Isaan 2017-2026

Hej

Jag har ju snart 40 år tillämpat måttot att ta seden dit jag kommer och det lär jag personligen fortsätta med,.

Det finns ju mycket fördomar mot falanger och ännu värre var det nog förr i tiden, den allmänna uppfattningen på landet var och är nog till viss del fortfarande att falanger inte kan prata, inte äta riktig mat, inte sitta utan en stol, inte arbeta tungt och är rädda för allt o.s.v.

Dessa fördomar har jag medvetet försökt bryta mot och numera kallar byborna mig "tamada" som ju betyder vanlig och det har varit mitt mål i över 30 år att som falang bli betraktad som "vanlig" och där är vi nu sedan många år.

När vi kom till byn bjöd den nye bychefen in oss på middag och några byns äldre män (äldre än mig själv) var också där dom höll mig i handen och armen en stund var, frågade hur jag mådde och kallade mig "Tamada'" och då kände jag mig nöjd.

Mvh isan lover

Det tar ju inte mer än en vecka att bli kallad ”Tamada”.
Fast alla byar är ju olika.

Hej

Började dagen med att lägga igen lite sprickor och hål på vår infart som är belagd med betong.

Framåt kvällen är vi bjudna till en familj här i byn som vill bjuda på middag, det börjar bli livat här i byn nu när folk från städerna har kommit hem för att fira nyår.

Det sjungs och spelas lite överallt här i byn och det är inte helt lätt att sova den här tiden på året. Det har varit lite fest och kalas varje dag sedan i fredags nu.

Mvh isan lover

Hej

Messenger_creation_69190B67-58C0-4ED5-8F01-2743700E9C36.webp

Han från US Navy kom och fick lite spagetti och köttfärssås också, vi hade även olivolja, parmesan och ketchup till, några av barnen åt mycket och gillade även parmesan.

Mvh isan lover
Oj jag trodde sådan genuin Issan föda skulle intas sittande på golvet.

Hej

Du bestämmer ju själv vad du vill göra och jag uppmanar ingen att gå i mina fotspår, var och en ska naturligtvis välja sin egen väg i livet.

Men jag tycker egentligen inte att det är konstigt att många på landet har fördomar om utlänningar, dom utlänningar som kommer till Sverige drabbas ju ofta på precis samma sätt.

Mvh isan lover

Det man sett åtminstone i Pattaya är att samma nationaliteter dras till varandra. Dom flesta faranger umgås inte med thailändare.
Jag har mest varit ihop med thaiare under min tid i Thailand och min erfarenhet är att thailändare och thailändskor är fan så mycket trevligare än många faranger på fyllan.
Dom otevligaste jag träffat i Thailand är barägare från olika länder.
Trötta, bittra och oförskämda karlar som absolut inte verkar trivas i paradiset. Mycket kan nog skyllas på överdrivet alkoholintag.

BTT

Det man sett åtminstone i Pattaya är att samma nationaliteter dras till varandra. Dom flesta faranger umgås inte med thailändare.
Jag har mest varit ihop med thaiare under min tid i Thailand och min erfarenhet är att thailändare och thailändskor är fan så mycket trevligare än många faranger på fyllan.
Trötta, bittra och oförskämda karlar som absolut inte verkar trivas i paradiset. Mycket kan nog skyllas på överdrivet alkoholintag.

BTT

Att du kom bäst överens med thailändarna nog med stor sannolikhet tillskrivas kommunikationsbristerna.

BTT
Thailand är inte som för 30 år sedan som du tycks tro. Under mina 16 år i Thailand har väldigt mycket förändrats och det mesta till det nättre. :thumbsup:

BTT
Hej

Vi har ju en svensk här på besök nu och han är grymt imponerad över hur vänligt bemött han blir.

Samt att det händer saker hela tiden, folk kommer och går hela dagen och det är mer eller mindre kalas hos någon varje kväll den här tiden på året.

På nyårsdagen kommer det en svensk till hit från Pattaya, det ska bli kul att se vad han tycker om byn, han har ju aldrig varit här förut.

Mvh isan lover

Att du kom bäst överens med thailändarna nog med stor sannolikhet tillskrivas kommunikationsbristerna.

Har aldrig haft några som helst problem med kommunikation med thaiare, förutom möjligen en och annan analfabet i barerna på fyllan.

Tjejerna på skolorna jag var på kunde alla hyfsat bra engelska och sedan undervisade jag ju eleverna, bland annat då bartjejer i engelska så då var där inga problem.

Sätter man sig inte själv på höga hästar utan är ödmjuk och verkligen försöker förstå människor med andra språk är det sällan problem.
Däremot tror man att ens eget språk är det enda rätta så är man riktigt fel ute.
Jag lyckades tom kommunicera med papa till en av mina flickvänner när jag var hemma hos henne i byn i Loei trots att gubben inte knde ett ord engelska.
Efter några glas sangsom flöt det hela smärtfritt via teckenspråk och min lite knaggliga thai.

BTT

Har aldrig haft några som helst problem med kommunikation med thaiare, förutom möjligen en och annan analfabet i barerna på fyllan.

Tjejerna på skolorna jag var på kunde alla hyfsat bra engelska och sedan undervisade jag ju eleverna, bland annat då bartjejer i engelska så då var där inga problem.

Sätter man sig inte själv på höga hästar utan är ödmjuk och verkligen försöker förstå människor med andra språk är det sällan problem.
Däremot tror man att ens eget språk är det enda rätta så är man riktigt fel ute.
Jag lyckades tom kommunicera med papa till en av mina flickvänner när jag var hemma hos henne i byn i Loei trots att gubben inte knde ett ord engelska.
Efter några glas sangsom flöt det hela smärtfritt via teckenspråk och min lite knaggliga thai.

BTT

Mattafai och May Penry?

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar