Isaan 2017-2026

Hej

20221229_122900.jpg

Den här skylten på stranden förstod vi oss inte på, det måste fattas ett ord.

20221229_121310.jpg

Mvh isan lover
Det stället var bekant..

IMG_20221229_163018.webp

Hej

Tänkte ge mina reflektioner så här långt om läget i byn under och nu efter pandemin, enligt byborna fungerade detta med karantän i hemmet för återvändare inte alls, dom flesta sågs ute i byn på sin moppe inom något dygn, lite samma sak med dom som smittades och blev satta i karantän i bostaden. Det var inte ovanligt att se dom ute heller, på frågan varför dom inte anmäldes var svaret att dom inte trodde att någon skulle bry sig. Men i stort sett verkar byborna ha klarat coronaviruset bra och alla verkar ha tagit det vaccin dom har erbjudits.

Det har byggts en hel del i och runt byn under pandemin, en del av förklaringen verkar vara att många av dom arbetare som blev arbetslösa och återvände hem byggde både åt sig själva och åt andra mot betalning. Mycket eucalyptusträd har planterats, även en del nya gummiodlingar har dykt upp. Så man verkar ha klarat pandemin ganska bra även sysselsättningsmässigt ute i byarna.

Av det jag har kunnat se på dom platser jag har besökt hittills så verkar pandemin ha varit tuffast för dom barer, restauranger och verksamheter som har varit inriktade mot falanger och i många fall även drivits av falanger, det är väl.i.o.f.s logiskt eftersom det inte kom så många falanger under pandemin och dom som valde att stanna kvar var för få. Så en del ställen har bommat igen för gott medans andra har öppnat upp igen.

Mvh isan lover

Hej

Glömde en sak i det förra inlägget, det var ovanligt tyst i byn den första natten där, inte så mycket hundar som skällde och inte alls lika mycket tuppar som gol på morgonen, även dagtid var det mindre höns att se i byn.

På en fråga om detta var svaret att många helt enkelt hade ätit upp alla sina höns och tuppar under pandemin och nu inte hade några längre, på frågan om varför det var så få hundar så var svaret att en del inte hade haft råd med mat till så många hundar, det låter ju logiskt men det visar ju också att läget har varit lite mer ansträngt än vanligt under pandemin.

Några har även ätit upp sina sista ankor och har numera inga längre, själv tycker man kanske att det var dumt att äta upp dom sista hönsen och ankorna, det är ju en säker leverantör av ägg och kött, men dom får väl starta om igen med nya, men betydligt tystare är det i varje fall nu i byn.

Mvh isan lover

Hej

Tredje dagen på ön idag och nu börjar det krypa lite i kroppen, vi har ju sett det mesta av ön, snorklat på ett antal ställen, besökt ett antal restauranger för frukost, lunch och middag på kvällen, nu har vi tre nätter kvar här och det ska väl gå bra. Ikväll ska vi gå öns största buffé och gotta oss.

258B14F0-9BC8-456B-B4CA-D4DF5E0A6DDE.jpeg

Här sitter frugan med det Swe-Thai par vi hälsar på här nere.

67269FE3-94B7-4004-982C-1A7AA273DBD5.jpeg

Vy ifrån vattnet mot vår del av stranden där vårt boende ligger.

C301AAF2-055E-4F35-B11D-B6FF1757CA69.jpeg

En resort med charmigt läge och fin utsikt.

Mvh isan lover

Hej

Det verkar vara säsong för fiske efter Svärdfisk (Martin) här nere, varje kväll kommer flera båtar in till stranden med turister som har varit på fisketurer och dom har fått mycket fisk, något som ser ut som Tonfisk i storlek 0.5-1 m långa, Svärdfiskar som är 2-2.5 m långa och ett antal andra fiskar av olika art.

Jag har sett dom bära iland och fotografera minst 5-6 stora Svärdfiskar varje kväll efter dessa fisketurer, sen blir det fotografering med utlänningen och fisken vid båten, ibland är det 2-3 personer som håller en stor Svärdfisk framför sig.
Gissar att dom flesta Svärdfiskarna hamnar på öns restauranger eftersom det är svårt för en turist att ta hand omså mycket fisk.

Käkade grillad Tonfisk i kotlettform häromdagen och det var riktigt gott, vi får se vad dom har att erbjuda på buffén ikväll, det ska ju ingå Seafood.

Mvh isan lover

Hej

Det är klart och fint vatten här på Koh Lipe vilket framgår av bilderna nedan, imorgon blir det en heldagstur till en rad omkringliggande öar, vi bokade en vanlig tur komplett med lunch, frukt och dryck, sen blir det snorkling och båt ifrån kl 09.30 till 15-16 på e.m.

F5F0074C-7186-4582-A8B3-7B804A065869.jpeg

4F1C6DBF-9AF3-48A7-803F-9CEBCD33C8E3.jpeg

D954A314-F437-4BFA-BD85-4F335A25BFAE.jpeg

Mvh isan lover

Hej

Så kan det mycket väl vara men dom säljs som Swordfish här.

Vet du om det är säsong på dessa eller får dom lika mycket året runt, nu är det ju uppenbarligen gott om dom.

Mvh isan lover
Det är högsäsong oktober till mars i södra Thailand, men går att fånga året runt.
I grannlandet Malaysia måste man släppa tillbaka all Billfish som är flera olika arter.
Sailfish är den som kommer närmst land och på grundare vatten.
Sailfish är inte någon högre rankad matfisk så att den säljs som den bättre Swordfish är business.
Som att servera brax som lax.
Turister går på allt.

Hej

Glömde en sak i det förra inlägget, det var ovanligt tyst i byn den första natten där, inte så mycket hundar som skällde och inte alls lika mycket tuppar som gol på morgonen, även dagtid var det mindre höns att se i byn.

På en fråga om detta var svaret att många helt enkelt hade ätit upp alla sina höns och tuppar under pandemin och nu inte hade några längre, på frågan om varför det var så få hundar så var svaret att en del inte hade haft råd med mat till så många hundar, det låter ju logiskt men det visar ju också att läget har varit lite mer ansträngt än vanligt under pandemin.

Några har även ätit upp sina sista ankor och har numera inga längre, själv tycker man kanske att det var dumt att äta upp dom sista hönsen och ankorna, det är ju en säker leverantör av ägg och kött, men dom får väl starta om igen med nya, men betydligt tystare är det i varje fall nu i byn.

Mvh isan lover
Ja, upplevde samma sak i Och runt Surin. Men även Bangkok , Phuket såg man hur hårt det tagit. Samtidigt så ser man nya satsningar av yngre förmågor :wai: blomma upp. Lite som man gett upp hoppet o dragit...Helt klart ett ansträngt ekonomiskt läge nu, o vem har inte det:reta:. Väntat på ditt inlägg efter återbesöket, och förstår upplevelsen du som verkat i jordbruket och tagit hand om familjen i Isaan så bra:thumbsup:. Man ser hur fort det kan förändras när man är åtskilda, så och våra grannar i Ukraina nu:'(. Som tur är så har vi etablerat oss med ett starkt och kärleksfullt folkslag som kan vända på sten o in't häng läpp runt köksbordet,hahaha
Sozo

Det är högsäsong oktober till mars i södra Thailand, men går att fånga året runt.
I grannlandet Malaysia måste man släppa tillbaka all Billfish som är flera olika arter.
Sailfish är den som kommer närmst land och på grundare vatten.
Sailfish är inte någon högre rankad matfisk så att den säljs som den bättre Swordfish är business.
Som att servera brax som lax.
Turister går på allt.
Hej

Även om den inte är lika god som Svärdfisk verkar den vara populär och säljer bra och inte bara turister utan även Thailändare köper av den och äter grillad på restaurangerna.

Själv har jag inte provat den ännu, dom hade även en riktigt stor grann havsabborre på en av restaurangerna idag.

För vår egen del blev det snäckor (hoi kläng) i en storlek jag aldrig har sett förut, grillade kräftor, bläckfisk i alla storlekar och både torkade, grillade och kokta, massaman gryta på nötkött, gul curry gryta med kyckling, fläskkött i sötsur sås, ananas och cashewnötter, makjskolvar, som tam, grillspett på fläskkött, efterrätter på mango, meloner, bananer och kokosnötter, färskpressade juicer m.m. Det vara bara att ta för sig av alla godsaker som serverades.

Mvh isan lover

Hej

Även om den inte är lika god som Svärdfisk verkar den vara populär och säljer bra och inte bara turister utan även Thailändare köper av den och äter grillad på restaurangerna.

Själv har jag inte provat den ännu, dom hade även en riktigt stor grann havsabborre på en av restaurangerna idag.

För vår egen del blev det snäckor (hoi kläng) i en storlek jag aldrig har sett förut, grillade kräftor, bläckfisk i alla storlekar och både torkade, grillade och kokta, massaman gryta på nötkött, gul curry gryta med kyckling, fläskkött i sötsur sås, ananas och cashewnötter, makjskolvar, som tam, grillspett på fläskkött, efterrätter på mango, meloner, bananer och 1kokosnötter, färskpressade juicer m.m. Det vara bara att ta för sig av alla godsaker som serverades.

Mvh isan lover
Inga bruna dy vatten djur nu, passa på o frossa vet ja :beer:

Inga bruna dy vatten djur nu, passa på o frossa vet ja :beer:
Hej

Ja speciellt bläckfisk alla dess former är jag svag för, jag reagerar likadant som när jag känner lukten av Durian, jag bara måste ha det, kan omöjligtvis avstå dessa delikatesser om dom finns i närheten.

Men dom säljer faktiskt grillad Phladuk (Catfish) av den sort vi har i Isaan även här på ön.

Mvh isan lover

Hej

För vår egen del blev det snäckor (hoi kläng) i en storlek jag aldrig har sett förut, grillade kräftor, bläckfisk i alla storlekar och både torkade, grillade och kokta, massaman gryta på nötkött, gul curry gryta med kyckling, fläskkött i sötsur sås, ananas och cashewnötter, makjskolvar, som tam, grillspett på fläskkött, efterrätter på mango, meloner, bananer och kokosnötter, färskpressade juicer m.m. Det vara bara att ta för sig av alla godsaker som serverades.

Mvh isan lover
Här är en Blue Marlin och en Sailfish som jag fångade i yngre ålder vid Seychellerna.

Ryggfenan är den stora skillnaden i utseende.

Marlin vägde 100kg.

img419.jpg
img420.jpg
20200724_135154.jpg

Minns för många år sedan syd Phi o Kho Lanta, revet Heng deng(nära där Thsunamin apex), blank sjö o sikt 30 meter. Inget fastland bara klippor rakt upp ur havet. Fridök o njöt innan flod o ström. Väl I båten såg man svärdfiskar stora som ekor samlas under I ett gnistrande solsken. Trollingen på återresan till Phi med stora plast baits bläckfiskar i 15 knop gav inget resultat. Mer än på kort då fem långa svärd vifta fram o tillbaka utan att hugga,hahaha. Tror det var någon slags lek period då för fisken :beer:

Hej

Det är klart och fint vatten här på Koh Lipe vilket framgår av bilderna nedan, imorgon blir det en heldagstur till en rad omkringliggande öar, vi bokade en vanlig tur komplett med lunch, frukt och dryck, sen blir det snorkling och båt ifrån kl 09.30 till 15-16 på e.m.

F5F0074C-7186-4582-A8B3-7B804A065869.jpeg

4F1C6DBF-9AF3-48A7-803F-9CEBCD33C8E3.jpeg

D954A314-F437-4BFA-BD85-4F335A25BFAE.jpeg

Mvh isan lover
Fina bilder..det är inte utan att man längtar.
Det var ett bra tag sedan man tog ett dopp i Andaman Sea nu.
Det är ju nästan i klass med Pattaya Beach;):laugh2:

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16