Isaan 2017-2026

Hej

9DBFE7C0-6D4C-4C4A-AC0C-751A2C4E4DD4.webp

Kvinnor och barn är först på plats och har börjat sjunga och dansa, här är det två av frugans systrar och en morbrors fru med barn och barnbarn som släpper loss, männen kommer nog lite senare när maten vankas, dom sitter nog i skuggan någonstans och dricker Lao Kao just nu.

Min vän ifrån Belgien kommer också ikväll med sin familj, vi har bjudit Japanen med familj också, men jag undrar om han kommer, han är ju något av en enstöring, men hans fru dyker säkert upp.

Just nu är det dessutom Tamboon i byns tempel, dom bybor som odlar ris skänker ris och övriga ger pengar, dom räknar med att få in ca 500 000 baht, jag och frugan var där för en timma sedan och la vårt strå till stacken, bychefen noterade vem dom skänkte vad, riset vägdes o.s.v.

Samtidigt sjöng en del män karaoke och dansade, en av dom kom fram och kramade om mig, sen fick jag några ballonger att fästa på salengen, dom fick sen barnen att leka med, men en av dom satte jag fast på min hund Kafäs svans med ett gummiband, såg väldigt roligt ut och alla fick sig ett gott skratt varje gång han viftade på svansen, men tyvärr small den innan jag fick honom på bild med den.

55A6E012-3A0F-471E-9886-5FD5B9D3FC61.webp

Förberedelserna pågår.

157A6EC3-73D8-42D9-BA72-D51703FB8C6D.webp

En blivande sångerska och dansare.

Mvh isan lover

Hej

9DBFE7C0-6D4C-4C4A-AC0C-751A2C4E4DD4.webp

Kvinnor och barn är först på plats och har börjat sjunga och dansa, här är det två av frugans systrar och en morbrors fru med barn och barnbarn som släpper loss, männen kommer nog lite senare när maten vankas, dom sitter nog i skuggan någonstans och dricker Lao Kao just nu.

Min vän ifrån Belgien kommer också ikväll med sin familj, vi har bjudit Japanen med familj också, men jag undrar om han kommer, han är ju något av en enstöring, men hans fru dyker säkert upp.

Just nu är det dessutom Tamboon i byns tempel, dom bybor som odlar ris skänker ris och övriga ger pengar, dom räknar med att få in ca 500 000 baht, jag och frugan var där för en timma sedan och la vårt strå till stacken, bychefen noterade vem dom skänkte vad, riset vägdes o.s.v.

Samtidigt sjöng en del män karaoke och dansade, en av dom kom fram och kramade om mig, sen fick jag några ballonger att fästa på salengen, dom fick sen barnen att leka med, men en av dom satte jag fast på min hund Kafäs svans med ett gummiband, såg väldigt roligt ut och alla fick sig ett gott skratt varje gång han viftade på svansen, men tyvärr small den innan jag fick honom på bild med den.

55A6E012-3A0F-471E-9886-5FD5B9D3FC61.webp

Förberedelserna pågår.

157A6EC3-73D8-42D9-BA72-D51703FB8C6D.webp

En blivande sångerska och dansare.

Mvh isan lover
Ser härligt ut gott nytt år !

Hej

Det blev ett långt men trevligt nyårsfirande, vi började ju ganska tidigt på dagen med öl och mat.
Fest för barnen med karaoke, dans och godis, sen kom fler folk ifrån byn och även ifrån omgivande byar,
vi frossade på det grillade vildsvinet, Lao kao och öl.

Vi var hemma hos frugans systers familj tills klockan var ungefär åtta, sen bar det av hem till oss, där blev det gin tonic i Salan, det gillade Belgaren och hans fru, efter detta fortsatte vi med Belgarens pick up till en by ca 1.5 mil härifrån, där besökte vi en Schweizare med familj, han och frun har en gummifarm där, han har jobbat och bott där på heltid i över 15 år.

Där blev det whiskey, en flaska Red Label på oss tre falanger, sen lagade Schweizaren till vitlöksbröd, tonfisk toasts och spaghetti med köttfärssås, satt fint fram på kvällen, även här var det karaoke, ballonger, dans och fest, släkt och grannar i högform.

Vi stannade där tills klockan var elva, sen bar det av till byn igen, där fortsatte vi på min gin flaska, gjorde upp en brasa som vi satt runt allihop, både hundar och människor, det började bli kallt så här sent, ca 20-22 grader, här inväntade vi tolvslaget, då brakade fyrverkerier och smällare av utan dess like, tror nästan att det var dynamit en del smällde av.

Efter detta gick vi över till den närmaste butiken en bit bort, där det var kalas, man dansade och sjöng, det blev mycket skålande och kramande med människorna där, inga bråk och bara glada människor trots fyllan och alla människor, själv blev jag väldigt väl omhändertagen av kvinnorna som frågade frugan om dom fick låna mig lite.

Nu på morgonen sitter jag hemma hos storasyster igen, vi äter resterna av vildsvinet, dricker upp överblivna öl, fler och fler folk har droppat in och nu är vi väl över 10 st, för övrigt pågår nyårsfirandet ännu i byn, det sjungs och skrålas i vart och varannat hus.

21B82794-B7E4-4F9F-89E6-66A69042AE52.webp

Här är en bild ifrån igår, när kvinnor och barn dansade.

76CDEE08-F70E-4692-8016-C14C14B64EFA.webp

Här grillas allt, även tarmarna ses ju som en delikatess

36287B47-F488-4C40-8B75-9A9B7B9826F7.webp

Fler gäster som har kommit för att äta och dricka, det är i främsta raden Belgarens fru och pappa, frugans lillebror med fru och en av systrarna.

Mvh isan lover

Hej

Förra året grillade vi ett helt vildsvin men det tog över 12 timmar, likadant en tidigare jul då det också var ett helt vildsvin, men i år delade vi upp det i mindre bitar, det var betydligt lättare, så vi lär nog göra så fler gånger.

Det blev en del diskussioner om lite av varje mellan oss utlänningar igår, vi diskuterade olyckorna och det dåliga uppträdandet i trafiken, skillnaden mellan polisen i byarna här uppe och på orter som Bangkok, Pattaya och Phuket.

Vi diskuterade även jordbruk, priser och jag tog ex.vis upp att en del Svenskar ser det som ett lagbrott att en falang arbetar på familjens egen mark, samt att dom skulle riskera att gripas och utvisas för detta, det var då Schweitsaren antog att dom som trodde detta förmodligen hade erfarenhet ifrån polisen på turistorter och inte på landet i Isaan.

Men jag återkommer till den diskussionen i en mer passande tråd.

Mvh isan lover

Hej

Firandet fortsätter, idag är hela släkten hos gammelmormor som är 86 år, hon är en betydelsefull person i byn, både med avsikt på sin ålder och att hon är något av en schaman, hon anlitas för alla möjliga besvärjelser, problem med andar och spöken o.s.v, hon fastställer dessutom lämpliga dagar för bröllop m.m.

Vi fick alla gå fram och lägga oss på knä framför henne, sen önskade hon oss ett gott nytt år, att vi skulle hålla oss friska, vara lyckliga, inte drabbas av olyckor, tjäna bra, ha tur med det som odlas o.s.v, hon band samtidigt bomullsband runt våra handleder, en fin tradition tycker jag, samtidigt som hon läser böner över en person vidrör dom andra runt kring ochkså denne.

Man har ändå inte slutat fira och whiskey, Lao kao och öl flödar fortfarande, själv har jag dock lugnat ner mig och längtar efter en vanlig vardag igen.

5438F3DD-3290-43B2-9236-2AECA8C9B1F8.webp

Här är det en systerdotter till frugan som får sitt bomullsband och lyckönskningar för det nya året ifrån sin gammelmormor.

4347F663-A187-4706-8596-1E1149F82957.webp

Här är en del av släkten samlad runt gammelmormor, barn, barnbarn och barnbarnsbarn.

C052658C-CD1D-4D1E-950B-485A9DB888B2.webp

Dagen till ära tog sig även gammelmormor några danssteg.

Mvh isan lover

Hej

Festen rullar på, nu är det karaoke hos frugans yngste morbroder, han bor granne med gammelmormor, själv tar jag det lugnt och suger på en öl, inget mer Lao kao, whiskey eller gin mer just nu, jag var trött idag och tog mig en tupplur, det gör förresten dom som festar nu också, det låg några fulla kvinnor inne på golvet hos morbrodern och sov precis nu, man vilar en stund och sen är dom igång igen, detta är väl nästan ett nonstop party sedan julhelgen.

80D7CCFB-1013-4AA1-99EF-85AE81C35333.webp

Så här ser det ut just nu.

EF454567-17B2-47BF-BC3B-12A55A9D6D46.webp

Mvh isan lover

Hej

Nu har dom flesta nyårsfirarna lämnat byn och återvänt till Bangkok, Korat, Chonburi o.s.v, det var många sorgliga avsked igår när fäder lämnade sina familjer och inte får återse dom på länge, många lastade bilarna fulla med ris, bananer och annat ätbart.

Själva hade vi släkt som åkte just till Bangkok, en av pojkarna skulle köra mc dit, dom andra åkte i två bilar, själv var jag och sa hej då till Belgaren med familj som återvände till Khon Kaen där han jobbar som lärare.

Själva återupptar vi avverkningen av eucalyptusen och försäljningen av vildsvin igen, det ska bli skönt med lite vardag igen, pojken började också skolan idag eftersom ledigheten var slut.

Mvh isan lover

Hej

Igår sålde vi sex små vildsvins kultingar och idag sålde vi en stor gravid sugga, bifogar bilder på suggan när den står på vår Rod Thai i en transportbur.

1B6ABE58-3CCD-455A-ADA8-4B6EFD9F0EB6.webp

Här ser man hela ekipaget, vår hund Kafä var intresserad av vildsvinet.

5CAAAAB5-4B5B-4FF0-A077-EA9325ABB048.webp

Här ser man suggan i buren på flaket.

Det blev lite cirkus när vi levererade dom sex små igår, det fanns ett hål i hägnet hos köparen så två av dom rymde,
vi blev oroliga eftersom 4-5 hundar jagade dom, men vi lyckades fånga dom helskinnade, men det var lite vilda västern ett tag.

Mvh isan lover

Hej igen

Har börjat med lite engelska för barnen i skolan, men nivån på deras kunskaper är skrämmande låg, detta handlade då om elever i fjärde klass, alla kunde rabbla ABC men nästan ingen förstod ett enda ord.

9CA40C91-833B-4F7F-8729-29DE8B86B7F3.webp

Här är lillpojken med sin lärare.

EFF03D25-4EAE-4251-929A-DB18C1467A63.webp

Lillpojkens klass, det är en liten klass, men här på bilden saknas några elever.

Mvh isan lover

Har funderat lite på detta med Engelskan i skolan.

Nu är det ju så att många som går på unniversrte inte ens för står när du frågar vad klockan är.

Så vad är problemet, går man tillbaka till sin egen skolgång för över 50 år sedan så hur mycket förstod man i åttonde klass när det stod en engelstalande person och försöka lära dig engelska.
På den tiden fanns det ju inga sociala medel du kunde kunde lära dig av, det enda vi hade ifrågan om engelskan var ju amrikanska filmer och de var ju inte dubbade.
Tyskarnas filmer var ju dubbade och det kanske förklarar varför många tyskar i min ålder pratar dålig engelska.

I Thailand är ju filmerna också dubbade, men de har ju internet säger man då, ja vist men används de de engelska sidorna, nä, det är thaij för hela pengen.

SÅ VART VILL JAG KOMMA jo mina egna minnen var att jag inte lärde mig ett dugg i det engelska ämnet. Det var väl de som forsatte skolgången gymnasium som lärde sig engelska. Tror nog att vägarna att gå är att de som nu är engelstalande lärare utbildar lärana i stället för barnen. Sedan en utbildning för barnen , hur man kan lära engelska med internetts hjälp.

Hej igen

Har börjat med lite engelska för barnen i skolan, men nivån på deras kunskaper är skrämmande låg, detta handlade då om elever i fjärde klass, alla kunde rabbla ABC men nästan ingen förstod ett enda ord.

9CA40C91-833B-4F7F-8729-29DE8B86B7F3.webp

Här är lillpojken med sin lärare.

EFF03D25-4EAE-4251-929A-DB18C1467A63.webp

Lillpojkens klass, det är en liten klass, men här på bilden saknas några elever.

Mvh isan lover
Najs! Kul för barnen och området att du engagerar dig.
//

Senast redigerad av en moderator:
Isan Lover. Du är ju turist, vilket fastslagits av flera sanningssägare här på forumet, och ändå ser det ut som du hinner med en hel del mellan paraplydrinkarna, bad o sol, gymmandet, nöjesåkande med MC och vad nu turister i övrigt hittar på i LOS.

Hur i hela havet bär du dig åt?

Stort tack för att du ger oss inblick i ditt "turistliv". Bästa läsningen på forumet.
Ingo

Spontanresor är bra var så jag hamnade i Thailand, hade inga planer alls på det när jag gick på en fest i Trollhättan men jag vaknade upp i Bangkok dagen efter 55555 ;)
Efter det blev jag bofast här nere.

"Spontanresor" brukar jag kalla för fylleresor 555.
Att vakna upp bredvid en tjej från lokala krogen var helt ok, fast man inte visste gatuadressen (men det brukade vara samma stad). Att vakna (efter man gnagat av sig armen) o knallat ner halvnaken för att fånga en taxi som kan körar en runt kvarteret har också hänt (dessvärre var det inte samma stad). Men ett annat land 555 det är kungligt:)

Isan Lover. Du är ju turist, vilket fastslagits av flera sanningssägare här på forumet, och ändå ser det ut som du hinner med en hel del mellan paraplydrinkarna, bad o sol, gymmandet, nöjesåkande med MC och vad nu turister i övrigt hittar på i LOS.

Hur i hela havet bär du dig åt?

Stort tack för att du ger oss inblick i ditt "turistliv". Bästa läsningen på forumet.
Ingo

Mycket bra inlägg. Det där otyget med att insistera att alla utlänningar med nödvändighet måste vara turister verkar vara något av stenbordens första budord. Gubbarna runt stenborden åker eller flyttar ju egentligen inte till Thailand; de flyttar egentligen bara med utvalda delar av Sverige till Thailand. De hamnar i Thailand enbart för att brudar, bärs och köttfärssås är billigare än i Flen och att de kan gå omkring i linne i januari. De är turister och därför är alla andra per definition turister.

Isan Lover spenderar ett antal månader varje år i Thailand och har så gjort i över 20 år. Han pratar det lokala språket och umgås nästan uteslutande med lokalbefolkningen, så självklart är han inte turist, om han inte själv vill definiera sig som turist.

Personligen gräver jag inga diken eller planterar ris men jag ser mig inte heller som turist. Jag har bott här i nästan halva mitt liv och har ingen bostad någon annanstanns. Jag lever ett normalt thailändskt övremedelklassliv och umgås mest med thailändare. Åker jag till Hua Hin en helg så kommer givetvis thailändarna där se mig som turist men här i byn har de sett mig till och från i 20 år och jag tror inte någon skulle få för sig att se mig som turist, även om jag för alltid kommer vara Farang.

Har funderat lite på detta med Engelskan i skolan.

Nu är det ju så att många som går på unniversrte inte ens för står när du frågar vad klockan är.

Så vad är problemet, går man tillbaka till sin egen skolgång för över 50 år sedan så hur mycket förstod man i åttonde klass när det stod en engelstalande person och försöka lära dig engelska.
På den tiden fanns det ju inga sociala medel du kunde kunde lära dig av, det enda vi hade ifrågan om engelskan var ju amrikanska filmer och de var ju inte dubbade.
Tyskarnas filmer var ju dubbade och det kanske förklarar varför många tyskar i min ålder pratar dålig engelska.

I Thailand är ju filmerna också dubbade, men de har ju internet säger man då, ja vist men används de de engelska sidorna, nä, det är thaij för hela pengen.

SÅ VART VILL JAG KOMMA jo mina egna minnen var att jag inte lärde mig ett dugg i det engelska ämnet. Det var väl de som forsatte skolgången gymnasium som lärde sig engelska. Tror nog att vägarna att gå är att de som nu är engelstalande lärare utbildar lärana i stället för barnen. Sedan en utbildning för barnen , hur man kan lära engelska med internetts hjälp.

Hej

Provade även med bilder på frukter, färger och lite allt möjligt, men det var väldigt trögt.
Men jag har ju gjort detta förut och vet att det brukar lossna efter hand, visst spelar en viss blyghet och osäkerhet in, vi får se i slutet av februari hur det lyckas, tjejerna brukar vara mest intresserade och duktigast.

Mvh isan lover

Mycket bra inlägg. Det där otyget med att insistera att alla utlänningar med nödvändighet måste vara turister verkar vara något av stenbordens första budord. Gubbarna runt stenborden åker eller flyttar ju egentligen inte till Thailand; de flyttar egentligen bara med utvalda delar av Sverige till Thailand. De hamnar i Thailand enbart för att brudar, bärs och köttfärssås är billigare än i Flen och att de kan gå omkring i linne i januari. De är turister och därför är alla andra per definition turister.

Isan Lover spenderar ett antal månader varje år i Thailand och har så gjort i över 20 år. Han pratar det lokala språket och umgås nästan uteslutande med lokalbefolkningen, så självklart är han inte turist, om han inte själv vill definiera sig som turist.

Personligen gräver jag inga diken eller planterar ris men jag ser mig inte heller som turist. Jag har bott här i nästan halva mitt liv och har ingen bostad någon annanstanns. Jag lever ett normalt thailändskt övremedelklassliv och umgås mest med thailändare. Åker jag till Hua Hin en helg så kommer givetvis thailändarna där se mig som turist men här i byn har de sett mig till och från i 20 år och jag tror inte någon skulle få för sig att se mig som turist, även om jag för alltid kommer vara Farang.

Hej

Kunde inte sagt det bättre själv, har i många år undrat över varför dom utlänningar som uppenbarligen ser, känner och klassar sig som turister i Thailand oavsett vad dom sysslar med eller hur länge dom har varit här försöker sätta denna stämpel på andra utlänningar som uppenbarligen har passerat turisstadiet för 20,30 eller t.om 40år sedan.

Själv tycker jag nog att bruka över 100 rai är lite mer än en hobby, dom som inte tror att det är ett hårt och tufft jobb är välkomna att prova, ser inga som helst likheter mellan turism och hårt arbete i brännande sol, idag var det 33 grader i skuggan, ingen vind och klarblå himmel, vi var tre man som tog ned och lastade 8-9 ton eucalyptus, drack vatten kontinuerligt men två av oss fick huvudvärk ändå fram på dagen, imorgon kl 7 är vi igång igen.

Ska också ”turista” någon vecka snart, det blir en tur till havet, lite sol och bad m.m, då blir även jag en turist om än tillfälligt, men det går bra det också, sen brukar det ju finnas folk ifrån Isaan vart man än åker så lite som hemma kommer man nog att känna sig ändå 555.

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16