande หนึ่งเป๊กซุบซิบนะ:D

Lyco

Blev tagen faktiskt av Tai Dam, men jag gillar de här olika folkslagen och stammarna, det är just det som gör världen så mycket rikare. Just dessa små folkgrupper är ju oerhört stolta över sitt ursprung. Hoppas vi får behålla alla dessa unika inslag i vår värld, men historien har ju tyvärr ett annat facit, utvecklingen och modernisering mm är ju inte till deras fördel så att säga.

Hittade en liten video med Tai Dam-sång!

Lyco

Nasjonalisme har en funksjon i ethvert samfunn. Det er viktig med hensyn til sin egen og samfunnets identitet. Det er "limet" som holder samfunnet sammen.

Jag hatar absolut inte Isaan , men folket här uppe är förbannat lata , vad som slår mig är att det är rent här , det finns inga sopor i naturen , i Pattaya är det rena sopberget på de flesta ställen utanför Pattaya , förbaskat otrevligt .. De flesta faranger jag träffar här nu har problem om slantar med sina Thaifamiljer , dessutom så är de fast här då de har satsat allt de äger häruppe, sickna Losers måste jag säga , först satsa allt , sen sitta och beklaga sig att alla besparingar är borta ... Sickna Losers .......................;)

Jag hatar absolut inte Isaan , men folket här uppe är förbannat lata , vad som slår mig är att det är rent här , det finns inga sopor i naturen , i Pattaya är det rena sopberget på de flesta ställen utanför Pattaya , förbaskat otrevligt .. De flesta faranger jag träffar här nu har problem om slantar med sina Thaifamiljer , dessutom så är de fast här då de har satsat allt de äger häruppe, sickna Losers måste jag säga , först satsa allt , sen sitta och beklaga sig att alla besparingar är borta ... Sickna Losers .......................;)

Etter mange års boende i Isaan så har jeg selvfølgelig dannet meg min oppfatning av stedet. Og den oppfatningen er stort sett positiv. Som alle andre steder i verden så har også Isaan ting som det er all grunn til å kritisere. Men det er ikke verre enn at man fint kan leve med det. Og skal jeg være helt ærlig så finnes det også et eller annet negativt i Norge som jeg kunne ha satt fingeren på.

Jeg tror at mye av dette negative som utlendinger opplever i Thailand kommer av mangel på kunnskap om landet. Visst finnes det mennesker som forventer både det ene og det andre av en utlending. Men høyst sannsynlig så kommer dette av hvordan utlendinger generelt oppfører seg og ikke på grunn av thaienes mangel på respekt. For dersom man strør om seg med penger i en liten lutfattig landsby i Isaan så bør man ikke bli overasket dersom innbyggerne forventer at strømmen av penger vil vare i det uendelige. Og jeg mener at det blir litt dumt når utlendingen beklager seg når lommeboka er tom. Det går fint ann å komme med et høflig nei når man mener at situasjonen krever det.

Tror knappast att det handlar om att den eller den farangen "strör" slantar omkring sig , det handlar om en sedan lång tid tillbaka felaktig inställning till Farang partnerskap leder till en helv massa slantar för Thaikvinnan samt även för övriga släkten , inte alla har detta tänkande , inte min familj ,samt kanske inte Era familjer (naturligtvis )utan bara de andra 80% som gärna blåser farnger en efter en utan att ens kunna stava ordet moral eller medkänsla.. Det finns naturligtvis undantag och detta är inget som bara handlar om Isaan , utan även alla bertjejer i bla. Pattis ,Hua hin mm som kommer från Isaan och har sin familj häruppe, jag stannar nu här tills söndag tidig morgon, då kör jag ner till Pattis , ingenting funkar som i storstaden , jag vill ha folk omkring mig , kunna köpa bröd ,smör ,ost mm av god västerländsk kvalitet .Det finns fn inget av detta häruppe, skall jag ha lite bilplast för en skada på ena skärmen , ja då gäller 18 mil till Khonkaen , om det sen finns där så är det ju bra ......

Nä storstaden passar mig bra , hämtar sen gumman igen om två veckor ,,,m tjo hej ...;)

Tror knappast att det handlar om att den eller den farangen "strör" slantar omkring sig , det handlar om en sedan lång tid tillbaka felaktig inställning till Farang partnerskap leder till en helv massa slantar för Thaikvinnan samt även för övriga släkten , inte alla har detta tänkande , inte min familj ,samt kanske inte Era familjer (naturligtvis )utan bara de andra 80% som gärna blåser farnger en efter en utan att ens kunna stava ordet moral eller medkänsla.. Det finns naturligtvis undantag och detta är inget som bara handlar om Isaan , utan även alla bertjejer i bla. Pattis ,Hua hin mm som kommer från Isaan och har sin familj häruppe, jag stannar nu här tills söndag tidig morgon, då kör jag ner till Pattis , ingenting funkar som i storstaden , jag vill ha folk omkring mig , kunna köpa bröd ,smör ,ost mm av god västerländsk kvalitet .Det finns fn inget av detta häruppe, skall jag ha lite bilplast för en skada på ena skärmen , ja då gäller 18 mil till Khonkaen , om det sen finns där så är det ju bra ......

Nä storstaden passar mig bra , hämtar sen gumman igen om två veckor ,,,m tjo hej ...;)

Dersom man ikke har særlig kunnskap om Thailand og man ønsker å gifte seg med en kvinne fra Thailand så tror jeg at oddsen vil være høy for at man ender opp med problemer. Og dersom dette i tillegg er en pr*stituert så vil jeg våge påstanden om at oddsen er skyhøy for at man blir en "vandrende minibank".

Det er veldig lett å gi kvinnen og hennes familie skylden når man har brukt opp alle sine sparepenger på medgift, hus, eiendom og bil. Pluss at man kanskje har kjøpt motorsykkel til alle og enhver i familien. Det som kvinnen eventuelt forteller om thailandsk kultur og tradisjoner kan man lett kontrollere med å kontakte en advokat eller lese på deres sider på nettet. Det er vel ingen grunn til at man skal slutte å tenke bare fordi man setter foten ned på flyplassen i Bangkok.

Hvor stor del av alle inngåtte ekteskap mellom en thai kvinne og en utenlandsk mann hvor kvinnen er en pr*stituert vet jeg ikke, men jeg tror nok at det sikkert er over halvparten. Og en pr*stituert kvinne tror jeg generelt sett ikke er en god ekteskaps kandidat. Uten at jeg legger noe religiøst eller moralsk i det. For motivet som styrer kvinnen ut i pr*stitusjon er behovet for penger.

I landsbyene i Isaan så virker det som at utlendingene ikke kan få bygd "sine hus" fort nok. At dette hverken er deres hus eller eiendom ser ikke ut til å bry dem det minste der dem stolt viser fram sine praktbygg. Alle i landsbyen vet selvfølgelig hvor pengene kommer fra og man må ikke unnvære å tro at ikke alle kvinner, gammel som ung, ønsker seg et liknende hus om ikke enda større og finere. At utlendingen blir en lovbryter i det øyeblikket han signerer på at pengene, til eiendommen som står i hans kones navn, ikke kommer fra han ser heller ikke ut til å bry han det minste.

Dette har egentlig ikke så veldig mye med dårlig moral eller grådighet å gjøre, men med hva som disse kvinnene ser på som fullt normalt at utenlandske menn gjør mot sine koner. Når utenlandske menn i årevis har "strødd om seg med penger" så kan dem ikke komme å klage over thai kvinners grådighet. Det blir bare å fraskrive seg sitt ansvar for egne handlinger. Min holdning til Thailandske kvinner og kvinner generelt er at gode kvinner spør ikke etter penger. Dem har respekt for sin livsledsager og forsørger seg selv. Dersom kvinnen og hennes familie / venner sitter å spiser mat foran tv'n " og ser på "thaisåpe" dagen lang så burde det ringe en bjelle.

Jeg kan forstå at det mange ganger kan bli vanskelig for utlendingen å si nei. Dette fordi han normalt ikke snakker thai så han forstår ikke hva som foregår rundt han og det meste av dagliglivet hans er derfor styrt av hans kone. Spørsmålet er da om denne kvinnen styrer hans liv til hans eller hennes beste. Og i tillegg så ønsker han ikke å ha konflikter med sin kone og hennes familie. Men det å kunne si nei når situasjonen krever det mener jeg er livsnødvendig for å "overleve" økonomisk i Thailand.

Når jeg først kom til Isaan for en "mannsalder" siden så var det rimelig "basic" og det meste av moderne luksus måtte man til Bangkok for å kjøpe. Den nærmeste minibanken var for meg 3 mil unna. Men det er helt annerledes i dag. Store kjøpesentra, som Robinson, som inneholder alt tenkelig en utlending kan trenge dukker opp som "paddehatter" over hele Isaan. Og i tillegg så finnes Big C, Lotus og Macro finnes over HELE Isaan så det er ingen problemer med å kjøpe vesterlandsk mat. Det som man normalt trenger i hverdagen er kun et "steinkast" unna. Og har man et behov for et godt utstyrte helsestudio med air-con eller et svømmebasseng så finnes det godt utvalg av dette også. Hvorfor noen må dra 18 mil for å kjøpe litt litt "bilplast" er for meg en sann gåte for butikker som selger bilrekvisita finnes på nesten "et hvert gatehjørne".

Antallet utlendinger i Isaan er nå på 20 000 og antallet stiger "daglig". Og det virker som om en hver liten landsby, med respekt for seg selv, har en "farlang" eller to i landsbyen. Både større og mindre byer i Isaan har "farlangbarer" hvor utlendinger samles. Og de litt større byene som Khon Kaen, Udon Thani og Nong Khai har mindre bar-distrikt som i Pattaya. Og utelivet generelt i Isaan er for meg mye mere underholdende og variert enn det er på turiststedene.

Og dersom dette i tillegg er en pr*stituert så vil jeg våge påstanden om at oddsen er skyhøy for at man blir en "vandrende minibank".

:):):)

Tillåter mig att gapskratta , naturligtvis har ingen av oss här på forumet gift sig eller lever med en fd "glädjeflicka" :):) Fn det är beklämmande att många för att inte säga flertalet av Farangerna här nere förnekar att de har äktat eller lever samman med en Prost......, sen därför inte sagt att dessa flickor är "dåliga" utan de kan vara mycket fina och trevliga livspartners .
Men att försöka sig på att man har träffat en "familjeflicka" är ju bara förbannat fjantigt , för att inte säga rent självbedrägeri .

Redigeringsorsak: Citat var ej korrekt. Vg använd citatfunktionen när du citerar någon. Annars framgår inte att det är ett citat utan det ser det ut som att det är du själv som skrivit citatet.

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16