Isaan 2017-2026

Härliga bilder och sköna berättelser om livet i byn! Keep up the good work!

Fast på.förekommer anledningen, hur många hus är det, ca, i er by?
Hej

Byn växer stadigt och numera är det nog 250 hus, själva byns område utökas dessutom nu i år och gränsen flyttas ut ca 500 m, den nya trenden är annars att alltfler bygger sina hus ute i farmen, detta gör att byn sprids ut över en större yta. Förr låg alla hus inne i byn och så arbetade man ute i sina farmer runtom byn och man tog även hem kor och bufflar till huset i byn över natten.

Fördelen med att bygga hus i byn är att man kan ha koll på dom grönsaker och frukter man odlar samt kan ha djuren i hägn utan att behöva flytta dom fram och tillbaka till byn varje dag, nu dras det ju fram el till farmerna också.

Mvh isan lover

Hej

D5C0F505-B070-4B66-ACA6-A1C18A59B498.jpeg

Här knyter abboten bommullsband runt min handled och önskar mig ett långt och hälsosamt liv, samt en säker resa till södra Thailand, för idag ska vi flyga till Hat Yai ifrån Udon Thani.

E46455F6-AE51-464D-89CE-EC21D8255BF7.jpeg

Här lämnar pojken över gåvan till taket på templets nya byggnad.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Nu är vi på flygplatsen i Udon Thani, vi ska flyga därifrån till Hat Yai, sen blir det en natt där innan vi åker vidare till Koh Lipe, där ska vi träffa en Swe-Thai familj hemifrån och fira nyår där med dom.

1909FB38-307B-4CFD-98D9-84E918CAB1B3.jpeg

Frugan och pojken, han utnyttjar väntetiden till att teckna Manga.

60D45B4F-DC02-46A1-968D-B591ED5F2E78.jpeg

Här ett Nok Air plan, men själva ska vi åka med Thai Air till Bangkok och sen vidare därifrån till Hat Yai.

Mvh isan lover

Hej

Nu är vi på flygplatsen i Udon Thani, vi ska flyga därifrån till Hat Yai, sen blir det en natt där innan vi åker vidare till Koh Lipe, där ska vi träffa en Swe-Thai familj hemifrån och fira nyår där med dom.

1909FB38-307B-4CFD-98D9-84E918CAB1B3.jpeg

Frugan och pojken, han utnyttjar väntetiden till att teckna Manga.

60D45B4F-DC02-46A1-968D-B591ED5F2E78.jpeg

Här ett Nok Air plan, men själva ska vi åka med Thai Air till Bangkok och sen vidare därifrån till Hat Yai.

Mvh isan lover
Hade du valt Khon kaen flygplats istället för Udon hade du kunnat flyga direkt till Haaday

Hade du valt Khon kaen flygplats istället för Udon hade du kunnat flyga direkt till Haaday
Hej

Ja men det är en bit ifrån byn till Khon Kaen för oss, det går direktflyg mellan Udon Thani och Hat Yai också, det var bara det att vi ville åka på morgonen som gjorde att vi blev tvungna att ta en flight med stopp Bangkok, men när vi åker tillbaka hem igen så har vi en direktflight.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

BE270DD1-904A-4787-A548-084D15EE7A27.jpeg

Pans kviga var lite avvaktande när en falang kom nära men med lite grönt i handen kom hon fram till mig.

7A65E702-7929-465F-9BCD-9361BDA5AEA8.jpeg

Men kon gillade att bli klappad och kliad bakom öronen, riktigt kelig, riktigt fina djur han har köpt och på farmen finns det gott om bete.

Mvh isan lover
Bl.a sånt där jag gillar med Thai, får se om vi åker dit i år ,jag vill men min fru har köpt mark så hon är black Ha ha och vill inte åka
om hon inte kan göra nåt på farmen. Jag klarar svensk vinter tycker ibland det är skit bra men alla thaivänner i byn dom saknar jag

Bl.a sånt där jag gillar med Thai, får se om vi åker dit i år ,jag vill men min fru har köpt mark så hon är black Ha ha och vill inte åka
om hon inte kan göra nåt på farmen. Jag klarar svensk vinter tycker ibland det är skit bra men alla thaivänner i byn dom saknar jag
Du får skynda dig om du ska hinna i år ormen. Men denna vinter torde inte vara några problem. Det är mörkt och kallt länge ännu....

Hej

Jag kan rapportera att Western Bar i Phonphisai som drevs av en svensk man tillsammans med hans fru numera har stängts ned, det var en populär bar där många falanger träffades för Dartkvällar m.m varje vecka, man hade även en restaurang avdelning där man serverade pizza och hade både falang och thaimat.

En engelsman öppnade sedan en falangbar i Phonphisai men den gick omkull under pandemin, så nu ska det enligt mina falangvänner i området inte finnas någon restaurang eller bar i Phonphisai Som drivs av en utlänning.

Mvh isan lover

Hej

Fick den här bilden slickad till mig idag, det är frugans storasysters barnbarn på bilden.

FB_IMG_1672274861786.jpg

Den främsta är Popiaou och bakom henne sitter busungen Bak Joo, så ser man ut när morfar har pumpat vattnet ur en damm och man sen har plumsat runt i leran och plockat fisk.

Mvh isan lover

Hej

Idag besökte vi först sunrise beach och vandrade sedan tills vi kom till sunset beach,

20221229_105835.jpg

En stor bur som var nytillverkad låg på stranden, maskorna var stora så det var nog större fiskar man var ute för med den här bjässen.

20221229_115537.jpg

När vi lämnade Sunrise Beach blev det bergigare en bit, vi snorklade vid korallreven där och såg väldigt mycket sjöborrar, clownfiskar och annat.

Mvh iaan lover

Senast ändrad:
Hej

Visst är det lite dyrare här på ön men ändå helt ok med tanke på den långa transporten hit ut.

3 st burkar Chang för 110 baht, en M150 för 20 baht, Kaow Pad Gai för 120 baht, Tom Yang Gung för 180 baht, Mango, Ananas och Melon uppskuren i kartong för 30 baht, Pizza för 180-240 baht, en stor Chang med is för 110 baht på stranden och solstolarna är gratis.

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16