Isaan 2017-2026

Hej

Igår drabbades vi av ett tråkigt besked, det var nämligen en av frugans morbröder som dog, han var full på Lao Kao, ramlade och slog i huvudet, blev sedan liggande ute hela natten i 10-12 graders temperatur, när dom hittade honom på morgonen var han död, men han ska obduceras så att familjen får reda på vad han dog av.

Denne morbror var 55 år, han var väldigt arbetsam i yngre år, var den förste som startade med gummiodling i vårt område, han anlade egna gummiodlingar samt anlade odlingar åt andra, drev upp trädplantor och sålde o.s.v.

Men när allt var klart och gummit började tappas så överlät han åt sin fru och sönerna att sköta gummiodlingarna, själv började han dricka Lao Kao och missköta sig, han har väl varit full mer eller mindre i 8-10 år nu, han och frun har bråkat mycket, frun har huggt honom med machete på både armar och ben, familjen har försökt få honom att sluta dricka o.s.v, men utan framgång.

Han har kraschat 3-4 moppar, legat på sjukhus flera gånger, har drabbats av epilepsi och haft flera allvarliga anfall o.s.v, men nu är det slut, kanske en lättnad för familjen på ett sätt men tragiskt ändå, det var denne morbror som fångade den Noo Singh (orm) vi åt för några veckor sedan, han brukade alltid sätta ut fällor och komma hem med allt möjligt att äta.

Han brukade besöka oss flera gånger i veckan, komma med något ätbart och få en sup eller öl av mig, men man var alltid orolig för honom eftersom han körde omkring på moppen väldigt full, ramlade och blev liggande hör och där.

Nu innebär hans dödsfall att allt arbete i byn stoppas en vecka, vi kan inte avverka eucalyptus mer på ett tag, innan kremeringen ligger allt arbete nere, så nu blir det lugnt ett tag här i byn, men vi har ju den stora farmen någon mil ifrån byn, så där kan vi ju arbeta vidare.

Mvh isan lover

Hej

Några bilder ifrån veckan.

4B7BD43B-A78E-4D70-8C19-DABA20EB95E7.webp

En fin fjäril i trädgården, ca 20-25 cm bred.

93C848C9-326D-4C41-99A4-210B7DB064DB.webp

En flock bufflar i grannbyn, dom blir ju tyvärr allt ovanligare nu för tiden.

Mvh isan lover

Hej

I år ska det för första gången bära av till den djupa södern för min del, vi ska åka till Satun i slutet av januari, själv har jag aldrig varit längre söderut än Surat Thani och Koh Samui, är lite skeptisk till dom muslimska provinserna i söder av flera anledningar, tänker då på bomber, attentat och deras inställning till alkohol och nöjen.

Men frugan har lovat en väninna ifrån vår kommun som är ifrån Satun att komma dit och hälsa på, hon är på semester där med sin familj hos sin släkt då, så det är väl bara att gilla läget och hänga med.

Själv hade jag helst stannat här i Isaan, men man kan ju inte alltid få som man vill, är det någon som känner till Satun och öarna utanför ?

Idag var det också kallt här i byn, bara 10 grader nu på morgonen och blåsigt, vi frös t.o.m lite inne fast vi hade alla dörrar och fönster stängda i natt, undrar hur länge denna kyla ska fortsätta?

Mvh isan lover

Hej

Var och tände ljus och rökelse vid kistan hemma hos morbrodern nu på morgonen, det var mycket folk där, mat och Lao Kao, släkt ifrån Bangkok och olika städer är redan på plats.

13CCB62E-41A9-493C-AF58-2899835A1881.webp

Här tar vänner och släkt farväl och visar sin aktninga för morbrodern.

0BAED093-9FA0-4B33-9AF2-E06869E80700.webp

Till vänster lagas det mat och till höger sitter männen och dricker Lao Kao.

Mvh isan lover

Hej

Var och tände ljus och rökelse vid kistan hemma hos morbrodern nu på morgonen, det var mycket folk där, mat och Lao Kao, släkt ifrån Bangkok och olika städer är redan på plats.

13CCB62E-41A9-493C-AF58-2899835A1881.webp

Här tar vänner och släkt farväl och visar sin aktninga för morbrodern.

0BAED093-9FA0-4B33-9AF2-E06869E80700.webp

Till vänster lagas det mat och till höger sitter männen och dricker Lao Kao.

Mvh isan lover
Det är djupt rörande tillställningar. Vi västerlänningar har inget liknande.
Trots allvaret så finns glädjen och prat samt även lao som du säger.
Det är fint att följa dina trådar från Isaan, bodde och åkte runt där med mc rätt länge innan jag valde bo på den norra delen av landet.
Det är samma land men annorlunda. Ändå rätt lika traditioner, lite mera dämpade här kanske.

Folk är så vänliga, jag skriver till vänner ibland via fb och Phraefolk ville ha mig i deras slutna grupp. Jag tvekade och då satte en vän mig där bara utan att jag hade svarat på administration frågor. Rätt typiskt för de vill att jag är med. Älskvärt tycker jag.
Önskar all lycka för dig trots kylan nu en kort tid. Det blir varmt snart igen

Det är djupt rörande tillställningar. Vi västerlänningar har inget liknande.
Trots allvaret så finns glädjen och prat samt även lao som du säger.
Det är fint att följa dina trådar från Isaan, bodde och åkte runt där med mc rätt länge innan jag valde bo på den norra delen av landet.
Det är samma land men annorlunda. Ändå rätt lika traditioner, lite mera dämpade här kanske.

Folk är så vänliga, jag skriver till vänner ibland via fb och Phraefolk ville ha mig i deras slutna grupp. Jag tvekade och då satte en vän mig där bara utan att jag hade svarat på administration frågor. Rätt typiskt för de vill att jag är med. Älskvärt tycker jag.
Önskar all lycka för dig trots kylan nu en kort tid. Det blir varmt snart igen

Hej

Ja dom håller verkligen sina traditioner vid liv, nu har det varit mat och Lao Kao dygnet runt i tre dagar, men idag ska kroppen kremeras, så sen återgår allt till det vanliga igen.

Håller med om att vänligheten är enorm, man får verkligen vänner för livet här, man kan inte annat än att gilla dom.

Morbrodern hade ramlat baklänges bakom huset, slagit bakhuvudet i en kastrull och fått en inre blödning, detta i kombination med kylan och att ingen hittade honom i tid gjorde att han dog enligt läkaren.

En lite märklig sed vid dödsfall är att spel om pengar tillåts, normalt är det ju förbjudet och förekommer bara i smyg, men nu spelas det helt öppet på flera mattor ute på gården framför huset där kistan står, jag frågade om detta och tydligen tillåts det för att folk ska lockas dit, stanna kvar och ha något att göra, man vill ju inte att den döde ska lämnas ensam utan vara omgiven av vänner som har roligt.

D3F205BB-C463-4E47-8636-BCA55D81D5B6.webp

Här är en bild på frugan, mormor och en bror till den döde.

Mvh isan lover

Har varit på tre begravningar och två sista i samma hus vi bodde i då gummans föräldrar dog.
spel och liv hela tiden.
Hela byn skall bjudas på mat också.
Inte så mycket liv att man inte kan sova dock som typ bröllop.
Kremeringen när kistan öppnas och alla skall säga farväl och när den skjuts in i ugnen är verkligen känslosam.
Var tvungen och gå ifrån 5 minuter sist när storgråten kom fram från många.
Avslutas när det de slänger ut småslantar i presentpapper som skall fångas och då är plötsligt den synliga sorgen över.
Ha det.

Senast ändrad:
Har varit på tre begravningar och två sista i samma hus vi bodde i då gummans föräldrar dog.
spel och liv hela tiden.
Hela byn skall bjudas på mat också.
Inte så mycket liv att man inte kan sova dock som typ bröllop.
Kremeringen när kistan öppnas och alla skall säga farväl och när den skjuts in i ugnen är verkligen känslosam.
Var tvungen och gå ifrån 5 minuter sist när storgråten kom fram från många.
Avslutas när det de slänger ut småslantar i presentpapper som skall fångas och då är plötsligt den synliga sorgen över.
Ha det.
Hej

Precis det du berättade om hände här igår, vi började med att kistan lastades på en bil innan färden till krematoriet utanför byn började, en lång kortege följde kistan, många bilar, mc, salenger och även till fots vandrande bybor, även många av byns hundar följde med.

Framme vid ugnen ställdes kistan upp, platsen dekorerades med blommor, foton o.s.v, skyltar med belopp på utbetalda försäkringar visades upp, en var på 1.4 miljoner och en annan på 500 000 baht, byn skänkte 20 000 baht, amphoen skänkte också o.s.v.

När locket lyftes av kistan stod dottern Tik och baddade sin döde far med kokosmjölk i ansiktet, vi andra fick vandra farmen och en med ett ljus, en blomma och något mer i handen, detta placerade vi sedan på den dödes kropp, själv höll jag min son i handen eftersom det var hans första begravning och första gången han såg liket av en nära släkting och vän, men han klarade det bra.

Sen fördes kistan in i ugnen samtidigt som den dödes kläder, skor, madrass o.s.v brändes på marken bakom ugnen, bomber och fyrverkerier smälldes av, munkarna läste böner, sen slängdes det ut godis och småslantar i blankt papper, både barn och vuxna samlade så mycket dom kunde.

Sen bar det av till den dödes hus där hela byn åt och drack igen, för vilken gång i ordningen kommer jag snart inte ihåg, det har varit mat och dryck dygnet runt i flera dagar nu, nu förbereder man en Tamboon som blir avslutningen på det hela.

DAF0B3FB-B163-4885-93F1-71039FEC05A8.webp

Här lämnar kistan den dödes hus för kortegen till krematoriet.

147D91DF-87A4-4194-83E7-846576F1D928.webp

Här är kistan framme vid krematorieplatsen.

F9977EF9-9835-42C3-9323-5F431C257EEB.webp

Här står kistan uppställd framför ugnen, min son promenerar ned för trappan till höger.

Mvh isan lover

Hej

Nu blev det ändrade planer här, familjen beslutade att köra även Tamboon direkt, detta har blivit allt vanligare nu för tiden, så igår började man förberedelserna för den stora festen, idag gick jag hit kl 7 på morgonen och är kvar här ännu.

Man har lagat mat under natten, så vi äter frukost här nu,man håller även på att rigga upp stora högtalare och annat för festen, nu blir det kalas ytterligare två dagar, förr gjorde man ju ett uppehåll mellan kremeringen och Tamboon, detta mycket av ekonomiska skäl eftersom det är väldigt dyrt att ordna två fester som varar i flera dagar för kanske 500 personer, men nu med försäkringar o.s.v är det mer ekonomiskt att köra allt på en gång.

Inhyrda tält, utrustning och släkt o.s.v är ju redan på plats, det har nog gått åt åtskilliga säckar ris, grisar, en ko och flera billaster med grönsaker, dryck o.s.v, det har varit mycket bra stämning och inga bråk alls trots att många av byborna har varit fulla varje dag i snart en vecka.

34EE1525-22FC-4E71-887A-F70E5C1179DE.webp

Här värmer sig barn och hundar tidigt på morgonen idag, bara 10 grader igen.

9AFEDABD-47D3-488E-89A5-D0D0D90CFCB6.webp

Här äter vi frukost och låter dom första solstrålarna värma oss.

3B55DFDD-F3AF-4AF7-B5D8-DAC63F7BCE6A.webp

Här skänker man knäböjande pengar till Tamboon, så gjorde även jag.

Mvh isan lover

Hej

Nu är allt i slutklämmen, idag har man dom sista ceremonierna med munkar o.s.v i buset, sen förs urnan till templet, blir nog skönt för familjen att allt är över.

DF3AAE0E-E9CC-4932-B5D7-AFB6523C88EF.webp

Här ber munkarna idag på morgonen.

ACED5153-E75F-400B-87BA-1CB6131CD61E.webp

I den här ska urnan förvaras på tempelområdet.

Mvh isan lover

Hej

Trots att det har varit kremering och Tamboon denna veckan så har det hänt lite på farmen ca 10 km ifrån byn, här hsr vår anställde Pan och hans son byggt vidare på huset, jag var med och rev det gamla, samt satte in fönster och dörr.

