Jag som gillar att köra moppe på små djungelstigar med lövverket rasslande mot mig och moppen, hur pass aktiva är ormarna en varm 30-35 gradersdag jfr med lite kallare 20-25 grader? Elefanterna håller sig iaf undan fram tills kvällningen, ormarna också enl folket här. Men jag har sett några ändå, senast en meterlång silverfärgad med gula decimeterlånga partier. Telefonen i moppekorgen förstås, innan jag fått fram den var han borta och jag går inte in i snåren och letar orm- där går min gräns
Hej
Dom allra flesta ormar och djur är ju aktiva på natten, men man stöter ändå på dom ganska ofta när man arbetar, fiskar och bygger ute på farmen hela dagarna, kör moppe på småvägarna o.s.v.
Har samma problem som du när det gäller att fota ormar, innan telefon eller i-PAD är framme (om den ens är med) och man har har öppnat upp den, fått ställt in den brukar ormen vara borta, försvunnit in i ett buskage eller ned i ett hål i marken.
Men jag och pojken kom för några år sedan körande med moppen när en kobra passerade vägen, jag ropade till honom upp med bena och så passerade vi ormen som hade ställt sig upp och högg ot moppen, detta glömmer aldrig pojken, efter vår moppe kom min kompis Steven ifrån Yashoton och han höll på att köra ned i diket när han såg ormen mitt i vägen.
För 2-3 år sedan såg jag och pojken en svart orm som var över 4 m lång, den passerade en körväg inne i en eucalyptusodling när vi kom gående där mitt på dagen, ingen kamera då heller, men ett minne för livet för pojken tror jag.
I fjol såg jag och frugan också en svart orm som var närmare 4 m lång vid en damm som vi passerade med moppen på en grusväg, jag stannade fast frugan skrek kör, jag ville se vad det var för orm, om den var ätbar ville jag gärna ta med den hem, men den hade huvudet inne i ett buskage och jag kunde inte avgöra vilken sort det var, så den fick fortsätta ned mot dammen.
Sen träffar vi nästan alltid på ormar av olika slag när vi gräver eller plöjer på farmen, många gömmer sig i jorden, allt ifrån små på några decimeter till meterlånga.
Man ska nog inte överdriva faran, men vara medveten om riskerna och kanske ta reda på var närmaste serum finns om olyckan är framme, är man mycket ute i skog och mark är möten med ormar nog ofrånkomligt, dom dom skrämmer mig mest är dom som ligger still ex.vis på en stig eller gömda bland löv och väntar på byte t.ex Vipers, ofta har dom en färgsättning som smälter in i miljön och dom är svåra att se.
Men jag försöker göra som vår anställde som är en riktig skogsmänniska, han kliver alltid på bara jordfläckar istället för lövhögar och grenar o.s.v om möjligheten finns, är uppmärksam och tittar sig noga omkring, han upptäcker minsta ödla och ser saker både i träd och på marken, något jag ber lillpojken försöka se och lära sig också.
Mvh isan lover