Isaan 2017-2026

Jag vill också passa på att tacka för en riktigt intressant tråd. Det har varit givande att följa med på era bravader och vedermödor i det isaanska paradiset. Ser fram emot mer, under tiden välkommen till kylan.

Nu har vi köpt en tomt i NonKhun (35 km sydväst om Ubon). En tomt uppenbarade sig brevid brodern som Pin och jag klippte till på. De som blir oroliga att jag kan förlora tomten eftersom en farang inte får äga mark behöver inte tala om det för mig. Jag har kalkylerat risken och är villig att ta den. Vid nästa tillfälle kommer vi att träffa en advokat och gå ignom de olika möjligheter vi har för att skydda båda parter (Pin och mig) innan vi börjar bygga ett hus nästa år. Jag känner mig väldigt nöjd med detta beslut.

Nu har vi köpt en tomt i NonKhun (35 km sydväst om Ubon). En tomt uppenbarade sig brevid brodern som Pin och jag klippte till på. De som blir oroliga att jag kan förlora tomten eftersom en farang inte får äga mark behöver inte tala om det för mig. Jag har kalkylerat risken och är villig att ta den. Vid nästa tillfälle kommer vi att träffa en advokat och gå ignom de olika möjligheter vi har för att skydda båda parter (Pin och mig) innan vi börjar bygga ett hus nästa år. Jag känner mig väldigt nöjd med detta beslut.

Hej

Önskar dig lycka till, du gör helt rätt som inte oroar dig om markägandet, det är enligt mig också helt rätt att bygga nära släkten, den är viktig i Thailand och att dom i närheten kommer ni säkert att både ha nytta av och en trevlig relation med.

Mvh isan lover

Hej! Förstår att du tänker annorlunda i denna fråga, det gör nog många. Själv kör jag gärna utan hjälm i låga farter och på mindre vägar, ...

Här är en antropolog, som har några underfundiga funderingar kring thailändares attityd gentemot överhetens påbud.

https://morklaggning.wordpress.com/2018/03/04/valfardspatologi/#more-17432

Är det kanske thailändaren, som kör utan hjälm, som är vuxen och vi svenskar som aldrig riktigt klarar av att släppa bröstvårtan och ta ansvar för vårt eget liv? :wai:

moped.webp

Här är en antropolog, som har några underfundiga funderingar kring thailändares attityd gentemot överhetens påbud.

Är det kanske thailändaren, som kör utan hjälm, som är vuxen och vi svenskar som aldrig riktigt klarar av att släppa bröstvårtan och ta ansvar för vårt eget liv? :wai:

moped.webp

Hej

Intressant resonemang, roligt att höra en som föredrar frihet framför tvång när det ex.vis gäller hjälm på moppen.

Mvh isan lover

Hej

Satt och tittade på gamla bilder och hittade då den här bilden på huset frugan köpte i Pranburi söder om Hua Hin.

2F483D33-6A25-4E55-AB62-85E2E884C28F.webp

Jag har ju nämnt detta några gånger i olika sammanhang och visar därför en bild på det, ett hyfsat Thaihus, inget märkvärdigt men välbyggt.

Man svängde av ifrån motorvägen vid Lotus strax söder om Hua Hin, vi hade ca 5-8 minuter med moppen till stranden, men huset låg vid Pranburi floden så vi hade båtplats bara ca 75-100 m ifrån huset, där kunde man även bada och fiska, man kunde även ta båten ut till havet och stranden, floden ringlade sig fram delvis genom den mangrove nationalpark som finns i området, med 2-3 m stora varaner som lillpojken som var liten då trodde var krokodiler, var lite läskigt att bada, harpunera och dyka ned och plocka flodmusslor i det grumliga vattnet med dessa bestar i närheten, men dom verkade helt ointresserade av människor och snare rädda.

Det var gott om falanger i området, Kanadensare, Amerikanare och Engelsmän, det byggdes också mycket i området, anledningen till att vi hamnade just här var att frugans storasyster är gift med en man härifrån.

Men jag ångrar inte att frugan sålde här, Isaan är helt enkelt platsen för oss.

Mvh isan lover

Hej

Vi fick en rapport ifrån byn igår, temperaturen steg till 40 strecket och avlöstes sedan av ett kraftigt regn, det regnade rejält i nästan en dag, så dom fick en riktig rotblöta där vilket är väldigt ovanligt för årstiden, nu har byn faktiskt fått regn o tre omgångar under den torraste tiden på året som det i princip inte brukar vara någon nederbörd alls.

Detta är ju helt fantastiskt och innebär väldigt mycket för dom boende där, dessutom väntas ytterligare ett regn passera i närtid, just nu är det ju många som odlar majs, brytbönor, pumpa, tomater och meloner o.s.v, normalt får dom ju pumpa fram vatten till bevattning ifrån dammar som riskerar att torka ut, att få rejäla regn nu gör en otrolig skillnad.

Annars var allt sig likt, hunden Kafä är kvar hemma och blir matad av en kusin till frugan, dom sa att han tar en tur ibland runt byn men alltid kommer tillbaka och sover hemma hos oss.

Mvh isan lover

Hej

Så här ser prognosen ut dom närmaste dagarna för vårt område, ser lovande ut gällande mer regn.

10 DAY WEATHER FORECAST PHON PHISAI
HOURLY WEATHER FORECAST >>

SUN
Mar 11th
116_day_sm.png

Partly cloudy
MON
Mar 12th
116_day_sm.png

Partly cloudy
TUE
Mar 13th
299_day_sm.png

Moderate rain at times
WED
Mar 14th
356_day_sm.png

Moderate or heavy rain shower
THU
Mar 15th
356_day_sm.png

FRI
Mar 16th
116_day_sm.png

Partly cloudy
SAT
Mar 17th
116_day_sm.png

Partly cloudy
SUN
Mar 18th
176_day_sm.png

Patchy rain possible
MON
Mar 19th
356_day_sm.png

TUE
Mar 20th
176_day_sm.png

Patchy rain possible

Mvh Isan lover

moped.webp
Så många på en moppe utan hjälm? Och min dotter och hennes man kollar 2 miljoner ggr barnstolen i sin säkra Volvo. Snart måste vi söka tillstånd för att skära en gurka.

Hej

Satt och tittade på gamla bilder och hittade då den här bilden på huset frugan köpte i Pranburi söder om Hua Hin.

2F483D33-6A25-4E55-AB62-85E2E884C28F.webp

Jag har ju nämnt detta några gånger i olika sammanhang och visar därför en bild på det, ett hyfsat Thaihus, inget märkvärdigt men välbyggt.

Man svängde av ifrån motorvägen vid Lotus strax söder om Hua Hin, vi hade ca 5-8 minuter med moppen till stranden, men huset låg vid Pranburi floden så vi hade båtplats bara ca 75-100 m ifrån huset, där kunde man även bada och fiska, man kunde även ta båten ut till havet och stranden, floden ringlade sig fram delvis genom den mangrove nationalpark som finns i området, med 2-3 m stora varaner som lillpojken som var liten då trodde var krokodiler, var lite läskigt att bada, harpunera och dyka ned och plocka flodmusslor i det grumliga vattnet med dessa bestar i närheten, men dom verkade helt ointresserade av människor och snare rädda.

Det var gott om falanger i området, Kanadensare, Amerikanare och Engelsmän, det byggdes också mycket i området, anledningen till att vi hamnade just här var att frugans storasyster är gift med en man härifrån.

Men jag ångrar inte att frugan sålde här, Isaan är helt enkelt platsen för oss.

Mvh isan lover
Hur mycket kostar ett sånt hus?

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar