Isaan 2017-2026

Hej

Det löste sig på ett bra sätt utan att någon behövde backa, morbroderns familj fick reda på att några andra familjer var intresserade och ville bjuda över henne med 500 000 baht, så morbrorns fru kom hem till oss och höjde sitt bud med ytterligare 300 000 baht, hon hade dessutom med sig ett färdigtryckt dokument där hon ville fastställa priset och erlägga en handpenning på 100 000 baht på, överenskommelsen innebär att om frugan nu hoppar av så måste hon ersätta morbroderns fru med 200 000 baht, om köparen hoppar av så förlorar hon dom 100 000 baht som hon lade i handpenning.

Nu när frugan ”bara” förlorade 200 000 baht på att sälja till släkten istället för 500 000 baht så var hon nöjd, det är ju kul att farmen blir kvar i släkten, jag och lillpojken kan fortfarande fiska, paddla kanot och bada där, morbroderns familj erbjöd dessutom vår anställde Pan med familj att stanna kvar på farmen och fortsätta jobba åt dom nya ägarna, vi får se hur han gör, men det var bra att han fick erbjudandet.

Här är en bild ifrån när affären gjordes upp mellan frugan och morbroderns fru, överenskommelsen signerades och handpenning erlades, delvis kontant och resten via en överföring.

3C5E4161-FA62-45B0-A507-3C2CE76AB3B5.jpeg
Gratulerar, det var ju en förträfflig lösning utan tappade ansikten. :)

Hej

Då är vi på plats i Jomtien, bussresan gick bra och det flöt på bra söderut, men det var köer norrut på många platser längs vägen, våra vänner ifrån Sverige anländer imorgon, så vi får en dag här för oss själva, vi badar lite i poolen och slappar, det verkar nästan bara bo Kineser, Ryssar och Indier på vårt hotell som heter FX.

Mvh isan lover

Hej

Då är vi på plats i Jomtien, bussresan gick bra och det flöt på bra söderut, men det var köer norrut på många platser längs vägen, våra vänner ifrån Sverige anländer imorgon, så vi får en dag här för oss själva, vi badar lite i poolen och slappar, det verkar nästan bara bo Kineser, Ryssar och Indier på vårt hotell som heter FX.

Mvh isan lover
Ja bor du i Jomtien får du ju räkna med en stor majoritet av Ryssar, det är ju Ryssnästet.

Ja bor du i Jomtien får du ju räkna med en stor majoritet av Ryssar, det är ju Ryssnästet.

Hej

Ja det har ju dessutom varit uppe i olika trådar att Kineser, Ryssar och Indier har ökat sitt resande till Thailand samtidigt som andra grupper har minskat i antal, så det är nog inte så konstigt att det första intrycket bekräftar just denna trend.

Men det var roligt att se fler Kineser som reser på egen hand, tidigare har jag ju nästan bara sett s.k gruppresenärer i Pattaya och på Koh Larn, men här på hotellet bor många Kinesiska par och familjer som ser sig omkring på egen hand.

Mvh isan lover

Hej

Det där med att byta gröda att odla har ju både civila regeringar och militärjuntor förespråkat och försökt styra i alla tider genom att dela ut gratis plantor, ge arealstöd, utbilda bönder och ge subventioner o.s.v men det har inte blivit så lyckat, det slutar nästan undantagslöst med att för många odlar samma sak och då faller priset, sen känner bönderna sig lurade och kräver att staten ger ett stöd eller garantipris.

Det är nog bara att inse att det inte finns några mirakelgrödor som ger bra avkastning över tid, det blir snarare så att det som betalar sig bäst är det som minst folk odlar just det året, faller priset på ex.vis cassava så slutar många med detta, då stiger priset och dom som har hängt kvar får bra betalt, när dom andra ser att cassava ger bra betalt så börjar dom också odla detta och så faller priset igen, ungefär så här fungerar det med alla grödor.

Durian och andra exotiska frukter lär gå samma öde tillmötes om tillräckligt många börjar odla just detta, sen är nog inte Isaan så lämpligt för alla frukter precis som du är inne på, sen finns ju ytterligare ett problem med fruktodling här uppe, alla frukter som odlas mognar ju ungefär samtidigt och det påverkar också priset negativt lokalt, då uppstår situationen att det blir svårt att få sålt frukten utan mycket kommer nog att ruttna bort eller bli djurfoder.

Det blir lite som på hösten i Sverige när varenda trädgård är full med äpplen i sån mängd att ingen hinner äta upp eller ta hand om dom, det som skulle ha behövts i Isaan är företag som köpte upp frukter efter säsong, tillverkade juice, konserver, djupfryste och annat för att sen exportera dessa varor.

Mvh isan lover

Du får gå ihop med grannarna och starta en liten fabrik för juice eller annat :)

Du får gå ihop med grannarna och starta en liten fabrik för juice eller annat :)

Hej

Skulle kanske vara möjligt, men helt säkert är det inte, känner ju några falanger som har startat företag i Thailand och Svensk byråkrati som vi annars brukar klaga på framstår nog som oerhört enkla, smidiga och hjälpsamma att ha med att göra jämfört med Thailändska diton, det är tydligen en tungjobbad och långsam process.

Mvh isan lover

Skall ni stanna i Jomtien över nyår med?
Akvavit i Jomtien brukar köra Svensk nyårsmiddag, vet dock inte hur det är i år.
Gillar inte Jomtien, så är där väldigt sällan, nog 4 år sen jag var på Akvavit sist men då var det trevligt.

Skall ni stanna i Jomtien över nyår med?
Akvavit i Jomtien brukar köra Svensk nyårsmiddag, vet dock inte hur det är i år.
Gillar inte Jomtien, så är där väldigt sällan, nog 4 år sen jag var på Akvavit sist men då var det trevligt.

Hej

Den svenska familj vi ska träffa kommer idag kl 12, sen blir det kanske en tur till Koh Larn eller bad på stranden här i Jo tiden, vi får se vad dom vill göra, imorgon ska vi till Ramayana vattenpark.

Sedan drar vi till Koh Samet den 30 och firar nyår där, det är den andra familjen dom har lagt upp planen, själv hade jag nog föredragit en nyårsafton i Pattaya, det blir 4 nätter på Koh Samet, sedan flyger vi till Krabi för att tillbringa 7 dagar på Koh Lanta som jag aldrig har besökt tidigare.

Mvh isan lover

Hej

Den svenska familj vi ska träffa kommer idag kl 12, sen blir det kanske en tur till Koh Larn eller bad på stranden här i Jo tiden, vi får se vad dom vill göra, imorgon ska vi till Ramayana vattenpark.

Sedan drar vi till Koh Samet den 30 och firar nyår där, det är den andra familjen dom har lagt upp planen, själv hade jag nog föredragit en nyårsafton i Pattaya, det blir 4 nätter på Koh Samet, sedan flyger vi till Krabi för att tillbringa 7 dagar på Koh Lanta som jag aldrig har besökt tidigare.

Mvh isan lover

Vart på Lanta ska ni bo?

Hej

I morgon bär det av till Ramayana vattenpark, det ska ju vara något extra har vi förstått, det är ju ett fullspäckat program men barnen älskar ju detta.

En rolig episod blev det när vi kom tillbaka nu på kvällen med sista färjan ifrån ön, vi var ju 4 vuxna och tre barn som behövde en transport ifrån Bali Hai pier till hotellet, en man ifrån Korat erbjöd sig att köra oss alla i hans Saleng, jag var själv lite tveksam om den skulle palla oss alla, dessutom vägde föraren över 100 kg, men vi knödde oss in och for iväg.

Mannen var oerhört pratsam och rolig, han pratade med mig hela vägen, berättade om sin familj och frågade mig om min familj och Sverige m.m, vi klarade oss till hotellet, men det måste ha varit så mycket den salengen tålde, när vi körde uppför gick det trögt men mannen bara skrattade, han tog 200 baht för att köra oss alla hem.

Mvh isan lover

Hej

I morgon bär det av till Ramayana vattenpark, det ska ju vara något extra har vi förstått, det är ju ett fullspäckat program men barnen älskar ju detta.

En rolig episod blev det när vi kom tillbaka nu på kvällen med sista färjan ifrån ön, vi var ju 4 vuxna och tre barn som behövde en transport ifrån Bali Hai pier till hotellet, en man ifrån Korat erbjöd sig att köra oss alla i hans Saleng, jag var själv lite tveksam om den skulle palla oss alla, dessutom vägde föraren över 100 kg, men vi knödde oss in och for iväg.

Mannen var oerhört pratsam och rolig, han pratade med mig hela vägen, berättade om sin familj och frågade mig om min familj och Sverige m.m, vi klarade oss till hotellet, men det måste ha varit så mycket den salengen tålde, när vi körde uppför gick det trögt men mannen bara skrattade, han tog 200 baht för att köra oss alla hem.

Mvh isan lover
Attraktionerna är lika på cartoon och Ramayana, men Ramayana är större och i naturområde, blir inte så trångt som på cartoon där allt är mer kompakt.
Efter Ramayana kan ni åka till en vingård som ligger 2 min ifrån badparken, även en stor budda inbränd med laser i ett berg jämter vingården.

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar