Isaan 2017-2026

Hej

Här är pojken i sin klass första dagen i skolan, han har följt den sedan förskolan då han var 3 år.

A30754F4-2401-4FDF-AF1C-75D29B6B0071.jpeg

B6A1E2C0-6E5A-41B6-9EA7-96E47B4ECD56.jpeg

Hej

Vi har som vanligt gott om vatten på farmen, men nivåerna är ändå lite lägre än vanligt, men någon brist på vatten lär vi inte få innan det åter börjar regna igen.

Förutom gummiträden, oljepalmerna och eukalyptusen så odlar Pan även majs. brytbönor, sallad, tomater, chili, m.m på farmen, men det är mest till våra egna hushåll, allt är obesprutat.

30C7CD97-3A59-4517-8C0A-A6541932E3FD.jpeg

08564591-C7C0-44C1-93B0-87FE961FAD0A.jpeg

Hej

Vad det gäller marsförsäljningen så har fler familjer lagt sig i och vill också köpa, några av dom verkar vara beredda att betala ca 500 000 baht mer än morbroderns familj, frugan blir då lite kluven, men jag uppmanar henne att sälja till släkten ändå, pengar är inte allt och hon gör ju ändå en bra affär oavsett dessa extra pengar eller ej.

Hur skulle ni ha gjort?

Mvh isan lover

Hej

Vad det gäller marsförsäljningen så har fler familjer lagt sig i och vill också köpa, några av dom verkar vara beredda att betala ca 500 000 baht mer än morbroderns familj, frugan blir då lite kluven, men jag uppmanar henne att sälja till släkten ändå, pengar är inte allt och hon gör ju ändå en bra affär oavsett dessa extra pengar eller ej.

Hur skulle ni ha gjort?

Mvh isan lover
släkten först så klart, om rimligt förstås

Hej

Hur skulle ni ha gjort?

Mvh isan lover
Sälj till släkten då din fru redan är nöjd med priset. Då får hon även lugn inombords.
Är din fru inte nöjd med priset från släkten så är det bara att ta ett varv till med släkten och berätta att hon fått ett bättre bud.
Tack för en bra tråd. Även jag gillar när det är bilder med text. Tack!

Sälj till släkten då din fru redan är nöjd med priset. Då får hon även lugn inombords.
Är din fru inte nöjd med priset från släkten så är det bara att ta ett varv till med släkten och berätta att hon fått ett bättre bud.
Tack för en bra tråd. Även jag gillar när det är bilder med text. Tack!

Hej

Jag förstår att folk gillar bilder, men det är lite av ett problem för mig eftersom jag inte bär mobil på mig regelbundet, vi är ju på landet och vistas ofta i skog och mark, paddlar kanot och fiskar m.m, en mobil eller i-PAD skada nog lätt eller bli blöt o.s.v, sen är vi ju inte turister här utan ses som boende sedan drygt 20 år, att då börja gå runt och fota folk och vardagliga händelser kan nog många tycka vore konstigt

Så jag tar bara med mig en när jag har bestämt mig för att ta bilder, men jag ska försöka klämma in lite fler bilder.

Mvh isan lover

Hej

Jag förstår att folk gillar bilder, men det är lite av ett problem för mig eftersom jag inte bär mobil på mig regelbundet, vi är ju på landet och vistas ofta i skog och mark, paddlar kanot och fiskar m.m, en mobil eller i-PAD skada nog lätt eller bli blöt o.s.v, sen är vi ju inte turister här utan ses som boende sedan drygt 20 år, att då börja gå runt och fota folk och vardagliga händelser kan nog många tycka vore konstigt

Så jag tar bara med mig en när jag har bestämt mig för att ta bilder, men jag ska försöka klämma in lite fler bilder.

Mvh isan lover

Är väl du som är konstig då. Precis alla i Thai håller ju telefonen framför sig precis hela tiden. Tar bilder på precis allt det gör, ser, dricker och äter. Varje blomma, blad och hund blir fotograferad. Finns det inte på FB eller Line Stories, då har man inte gjort det!

Hej

Hur skulle ni ha gjort?

Mvh isan lover
Hej
Tack åter för tråden.
Ang. markförsäljningen: jag hade resonerat såhär, har släkten som skall köpa marken varit shysst mot din fru genom åren. Svinhugg går igen som man säger. Men hade jag haft enbart goda relationer så hade släkten fått köpa för det lägre priset.
Ang hantverket, det är verkligen trevligt att se folk som gör allt själv.
Lycka till med affärerna :)
Mvh

Är väl du som är konstig då. Precis alla i Thai håller ju telefonen framför sig precis hela tiden. Tar bilder på precis allt det gör, ser, dricker och äter. Varje blomma, blad och hund blir fotograferad. Finns det inte på FB eller Line Stories, då har man inte gjort det!
Hej
Jag delar inte din åsikt där rakt av.
Den lilla tiden jag var i byn då hade många fortfarande endast knapptelefon, väninnan hade ngn blackberry-historia. Så det varken plåtades eller postades ngt speciellt.
Men annars ser man ju "mombies" överallt i thailand.
Mvh

Hej

Hur skulle ni ha gjort?

Mvh isan lover
Släkten först är självklart om inte prisskillnaden är orimligt stor. Det beror också på hur den egna ekonomin ser ut, har man behov av 500.000 Baht extra? Det är ju ändå en hyfsad summa. Men att hon mår bra inombords är det viktigaste.

Hej
Jag delar inte din åsikt där rakt av.
Den lilla tiden jag var i byn då hade många fortfarande endast knapptelefon, väninnan hade ngn blackberry-historia. Så det varken plåtades eller postades ngt speciellt.
Men annars ser man ju "mombies" överallt i thailand.
Mvh

Du kanske har rätt. Har inte varit i någon risby i Isaan på många år nu. Så jag baserade det på mina upplevelser av Rayong, Pattaya, Bangkok, Phuket, Chiang Mai.

Hej

Det stämmer nog inte riktigt här i byn, själv har jag ännu inte sett någon bybo som går runt och fotograferar blommor, fjärilar, bufflar, folk som gör träkol, bygger hus, planterar ris eller fiskar o.s.v, men det är möjligt att befolkningen i andra byar gör detta där ni bor.

Här fotas det mest när det är festligheter av något slag eller när något annat speciellt inträffar.

Mvh isan lover

Släkten först är självklart om inte prisskillnaden är orimligt stor. Det beror också på hur den egna ekonomin ser ut, har man behov av 500.000 Baht extra? Det är ju ändå en hyfsad summa. Men att hon mår bra inombords är det viktigaste.

Hej

Det löste sig på ett bra sätt utan att någon behövde backa, morbroderns familj fick reda på att några andra familjer var intresserade och ville bjuda över henne med 500 000 baht, så morbrorns fru kom hem till oss och höjde sitt bud med ytterligare 300 000 baht, hon hade dessutom med sig ett färdigtryckt dokument där hon ville fastställa priset och erlägga en handpenning på 100 000 baht på, överenskommelsen innebär att om frugan nu hoppar av så måste hon ersätta morbroderns fru med 200 000 baht, om köparen hoppar av så förlorar hon dom 100 000 baht som hon lade i handpenning.

Nu när frugan ”bara” förlorade 200 000 baht på att sälja till släkten istället för 500 000 baht så var hon nöjd, det är ju kul att farmen blir kvar i släkten, jag och lillpojken kan fortfarande fiska, paddla kanot och bada där, morbroderns familj erbjöd dessutom vår anställde Pan med familj att stanna kvar på farmen och fortsätta jobba åt dom nya ägarna, vi får se hur han gör, men det var bra att han fick erbjudandet.

Här är en bild ifrån när affären gjordes upp mellan frugan och morbroderns fru, överenskommelsen signerades och handpenning erlades, delvis kontant och resten via en överföring.

3C5E4161-FA62-45B0-A507-3C2CE76AB3B5.jpeg

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16