Isaan 2017-2026

Hej

Jag beställde en kopia av bouppteckningen på Skatteverket efter den svensk som dog här i Thailand och vars änka ville ha hjälp av mig, det finns ingen bouppteckning efter någon med det personnumret blev svaret.

Vad innebär detta, mannen har ju varit död i flera år nu, borde inte bouppteckningen ha varit avklarad redan?

Vad ska jag rekommendera änkan att göra?

Mvh isan lover

Hej

Jag beställde en kopia av bouppteckningen på Skatteverket efter den svensk som dog här i Thailand och vars änka ville ha hjälp av mig, det finns ingen bouppteckning efter någon med det personnumret blev svaret.

Vad innebär detta, mannen har ju varit död i flera år nu, borde inte bouppteckningen ha varit avklarad redan?

Mvh isan lover
Hör med @Nam Falang vi gick genom detta när långeman dog.
Jag var själv inblandad i diskutionen men @Nam Falang tog över och vet bättre.

Hej

Just nu känns livet rätt ok.

3898273B-955C-4EF9-9F61-0BA73C0A24E3.jpeg

Ligger här i hängmattan och slappar, samtidigt lyssnar jag på fin sång ifrån grannarna som sjunger karaoke.

EEC5AE91-6B18-4BA3-B72F-91D1E834CBCF.jpeg

Mvh isan lover

Man kan göra en dödsboanmälan om den avlidnes tillgångar inte räcker till mer än begravningskostnader och andra utgifter med anledning av dödsfallet och då behövs ingen bouppteckning
Kanske det var så det gick till annars är det allvarligt på riktigt. Men en dödsboanmälan ska ju åxå finnas registrerad hos skatteverket.

Man kan göra en dödsboanmälan om den avlidnes tillgångar inte räcker till mer än begravningskostnader och andra utgifter med anledning av dödsfallet och då behövs ingen bouppteckning
Kanske det var så det gick till annars är det allvarligt på riktigt. Men en dödsboanmälan ska ju åxå finnas registrerad hos skatteverket.
Har inte ambassaden fått inn ang dödsfall o är det inte dom som gör dödsboanmälan

Hej

Mvh isan lover
Är det en utskriven svensk så skall arvsskifte och bouppteckning göras i det land den avlidne är bosatt i.
Det ändrades 2015 att det är det nya landets lagar som gäller.

Vid dödsfall utanför Sverige är det ambassaden som är första instans som man rapporterar dödsfallet till, det ska styrkas av dödsattest och den avlidnes pass.

Är anmälan gjord till ambassaden?

Är det en utskriven svensk så skall arvsskifte och bouppteckning göras i det land den avlidne är bosatt i.

Vid dödsfall utanför Sverige är det ambassaden som är första instans som man rapporterar dödsfallet till, det ska styrkas av dödsattest och den avlidnes pass.

Så vi gjorde gällande Långeman, ambassade först sen ordna dom med andra myndigheter.

Hej

Jag får ställa dessa frågor till änkan och ta reda på vad som är gjort, mannen är kremerad och begravd i änkans by, hon fick låna pengar till hemtransport av kroppen ifrån sjukhuset, kremering och begravning, nu har hon en stor skuld p.g.a detta.

Mvh isan lover

Hej

Jag får ställa dessa frågor till änkan och ta reda på vad som är gjort, mannen är kremerad och begravd i änkans by, hon fick låna pengar till hemtransport av kroppen ifrån sjukhuset, kremering och begravning, nu har hon en stor skuld p.g.a detta.

Mvh isan lover
Viktigt är dödsattesten som kan styrka att han är avliden.
Den ska sjukhuset ha utfärdat.
Det förekommer fusk för att inte pensionen skall upphöra.
Finns dödsattesten kan man via den efterforska om det finns tillgångar i Sverige, testamente, arvingar, syskon mm.
Änkan måste också kunna styrka att dom var gifta och registrerade hos myndigheten i Thailand.
Lämpligast är att kontakta ambassaden via mail.
Bifoga kopia på dödsattest, passkopia och äktenskapsbeviset från ampur.

Viktigt är dödsattesten som kan styrka att han är avliden.
Den ska sjukhuset ha utfärdat.
Det förekommer fusk för att inte pensionen skall upphöra.
Finns dödsattesten kan man via den efterforska om det finns tillgångar i Sverige, testamente, arvingar, syskon mm.
Änkan måste också kunna styrka att dom var gifta och registrerade hos myndigheten i Thailand.
Lämpligast är att kontakta ambassaden via mail.
Bifoga kopia på dödsattest, passkopia och äktenskapsbeviset från ampur.
Hej

Hon säger att hon gifte sig med svensken och att dom tillsammans registrerade giftermålet både i Thailand och på den Svenska ambassaden, så det borde ju finnas styrkt. Ska kolla det övriga.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Fattar inte varför har han inte sett till att de fans medel till begravning
jaj har en försäkring som täcker både begravning o fest. Har sagt till frugan ingen stor begravning så det blir lite pengar över.

Fattar inte varför har han inte sett till att de fans medel till begravning
jaj har en försäkring som täcker både begravning o fest. Har sagt till frugan ingen stor begravning så det blir lite pengar över.
Hej

Enligt änkan hade han pengar som han inte kom åt för att han var för sjuk att återvända till Sverige och även för svag att kunna lösa detta ifrån Thailand. Någon privat sjukförsäkring verkar det inte ha funnits.

Mvh isan lover

Var dom gifta och bodde tillsammans borde änkan känna till ev barn och syskon i Sverige.
Var han var bosatt, yrkesliv mm.
Det kan vara en väg att få fram ytterligare information.

Hej

Mvh isan lover
Här i byn hjälper alla till och lämnar en slant där den avlidna bodde, det kan även bli pengar över.

Sjukhusen anmäler alltid utlänningars död till deras ambassad.
Det är en rutin som knappast någon fuskar med eller inte känner till.
Den som blir inlagd registreras också noga via ID eller pass.

Vi hade i höstas en svensk som dog på sjukhuset här.
Änkan ville inte rapportera dödsfallet men det var redan gjort.
Hon ville att pensionen skulle komma in på kontot som vanligt.

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar