Isaan 2017-2026

Jag kommer fortsätta ta mig friheten att påpeka att det är fel att köra när man druckit, det gör man inte.

Jag förmodar att du inte har någon släkting eller när vän som förolyckats i trafiken pga av någon som druckit ändå kör, jag kan tala om för dig att din åsikt om att de flesta är kapabla att avgöra när de är lämpliga eller olämpliga att framföra ett fordon inte är någon tröst.

Nä, nu ska jag ut och fira songkran för tredje dagen, trafiken håller jag mig långt ifrån denna storhelg. Pga av ovan.

Dont drink and drive! Stay Safe!
Självklart…det är väl knappast någon som varken vill eller kan ta ifrån dig friheten att påpeka att det är fel att köra rattfull..så där är vi helt överens både vad gäller åsiktsfrihet och att inte köra rattfull.
Men jag tror inte att medlemmarna på TS är rätt målgrupp att rikta in sig på..för här verkar alla vara förnuftiga människor som jag uppfattat det.
Det är nog bättre att du gå ut och slår ett slag för Dont drink and drive under songkran istället…där skulle det nog göra mer nytta.:)

Nej jag har ingen vän eller nära anhörig som förolyckats i trafiken på grund av rattfyllerier.
Och naturligtvis är min åsikt inte till någon tröst för de som mist någon anhörig..hur man nu kan få för sig att tro något sådant.
Sorgligt nog finns det ju alltid någon som efter några glas för mycket inte har vett att inse att de inte ska köra.
Alkohol gör ju att en del tappar omdömet totalt.

Sen undrar jag om du läste mitt inlägg?
Jag gav ju ett exempel på vad jag menade.
Men det verkar ju likväl som du tror att jag försvarar fyllekörning vilket jag naturligtvis inte gör. :nod:

Ja det är ju inte svårare än så faktiskt! Man skulle helt enkelt inte behöva föra denna diskussion. Ett fordon typ bil är ett mördarvapen i händerna på ett rattfyllo, inget annat. Lämna bilnycklarna på något oåtkomligt ställe om det skall krökas om man är medveten om sin böjelse för körning. Fråga alla som har lidit p g a ett rattfyllo, dom har säkert bara ett svar.

Vet man med sig att man ska ut och kröka ska man naturligtvis ställa bilen eller moppen hemma det är väl självklart.
Det jag menar är att sitter man i en bar eller restaurang och dricker en öl och kör hem ett par timmar senare så är man inte rattfull.
Som jag sagt innan har du en normal förbränning så blåser du förmodligen 0.

Jag kan ta ett par öl o köra till farmen en liten stig på 500m, Men naturligtvis inget alco ute i trafiken .... Grannarna o släkten skrattade åt mig att hjälmen alltid på, Faktiskt lärt granntjejerna att alltid ha hjälm på o det har funkat även nu när vi är i Sverige enligt brodern. killarna inte lönt att förklara för , Det enda dom lyssnar på är hur man drevar o trimmar biken...

Jag kan ta ett par öl o köra till farmen en liten stig på 500m, Men naturligtvis inget alco ute i trafiken .... Grannarna o släkten skrattade åt mig att hjälmen alltid på, Faktiskt lärt granntjejerna att alltid ha hjälm på o det har funkat även nu när vi är i Sverige enligt brodern. killarna inte lönt att förklara för , Det enda dom lyssnar på är hur man drevar o trimmar biken...
Ja thaitänket är ju att man använder hjälm eller bilbälte för att undvika problem med farbror brun. Är det riskfritt så skiter man i det. Att det skyddar en själv har man inte den minsta tanke på. En sorglig och beklaglig inställning.

Ja thaitänket är ju att man använder hjälm eller bilbälte för att undvika problem med farbror brun. Är det riskfritt så skiter man i det. Att det skyddar en själv har man inte den minsta tanke på. En sorglig och beklaglig inställning.
Ganska liknande hur tänket var i Sverige förr. Innan det blev tvång på användandet av bilbälte 1975 var det inte många som brydde sig i att hänga på sig det trots stora informationskampanjer och inte förrän det blev tvång och poliskontroller så började folk använda det, många under protest.

Ganska liknande hur tänket var i Sverige förr. Innan det blev tvång på användandet av bilbälte 1975 var det inte många som brydde sig i att hänga på sig det trots stora informationskampanjer och inte förrän det blev tvång och poliskontroller så började folk använda det, många under protest.
Ja en naturlig utveckling. Det tar generationer att ändra ett beteende och det måste börja uppifrån.

Stämmer precis, jag minns det väl. Skillnaden är väl att här började man använda bältet när lagen kom men i Thailand bryr man sig inte om det är polisfritt. Finns bältespåminnare i bilen sätter man helt enkelt bara fast det bakom ryggen. Bedrövligt!

Stämmer precis, jag minns det väl. Skillnaden är väl att här började man använda bältet när lagen kom men i Thailand bryr man sig inte om det är polisfritt. Finns bältespåminnare i bilen sätter man helt enkelt bara fast det bakom ryggen. Bedrövligt!
Vet inte om den användes så flitigt i början, jag var 1 år 1975 så innan det har jag inget minne av men jag har minne av att både morsan och farsan körde utan bälte och att vi barn låg nerbäddade längst bak i volvo 740 combin på långsträckor så efter någon lag 1975 iaf.

Farsan brukade sätta bältet bakom ryggen, dock aldrig sett någon göra det i Thailand med det sagt så betyder det inte att det inte är vanligt, det vet jag inte eller sett någon statistik på i nutid.

Farsan brukade sätta bältet bakom ryggen, dock aldrig sett någon göra det i Thailand med det sagt så betyder det inte att det inte är vanligt, det vet jag inte eller sett någon statistik på i nutid.
Jag har sett det med egna ögon faktiskt. Hemma använde mina föräldrar bälte (om det fanns) även innan lagen kom. Men så jobbade farsan med arbetarskydd så han var väl arbetsskadad redan på den tiden. Vilket var väldigt bra.

Jag har sett det med egna ögon faktiskt. Hemma använde mina föräldrar bälte (om det fanns) även innan lagen kom. Men så jobbade farsan med arbetarskydd så han var väl arbetsskadad redan på den tiden. Vilket var väldigt bra.
Ja du har sett det med egna ögon att man sätter bältet bakom ryggen i Thailand, för hur många år sen, för mig lagen och böter har tillkommit efter du var nere sist?
Men som sagt och som jag skrev självklart förekommer det, säkert vanligt också men hur vanligt vet jag inte år 2023.
Jag har själv sett det göras långt in på 80 talet i Sverige, så inte att alla började följa lagen 1975 och var rätt vanligt bland föräldrar där jag växte upp.

5th September 2022 infördes lag på bilbälte för alla i bilen i Thailand, så inte så längesen.
Kan gissa att stor del i bysamhällena med analfabeter och körkortslösa är ovetandes om lagen.
I början kommer polisen utfärda varning tills det blivit mer allmänt känt sen 2000 baht i böter, 5 dagars lön för många.

Ja du har sett det med egna ögon att man sätter bältet bakom ryggen i Thailand, för hur många år sen, för mig lagen och böter har tillkommit efter du var nere sist?
Men som sagt och som jag skrev självklart förekommer det, säkert vanligt också men hur vanligt vet jag inte år 2023.
Jag har själv sett det göras långt in på 80 talet i Sverige, så inte att alla började följa lagen 1975 och var rätt vanligt bland föräldrar där jag växte upp.
Senast 2016 så innan lagen kom då. Det var svärfar ibland när det var minimal risk att träffa på farbror brun. Men det är lika obetänkt oavsett när.

Detta är jag på min Triumph Tiger 100 500cc 1953 års modell i slutet på 60-talet eller tidigt 70-tal.
Här är jag säkert på väg till någon MC-träff med sovsäck på tanken och tältet på pakethållaren.
Vi använde hjälm när vi körde på träffar men hemomkring körde vi oftast utan.
1681575651595.webp

1681575744467.webp

Och så här tuffa var vi när vi kom till träffarna.:laugh2::laugh2:
Jag till höger.

Men jag tror inte att medlemmarna på TS är rätt målgrupp att rikta in sig på..för här verkar alla vara förnuftiga människor som jag uppfattat det.
Det är nog bättre att du gå ut och slår ett slag för Dont drink and drive under songkran istället…där skulle det nog göra mer nytta.:)
Jag tror bestämt att du missade att diskussionen initierades av att en Pickup körde av vägen och hamnade på taket på en raksträcka under första dagen songkran uppe i Isaan, eventuellt efter att ha druckit. #1632. Här snackar vi Thailand.

Men man skall likaväl inte köra när man druckit, någonstans

Senast redigerad av en moderator:
Det är läge att påminna om vikten av att inte köra när man druckit och för övrigt också hålla sig till trafikregler som för vissa inte är lika naturliga, exempelvis fartbegränsningar, denna trafikdödens helg Songkran.

De första fyra dagarna har vi 158 döda och 1 433 skadade och lemlästade.

Screenshot_2023-04-16-10-11-56-742~2.webp

.

Men man skall likaväl inte köra när man druckit, någonstans
Hej

Det här tror jag att alla medlemmar redan vet att du tycker, men sen är det ju lite tragiskt att du inte verksr ha några nivåer alls i din syn på drickande, antingen dricker du inte alls eller så är du ett stupfullt rattfyllo, för många människor finns det förhoppningsvis åtskilliga stadier däremellan. Sen är det ju Thailand vi talar om och där har man inte en så strikt syn på det här som du verkar ha, att allt inte fungerar som hemma i Svedala får man nog acceptera vare sig man vill eller ej om man ger sig ut i världen.

Mvh isan lover

Hej

Det här tror jag att alla medlemmar redan vet att du tycker, men sen är det ju lite tragiskt att du inte verksr ha några nivåer alls i din syn på drickande, antingen dricker du inte alls eller så är du ett stupfullt rattfyllo, för många människor finns det förhoppningsvis åtskilliga stadier däremellan.

Mvh isan lover
Jag tror att alla medlemmar redan vet vad du tycker om att köra när man druckit men sen tycker jag att det är mycket tragiskt att det leder till död, lemlästning och livslångt lidande.

Var skriver jag om några nivåer? Jag har överhuvudtaget inte kvantifierat drickandet.

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar