Isaan 2017-2026

Hej

1548549924478.jpeg

Igår var det molam i byns tempel, det var avslutningen på den Tamboon som började i torsdags.

1548550009331.jpeg

För ovanligheten skull sålde man även öl och sprit inne på tempelområdet.

Här har det varit problem förr med bråk vid molam så dom har då haft musiken på dagtid, men den här gången började man vid 21 tiden och höll på tills 4 på morgonen, själva lämnade vi vid 23.30.

Det ska bli intressant att höra hur det gick, vid tidigare tillfällen har ju folk slagit varandra med yxor, skjutit och bärt sig åt, men det var mycket poliser och vakter på plats, så vi får hoppas att det gick bra.

Mvh isan lover,

Hej

Jag började med taket på Salan igår men får göra ett uppehåll nu när vi fick besök ifrån Danmark, jag ska köra runt och visa Dansken området idag, vi tar min Saleng och kör en rundtur till dom närmaste byarna, en marknad och besöker vår farm.

Frugan tog budet på eucalyptusträden på farmen, så nu ska det röjas lite bambu med taggar på längs vattnet där, detta för att det gäng som ska ta ned träden och transportera bort dem kommer fram överallt, så det blir lite mer jobb för mig och vår anställde där.

Sen efter avverkningen ska det planteras fler plantor på marken, det var för glest förut, vi tror att vi kan få plats med dubbelt så många träd som tidigare, vi pumpar sen vatten ifrån en av våra dammar för att vattna plantorna, dom kommer att växa så det knakar, dom är nog två meter på bara några månader, det är fin jord och vatten har vi ju gott om.

Mvh isan lover

Hej

Det blev en trevkig rundtur på ca 4-5 mil på salengen med min Danske vän, vi körde runt bland dom närmaste byrarna på dom små grusvägarna i området, vi besökte några marknader, tog en öl här och där, han fotograferade mycket i naturen som hägrar, bufflar och kor, han var också intessserad av alla hemmabyggda fordon vi stötte på.

Vi träffade många människor jag känner och på några ställen kom det fram nyfikna folk och undrade vem denne falang som dom inte sett förr var, på några ställen kom det också fram några personer som undrade om dom kunde få lift till nästa by, det fick dom naturligtvis, så vid några tillfällen var vi 5 st på salengen.

Dansken tyckte folk var så vänliga, alla vi mötte log eller vinkade, på en del ställen ropade dom och ville bjuda oss på mat o.s.v, eftersom detta var försa gången för honom han besökte en by på landet i Thailand var han både överraskad och imponerad, vi fortsatte ned till frugans största farm där vi hälsade på Pan och frun, där passade vi på att bada i en av dammarna, Pan demonstrerade även sin gamla bössa för Dansken, vi tog ytterligare några öl där medans Pan tog lite Lao Kao, han dricker ju inte öl.

Frugans syster har ju hus både i Udon Thani och i byn, Dansken skulle rekommendera henne att sälja huset i Udon Thani, han var helt övertygad om att det var i byn han ville vara om vintrarna och inte i staden, deras plan är att tillbringa tre månader om året i Thailand precis som vi gör, han gillade att vistas tillsammans med alla släktingarna och att bo granne med oss.

Nu i februari ska dom gifta sig i Krabi så det blir väl för oss att ta en tur dit, själv har jag ju aldrig varit där så det kunde ju vara kul att besöka en plats som är så populär bland Svenskarna, det går ju flyg direkt till Phuket ifrån Udon Thani, sen är det visst inte längre än att man bara kan ta en bil direkt till Krabi därifrån.

Men först ska jag och Pan rensa taggig bambu längs floden bland den eucalyptus som ska avverkas, det måste också göras en överfart för lastbil på ett ställe med en grävd kanal, detta för att lastbilen ska kunna komma dit och lasta den eucalyptus som växer på andra sidan, vi har ett dämme där som vi kommer att höja och bredda, vi kommer även att lägga ned betongrör för att släppa igenom vatten på en lagom nivå för dammen.

1548806550749.jpeg

Här är jag och Dansken innan vi gav oss ut på vår rundtur.

1548806524407.jpeg

Här är lillpojken med sin Danske kusin.

Mvh isan lover

Hej

Idag har jag målat en port in på tomten, nu är det lunchpaus.

Själv nöjde jag mig med frukt och sodavatten i värmen, det får bli middag vid solnedgången.

1548824373905.jpeg

Vi har ganska gott om frukt här uppe trots att det inte är säsong, det är inte särskilt dyrt heller, dom röda håriga Bak Ngå ger vi 50 baht för, Lam Jai 30-40 baht, Bak Tann 30 baht, Mango 30-40 baht, Bak Longång 50 baht o.s.v.

Mvh isan lover

Hej

Fick ett tråkigt besked idag, min hund Kafä gick bort, han måste ha haft några invärtes skador eller något benet bättrade ju sig och han piggnade till, började äta igen och haltade omkring lite, men idag vaknade han inte efter att han hade lagt sig att sova, jag stod på en byggställning hemma och snickrade nu på e.m när lillpojken kom springande med gråten i halsen och berättade att mamma hade fått telefon ifrån byn och att Kafä var död.

Det är ju ”bara” en hund som dessutom var 8-9 år vilket är mycket för en lösspringande fighter ute i byarna, men saknaden och sorgen när man får ett sånt här besked blir nästan likadant som om det hade gällt en mänsklig vän, jag vet ju att jag aldrig mer kommer att träffa en hund som honom, han var unik på så många sätt, smart, tuff när det behövdes, snäll mot barn och ovanligt väluppfostrad för att vara en hund i byn, rörde aldrig mat på borden, gick inte in i huset utan höll sig på altanen utanför o.s.v.

1545317580444.webp

Mvh isan lover
Så är det även om det är ett djur som skall leva en begränsad tid, så är det alltid jobbigt när de går bort.

Så är det även om det är ett djur som skall leva en begränsad tid, så är det alltid jobbigt när de går bort.

Hej

Absolut är det så, en hund man har haft i ca 9 år och som dessutom är lite speciell blir det en stor saknad efter, han var ju med överallt och speciellt när man är ute på farmen och arbetar ensam en hel dag saknar man honom, han var ett fint sällskap och dessutom så klok.

Mvh isan lover

Hej

Igår tränade vi fotboll och var 14 st, vi kör extra pass denna vecka så det blir träning idag också, matcherna ska börja nästa vecka, nu kör vi så matchlikt som möjligt, med avspark, inkast, frisparkar och hörnor, allt detta behöver dom öva på eftersom dom bara spelar riktiga matcher en gång om året och då i skolmästerskapen.

Den lille kille som blev mobbad i skolan förra året är med i år också, jag tror att jag börjar förstå varför han var utsatt förra året av dom äldre barnen, de5 är en riktig liten hårding som inte viker ned sig, han ger sig aldrig vilket naturligtvis är tacksamt när större barn retas, men han har växt till sig och börjar bli en liten kraftig kille, han ska bli boxare säger han, frågar någon mig så har han alla förutsättningar, han verkar bli ett litet fyrkantigt kraftpaket, han är även duktig i fotboll för sin ålder.

I år har jag plockat med en annan yngre kille som är väldigt lovande, han är raka motsatsen till den fyrkantige, inte bara smal som en tråd utan även kortväxt, men han har en teknik som gör att han kan utmana dom som som är 3 år äldre, det var min pojk som hade uppmärksammat honom på rasterna och påtalade hans färdigheter, kanske får han även vara med som avbytare i matcherna.

Mvh isan lover

Hej

Igår tränade vi fotboll och var 14 st, vi kör extra pass denna vecka så det blir träning idag också, matcherna ska börja nästa vecka, nu kör vi så matchlikt som möjligt, med avspark, inkast, frisparkar och hörnor, allt detta behöver dom öva på eftersom dom bara spelar riktiga matcher en gång om året och då i skolmästerskapen.

Den lille kille som blev mobbad i skolan förra året är med i år också, jag tror att jag börjar förstå varför han var utsatt förra året av dom äldre barnen, de5 är en riktig liten hårding som inte viker ned sig, han ger sig aldrig vilket naturligtvis är tacksamt när större barn retas, men han har växt till sig och börjar bli en liten kraftig kille, han ska bli boxare säger han, frågar någon mig så har han alla förutsättningar, han verkar bli ett litet fyrkantigt kraftpaket, han är även duktig i fotboll för sin ålder.

I år har jag plockat med en annan yngre kille som är väldigt lovande, han är raka motsatsen till den fyrkantige, inte bara smal som en tråd utan även kortväxt, men han har en teknik som gör att han kan utmana dom som som är 3 år äldre, det var min pojk som hade uppmärksammat honom på rasterna och påtalade hans färdigheter, kanske får han även vara med som avbytare i matcherna.