B5C87B25-E138-443D-836D-94C994BDFD13.webp

Här är dörren på plats.

921BC92D-B4B9-470F-8B0A-AC595FF37B32.webp

Lillpojken tar igen sig under tiden vi jobbade.

Mvh isan lover

Ja tragiskt med dödsfall men tack för alla fina inlägg. Sedan lite "kul" och stor skillnad mot sverige med begravning att hedra en som söp ner sig genom att festa och supa en vecka (själv aldrig varit på någon begravning ännu).

Ja tragiskt med dödsfall men tack för alla fina inlägg. Sedan lite "kul" och stor skillnad mot sverige med begravning att hedra en som söp ner sig genom att festa och supa en vecka (själv aldrig varit på någon begravning ännu).

Hej

Ja man kan ju tycka att öl och Lao Kao verkar lite märkligt när den man ska begrava söp ijhäl sig, men sån är traditionen och så lär det förbli.

Nu var det ju en nära anhörig och näst intill granne så jag deltog i den hela veckan, normalt brukar det ju handla om släkt eller vänner som man bara går på begravningen en av dagarna för min del, men den här gången var det ju en man som jag har haft nära och näst intill daglig kontakt med under våra vintervistelser i byn i närmare 20 år.

Men det känns skönt när det är över, morbroderns bröder, söner och alla män i byn var verkligen måna om mig och glad att jag kom, det blev mycket mat, öl och skålande med LaoKao hela veckan, jag var med på morgonen och kvällen varje dag.

Men det tar på krafterna att festa så mycket och jag blev lite sliten, samt hade lite ont i njurar och lever den sista dagen, men nu är allt tyst igen och byn har återgått till det normala igen, detta var den tionde begravningen i byn för året, det betyder att arbetet har legat nere i ca 70 dagar bara p.g.a alla begravningar.

A08A7580-76ED-40B5-8AA8-800606A6BC82.webp

Här är en bild ifrån frukosten igår vid begravningen, mycket god mat.

D8D54A0D-9FEB-4626-BE3F-39BF55293ED9.webp

Här har männen byggt ett litet ”hus” där man förvarar urnan under Tamboon, ni ser också foton på den döde morbrodern.

Mvh isan lover

Hej

Förutom begravningen har frugan och jag även hunnit med ett besök på vår lokala vårdcentral, vi var och kollade tänderna och gjorde rent för tandsten, som vanligt var det gratis för både mig och henne, tycker den kvinnliga tandläkaren gjorde ett bra jobb, petade rent och polerade tänderna.
Någon kanske blir förvånad över att även jag har fri sjukvård och tandvård här men så har det varit sen Thai Rak Thais sjukvårdsreform.

Igår hade vi dessutom besök av en klasskamrat till frugan ifrån hennes tid på universitetet i Udon Thani, hon kom med sin lillasyster, dom var båda vegetarianer, nykterister och ogifta, frugans klasskamrat jobbade på ett investmentbolag och systern var lärare, dom satsade allt på aktier, fonder och fastighetsaffärer, det verkade gå bra för dom.

7DC1D6F7-BF50-44CC-B029-55EF511552AE.webp

Här är frugan med systrarna ifrån Bung Khan området.

Mvh isan lover

Hej

Nu är det ju dessutom jul även om det inte märks just här, men God Jul till er alla.

Vi ska fira jul imorgon hemma hos en Australiensare med familj i Phonphisai, han bor centralt precis vid Mekongfloden, det kommer en engelsman med familj och ytterligare en svensk med familj, vem svensken är vet jag inte ännu, men jag har mina aningar för det finns ju inte så många Svenskar i området, det blir kul för barnen också att träffas och fira lite Jul.

Idag ska jag åka till farmen och se om bygget är färdigt, sen blir det väl ett besök på någon restaurang i närmaste större samhälle, vi har ett favoritställe vi brukar besöka, rent snyggt, trevliga ägare och massor av både Thai och Isaan rätter att välja på.

Träffade en engelsk bekant igår, han var med familjen och handlade på den lokala marknaden, han hade börjat med två veckor i Pattaya och skulle vara i sin frus by en månad nu, så han lär dyka upp hos mig för en gin tonic eller två misstänker jag.

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16