Isaan 2017-2026

För oss som följt IL på MPR så har vi bara väntat på att hans juntakritik och sossepolitik skall komma även till TS. Så nu blir det dags att ignorera hans inlägg även här.

Tråkigt för hans inlägg om livet på landet är alltid roligt. Men när sossepropagandan, facksnacket och att staten skall ordna... ja då är vi där igen.
Nu har det väl varit väldigt lite politik här från IL sida.
Trivs du inte med det lilla han bidrar med i thailänska politiken.
Nu är det väl så att alla är vi ju inte antifackliga som du och anti sossar.
Men det här visar väl på att det kanske saknas en del, om vad som händer i thailand, i alla fall om man läser de tre sista innläggen.
Men de skulle ju vara intesant och höra eran uppfattning ang det uppsjutna valet klock afären ubåts köpen etc.
Mycket av det som händer i dag kan ha stor betydelse för många, som tänker sig en framtid i Thailand

Oooooh herregud ja självklart är det juntans fel att det överproduceras gummi, det är deras fel att det inte används mer gummi i världen, ja fan allt är fame deras fel det var mycket bättre förr då var folk rika och allt gick på räls!!!!!!!!!
Hej

Staten har en stor del i att det nu är en överproduktion av gummi landet, i över 20 år har den Thailändska staten (oavsett vem som hsr styrt) bedrivit kampanjer för ökad gummiplantering, staten har utbildat bönderna, uppmanat dom att satsa på gummi, delat ut gratis plantor ifrån statliga anläggningar och betalt ut arealstöd för omställning till gummi o.s.v, så man kan inte säga att det bars ör böndernas fel att dagens situation råder.
Här tycker jag att staten får ta sin del av ansvaret och se till att det blir balans mellan produktion och efterfrågan, visst kommer det att kosta en del men vad är alternativet?

Men den dåliga situationen just nu inom det Thailändska jordbruket hsr absolut inte bara med gummipriset att göra, även risodlarna lider liksom dom som odlar cassava, nu ställer många om till sockerrör, hur kommer det att påverka priset på sockerrör?

Vill inte blanda in politik i denna tråd, men att man berör böndernas situation här uppe när man bor mitt bland risfält och gummiodlingar, all släkt är ex.vis mer eller mindre själva beroende av inkomster ifrån jordbruk, det gäller för övrigt en stor majoritet ute i byarna här.

Mvh isan lover

Jag gillar att läsa om ditt liv och händelser. Ett minst sagt spännande liv men nu reagerar jag på ditt uttalande.
Du kan inte mena allvar med att det är "juntans" fel.
Vad gäller gummiträd så är det som allt annat här i landet. För typ 10 år sedan (kanske mer) så såg grannarna att Somchai i byn tjänade mycket pengar på sin gummiplantage. Nu börjar alla odla gummiträd för det finns juh så mycket pengar att tjäna.
Tillgång och efterfrågan gjorde att priserna sjönk då det blev en överproduktion. Finska däcktillverkaren Hancock [stavning] som var en storköpare av rågummi ändrade recepten till sina däck för ett par år sedan till att inte använda så mycket rågummi. Efterfrågan minskades och därmed sjönk priserna igen. Inga märkligt alls, "basic economics".

Hur kan du få det till juntans fel? Det förstår jag inte.

Risbidrag a la Yingluck vill jag inte ens gå in på. Bidrag? Vill du att Thailand ska bli ett bidragsknarkande land som Sverige? Tack men nej tack. Entreprenörer (bönder och andra som tillverkar/odlar ngt) får sköta om sitt eget hus utan bidrag. Gör som alla andra, o man tjänar som alla andra. Det gäller att var om o kring sig, se vad som händer globalt, vilka behov finns det osv...

Det låter kanske elakt men det är den bistra sanningen. Storföretagen behöver fattiga personer/länder som kan leverera billigt.

Ta det till nästa nivå (känner att jag börjar bli upprörd 555).
Ponera att lägsta lönen höjs till 1.000B om dagen. Det vore väl trevligt för alla låginkomsttagere. Ge massa bidrag till risbönderna, subventionera gummiplantagen och när vi ändå håller på, varför inte ge ett allmänt barnbidrag på en tusing i månaden för varje barn.
Behöver man vara raketforskare eller ekonom för att begripa att landets ekonomi kommer att kollapsa?
Bara en risbonde kommer att tycka det är bra, för han får bidrag. Kan inte tänka längre än näsan räcker (o näsorna är små)
Allmänna val? Befolkningen har generellt (ute på landsbygden) för lite kunskap om vad som är bra för dom i längden. Thailand är inte redo för demokrati ännu. Än värre blir det med dessa s.k demokratiska politiker som köper röster och den som lovar mest bidrag vinner. Vidrigt!
Det krävs lite mer att få ekonomin att gå runt i ett land. Jag älskar Thailand och människorna här, men kunskap är inte deras starka sida.

Men förklara gärna för mig hur du tänkte att det är juntans fel att gummipriserna har gått ner.
Hej

Fattar mig kort, just böndernas situation med låga priser på både gummi, ris, cassava och andra grödor är en stor och viktig fråga oavsett vem som styr, media har gett det nuvarande styret - när det gäller jordbrukspolitiken, inom vissa andra områden har styret fått ett +, men dom dåliga priserna och krisen inom jordbruket är lite av en tickande bomb, väntar mig själv att det kan komma att bli en av dom viktigaste frågorna i ett kommande val.

Mvh isan lover

Jag säger inte att det är lätt, och det går inte över en natt. Men det måste in en förändring i vad man satsar på (även inom familjen), och även perspektivet. Och alla behöver inte studera på universitet, men det måste siktas på andra jobb än jordbruk, även om det innebär flytt.

Men det är nog inte rätt forum för att reda ut det;)

Jag gillar när du skriver om din vardag på landet, fortsätt gärna med det.

Hej

Här är vi helt överens, men enligt mig måste staten och en aktiv jordbrukspolitik leda bönderna i denna nödvändiga omställning, att som nu köra huvudet i sanden och låtsas som om ingen kris existerar fungerar ju inte, men det får vara nog med politik i denna tråd för andra ämnen, men småbönderna har det svårt just nu och såg en koppling mellan krisen här uppe och brist på åtgärder ifrån dom styrandes sida.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Idag har arbetet på farmen gått vidare, hägnet för kalkonhönan är färdigt och en unge är kläckt, hon ruvar ännu så vi får hålla tummarna, ett hägn för små höns kycklingar är också klart, nu håller jag på och gör iordning ankornas hägn, även detta måste vara hund och rovfågelsäkert.

96403526-2ABB-4EE0-8846-13234FEB11CB.webp

Här är ankor, höns och några kalkoner ute i det fria medans vi arbetade inne i hägnet.

998B1D0F-8D9D-4753-9C82-609A122121AD.webp

Här är lillpojken och vår anställdes barnbarn och kollar till den senaste suggan med 7 ungar.

0D516F98-CADA-4A32-9398-AE86DA2CF9FE.webp

Här är vår anställde med en av dom små kultingarna, som nu är några veckor.

Mvh isan lover

Jag gillar din tråd och vill inte att den ska förstöras av sidospår som vi hamnat i.
Kanske @admin kan flytta dessa trådar till en ny diskussionstråd och radera dessa härifrån? Så kan vi fortsätta där "ostört";) samtidigt som vi kan läsa om dina äventyr här utan masa OT.

Ja, jag vet. Har själv varit delaktig i OT, så jag känner mig skyldig.

Jag gillar din tråd och vill inte att den ska förstöras av sidospår som vi hamnat i.
Kanske @admin kan flytta dessa trådar till en ny diskussionstråd och radera dessa härifrån? Så kan vi fortsätta där "ostört";) samtidigt som vi kan läsa om dina äventyr här utan masa OT.

Ja, jag vet. Har själv varit delaktig i OT, så jag känner mig skyldig.

Hej

Det är nog bara att låta det rulla på, ett sånt här litet stickspår stör väl inte så mycket.
Kör vidare som vanligt.

Mvh isan lover

Häftigt att du fått till det med kalkoner! Bara att sälja svindyrt till tokiga jänkare på thanx giving 555
När jag för många år sedan flyttade ut på landet där hemma så så fick jag höra att kalkoner är så jäkla känsliga mot allt, vatten, mat, ja rubbet. Så jag köpte 120 brunvärpare istället:oops:. Ägg blev det...

Säkert olika raser, eller? Dessa måste vara mer tåliga kan jag tänka mig. En "svensk" kalkon hade trillat av pinnen bara vid åsynen av vattnet här.

Häftigt att du fått till det med kalkoner! Bara att sälja svindyrt till tokiga jänkare på thanx giving 555
När jag för många år sedan flyttade ut på landet där hemma så så fick jag höra att kalkoner är så jäkla känsliga mot allt, vatten, mat, ja rubbet. Så jag köpte 120 brunvärpare istället:oops:. Ägg blev det...

Säkert olika raser, eller? Dessa måste vara mer tåliga kan jag tänka mig. En "svensk" kalkon hade trillat av pinnen bara vid åsynen av vattnet här.
Men en Svensk kalkon hade ju fått bidrag.;) Eller hur Pjodd?..........
En fråga till @Isan Lover .. Jag undrar vilken typ av slaktmask använder ni?

Hej

Idag har arbetet på farmen gått vidare, hägnet för kalkonhönan är färdigt och en unge är kläckt, hon ruvar ännu så vi får hålla tummarna, ett hägn för små höns kycklingar är också klart, nu håller jag på och gör iordning ankornas hägn, även detta måste vara hund och rovfågelsäkert.

96403526-2ABB-4EE0-8846-13234FEB11CB.webp

Här är ankor, höns och några kalkoner ute i det fria medans vi arbetade inne i hägnet.

998B1D0F-8D9D-4753-9C82-609A122121AD.webp

Här är lillpojken och vår anställdes barnbarn och kollar till den senaste suggan med 7 ungar.

0D516F98-CADA-4A32-9398-AE86DA2CF9FE.webp

Här är vår anställde med en av dom små kultingarna, som nu är några veckor.

Mvh isan lover
Hej
Vilka rovfåglar har ni där aldrig sett nån där vi bor

Hej

Det började för två år sedan när vi köpte en tupp och höna av en man på en gummiodling, dessa båda hade dessutom 4 kycklingar men 3 av dom var tyvärr tuppar, dom klarade sig bra ifrån sjukdomar och sånt, men problemet var hundar och inte minst våra egna vildsvin, som gärna äter både fullvuxna kalkoner och ännu lättare deras kycklingar, vi förlorade två kullar på detta sätt, nu är dom i tryggt förvar i ett hägn med både trädgårdsstaket av ståltråd och ett finmaskigt nät av nylon runt om, golvet är avbetong, så det kommer inte att gå att gräva sig in heller.

Dom äter förutom ris gärna olika frukter som Papaya, Mango, Bananer, Ananas o.s.v, men även melon, gurka och andra grönsaker, men jag har hört andra här uppe ha problem med sina kalkoner, dom brukar dö säger dom.

Mvh isan lover

Men en Svensk kalkon hade ju fått bidrag.;) Eller hur Pjodd?..........
En fråga till @Isan Lover .. Jag undrar vilken typ av slaktmask använder ni?
Hej

Det vet dom inte vad det är här uppe, dom avlivar i princip alla djur här uppe genom att slå dom i huvudet med en slägga eller klubba av något slag, det gäller både grisar, kor och bufflar, var själv inne på att ta med en slaktmask hit ned men det blev problem med patronerna till den på flyget.

Mvh isan lover

Hej

Det vet dom inte vad det är här uppe, dom avlivar i princip alla djur här uppe genom att slå dom i huvudet med en slägga eller klubba av något slag, det gäller både grisar, kor och bufflar, var själv inne på att ta med en slaktmask hit ned men det blev problem med patronerna till den på flyget.

Mvh isan lover

I frugans hemby så ströp dom grisarna vid ett tillfälle då jag var med vid slakten. Såg inte trevligt ut kan jag säga. Två grisar skulle slaktas. Dom stod i varsin stålbur bredvid varandra. Man ströp första grisen och slaktade den klart. Under tiden fick griskompisen titta på. Dom slängde vatten över den ännu levande grisen ett par gånger pga värmen gissar jag. Det var i April så duktigt varmt var det. När sedan gris nr ett var klar så ströp dom sista grisen. Undrar hur stressad den var vid det laget. Nä man blir inte imponerad av djurhållningen i Thailand.

I frugans hemby så ströp dom grisarna vid ett tillfälle då jag var med vid slakten. Såg inte trevligt ut kan jag säga. Två grisar skulle slaktas. Dom stod i varsin stålbur bredvid varandra. Man ströp första grisen och slaktade den klart. Under tiden fick griskompisen titta på. Dom slängde vatten över den ännu levande grisen ett par gånger pga värmen gissar jag. Det var i April så duktigt varmt var det. När sedan gris nr ett var klar så ströp dom sista grisen. Undrar hur stressad den var vid det laget. Nä man blir inte imponerad av djurhållningen i Thailand.

Hej

Håller med helt, det finns nästan inga känslor alls för djur, det gäller väl även hundar och katter o.s.v.
Har närvarat ibland när kor och bufflar slaktas, även dessa slås med en slägga i huvudet, hissas upp i bakbenen och tappas på blod, ibland står kons kalv bredvid och tittar på innan det är dennes tur att slaktas.

Även dräktiga kor slaktas ibland, det tycker jag är bedrövligt, väldigt synd att inte låta kon föda först, även att slakta kor med diande kalv är ett elände, det innebär ju att även kalven måste slaktas och den väger inte mycket.

Men det är tydligen bara jag som reagerar på detta, ingen annan bryr sig.

Men att slakta ett vildsvin med ett klubbslag i huvudet och sen tappa den på blod är faktiskt inte så illa som det kanske låter, djuret tas ju bort ifrån övriga svin för att inte störa dessa, sen blir det medvetslöst redan vid första slaget, det går väldigt fort.

Mvh isan lover

Hej

Håller med helt, det finns nästan inga känslor alls för djur, det gäller väl även hundar och katter o.s.v.
Har närvarat ibland när kor och bufflar slaktas, även dessa slås med en slägga i huvudet, hissas upp i bakbenen och tappas på blod, ibland står kons kalv bredvid och tittar på innan det är dennes tur att slaktas.

Även dräktiga kor slaktas ibland, det tycker jag är bedrövligt, väldigt synd att inte låta kon föda först, även att slakta kor med diande kalv är ett elände, det innebär ju att även kalven måste slaktas och den väger inte mycket.

Men det är tydligen bara jag som reagerar på detta, ingen annan bryr sig.

Men att slakta ett vildsvin med ett klubbslag i huvudet och sen tappa den på blod är faktiskt inte så illa som det kanske låter, djuret tas ju bort ifrån övriga svin för att inte störa dessa, sen blir det medvetslöst redan vid första slaget, det går väldigt fort.

Mvh isan lover

Ja att banka djuret i bollen måste ju vara bättre än att strypa stackarn. Man får hoppas bara att den som bankar gör ett ”bra jobb” så att djuret tuppar av efter första slaget. Det har jag väldigt svårt att tro när det gäller större djur som kossor. Hur många slag med släggan blir det innan kossan har tuppat av.

Ja att banka djuret i bollen måste ju vara bättre än att strypa stackarn. Man får hoppas bara att den som bankar gör ett ”bra jobb” så att djuret tuppar av efter första slaget. Det har jag väldigt svårt att tro när det gäller större djur som kossor. Hur många slag med släggan blir det innan kossan har tuppat av.
Nödslakt a kossor 1,2 kg slägga hårt slag ,sen tappa dom på blod smärtfritt för mig i alla fall

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar