Isaan 2017-2026

Hej

Här en bild på den del av boet som frugans lillebror lämnade kvar och om ett år kan man skörda honung igen. Nu är det ca hälften så stort som när han tog några bikakor åt oss.
Thailändarna käkar nästan hellre binas larver än själva honungen. Larverna äts råa och levande direkt.

20251212_152710.webp

Mvh isan lovet

Hej

Här håller lillebror på och arbetar, han tar ned träd som han sågar till brädor och han gör även typ runda skärbrädor av extra hårt trä som man styckar kött m.m på, dom är ca 5 - 10 cm tjocka och helt runda, det blir många på en stock.

20251212_151750.webp

20251212_151730.webp

20251212_151600.webp

Mvh isan lover
Hur gick det för fylleskallen som ni gav pengar för att han skulle hålla sig nykter?

Hur gick det för fylleskallen som ni gav pengar för att han skulle hålla sig nykter?
Hej

Det är frugans lillebror Ham och det gick som väntat bra ett tag men nu är allt som vanligt igen, dricker dagligen men jobbar oftast ändå.

Dom har stängt av el och vatten till hans hus eftersom han inte har betalat räkningarna, så han har flyttat in uppe på andra våningen på altanen i vårt gästhus, där har han satt upp en mong mot myggen och sover på golvet.

Men det är i.o.f.s bra att ha någon på plats när vi inte är här, vi har erbjudit honom detta tidigare men då ville han bo själv.

Mvh isan lover

Hej

Idag på morgonen kom en amerikanare på besök, han var från Tampa i Florida och bor här på heltid nu. Jobbar via internet och har lön från USA. Han var glad över att få prata engelska med någon här i byn och ville att vi skulle hitta på något till jul och nyår.

Samt att jag skulle introducera honom till fler falanger i området. Han har varit här sedan september men bara träffat en enstöring från Australien som inte var social. Jag talade om för honom att det bor en Amerikanare tiĺl här strax utanför vår by och att han är här nu, han heter Kevin och jobbar 6 månder om året i US Navy. Så jag ska föra samman dessa båda till veckan.

Mvh isan lover

Hej

Nu beläggs fler av byns mindre grusvägar med betong, just den här vägen går ut från byn och förbi frugans farm där man nu även har dragit fram el längs vägen.

20251213_115342.webp

Mvh isan lover
Hur fungerar det i eran by? När jag höll på och bygga hus i Petchabun det som inte blev klart fick vi betala för elstolparna resten som kabeldragning etc ingick.
Kostade typ 1000 baht

Hej

Byns största damm är ovanligt välfylld i år, det regnade ovanligt mycket och regnen höll tydligen på längre än vanligt.

Här har jag badat i 25 år och pojken lärde sig till största delelen simma just här, det lär bli lite bad här i år också.

20251213_115853.webp

Mvh isan lover

Hur fungerar det i eran by? När jag höll på och bygga hus i Petchabun det som inte blev klart fick vi betala för elstolparna resten som kabeldragning etc ingick.
Kostade typ 1000 baht
Hej

Hät är det elverket som bygger ut nätet så det blir ingen kostnad förrän man ansluter sig, om man vill ansluta sig sätter elverket upp en mätare på närmste stolpe och sen får man själv stå för dragningen på egen mark (tomt).

Men det händer ju att folk drar fram el på egen hand ut på en farm eller liknande utanför byn också med egna stolpar i trä eller betong.

Mvh isan lover

Hej

Hät är det elverket som bygger ut nätet så det blir ingen kostnad förrän man ansluter sig, om man vill ansluta sig sätter elverket upp en mätare på närmste stolpe och sen får man själv stå för dragningen på egen mark (tomt).

Men det händer ju att folk drar fram el på egen hand ut på en farm eller liknande utanför byn också med egna stolpar i trä eller betong.

Mvh isan lover
Här fanns inget dragit innan allt var gratis förutom stolparna och för vi var första som drog el till området, men 1000 baht var överkomligt.
Kollade på google map nu och fann huset jag påbörjade och blev efter min plan, bara att jag bodde aldrig där ;)
Någon har betalat och färdigställt min ide.
Ser exakt ut som jag planerade det, lite så man ångrar sig 55555.

Screenshot_20251213_063747_Maps.webp

Senast ändrad:
Här fanns inget dragit innan allt var gratis förutom stolparna och för vi var första som drog el till området, men 1000 baht var överkomligt.
Kollade på google map nu och fann huset jag påbörjade och blev efter min plan, bara att jag bodde aldrig där ;)

Hej

Det ser väldigt fint ut.

Mvh isan lover

Hej

Det är frugans lillebror Ham och det gick som väntat bra ett tag men nu är allt som vanligt igen, dricker dagligen men jobbar oftast ändå.

Dom har stängt av el och vatten till hans hus eftersom han inte har betalat räkningarna, så han har flyttat in uppe på andra våningen på altanen i vårt gästhus, där har han satt upp en mong mot myggen och sover på golvet.

Men det är i.o.f.s bra att ha någon på plats när vi inte är här, vi har erbjudit honom detta tidigare men då ville han bo själv.

Mvh isan lover
Det var ju inte förvånande, ge pengar till en fyllskalle är väl rätt så naivt.

Hej

Gammelmormor gick ju bort förra året men hennes hund Saem finns fortfarande kvar i livet även om den också börjar se gammal ut. Den kommer hem till oss och hälsar på och jag ger den lite matrester.

20251212_152619.webp

Mvh isan lover

Jag brukar starta grillen och sitta med hunden och mata den. Vi äter helt enkelt tillsammans.
Det tråkiga är att hunden blir så deprimerad när vi reser hem så den inte äter på några veckor.
Varje gång någon kommer hem med bilen så väntar den på att även vi ska kliva ut ur bilen, men det gör vi inte.

Vi får se om den blir glad när vi dyker upp igen efter en lång frånvaro.

Det var ju inte förvånande, ge pengar till en fyllskalle är väl rätt så naivt.
Hej

Nja, frugan lovade honom 20 000 baht om han skulle klara av att förändra sig och stanna i templet, men han lämnade templet och munklivet efter några månader så några 20 000 baht blev det inte. Han är ett hopplöst fall och kommer sannolikt aldrig att kunna sluta dricka, men har humor, är snäll och är inte rädd för arbete, sen är han ju som han är.

Mvh isan lover

Jag brukar starta grillen och sitta med hunden och mata den. Vi äter helt enkelt tillsammans.
Det tråkiga är att hunden blir så deprimerad när vi reser hem så den inte äter på några veckor.
Varje gång någon kommer hem med bilen så väntar den på att även vi ska kliva ut ur bilen, men det gör vi inte.

Vi får se om den blir glad när vi dyker upp igen efter en lång frånvaro.
Hej

Ja hundar kan verkligen sörja och visa det på ett tydligt sätt. Min sedan länge döda hund Kafä var precis likadan.

Hunden kommer säkert att bli jätteglad och visa det på ett tydligt sätt, min hund Kafä brukade hoppa och börja leka, sen följde han mig överallt tills vi återvände till Sverige.

Mvh isan lover

Fan kollar på det huset, min plan när jag 36 år gammal flyttade till Thailand.
Skall inte förstöra din tråd, bygg och fall finns på bygga hus tråden i forumet.
Blev skiljsmässa mitt i bygget.
Men fan va fint det blev.

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar