Isaan 2017-2026

Hej

Nu är det ju dessutom jul även om det inte märks just här, men God Jul till er alla.

Vi ska fira jul imorgon hemma hos en Australiensare med familj i Phonphisai, han bor centralt precis vid Mekongfloden, det kommer en engelsman med familj och ytterligare en svensk med familj, vem svensken är vet jag inte ännu, men jag har mina aningar för det finns ju inte så många Svenskar i området, det blir kul för barnen också att träffas och fira lite Jul.

Idag ska jag åka till farmen och se om bygget är färdigt, sen blir det väl ett besök på någon restaurang i närmaste större samhälle, vi har ett favoritställe vi brukar besöka, rent snyggt, trevliga ägare och massor av både Thai och Isaan rätter att välja på.

Träffade en engelsk bekant igår, han var med familjen och handlade på den lokala marknaden, han hade börjat med två veckor i Pattaya och skulle vara i sin frus by en månad nu, så han lär dyka upp hos mig för en gin tonic eller två misstänker jag.

Mvh isan lover
God jul på dej också och alla som läser, här är det en vit jul ca 3 dm snö, väntar på mina barn och barnbarn så julen blir vit inne som ute

Underbar tråd! Om du undrar varför vi inte kommenterar så mycket så är det för att vi vill inte vill att den ska gå OT.
God Jul på dig och din familj.
Skicka gärna PM när kan hämta ett vildsvin;)

Hej

Vi firar jul och nyår här i Isaan, sen ska vi på en tur till Södra Thailand och är tillbaka i byn i mitten av januari, så då går det bra att komma när du vill, vi stannar ju här februari ut.
God Jul på er också.

Mvh isan lover

Hej

Några bilder till.

32A7C11C-C4E1-43AA-995B-D852F4CDAEF8.webp

Vildsvin med kultingar idag på farmen, vi sålde 6 mindre och en stor idag, folk börjar handla för jul och nyår.

ABF40E00-95EB-4124-9752-ABFE6CD61CD5.webp

Här är jag hos tandläkaren på vår vårdcentral här på landet, inte så lyxigt men det fungerar helt ok.

Mvh isan lover

Hej

Några bilder till.

32A7C11C-C4E1-43AA-995B-D852F4CDAEF8.webp

Vildsvin med kultingar idag på farmen, vi sålde 6 mindre och en stor idag, folk börjar handla för jul och nyår.

ABF40E00-95EB-4124-9752-ABFE6CD61CD5.webp

Här är jag hos tandläkaren på vår vårdcentral här på landet, inte så lyxigt men det fungerar helt ok.

Mvh isan lover
Är bommen då för att inte skall smita? Var själv hos en häromdagen utan bom.

Är bommen då för att inte skall smita? Var själv hos en häromdagen utan bom.

Hej

Vi har stängsel och staket av brädor runt dom inhägnaderna för vildsvinen, dom stora släpper vi inte ut fritt, men dom mindre kultingarna brukar få springa fritt på farmen.

Anledningen till att dom stora vildsvinen inte får gå fritt är att dom skulle döda och äta upp våra ankor, höns och kalkoner, dom dödar och äter dom direkt om dom får chansen, ibland smiter ju höns in till svinen och då ligger dom illa till.

Mvh isan lovet

Hej

Här är några bilder ifrån Jukfirandet hemma hos Australiensaren i Phonphisai igår.
Tyvärr kunde inte den Svensk dom jag hade hoppats få träffa komma, det var visst någon i familjen som var sjuk, han hette visst Stefan och det hade varit kul att träffa honom.

D1E0FFEB-E664-46E0-ADE9-CE9217F4ECE3.webp

Här är utsikten ifrån Australensarens hus, direkt på flodbanken med utsikt mot Laos.

DD3B24F6-FDAC-4322-AFA8-371C721F271E.webp

Här är frugan med några av barnen på festen.

9B129E27-8A82-46A4-B96B-9B932A57A3EA.webp

Här har vi börjat äta, det var potatismos, fläskstek, kyckling och fisk, samt klibbris och som tam förstås.

5452EFC6-5D73-4543-95BD-4AB29F7F393D.webp

V började dagen med några Gin Tonic i den nyinköpta bambu Salan

Mvh isan lover

Hej

Här är det snabba kast, jag, lillpojken och hans kusin tillbringade dagen på farmen, dom lekte med vildsvinskultingarna, sprang runt och försökte fånga kycklingar och ankor, men dom var snabba så det var inte lätt, men kul hade dom, sen matade vi vildsvinen med bananblad och stammar ifrån bananplantorna.

Men nu är vi helt plötsligt i Udon Thani igen, frugan och hennes syster som ju har ett hus där fick ett ryck och så bar det av dit, vi bilade hit och som tur var slapp vi regn, i byn har det regnat hela föregående natt och större delen av dagen, ett stilla och fint regn som var väldigt välkommet.

Nu blir det två nätter i Udon Thani och sen tillbaks till byn igen.

Mvh isan lover

Udon Thani är inte illa, hoppas att ni får det fint. Jag gillar den staden.

Hej

Gillar också Udon Thani, men tycker att det var lite dålig planering eller ingen alls när man inte visste 15 minuter innan att man skulle åka dit, men vi är ju i Thailand nu, det blev till att rafsa ihop lite grejer och sätta sig i bilen på nolltid.

Men nu är vi här och det är bara att gilla läget, vi sov första natten i systerns hus men idag vill jag och lillpojken bo på Charoen Hotel mitt i stan, gå på restaurang och göra lite inköp, pojken vill kolla efter fotbollsskor m.m.

Innan vi lämnade byn hann jag beställa material till dom två mindre fotbollsmål jag vill skänka till byskolan, dom har bara en elvamannaplan med stora mål, dom är sällan så många att dessa och hela plan kan användas, därför ska jag fixa två små burar som dom kan spela mot varandra med 3, 4 eller 5 man i varje lag, såna mål finns ju på varje skola i Sverige.

Skolans vaktmästare ska kapa och svetsa ihop dessa mål efter en ritning som jag har gjort, bara att hålla tummarna för att han följer den, man vet ju aldrig.

Mvh isan lover

Hej

Gillar också Udon Thani, men tycker att det var lite dålig planering eller ingen alls när man inte visste 15 minuter innan att man skulle åka dit, men vi är ju i Thailand nu, det blev till att rafsa ihop lite grejer och sätta sig i bilen på nolltid.

Men nu är vi här och det är bara att gilla läget, vi sov första natten i systerns hus men idag vill jag och lillpojken bo på Charoen Hotel mitt i stan, gå på restaurang och göra lite inköp, pojken vill kolla efter fotbollsskor m.m.

Innan vi lämnade byn hann jag beställa material till dom två mindre fotbollsmål jag vill skänka till byskolan, dom har bara en elvamannaplan med stora mål, dom är sällan så många att dessa och hela plan kan användas, därför ska jag fixa två små burar som dom kan spela mot varandra med 3, 4 eller 5 man i varje lag, såna mål finns ju på varje skola i Sverige.

Skolans vaktmästare ska kapa och svetsa ihop dessa mål efter en ritning som jag har gjort, bara att hålla tummarna för att han följer den, man vet ju aldrig.

Mvh isan lover
Charoen Hotel är helt OK och läget är perfekt vid Central Plaza. Frugan och jag har bott där några nätter när vi firade smekmånad efter vår buddhistiska bröllopsceremoni. :love_transparent:

Smekmånad för oss men ingalunda för plånboken. :D

Hej

Mvh isan lover
Spontanresor är bra var så jag hamnade i Thailand, hade inga planer alls på det när jag gick på en fest i Trollhättan men jag vaknade upp i Bangkok dagen efter 55555 ;)
Efter det blev jag bofast här nere.

Hej

Vi har stängsel och staket av brädor runt dom inhägnaderna för vildsvinen, dom stora släpper vi inte ut fritt, men dom mindre kultingarna brukar få springa fritt på farmen.

Anledningen till att dom stora vildsvinen inte får gå fritt är att dom skulle döda och äta upp våra ankor, höns och kalkoner, dom dödar och äter dom direkt om dom får chansen, ibland smiter ju höns in till svinen och då ligger dom illa till.

Mvh isan lovet
Fast jag tänkte på bommen hos tandläkaren. Ser ut som dom har seglat dig i stolen :p

Charoen Hotel är helt OK och läget är perfekt vid Central Plaza. Frugan och jag har bott där några nätter när vi firade smekmånad efter vår buddhistiska bröllopsceremoni. :love_transparent:

Smekmånad för oss men ingalunda för plånboken. :D

Hej

Första natten låg vi hos lillasyster i hennes hus, men nu är vi på plats på Charoen Hotel, blev ett dopp i poolen, några öl med bekanta som kommer till detta hotell samma tid varje år, en australiensare, en tysk och en svensk, träffade för övrigt några svenskar borta vid gamla nattmarknaden, dom hade firat Jul här och varit på ett annat forums MPR träff.

Det var lite mer falanger i farten den här gången än i november när vi var här sist, men det är ändå mindre utlänningar här än normalt för årstiden enligt dom man möter, alla undrar varför?

Mvh isan lover

Hej

Tillbaka i byn igen, vilket känns skönt.
Det har sjungits och spelats hela natten i byn, man är redan igång och firar nyår, det lär inte bli mycket sömn dom närmaste dagarna.

Dagen började med Tacos för barnen, sen ska vi åka på en Tamboon 2 mil bort, det är en släkting som ska gravsättas, mer kalas väntar.

Sen ska vi slakta och förbereda det vildsvin vi ska grilla imorgon.

7A15C2CB-C507-4729-A24F-E7406D67E89E.webp

En ny hängmatta på plats, barnen gungade sönder den andra.

D4DAB9BA-6A39-4831-BD62-9184607738FB.webp

Här käkar pojken och kusinen Tacos idag på morgonen.

Mvh isan lover

Hej

Tillbaka i byn efter ännu en Tamboon, det var molam, mycket mat och dryck, massor av glada människor övervakade av diverse poliser och vakter, beväpnade med gevär och batonger.

36134D44-E63A-437A-BC32-B825ECE2BB63.webp

Här äter vi inne huset, dom andra gästerna satt ute under tältduk och åt, här är en rad nära släktingar.

244397B4-A920-426D-91DB-CCFCB068B3E7.webp

Här har vi kockarna bakom huset.

14D1EC5E-E9E0-40BD-A531-49A7F6257A74.webp

Här ser man några av vakterna med gevär och batonger.

CCC92464-5C6A-4369-A7CE-61393599B3D8.webp

Här dansas det framför scenen.

Det är bra att gå på Tamboon och begravningar i området runt vår by, förutom stt stärka banden till släkten så lär man känna fler människor, andra orters poliser o.s.v, detta kan man ha nytta av i framtiden.

Mvh isan lover

Hej

Ännu en natt med karaoke runt om i byn, vi själva håller på att förbereda grillningen av vildsvinet ochfesten som ska hållas ikväll.

Det blev ett besök på farmen i morse, matade vildsvinen, ankor, höns och kalkoner, önskade vår anställde med familj gott nytt år, han kommer inte på festen ikväll, han får inte för frugan, han vurpade med sin Saleng och barnbarn förra året efter nyårsfesten.

29EF1C44-AAB5-4D9E-BCF5-E46F28BEAC76.webp

Här tar vi lite Lao kao och öl tillsammans, vår anställde, hans son och jag.

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16