Isaan 2017-2026

Hej

Det blev ett rejält kalas med släktingarna igår.

20251230_205517.webp

Det bjöds på grillad kyckling, klibbris och som tam.

20251230_205502.webp

Mvh isan lover

Nu är det ju @Isan Lover själv som drar igång sånt här tjafs när han förskönar att framföra fordon med alkohol i kroppen och utan hjälm bara för att polisen gör så, kan inte människorna i hans by tänka själva när det finns en lag att följa.
Hej

Jag har ju min livsstil och lever mitt liv här på samma sätt som övriga bynor, sen att det upprör en del falanger skiter jag fullständigt i, det är ju inte för deras skull jag har valt att tillbringa vintrarna i Thailand sedan 1985.

Mvh isan lover

Han drar väl inte igång tjafset? Många däremot som hetsar upp sig på den verklighet han upplever och det är något helt annat. Jag känner många gånger igen mig i det han beskriver då jag besökt exfruns hemby i Chaiyaphum. Vissa beteenden gillar jag inte men vad skall jag göra åt det? Jag försöker se det med lite mer öppna ögon och då går det oftast lite enklare. Med det sagt så gillar jag den lite mer ostrukturerade livsstilen.
Det verkar inte bättre för han vet att många reagerar negativt när han tycker det är okay att köra fordon med alkohol i kroppen och utan hjälm.

Hej

Jag har ju min livsstil och lever mitt liv här på samma sätt som övriga bynor, sen att det upprör en del falanger skiter jag fullständigt i, det är ju inte för deras skull jag har valt att tillbringa vintrarna i Thailand sedan 1985.

Mvh isan lover
Jo det var länge sen jag förstod det och jag skiter fullständigt i de som förolyckas eller skadas på grund fyllekörning eller att inte använda hjälm men det tragiska är att andra blir drabbade av deras idioti.

Himla tjafsande om ILs liv i thailand. Tycker denna tråd är kanon och få följa hans vardag. Han beskriver det utefter hans upplevelse och det kan vi andra , och skall inte, påverka ett skit.
Vänd på problemet, hur många medlemmar här i TS klar ut situationen om man blir placerad utanför en busshållplats på landsbygden någonstans i Thailand.... ;). Kåkfarare hette för i tida. IL's liv och egna uppsökta erfarenheter har gett mig/oss mycket glädje:thumbsup:. IL kan med gott samvete lämna sten bordet och komma till baka med gott samvete när hur han vill;)

Vänd på problemet, hur många medlemmar här i TS klar ut situationen om man blir placerad utanför en busshållplats på landsbygden någonstans i Thailand.... ;). Kåkfarare hette för i tida. IL's liv och egna uppsökta erfarenheter har gett mig/oss mycket glädje:thumbsup:. IL kan med gott samvete lämna sten bordet och komma till baka med gott samvete när hur han vill;)
Vad har han begått för brott för att åka ut och ut ur fängelset?

Hej

Ja det är många som skadas i trafiken och jag brukar ju kolla lite extra på det där med användande av hjälm eftersom det är ett återkommande ämne som diskuteras på forumet.

I princip tycker jag inte att det verkar vara fler som använder hjälm här på landet nu än det var för 10-20 årsedan, detta trots återkommande kampanjer från regering och myndigheter.

Dom enda som verkar göra det regelbundet verkar vara ex.vis dom matbud m.m som kör hemleveranser åt t.ex 7-Eleven och olika företag, jag gissar att det då är ett krav från arbetsgivaren.

Men om det regnar tar faktiskt fler på sig en hjälm med visir, men då inte för att skydda huvudet utan för att inte bli blöta i håret och se bättre.

Har t.ex ännu inte sett någon polis med hjälm.ännu på 3 veckor, alla 9-12 åringar i byn som.åker MC till skoöan saknar också hjälm, så någon förändring känns fortfarande avlägsen.

Mvh isan lover

Det känns tragiskt att läsa detta, det tyder tyvärr på att man inte får eller kan tillgodogöra sej information om riskerna att köra och åka utan hjälm.

Vi svenskar ska inte klappa oss på bröstet. Att det infördes en lag i Sverige om att bilarna skulle ha bälten gjorde ingen större inverkan på användandet av dessa. Det var inte förrän man införde böter för dom som fuskade som användningen ökade dramatiskt.

Bara för att de vanliga svenskarna uppenbarligen var ganska korkade för 50 år sedan är det väl ingen ursäkt?

Det känns tragiskt att läsa detta, det tyder tyvärr på att man inte får eller kan tillgodogöra sej information om riskerna att köra och åka utan hjälm.
Finns info och haft informationsfilmer men inte gått hem överallt.
Frugans by känns mer avlägsen än IL by, IL by har ju skola och butiker, finns inget sånt nära släktens by.
Men där finns det fler som använder hjälm idag än för 12 år sen, dock inte majoriteten.
Under junta styret var det innan film på bio varningsfilm om rökning, bilbälte, hjälm, väldigt läskiga och sorgliga filmsnuttar som visade på glad familj som gick i sorg när en familjemedlem dog, tappade försörjning, skolbarn gick till tiggare.
Allt det är borta nu sen valet och ny regering inte sett nåt sånt när jag gått på bio sen ny regering.

Prexis, och därför behöver thailändarna precis som vi en lag som ger böter ifall man ertappas med att köra utan bilbälte. Massvis med information gjorde ingen nämnvärd nytta i Sverige när det begav sig och lär knappast göra det här heller. Nej inför böter och mycket kontroller efter vägarna så kommer dödstalen i trafiken här i Thailand gå ner markant, det är jag helt övertygad om.

Tyvärr så ökar nog polisens kaffekassa mest.

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar