Konto i Thailändsk bank

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Jonas " sa:
Mackes, Jag skrev inte att hon bara skulle få huset och bilen jag skrev att, hon kommer att få huset och bilen med det menade jag att jag kommer inte kunna hävda någon rätt till hus och mark i Thailand.
Jag skriver också i samma inlägg att av det hon får, får vi räkna av i pengarna, med det menar jag skulle huset och bilen ha ett värde av 2 millioner, så tar jag 2 millioner av dom 18 millionerna då har vi kvar 16 millioner att dela på.
Jag skriver också i slutet av samma inlägg

"Dom pengar jag skall spara är inte något jag skall gömma undan och undanhålla henne utan det är för mig och min fru att leva på efter jag pensionerat mig."

"Som sagt är det bankerna jag inte litar på och systemet, vad händer om jag och tanten flyttar ifrån Thailand tex. Känns inte riktigt tryggt med större belopp i Thaibank när man inte är medborgare."

Så hur du av detta kan uppfatta det som att jag bara skulle ge henne hus och bil förstår jag inte.

Jag tycker vi nöjer oss med det, vi behöver väl knappast dividera om vem som gjort fel, avsändare eller mottagaren men så uppfattade jag situationen. Förmodligen en felaktig bild från start som förstärktes. Kan vara att bilden även färgades av andra inlägg.

Eller så har ledaren rätt: "Dom har inget annat i livet än att gnälla på andra..."

"legolas " sa:
Jonas, du tycker att jag läser för jäävvla dåligt och hoppar på dig..... jag citerade ditt svar ovan, och fortfarande kan jag bara "läsa" det du skriver... och ovan kan man klart se hur dina tankar går vid en eventuell skilsmässa, vilket vi naturligtvis inte alls hoppas på...

Jag märker att du naturligtvis tar illa vid dig, så jag skall inte nämna det mer, jag lovar. Du gör som DU vill, men nu vet du hur jag ser på ett äktenskap....
Lycka till...

legolas

Nej du citerade inte inlägget ovan för inlägget ovan var inte skrivet när du la in ditt inlägg, och det inlägget var en jämförelse det har jag med skrivit innan men även det tycks du ha missat.
Du verkar bara läsa styckevis av vad jag skriver förstår inte helheten. Jag har ingenstans sagt att vi inte kommer dela lika, du hoppar på mig som om jag försöker gömma pengarna för frugan och inte säkra dom.
Du läser den biten du har något att käfta om resten är ointressant.

Jonas.
Placera en del av dina pengar i ett svenskt Investeringssparkonto. Lämpligt är då att köpa tex. Svenska Indexfonder på börsen.
Du slipper deklarera dem och betalar ca 1,5% skatt per år på hela beloppet i depån.
Sätt in som engångsbelopp eller månadsspara.

Jag själv kommer att flytta till Thailand om ca 1,5 år och hälften av mina sparade pengar finns redan på ett sådant konto. Dessa pengar rör jag ej.
Sen kommer jag att ha med mig ett svenskt bankomatkort för mitt uppehälle som dras från mitt ordinarie lönekonto.
Jag kommer även att föra över ca 1 miljon baht till ett thailändskt konto för VISA och UT.

Min pension kommer att gå in på det svenska kontot som jag sedan för över månadsvis till det thailändska.

Varför skall man ha flera miljoner baht på ett thailändskt konto? Jag förstår inte riktigt.

Jag skall till Sverige ett par dagar i Juni skall gå och prata med banken då. Det jag vart orolig för är att jag är 0 taxerad i Sverige och om jag sätter in pengar där kanske det blir något problem skattemässigt.

"bungalow " sa:
Jonas.
Placera en del av dina pengar i ett svenskt Investeringssparkonto. Lämpligt är då att köpa tex. Svenska Indexfonder på börsen.
Du slipper deklarera dem och betalar ca 1,5% skatt per år på hela beloppet i depån.
Sätt in som engångsbelopp eller månadsspara.
Den här investeringsformen är bra för de som är skattskyldiga fullt ut i Sverige.

Är man begränsad skattskyldig i Sverige, som jag tolkar att man inte ha skatteland Sverige eller har SINK så betalar man full skatt dvs på varje försäljning och den nya fondskatten.

Så för Jonas del borde en kapitalförsäkring vara bättre ... se ovan.

Men som Jonas skrev att besöka banken och ta reda på fakta, och tänk på när ni skriver ut er och ansöker om SINK att de fördelaktiga sparformer man har i Sverige kan få konsekvenser...

"ledarn " sa:
Den kanske "försvann" i den andra tråden ??

Den här är för dig Mackes.......

God dag, Herr fiskhandlare!
- God dag, Herr bankdirektör, vad får det lov att vara?
- Vad kostar gösen idag?
- 200 kronor kilot.
- Då tar jag ett kilo.
- Tack, det blir 250 kronor.
- Men, ni sa ju att den kostade 200 kronor kilot!?
- Ja, men expeditionsavgiften är 50 kronor!
- Nåväl, här är en 500-sedel.
- Tackar! Här är er gös och er växel.
- Vänta nu! Här är bara 200 kronor. Det saknas 50 kronor!
- Vi har en växlingsavgift på 50 kronor.
- Detta är ju oförskämt, Herr fiskhandlare!
- Ja, det är det, Herr bankdirektör

Tack, den får du en välförtjänt Karma för! ;D ;D ;D

"ledarn " sa:
Den kanske "försvann" i den andra tråden ??

Den här är för dig Mackes.......

God dag, Herr fiskhandlare!
- God dag, Herr bankdirektör, vad får det lov att vara?
- Vad kostar gösen idag?
- 200 kronor kilot.
- Då tar jag ett kilo.
- Tack, det blir 250 kronor.
- Men, ni sa ju att den kostade 200 kronor kilot!?
- Ja, men expeditionsavgiften är 50 kronor!
- Nåväl, här är en 500-sedel.
- Tackar! Här är er gös och er växel.
- Vänta nu! Här är bara 200 kronor. Det saknas 50 kronor!
- Vi har en växlingsavgift på 50 kronor.
- Detta är ju oförskämt, Herr fiskhandlare!
- Ja, det är det, Herr bankdirektör

Ja den är verkligen bra Ledarn! Den har jag klistrat in!! ;D ;D
Karma även från mej!

Areeya

Jag känner igen det här från Kasikorn bank, jag hade tidigare ett konto i Chiang Mai med mina pengar för uppehållstillstånd (rätt Lego?). Eftersom jag flyttat till Korat gick jag in på närmaste K-bank kontor där och ville ha ett intyg för immigration. Men se det gick inte, det var ju inte samma kontor och ville jag ha ett intyg fick jag snällt åka upp till Chiang Mai (!) och lösa det.

Dock.. om jag öppnade ett nytt konto i Korat och satte in en summa där kunde jag om jag kom tillbaka om en vecka få ett intyg som täckte båda bankböckerna. Snacka om byråkrati...

Jag bytte då (naturligtvis) bank till KTB i "The Mall", köpcentret i Korat. De talade engelska, inget var något problem och jag hade en bok, ett konto på Internetbanken och ett ATM-kort på två röda sekunder. Utan fru.

Jag öppnade nyligen två konto för mig och frugan på Bangkok bank i lilla staden Phimai nära oss och det gick också väldigt lätt med samtliga tjänster, det enda hon ville ha var mitt pass. Och när jag för femtioelfte gången glömde ATM-kortet i Bangkok banks Automat kostade ett nytt kort ingenting!

För er som inte vet så hade han som implementerade ATM-maskiner i Thailand lite otur när han tänkte. Man får nämligen pengarna först och kortet sedan, därav alla mina glömda kort. Man står och talar med någon, får pengarna och så är det ju klart! Eller? Jag har försökt förklara att kortet kan man glömma men man glömmer aldrig pengarna, de bara ler och säger visst (och tänker - dumma farang)!

Olika Banker samt deras respektive begränsade uttagsbelopp

Var igår och skulle ta ut 40000 thbt på Uttagsautomat Siam C
den medgav endast 20000 per uttag som det stod,, ok tänkte jag ,då tar jag ut i morgon ,nytt dygn ny limit tänkte jag då , var just i son Hong och skulle plocka ut 20000 till , NEJ , sade automaten , anvalid process .. Skit , vad fa.. håller de på med ?
jag har flera hundar tusen thbt på boken men kan inte ta ut mer än 20000 på en helg.. Frågan är om jag kan ta ut i morgon ..

Hur gör ni samt vilka banker har ni och vilka gränsnivåer har respektive bank

Frugan säger öppna ett konto i Bangkok bank ,, hon kan ta ut 50000 thbt på ett uttag säger hon ..

Vad säger ni som har konton i Thaibanker

"Phonta " sa:
Var igår och skulle ta ut 40000 thbt på Uttagsautomat Siam C
den medgav endast 20000 per uttag som det stod,, ok tänkte jag ,då tar jag ut i morgon ,nytt dygn ny limit tänkte jag då , var just i son Hong och skulle plocka ut 20000 till , NEJ , sade automaten , anvalid process .. Skit , vad fa.. håller de på med ?
jag har flera hundar tusen thbt på boken men kan inte ta ut mer än 20000 på en helg.. Frågan är om jag kan ta ut i morgon ..

Hur gör ni samt vilka banker har ni och vilka gränsnivåer har respektive bank

Frugan säger öppna ett konto i Bangkok bank ,, hon kan ta ut 50000 thbt på ett uttag säger hon ..

Vad säger ni som har konton i Thaibanker

Du har en begränsning på mellan 20 och 25 tusen Baht per uttag i automat beroende lite på vilken bank det är. Jag har dock råkat ut för att bara kunna ta ut 5 000 en gång och jag tror det berodde på att man begränsar uttagen när pengarna börjar ta slut.

Sedan finns det i alla banker Maxuttag per dag på kontot, på KTB kunde man förändra det i Internetbanken. Tror det var 50 000 standard. Bangkok bank lär ha 100 000 standard.

Hmmm per dag är jummärkligt , då idag är en ny dag gentemot igår ........ ::)

Jo , och då blir det bankbyte till Bangkok bank efterssom jag nu har 3 mil till Phon och Siam C
Till BKK bank har jag 12 km ... lite skillnad då de nu har öppnat ett bankkontor i nya Lotas (Nong Song Hong )

Alla kort har en max limit på uttag per dygn, den kan man ofta ändra direkt i ATM eller internet, samt på bank kontoret.
Inget konstoigt med detta, bara en service som du kan använda för att begränsa felaktiga uttag.

"Långeman " sa:
Alla kort har en max limit på uttag per dygn, den kan man ofta ändra direkt i ATM eller internet, samt på bank kontoret.
Inget konstoigt med detta, bara en service som du kan använda för att begränsa felaktiga uttag.

Det är väl begränsningar på kortet. Med mitt svenska bankkort tror jag att jag kan plocka ut 15.000Sek/vecka.
Därför är det bra att man kör med dubbla kort och helst att även frun gör det.

Ibland kan det dock ändå bli stopp.
Då knallar jag in på banken med mitt Visakort och pass och plockar ut obegränsat med pengar...så länge täckning finns.

Jodu , försök att göra det en Söndag då du skall ha dessa 40000 thbt

;D ;D ;D ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

E
Svar
3
Visningar
2 K
E
H