Isaan 2017-2026

Hej

Nu är vi på plats i kompisens frus hus en bit utanför staden Hat Yai.

20230102_153355.jpg

20230102_153341.jpg

Imorgon ska hon visa oss runt, besöka ett tempel och en massa annat i och runt Hat Yai.

Innan kvällen ska vi även ha tagit en tur till Songkhla.

Mvh isan lover

Hej

Det är dags att sammanfatta mina intryck av Hat Yai och Songkhla efter mitt första besök här.

Intrycket är positivt och man förstår ju snabbt att det är Thailands näst rikaste landsdel, det är gott om fina hus och det mesta håller en relativt hög standard. Man ser nästan ingen slum alls, inga tiggare och inästan ngen som bor under broar eller liknande.

Det är inte så många falanger här och man väcker ett visst intresse hos dom man möter. Både vuxna och ungdomar kommer ibland fram och vill prata, undrar var man kommer ifrån o.s.v.

Maten har varit annorlunda än den vi äter i Isaan men god, enda gången det blev problem var när vi anlände till Hat Yai och åt på KFC. Pojkarna var sugna på detta efter tiden på Koh Lipe. Jag reagerade på att några kycklingklubbor inte var helt genomstekta och lade dessa åt sidan.

Men några timmar senare behövde både jag och pojken ta Immodium, det hjälpte och nästa morgon var vi bra igen. Men det är ko stiga attman kan äta ed händerna överallt på marknader och på gatan utan att bli sjuk och sen åka på någon skit på ett västerländskt ställe med höga hygienkrav.

Nu ska vi snart åka till flygplatsen, så tack och hej på ett tag, när vi hörs igen är vi hemma i Isaan igen.

Mvh isan lover

Hej

Borta bra men hemma bäst heter det ju och det stämmer väl den här gången också, det var trevligt att besöka södra Thailand men ändå skönt att vara tillbaka i Isaan och Udon Thani, vi käkade utomhus vid Centerpoint och drog sen vidare till UD Town där vi såg på lite Premier Leauge fotboll på storbildsskärmen, det gillade grabbarna.

90807FD1-0227-4A4D-8352-7563A1ADB4B0.jpeg

2CCADFEA-1C2F-4A8D-8BC5-A3B9B1CB1188.jpeg

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Nu på kvällen blev det Neua Yang buffé i närheten av Umiversitetet där frugan gick en gång i tiden.

20230105_173636.jpg

239 baht per person inklusive Cola, Fanta eller vatten, men själv tog jag en Chang, efteråt fick man ta glass om man ville.

20230105_173553.jpg

Hyfsat utbud, dessutom fanns det två kylskåp med grönsaker, svamp och annat, det fanns även pommes och korv, samt diverse frukter.

20230105_173617.jpg

Vi valde att sitta utomhus.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Nu på kvällen blev det Neua Yang buffé i närheten av Umiversitetet där frugan gick en gång i tiden.

20230105_173636.jpg

239 baht per person inklusive Cola, Fanta eller vatten, men själv tog jag en Chang, efteråt fick man ta glass om man ville.

20230105_173553.jpg

Hyfsat utbud, dessutom fanns det två kylskåp med grönsaker, svamp och annat, det fanns även pommes och korv, samt diverse frukter.

20230105_173617.jpg

Vi valde att sitta utomhus.

Mvh isan lover
Ska man grilla på bordet är det klokt att sitta ute, det brukar bli i varmaste laget annars.

Ska man grilla på bordet är det klokt att sitta ute, det brukar bli i varmaste laget annars.
Hej

Jag håller med helt och vi var dessutom på plats redan kl 17 när dom öppnade och då hade ju solen inte ens gått ned, så även om vi satt i skuggan var det 27 grader, precis lagom varmt och skönt.

Det var riktigt gott och jag är förvånad över att dom kan erbjuda så mycket mat, dryck och glass för bara 239 baht, det fanns ju även ett annat ställe som erbjöd Neua Yang för 189 baht per person, men den här såg lite fräschare ut.

Det märks dock att det är lite ansträngt med ekonomin för många, det är inte alls så mycket folk ute och äter, dricker och kör runt här i staden, även antalet falanger verkar vara färre än före pandemin, många har t.o.m sänkt priset på varor och tjänster bara för att få sålt något

Även Charoen Hotel som vi bor på är billigare nu än det var före pandemin, men dom har skurit ned ca 25% av utbudet på frukostbuffén, flera av dom falanger jag normalt brukar träffa i Udon Thani vid Jul och Nyår är inte här alls nu, tänker då på några Svenskar, Australiensare, Tyskar och Britter.

Mvh isan lover

Hej

Jag håller med helt och vi var dessutom på plats redan kl 17 när dom öppnade och då hade ju solen inte ens gått ned, så även om vi satt i skuggan var det 27 grader, precis lagom varmt och skönt.

Det var riktigt gott och jag är förvånad över att dom kan erbjuda så mycket mat, dryck och glass för bara 239 baht, det fanns ju även ett annat ställe som erbjöd Neua Yang för 189 baht per person, men den här såg lite fräschare ut.

Det märks dock att det är lite ansträngt med ekonomin för många, det är inte alls så mycket folk ute och äter, dricker och kör runt här i staden, även antalet falanger verkar vara färre än före pandemin, många har t.o.m sänkt priset på varor och tjänster bara för att få sålt något

Även Charoen Hotel som vi bor på är billigare nu än det var före pandemin, men dom har skurit ned ca 25% av utbudet på frukostbuffén, flera av dom falanger jag normalt brukar träffa i Udon Thani vid Jul och Nyår är inte här alls nu, tänker då på några Svenskar, Australiensare, Tyskar och Britter.

Mvh isan lover
Om det är samma Charoen som jag tänker på kan det bli rejält dyrt ändå. Granne med Central Plaza brukar betyda shopping och åter shopping.

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar