Hur mycket tips ger du på hotell

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Håller med Hans. Ger själv minst 100 i dricks då jag tar massage i Thailand. Ni alla har som säger att ni inte ger dricks. Vad skulle ni säga om det var tvärt om Att ni skullejobba på en restaurang i Thailand och sen fick ni ingen dricks. Vad skulle ni tycka om dom personerna då??????

"hillmer " sa:
Håller med Hans. Ger själv minst 100 i dricks då jag tar massage i Thailand. Ni alla har som säger att ni inte ger dricks. Vad skulle ni säga om det var tvärt om Att ni skullejobba på en restaurang i Thailand och sen fick ni ingen dricks. Vad skulle ni tycka om dom personerna då??????
Nu handlare ju tråden om dricks på hotell. Se så lätt att gå lite OT om det ska bli intressant diskussion.

Personalen har väl lön? Att förvänta sig dricks utan att ha ansträngt sig extra är inget jag gillar. Samma saj på massage oftast är de som masserar ganska dåliga att då ge 30 procent i dricks ger fel signaler.

Ger ni dricks när ni handlar också? Så mycket tjänar inte personalen.

Snåljopar finns det över allt har själv jobbat inom restaurang näringen i många år.förut

Ger ni dricks efter att ha prutat på en vara på marknaden också? Eller är säljaren där rik?...

En stor anl att man åker till Thailand är ju för att det är billigt, hade inte turister varit så frikostiga med dricks genom åren så hade en massa saker varit billigare idag. När var ni ex i Phuket senast?

"hillmer " sa:
100bath är anständigt och 1000bath till hotel-städerskan om man stannat en vecka o är nöjd med städningen.

När faranger började komma till Thailand, så existerade ingen dricks alls,alla klarade sig på sin handel som man gjort tidigare. Dricks är ett jäkla skit, ett dumt påfund, av oss Västerlänningar.
Väst är all nyrika, som kommer hit och tror att dom äger hela landet bara för att dom kan ge dricks, när dom kommer hem, sitter dom där och har ångerst för att dom har sprättat iväg en massa stålar, som dom så väl behöft då dom kom hem.
En miljonär sa till mig att det är inte inkomsterna som gör en rik, det är dom små utgifterna.
Han anställde en kille som han döpte till spargrisen, han hade 5% av alla fakturor som han kunde slå ner på eller avfärda direkt, han lön var över 500 000 kr året.

"glimten66 " sa:
Jag har råd.att åka Uber även när.jag kommer hem från thailand ;)
Förstår din inställning men även om du är en godhjärtad kille som bara vill hjälpa är det tyvärr såna som du som driver upp priserna och så småningom blir det för dyrt även för dig.

Som ex så har vi en norrman i villagen som ger dricks uppåt 100% till städare och hantverkare, tack vare honom vill nu alla trädgårdsjobbare mm i villagen nu ha fantasisummor när man frågor dom om att fixa nåt så vi måste fixa folk utifrån.

Nä håller med Långeman, dricksandet är ett otyg som gör att vi till slut biter oss själva i arslet för oavsett hur mycket man ger så vill dom alltid ha mer.

Ja men jag anser det e stor skillnad o ge en hantverkare dubbla pengarna än att som jag ger servitrisen ett par hundra hon har ju bara sin lön o får.vara nöjd me den

Vad är det för fel på priserna i Phuket då Vad är det som är dyrarae där än i Pattaya???

"glimten66 " sa:
Ja men jag anser det e stor skillnad o ge en hantverkare dubbla pengarna än att som jag ger servitrisen ett par hundra hon har ju bara sin lön o får.vara nöjd me den
Problemet är ju eg inte att man ger pengar till nån enstaka person, jag är snål med dricksen men det händer att jag sticker till en riktigt fattig familj ett par hundringar.
Problemet är att vi visar att vi har mycket pengar och att 100 baht hit eller dit inte spelar nån roll för oss, då höjer man priserna för falang bryr ju sig inte iaf. Det här är ju givet värst i rena turistorter där kundunderlaget är övervägande falang.

Den dagen du flyttar ner för lite längre tid kommer du inse problemet, i början kan bahten kännas som rena monopol pengarna men efter ett tag börjar man hålla i dom som om det vore kronor.

"hillmer " sa:
Vad är det för fel på priserna i Phuket då Vad är det som är dyrarae där än i Pattaya???

Det vet dom inte, dom har knappt varit där men dom har hört talas om att det är så..

En grej vet jag och det är solstolarna som är minst dubbelt så dyrt i Phuket mot pattaya, men jag har även varit på stränder i Phuket där solstolarna har varit gratis. Så priset blir ju detsamma om man jämnför.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp