Konto i Thailändsk bank

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag kommer självklart dela med mig, jag är ingen egoist, jag har en plan på att lägga undan 150 000-200 000 baht i månaden efter husbygget är klart.
för det första känns Thailändskbank otrygg att spara detta belopp i.
På 10 år skulle det bli 18-24 millioner baht och dela med sig vid en skiljsmässa är en sak men inte kommer jag ge henne 9-12 millioner baht.
Hon skulle ju vid en sådan situation få huset vilket jag inte kan hävda rätt till, och vem vet hur det Thailändska systemet ställer sig kanske snor dom mig på hela sparkapitalet vid en skiljsmässa, för i det fallet skulle ju både VISA/uppehållstillstånd pga av äktenskap ryka.
Gäller bara att säkra mig men självklart skulle jag om en sådan situation skulle uppstå dela med mig.
Var väl lite fel av mig att skriva med det överhuvudtaget för huvudsaken är väl igentligen att jag känner en otrygghet i spara sådant belopp i Thaibank.

Kommer ju aldrig bli en rättvis bodelning i Thailand hon kommer ju få huset, marken ja antagligen allt materiellt, jag får ingenting av det jag sätts lottlös.
Och jag har ingen aning hur det Thailändska systemet skulle fungera vid en sådan situation kanske dom knycker mig på alla pengar med så jag står med helt tomma fickor.
Om det skall delas jämt får det räknas av vad hon får och sedan där efter pengar så att det blir en jämn fördelning och detta är jag helt säker på att det inte skulle bli om det Thailändska rättsystemet skulle komma in och styra.

Men detta är något jag hoppas inte kommer ske och som sagt var fel av mig att ta upp det som huvudpunkt då jag inte vill tänka i dom banorna. Som skrockfull gammal fiskare skall man inte prata högt om det negativa som kan ske, usch blev lite rädd nu :angel:

Och vad gäller det ekonomiska så delar vi allt, bara att jag får hålla i tyglarna lite grann för hon är väldigt dåligt ekonomiskt sinnad, det vet hon själv. Medans jag gärna vill hålla igen lite och tänka på våran framtid/pension och sparande för barnen så tänker hon bara i nuet.
Dom pengar jag skall spara är inte något jag skall gömma undan och undanhålla henne utan det är för mig och min fru att leva på efter jag pensionerat mig.

Som sagt är det bankerna jag inte litar på och systemet, vad händer om jag och tanten flyttar ifrån Thailand tex. Känns inte riktigt tryggt med större belopp i Thaibank när man inte är medborgare.

Legolas, ibland är du mer PK än mig!

Två kan aldrig bli en!
Båda parterna inom ett äktenskap har sina egna liv utöver det gemensamma livet.

Den moraliska frågan ligger i hur man fördelar pengarna inom äktenskapet. Den som har störst kapital står naturligt för en större del av inköpen men detta betyder inte att det köpta tillhör honom/henne.

Om ena parten har väldigt mycket större månatliga inkomster än den andra så är det väl rimligt att man på något sätt fördelar pengarna varje månad så att båda har en chans att spara ihop ett kapital? Inte nödvändigtvis lika men en fördelning som bygger på vad man kommit överens om inför en eventuell skilsmässa.

I en skilsmässa är det ganska enkelt, allt det man köpt för sitt gemensamma liv under äktenskapet skall utan tvekan delas lika mellan parterna om inte annat är överenskommet. Hus, inredning, bil, mc etc etc.

Det man hade med sig in i äktenskapet och det man personligen sparat ihop under äktenskapet stannar hos respektive part.

Det som är farligt är att låtsas som om en skilsmässa aldrig skulle kunna hända och aldrig diskutera frågan, då kommer det att slå ner som en bomb när skilsmässan är ett faktum och det kommer garanterat att bli krig. Så diskutera med din fru hur ni skall göra redan nu. Jag har tagit bil & MC som min "livförsäkring medan hon behåller allt annat, det är vårt "muntliga" äktenskapsförord.

Inte så mycket att diskutera är ju som sagt var i Thailand hon kan få allt materiellt jag drar vidare. Tar ett par shorts, en T-shirt, sandaler och går till nästa stopp. Och det stoppet kommer vara nära havet.
Men nu bygger jag hus så nu vet vi var pengarna går.

Känns inte helt OK om ni efter 10 års äktenskap skiljer er och hon får runt 2 miljoner medan du får tio gånger så mycket (som du tjänat in i ert gemensamma liv). Men det är klart är ni överens om det så...

Det här är ingen lätt fråga om hur man ser på äktenskapet och varför man har det, ofta väljer ju kvinnan bort arbetslivet och karriären för att ta hand om gemensamma barn och sen är hon ganska rökt när mannen drar, ingen möjlighet till välbetalt jobb och minimal pension.

Stopp och belägg gubbar, nu är ni lite hård mot Jonas. Ni tänker inte längre än en thailänds näsa räcker :D

Betänk att Jonas är utskriven från Sverige, han kommer inte få någon svensk pension (eller väldigt lite om han jobbat tidigare i Sverige), han får ingen svensk tjänstepension och han kan inte pensionsspar i Sverige.

I Sverige ingår inte pensionsförsäkringar eller pensionskapital i en bodelning det tillhör den som sparat ihop detta.

Jonas säger ju att han ska spara undan dessa pengar till sin pension för att försörja sin familj (nuvarande eller ny det vet ju ingen men alla önskar nog att det är nuvarande).

Så Jonas har all rätt att spara till en pension utan att vara del av giftorätten. Jag förstår att Jonas inte vill placera dessa pengar i Thailand av flera skäl, som att han inte vet vad som skulle hända vid en ev. skillsmässa men även att han kanske inte bor i Thailand då.

Jag tycker Jonas att du ska placera kapitalet i Sverige eller Norge (som du väl hade en anknytning till), du kommer ju få betala någon form av kapitalskatt i de flesta länder du placerar pengarna i, men det finns ju lösningar på det också. Då du inte kan (tror jag inte i varje fall) skapa en traditionell pensionsförsäkring när du är utskriven tror jag på en kapitalförsäkring där det finns ett försäkringsmoment (vill minnas att det innebär att 101% av kapitalet betalas ut till den du angivit vid ett frånfälle, kan vara vem som helst). Du kan då placera kapitalet i räntekonto, fonder eller aktier och du (eller banken) betalar årligen en schablonskatt (detta är bra så länge kapitalet växer årligen), du betalar ingen skatt när du plockar ut pengarna då det är "skattade" pengar in.

Nästa gång du är i Sverige, boka in något rådgivningssamtal på en av de stora svenska bankerna, de fyra stora är väldigt solida. Tänk på innan du börjar spara på vilket utbud denna bank har av fonder och aktier om du vill välja denna sparform.

Va dock öppen med detta upplägg med din fru att det är för DIN pension ... sen kan du ju spara motsvarande för din frus pension i en thailänds bank men storlek på det beloppet väljer ni ju själva.

Man ska planera sin framtid och inte bara leva i nuet, men se till så länge man har det bra och man tänker sunt hur det ska bli om man inte kommer överens senare i livet.

Lycka till, och bra tänkt Jonas!

"legolas " sa:
Jonas, jag vet inte varför mackes kallar det PK, att som jag se äktenskapet som en enhet, som ett lag som består av X:antal lagmedlemmar. I detta fall 2st. Ni spelar i livets match, och bägge är på plan, och gör sitt bästa och spelar fotboll.

Dock i detta fall, så anser du att din laginsats är så stor så du accepterar inte att din lagmedlem skall få lov att stå tillsammans på prispallen med dig för du är mycket bättre.

Så utav de 18 miljonerna, så ger du henne huset + kanske en bil, ett totalt värde av kanske 3 miljoner som mest, om du då har kvar 15 miljoner, så tar du den delen i kakan, och diskvalificerar din fru utan vidare spisning.

Är jag verkligen PK som tycker att detta är rent ut taskigt. Varför i hillvitte skall hon vara ihop med dig? varför skall hon skaffa barn med dig kanske?? varför skall hon leka mamma,pappa, barn med dig överhuvudtaget, du är ju bara snål sniken och lämnar henne med ett hus, bil och inga kontanter, medans du själv under detta äktenskap har kunnat spara utav FAMILJENS JÄÄVVLA PENGAR....

Rätt där mackes, jag ser inte alls att det jag tycker skulle vara PK, jag är ute efter att man skall vara rättvis, jag tycker rent ut sagt illa om alla dessa människor som kommer hit ner till Thailand och besudlar folk med sin snikenhet. Det går jäävvligt bra under 10 år att krypa ner under täcket med sin fru och göra ifrån sig, eller hur?

Men att ställa upp för sin familj finns inte på kartan. Den grejen tar slut i samma andetag som man inte längre är ihop av olika anledningar... jag känner att det är ren och skär stöld av familjens gemensamma tillgångar när man tar av lönen och sparar vänster....

Detta tycker jag, jag kommer aldrig att säga att det är OK att behandla sin kvinna som en andra klassens medborgare som görs i detta fallet. Klassbånk Jonas...

legolas

Hur fan räknar du jag sa att då får vi räkna av värdet på hus etc som hon erhåller alltså drar vi av 3 millioner tex värdet av hus bil etc. Jag tar 3 millioner från dom 18 millionerna och då kommer vi dela på 15 millioner så 7.5 millioner vardera fan läs vad jag skriver innan du börjar skrika. Undrar hur du är funtad ibland skriker utan att förstå var du läser.

"mackes " sa:
Känns inte helt OK om ni efter 10 års äktenskap skiljer er och hon får runt 2 miljoner medan du får tio gånger så mycket (som du tjänat in i ert gemensamma liv). Men det är klart är ni överens om det så...

Det här är ingen lätt fråga om hur man ser på äktenskapet och varför man har det, ofta väljer ju kvinnan bort arbetslivet och karriären för att ta hand om gemensamma barn och sen är hon ganska rökt när mannen drar, ingen möjlighet till välbetalt jobb och minimal pension.

Genomsnitts lönen här uppe är 8000 baht, 10 år 960 000 baht, möjlighet till välbetalt jobb är väl lite svårt för en kvinna utan vidareutbildning i Thailand?
Vi är inte i sverige nu 2 millioner skulle vara rätt mycket + hus bil etc. mer än dom flesta kvinnor i Thailand kan skryta med att dom har.
Nu har ju inte ja nämnt den summan men det är en stor summa i Thailand. Mer än dom flesta Svenskar hemma har ihopsparat efter ett helt livs arbete och betalt hus på det.

Var/vilken bank placera sina slantar i Thailand

Jag tror det är här vi skiljer oss i tänkandet Jonas.

Plockar du upp en tjej från en fattig miljö kan man ju tänka sig att du lyfter upp henne till din egen nivå och inte enbart beroende av dig.

Skall hon få det "bättre" måste ju du kanske ta ett steg neråt men det låter på dig som du vill att ni fortsatt och i framtiden skall leva era "gamla" liv. Hon i fattigdom och du i rikedom.

Om jag uppfattat det rätt så håller jag inte med dig.

"mackes " sa:

Plockar du upp en tjej från en fattig miljö kan man ju tänka sig att du lyfter upp henne till din egen nivå och inte enbart beroende av dig.

Skall hon få det "bättre" måste ju du kanske ta ett steg neråt men det låter på dig som du vill att ni fortsatt och i framtiden skall leva era "gamla" liv. Hon i fattigdom och du i rikedom.

Karma på den!

Areeya

"mackes " sa:

Jag förstår inte hur du får det till det.
Mina pengar har gått oavbrutet till att göra det bättre för henne och hennes familj, jag la ca 3 millioner baht förra året på att bygga ett hus åt svärföräldrarna, få igång deras jordbruk etc. Själv lever jag med väldigt låga krav jag är nöjd om jag har min fru. Majoriteten av mina pengar har gått att förbättra deras tillvaro.
Sen att jag får hålla lite i tyglarna som jag skriver är att frugan har inget ekonomiskt sinne ger jag henne 20 000 baht så är dom slut på 3 dagar.
Nu denna gång jag gick på sjön fick jag göra så att jag gav pengarna till svärmor och svärfar för att betala ungarnas skola, sköta matinköp betala bilen etc.
Utöver det gav jag frugan 30 000 baht som hon bara kunde lägga på sig själv det har inte gått en vecka dom är nästan slut.
Har inget att göra med att jag inte unnar henne nåt, men hon får börja visa ansvar hon är 30 år inget barn.
Och jag har aldrig levt ett rikt liv, denna månaden spenderade jag första gngn pengar på mig själv med att ta semester när farsan hälsade på och självklart var frugan och barn med.
Annars brukar mina egna utgifter ligga på ca 20 000 baht i månaden.

Sen vad gäller fördelning av pengar får du också ha i åtanke vid en skiljsmässa att skulle det ske om 10 år har jag fortfarande inte åldern inne för att få longstay visa utan fruga så då åker jag ut ur landet, kanske blir tvungen att flytta hem till sverige och börja på nytt, utan hus eller någonting.
Förstår faktist inte vart i det jag skrivit innan du kan tolka det som att jag lägger pengarna på mig själv och låter dom leva i fattigdom???

Vad gäller pensionsparande så är det väl bara förnuftigt, som Janne skriver jag har ingen pension att hämta när jag är färdig arbetad som ni har. Trots att jag upprepar mig verkar det som ni tolkar det sparande som jag pratar om i annan bank att det är inför en planering av en skiljsmässa???. Som jag skrivit innan det är för att trygga min och min frus framtid!!!

Jag håller också på och bygger ett hus för tillfället och jag har inget sparat kapital innan som dom flesta har som bygger här nere utan jag starta med tom plånbok och jobbar ihop under tiden av bygget. Så måste hålla igen för tillfället.

En karma Jonas, jag tror din fru har det för bra faktiskt ... ställer ju krav på oss andra!

Jag tror det lätt missuppfattas när man vill hålla undan pengar, man måste förstå syftet och i ditt fall verkar det ju inte vara att lura din fru eller din familj utan att skydda er.

Jag förstår Macke också men alla har vi olika utgångspunkt, Mackes och legos pension rullar ju in oavsett om ni skiljer er ... tänk på att Jonas står på 0 i det fallet!

Jag ställde en fråga om någon visste något om Swedbanks utlandsbank + SEB slutar med massa påhopp om att jag skulle vara en snål jävel. Jag vill bara säkra pengarna och ha kontroll i Thailand på Thailändsk bank känns det som jag har ingen kontroll kan ju inte ens kommunicera med dom.

jag tycker.... spara en svensk lön till mig och en thailön till henne så blir det zoo zoo.
Skämt åsido-
Jonas, du resonerar väldigt bra. Jag förstår dina intentioner och självklart bör du tänka som du gör. det är stor skillnad mot oss gamla uvar som har nått, eller är nära att nå pensionen.

"Jonas " sa:
Jag ställde en fråga om någon visste något om Swedbanks utlandsbank + SEB slutar med massa påhopp om att jag skulle vara en snål jävel. Jag vill bara säkra pengarna och ha kontroll i Thailand på Thailändsk bank känns det som jag har ingen kontroll kan ju inte ens kommunicera med dom.
Nagående svenska bankers utlandskontor så är de främst till för företag och stora investerare. Därför råder jag dig som jag tidigare skrev att ta en kundrådgiving med ett svenskt kontor i Sverige när du kommer till Sverige, eller per telefon.

Jag tror de svemska bankerna är mer solida än många utländska, jag tror inte, men kolla med banken att det inte är något problem bar för att du är utskriven. Det är ju ganska vanligt att man inte har skatteland Sverige. Alla sparformer får man dock inte ha om man inte har skatteland i Sverige, därför rekomenderade jag kapitlförsäkring.

Många av de stora svenska bankerna har ju flera hemma marknader, men dessa vänder sig främst till de medborgarna i dessa länder och de har egna IT system så det är bara namnet många gånger som är samma.

Nordea har i alla nordiska länderna och Polen tror jag, Swedbank i baltikum, SHB i Storbrittanien och SEB är jag mer osäker på. Sen har ju alla kontor i London, Singapore, HK etc ....

Hoppas du hittar något lämpligt!

Den summan var en jæmförelse det var Mackes som nämde den.

Jag har ingen stans skrivit att jag skall spara familjens pengar till mig själv utan jag skriver att jag skall spara åt mig och min familj!

Om jag lägger undan 150 000 baht i månaden så har jag över 100 000 baht kvar att spendera per månad, själv är jag bara hemma varannan månad men jag lämnar alltid kvar pengar när jag går på sjön.

Du förvränger det hela tiden till att jag bara sparar åt mig själv, jag har skrivit i varenda inlägg att jag har inte sagt att jag inte skall dela med mig.
Den summan på 2 millioner som Mackes skrev var bara en jämförelse på hur mycket 2 millioner igentligen är i thailand ingen summa jag har nämt i annat sammanhang.

"Jonas " sa:
Jag ställde en fråga om någon visste något om Swedbanks utlandsbank + SEB slutar med massa påhopp om att jag skulle vara en snål jävel.

Jonas, en massa påhopp och att ha kallat dig "en snål jävel" får stå för den som gjort det. Jag lade mig i diskussionen mellan dig och Lego eftersom jag tyckte ni båda tog i för mycket åt var sitt håll. Och försökte ge min syn på saken, jag har också sagt att om du och tjejen är överens så är det väl OK.

"Jonas " sa:
Jag förstår inte hur du får det till det.

Jag ställde faktiskt frågan indirekt om jag hade fel i mitt inlägg när jag skrev
"Om jag uppfattat det rätt så håller jag inte med dig "

"Jonas " sa:
Mina pengar har gått oavbrutet till att göra det bättre för henne och hennes familj, jag la ca 3 millioner baht förra året på att bygga ett hus åt svärföräldrarna, få igång deras jordbruk etc. Själv lever jag med väldigt låga krav jag är nöjd om jag har min fru. Majoriteten av mina pengar har gått att förbättra deras tillvaro.

Precis som mig så lägger du alla dina pengar på att familjen skall få det bra men det är inte det vi diskuterade.

"Jonas " sa:
Sen att jag får hålla lite i tyglarna som jag skriver är att frugan har inget ekonomiskt sinne ger jag henne 20 000 baht så är dom slut på 3 dagar.
Nu denna gång jag gick på sjön fick jag göra så att jag gav pengarna till svärmor och svärfar för att betala ungarnas skola, sköta matinköp betala bilen etc.
Utöver det gav jag frugan 30 000 baht som hon bara kunde lägga på sig själv det har inte gått en vecka dom är nästan slut.
Har inget att göra med att jag inte unnar henne nåt, men hon får börja visa ansvar hon är 30 år inget barn.

Det är precis vad du kan förvänta dig med människor som aldrig handskas med pengar och inte har koll på hur man budgeterar. Du får hjälpa henne och lära sig handskas med pengar på lite längre sikt. Det finns inget som förhindrar att du håller inne hennes pengar under lärotiden.

"Jonas " sa:
Och jag har aldrig levt ett rikt liv, denna månaden spenderade jag första gngn pengar på mig själv med att ta semester när farsan hälsade på och självklart var frugan och barn med. Annars brukar mina egna utgifter ligga på ca 20 000 baht i månaden.

Jag talade om hur ni fördelade framtida pengar, inte hur ni lever idag.

"Jonas " sa:
Sen vad gäller fördelning av pengar får du också ha i åtanke vid en skiljsmässa att skulle det ske om 10 år har jag fortfarande inte åldern inne för att få longstay visa utan fruga så då åker jag ut ur landet, kanske blir tvungen att flytta hem till sverige och börja på nytt, utan hus eller någonting.Förstår faktist inte vart i det jag skrivit innan du kan tolka det som att jag lägger pengarna på mig själv och låter dom leva i fattigdom???

Här Jonas fick jag det ifrån:
"Jonas " sa:
Genomsnitts lönen här uppe är 8000 baht, 10 år 960 000 baht, möjlighet till välbetalt jobb är väl lite svårt för en kvinna utan vidareutbildning i Thailand?

Det tolkade jag som att det är den nivån du tycker att hon skall ligga på även fortsättningsvis?

"Jonas " sa:
Vad gäller pensionsparande så är det väl bara förnuftigt, som Janne skriver jag har ingen pension att hämta när jag är färdig arbetad som ni har. Trots att jag upprepar mig verkar det som ni tolkar det sparande som jag pratar om i annan bank att det är inför en planering av en skiljsmässa???. Som jag skrivit innan det är för att trygga min och min frus framtid!!!

Det är här vår stora missuppfattning ligger, nu skriver du trygga min och min frus framtid, så har jag inte uppfattat det. Så du menar att om ni skiljer er så är hennes framtid lika väl tryggad som din? Du talade tidigare om 18-24 miljoner baht varav hon skulle få huset och bilen vilket jag uppfattade som ett värde på ca 2 miljoner. Förhållandet Sverige - Thailand är ca 1:5 vilket ger en viss obalans.

Men i sådana fall ser jag inga problem och det hela handlade bara om ett missförstånd men samtidigt en intressant diskussion. Och du, ta det inte personligt. För mig handlar det mycket om att pröva tankar. Jag har lika ofta fel som alla andra. kanske oftare eftersom jag aldrig kan knipa igen. :eek:

Hej Jonas Tycker du tänker helt rätt eftersom du inte ingår i det svenska pensionssystemet eller avtalsforsäkringarna.

Du måste helt klart sätta undan pengar nu när du har bra inkomster, så du har något att leva av när du slutar arbeta.
Pensionsforsäkring, kapitalforsäkring, sjukforsäkring, fonder etc.

Tycker det är rimligt och tryggt for dig om du placerar halva din lon i Sverige varje månad.

Tycker du skall kontakta din svenska eller norska bank eller ditt svenska forskringsbolag for rådgivning om detta.

Mackes, Jag skrev inte att hon bara skulle få huset och bilen jag skrev att, hon kommer att få huset och bilen med det menade jag att jag kommer inte kunna hävda någon rätt till hus och mark i Thailand.
Jag skriver också i samma inlägg att av det hon får, får vi räkna av i pengarna, med det menar jag skulle huset och bilen ha ett värde av 2 millioner, så tar jag 2 millioner av dom 18 millionerna då har vi kvar 16 millioner att dela på.
Jag skriver också i slutet av samma inlägg

"Dom pengar jag skall spara är inte något jag skall gömma undan och undanhålla henne utan det är för mig och min fru att leva på efter jag pensionerat mig."

"Som sagt är det bankerna jag inte litar på och systemet, vad händer om jag och tanten flyttar ifrån Thailand tex. Känns inte riktigt tryggt med större belopp i Thaibank när man inte är medborgare."

Så hur du av detta kan uppfatta det som att jag bara skulle ge henne hus och bil förstår jag inte.

Ja vi har allt haft våra diskussioner om sparande inför framtid, nu har svärmor fått ta hand om ekonomin denna gng jag är ute för frugan är hopplös och vi har varit gifta i några år så hon har allt haft tid på att lära sig sköta det ekonomiska. Hon har alltid haft hand om pengarna när jag vart ute på sjön innan.
Men denna lösning vi gjorde nu ansåg hon själv var bättre. Hon får 30 000 nu när jag går på sjön pengar hon kan göra vad hon vill med spara eller spendera ligger utanför hushållsbudgetten jag gett till svärföräldrarna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

E
Svar
3
Visningar
2 K
E
H
Svar
20