Isaan 2017-2026

Hej

20251222_181554.webp

Kompisen ftån Sverige och Yashotoon anlände tilö Udon Thani idag. Det blev några öl på Center Point.

20251222_192757.webp

Lite Julpyntl i UD Town.

Mvh isan lover

20251222_194151.webp

Senast ändrad:
Jag har hört annat men men forskar inte i ämnet då det inte är något jag varit tvungen till att forska i än så länge.
Som sagt nog likt på alla banker och igentligen inget konstigt, ungefär samma regler som i Sverige och samma typ av uppgifter att fylla i "know your customer."
Stopp för turister var länge sen men med lokala undantag.
Vissa lokala kontor kan sätta lättare regler.

Thailand blir bevisligen alltmer nationalistiskt, vi är oönskade där verkar det som. Jag är idag väldigt nöjd med beslutet att inte flytta dit permanent. Borta bra men hemma bäst!
Om du tänker på bankdelen så har Sverige med det då för här får du inget konto ens med långtidsvidum eller uppehållstillstånd utan måste ha fått svenskt perssonummer, så att tycka Thailand blivit mer nationalistiskt för man anpassar sig efter internationella bankregler blir bara löjligt.
Är USA bla som ställt krav på Thailand att införa striktare banksystem och påbörjades 2013 samtidigt som Europa också fick striktare krav på sig från USA och har successivt blivit striktare genom åren.

Thailand blir bevisligen alltmer nationalistiskt, vi är oönskade där verkar det som. Jag är idag väldigt nöjd med beslutet att inte flytta dit permanent. Borta bra men hemma bäst!
Nu har du missat ditt job, Il ska berätta om sitt liv i Thai inte en massa tjafs om banker. Det är sånt här som gör att man inte
vill skriva en rese berätelse när man är i Thai

Om du tänker på bankdelen så har Sverige med det då för här får du inget konto ens med långtidsvidum eller uppehållstillstånd utan måste ha fått svenskt perssonummer, så att tycka Thailand blivit mer nationalistiskt för man anpassar sig efter internationella bankregler blir bara löjligt.
Är USA bla som ställt krav på Thailand att införa striktare banksystem och påbörjades 2013 samtidigt som Europa också fick striktare krav på sig från USA och har successivt blivit striktare genom åren.

Det är FN-konventionen mot penningtvätt och finansiering av terrorism som styr både EU-länderna och Thailand. Det som fått Thailand att skruva åt ordentligt senaste året är all Scam-brottslighet som fått många thailändare att förlora sina besparingar (har också stor inverkan på nuvarande kriget med Kambodja som till stor del baseras på samma problem)

Ja jag överlåter det åt experterna, det finns det gott om.
Ja jag har fyllt i ett antal sådana bankdokument i Thailand så vet vad som står i dem och öppnat bankkonton i Sverige i nutid så kan jämföra och samma info som skall fyllas ut, så man kan tro att dom har kopierat varandra, en internationell standard?
Jag har även Bangkokbank.

Ja jag har fyllt i ett antal sådana bankdokument i Thailand så vet vad som står i dem och öppnat bankkonton i Sverige i nutid så kan jämföra och samma info som skall fyllas ut, så man kan tro att dom har kopierat varandra, en internationell standard?
Jag har även Bangkokbank.
Jag var inte sarkastisk om du tror det. Jag skrev tidigare att jag inte forskat i ämnet då jag inte haft behov därför lämnar jag det åt dom som har erfarenhet.

Gör man man bara som man blir tillsagd är det inga problem. Det är det bästa beslut jag tagit att få njuta av livet i Thailand med världens underbaraste kvinna. :thumbsup:

Jag är idag väldigt nöjd med beslutet att inte flytta dit permanent. Borta bra men hemma bäst!
Hej

Ja vi har ju tagit samma beslut och ångrar det inte, pojkens framtid och frugans val väger tungt och jag blir ju inte direkt yngre för varje år, så man vet ju inte hur många år till man orkar arbeta i skogen och med jordbruk i byn.

Att fiska och snickra hemma på ön i kombination med lite jobb åt kommunen och fotbolksklubben passsr mig bra på äldre dagar. Kommunrn hörde av sig förra veckan och undrade om jag kunde hpppa in som vaktmästare på en skola. Men jag svarade att jag var i Thailand så det blir inget nu, dom skulle höra av sig igen senare.

Mvh isan lover

Hej

Idag blir det en slappardag för min del, frugan opererar ju ögonen idag och ska bli utskriven imorgon om allt går bra.

Hon byter linserna på båda ögonen för att slippa använda glasögon, här kostar det ca hälften av vad det skulle gå på att göra detta i Sverige.

Mvh isan lover

Hej

Idag blir det en slappardag för min del, frugan opererar ju ögonen idag och ska bli utskriven imorgon om allt går bra.

Hon byter linserna på båda ögonen för att slippa använda glasögon, här kostar det ca hälften av vad det skulle gå på att göra detta i Sverige.

Mvh isan lover
Har inte thailändska medborgare gratis sjukvård?

Innan jag flyttade till Thailand bytte jag mina linser och det var gratis. :thumbsup:
Hej

Det beror kanske på vilken typ av fel på.ögonen det handlar om, att bara vara i behov av läsglasögon räcker åtminstone inte numera, det är ju samma sak med glasögon och kontaktlinser som man också får betala själv om man inte har en genetös arbetsgivare.

AI-översikt
Nej, vården betalar normalt
inte för ett linsbyte om det görs för att korrigera ett rent synfel (som närsynthet/översynthet) och slippa glasögon/linser. Däremot betalar regionen för en standardlins (monofokal) vid en nödvändig gråstarroperation (kataraktoperation) och du betalar då endast mellanskillnaden (medfinansiering) för en dyrare premiumlins (multi- eller torisk lins) som minskar behovet av glasögon.
När vården betalar (delvis) vid gråstarr:
  • Standardlins: Regionen täcker kostnaden för en grundläggande lins som korrigerar synen på ett avstånd, men du behöver fortfarande glasögon för att se på andra avstånd.
  • Medfinansiering: Om du väljer en premiumlins (multifokal/torisk) som minskar behovet av glasögon helt, betalar du mellanskillnaden mellan standardlinsen och premiumlinsen.
När du betalar allt själv (privat):
  • RLE (Refraktiv Linsbyte): Om operationen enbart görs för att korrigera ett synfel och du inte har grå starr, står du själv för hela kostnaden.
Sammanfattning: Om det är en medicinskt nödvändig operation för grå starr, får du delvis hjälp; är det för att slippa glasögon utan grå starr, betalar du allt själv.

Mvh isan lover

Då har du ju läge att ta en riktig barrunda utan förkläde :)
Hej

Ja jag var inställd på det, men min kompis som kom igår var redan slutkörd när jag träffade honom kl 17 på Soi Samphan, han hade varit uppe sen kl 7 på morgonen och knappast sovit någonting. Så vi tog en öl och sen skulle han gå och lägga sig. Så jag knallade ut en sväng själv, käkade klibbris med grillspett och tog en öl till.:)

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16