Mvh isan lover
Vi är också i Thai nu, mycket att göra inte nåt som fungerar och det jag inte låste in i garaget är på vift. Hade säkert 5 golvfläktar
förra året nu fanns det en med trasiga blad. Men vädret är bra nu på morgonen 05;30 ca 17 grader så fint arbetsväder. Nu ska jag
fixa pyspunkan på Cykeltaxin, fick åka en sväng med min fru, många hejarop i byn.Nu ska jag starta några MC så vi kan åka på
marknaden i kväll och bränna lite pengar. Sen blir det Tuktuken som skall bytas bromsar på, Traktorn ska ha en översyn och mont
extraljus på, bilen behöver ett nytt batteri + lite service så när ska man få dricka några ÖL. Men det är bra med lite jobb

Vi är också i Thai nu, mycket att göra inte nåt som fungerar och det jag inte låste in i garaget är på vift. Hade säkert 5 golvfläktar
förra året nu fanns det en med trasiga blad. Men vädret är bra nu på morgonen 05;30 ca 17 grader så fint arbetsväder. Nu ska jag
fixa pyspunkan på Cykeltaxin, fick åka en sväng med min fru, många hejarop i byn.Nu ska jag starta några MC så vi kan åka på
marknaden i kväll och bränna lite pengar. Sen blir det Tuktuken som skall bytas bromsar på, Traktorn ska ha en översyn och mont
extraljus på, bilen behöver ett nytt batteri + lite service så när ska man få dricka några ÖL. Men det är bra med lite jobb

Hej

Tråkigt att höra att du inte har fått ha dina grejor ifred, själv låser jag in allt av värde för säkerhetsskull, det blir nog lätt så annars att saker lånas och går sönder o.s.v.

Själva har vi fått det lite varmare här, vi hade 21 grader i natt och på dagen är de5 ca 33 grader, ganska perfekt egentligen, men visst blir det lite var t mitt på dagen när man arbetar, men så är det ju här nere så det är bara att bita ihop.

Mvh isan lover

Hej

Kan notera att byborna idag fick ytterligare en kontant gåva ifrån Regimen på 300 baht var att handla för, det blev rusning till dom utvalda affärerna, det kom väl lagom efter julgåvan på 500 baht, valet närmar ju sig snabbt nu.

Undrar om övriga partier också får dela ut pengar eller om det bara är förbehållet juntan och deras parti?

Vid tidigare val har ju utdelning av pengar setts som röstköp så hör nära ett val.

Det åker runt bilar med högtalare på flaket ifrån dom olika partierna, dessa har bilder på sina kandidater monterade på bilarna och använder en volym som gör att ingen inom flera kilometers avstånd kan missa deras budskap.

Dessutom hade vi elefanter på besök i byn idag, dom vandrade runt med sina skötare och erbjöd ridturer, samt att gå tre varv under elefanten, sålde krims krams o.s.v, men det är ju skoldag så det blev nog i GA bra affärer för dom här.

Mvh isan lover

Hej

Kan notera att byborna idag fick ytterligare en kontant gåva ifrån Regimen på 300 baht var att handla för, det blev rusning till dom utvalda affärerna, det kom väl lagom efter julgåvan på 500 baht, valet närmar ju sig snabbt nu.

Undrar om övriga partier också får dela ut pengar eller om det bara är förbehållet juntan och deras parti?

Vid tidigare val har ju utdelning av pengar setts som röstköp så hör nära ett val.

Det åker runt bilar med högtalare på flaket ifrån dom olika partierna, dessa har bilder på sina kandidater monterade på bilarna och använder en volym som gör att ingen inom flera kilometers avstånd kan missa deras budskap.

Dessutom hade vi elefanter på besök i byn idag, dom vandrade runt med sina skötare och erbjöd ridturer, samt att gå tre varv under elefanten, sålde krims krams o.s.v, men det är ju skoldag så det blev nog i GA bra affärer för dom här.

Mvh isan lover
Det kortet har ju funnits över ett halv år nu eller mer, och dessa bidrag kommer ju att bestå ett bra tag framöver.

Hej

Nästa vecka ska vi börja spela matcher i skolmästerskapen, i vår region börjar gruppspelet med 8 lokala skolor, vi är indelade i två grupper A och B med fyra skolor i varje, vi spelar i grupp B, dom två bästa skolorna går sedan vidare till en ny omgång mot skolor längre bort härifrån som också har vunnit sina gruppspel, men det lär knappast bli vi eftersom vi är en liten skola.

För att få ihop ett elvamanna lag med några avbytare behöver vi ta killar ifrån både klass 4,5 och 6, kanske t.o.m någon i klass 3, dom större skolorna har bara elever ifrån klass 6, men killarna i vår skola är väldigt träningsvilliga och positiva ändå, en kille sa att kanske får vi ”bara” stryk med 8-0 mot den bästa skolan.

Igår när vi tränade på skoltid i 1.5 timma ville dom fortsätta på kvällen också, gärna träna på helgen också o.s.v, men jag får nöja mig med två pass i veckan, men sen spelar dom varje dag på skoltid även om jag inte är där, killarna vill att jag ska coacha laget under matcherna och så blir det nog, men jag måste låta lärarna vara med och avgöra detta.

Killarna vill även att jag ska ordna vatten och is till matcherna, det är ju 32-34 grader varmt i skuggan och matcherna går ju under brännande sol utan minsta skugga, jag lovade ska skaffa vatten och ishinkar som dom kan svalka sig i under matchen och i paus, många av våra killar får ju dessutom dubblera med andra sporter, hälften spelar ju även i Futsal laget, några är med i Takraw där man spelar en flätad boll över ett nät med huvud, axlar och ben.

Målet är att ta poäng i någon 11 manna match, samt vinna minst en av Futsal matcherna, i Futsal tror jag att vi har chans att ta flera poäng även om vi bara kommer att ha två 12 åringar i laget, vi har 6 st väldigt tekniska 10-11 åringar varav min son är en av dom, så det ska bli skoj att mäta våra krafter med dom andra större skolorna.

Mvh isan lover

Hej

Idag slaktade vi ett av dom två vildsvin vi ska äta upp här i år, här är vi hemma hos storasysters man och skållar grisen efter det att den tappats på blod, sen skrapas allt hår av och skinnet tvättas rent, det ska ju också ätas.

1549085031135.jpeg

Här är två av den nyligen döde morbroderns pojkar med och gör iordning grisen.

1549085062958.jpeg

Här är jag med frugans storasysters barn barn i knät, jag kom med Lao Kao till killarna.

Mvh isan lover

Tror jag gillar Isaan efter att ha läst i denna tråd. Gratis sjukvård utan längre väntanlåter perfekt.

Hej

Ja visst är det, på den lokala vårdcentralen är väntan ifrån noll till 15 minuter, på närmaste sjukhus är köerna lite längre och man kan få vänta i allt ifrån 15 minuter till ett par timmar beroende på vilken tid man går dit, på morgonen är köerna längst, frugan betalade sina 30 baht sist gång men för mig är det helt gratis, dom säger att det ska vara det när man har fyllt 60 år, om det är någon lokal regel eller om det är samma överallt vet jag inte.

Man får även medicin gratis på vårdcentralen om dom anser att vården kräver detta, på vårdcentralen finns även en tandläkaravdelning och även besök där och behandling är gratis för oss som är boende och skrivna i området, är mycket nöjd med den service och vård dom ger.

Mvh isan lover

Hej

Igår höll det på att hända en olycka, Dansken bad mig om hjälp att ta ned några träd och ansa till några palmer på frugans systers tomt, så jag tog med såg, machete och grensax dit.

Jag glömde dock säga till honom att se upp för ormar när han höll på att hacka loss torra blad på den här typen av Palm, han bröt bladet nedåt mot sig och högg sen loss det i infästningen mot stammen med en machete.

1549157444005.jpeg

I mellanrummet som bildas mellan bladen vid infästningen finns det ett utrymme som rymmer flera liter vatten, där det kan det gömma sig otrevligheter, när han höll på kom en långsmal randig orm utfarande och försökte bita honom, den var ca 80-90 cm lång.

Den rörde sig långsamt, han klarade sig ifrån att bli biten och ropade på mig, ormen rörde sig sakta och var inte rädd snarare arg, jag bad honom ta en bild på den med sin mobil innan den försvann.

Vi visade sedan bilden för Thailändare som sa att den var giftig och att vi borde ha dödat den direkt, jag trodde att han högg av bladen och inte att han tog tag i dom med händerna och bröt dom nedåt, det var ju inte så smart att sticka in händerna i ett hålrum som man inte vet vad det innehåller.

Men nu gick det ju bra ändå och jag tror inte att han gör om misstaget.

Mvh isan lover

Hej

Ja visst är det, på den lokala vårdcentralen är väntan ifrån noll till 15 minuter, på närmaste sjukhus är köerna lite längre och man kan få vänta i allt ifrån 15 minuter till ett par timmar beroende på vilken tid man går dit, på morgonen är köerna längst, frugan betalade sina 30 baht sist gång men för mig är det helt gratis, dom säger att det ska vara det när man har fyllt 60 år, om det är någon lokal regel eller om det är samma överallt vet jag inte.

Man får även medicin gratis på vårdcentralen om dom anser att vården kräver detta, på vårdcentralen finns även en tandläkaravdelning och även besök där och behandling är gratis för oss som är boende och skrivna i området, är mycket nöjd med den service och vård dom ger.

Mvh isan lover
Är du inte skriven i Sverige?

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar