Matpriser i Sverige/Thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"gunnarg " sa:
Det var med största sannolikhet buffel du åt.ICA har sålt buffel som oxfile. Blev du inte misstänksam mot det låga priset. Känn dig blåst ännu en gång. ;D
Det är inget fel på buffelkött, här i Thailand är det samma pris på buffel som biffkött, buffelkött är ett välsmakande kött, handlar det lika gärna som biffkött.
Mitt påstående bevisas också med att det var ingen som klagade på smaken, eller att kvaliten var låg, utan alla var mycket nöjda med köttet.
Nu när de fick reda på att det var buffelkött kommer de säkert att kräva tillbaka pengarna plus lite skadestånd av ICA.
Samma sak när det framkom att hamburgerkött var hästkött som sålts, det blev ramaskri om det, men saken är den att hästkött har en mycket hög kvalitet, hästen är också mycket noggrann vad den förtär, kan ses som ett mycket rent djur och köttet håller en mycket hög kvalite.
En gång i tiden åt man inte hästkött i Sverige, men det var av estetiska skäl man såg hästen som en familjemedlem. Därför när en häst blev avlivad eller dog begravdes hästen.

Kan du göra vad du vill med ditt påstående men själv tuggar jag inte läder och kallar det oxfile.

"Rong " sa:
Det är inget fel på buffelkött, här i Thailand är det samma pris på buffel som biffkött, buffelkött är ett välsmakande kött, handlar det lika gärna som biffkött.
Mitt påstående bevisas också med att det var ingen som klagade på smaken, eller att kvaliten var låg, utan alla var mycket nöjda med köttet.
Nu när de fick reda på att det var buffelkött kommer de säkert att kräva tillbaka pengarna plus lite skadestånd av ICA.
Samma sak när det framkom att hamburgerkött var hästkött som sålts, det blev ramaskri om det, men saken är den att hästkött har en mycket hög kvalitet, hästen är också mycket noggrann vad den förtär, kan ses som ett mycket rent djur och köttet håller en mycket hög kvalite.
En gång i tiden åt man inte hästkött i Sverige, men det var av estetiska skäl man såg hästen som en familjemedlem. Därför när en häst blev avlivad eller dog begravdes hästen.
Så du tycker det är okey att sälja buffelkött som oxfile bara kunden inte märker någon skillnad och distrubitören gör sig en rejäl hacka. :afro:

Det må vara att buffelköttet som såldes av ICA var OK i kvaliteten. Men det viktiga här är att man tappar förtroendet för en matkedja som upprepade gånger säljer varor där det verkliga innehållet inte stämmer överens med deklarationen. Sen är kvaliteten oväsentlig.

Vi handlar numera det mesta av vårt kött hos en annan kedja som säljer svenskt kött av bra kvalitet till hyfsade priser. Åtminstone påstår dom att köttet är svenskt, det är ju svårt för en oinvigd att bevisa motsatsen.

Den här buffelfilen såldes för 89 kr kg som var rena fyndet för så fint kött, det skulle endast ha varit att packa frysarna fulla vid ett sådant tillfälle.
Jag anser att folk borde förstått att det kunde inte vara svensk oxfile för det priset.
Jag ser inget större fel därför kunderna fick en vara som stod i samma klass som oxfile, men till ett pris som de kallade kampanjpris eller "pangpris" kan man kalla det. Jag skulle tro att ICA har inte medvetet gått ut med felaktig information, utan de har blivit själva felinformerade. Men kunder som köpt buffelfilen skulle inte klaga utan vara tacksamma att de fick ett sådant tillfälle att inköpa högkvalitativt kött till vrakpris.
Jag skulle tro att buffelfilen kom från Vietnam eller Australien och där går bufflarna ute på fälten och betar naturfoder som är giftfritt och djuren också utan en massa antibiotika injektioner, som oftast blir för djur på stall och utfordras med inköpt foder.

Här i Thailand kostar biffkött 250 Baht kg och samma pris för buffelkött.
Griskött kostar ca 150 Baht kg , de här prisen är på marknaden och då kan man välja vilka bitar man vill ha, de har samma pris oavsett vilken del som köpes.
Buffelköttet skiljer sig från biff att det har en mycket kraftigare röd färg.
Både bufflarna och biffkorna går ute på fälten och betar, därför är det naturfoder de förtär, sedan mår djuren bättre att gå ute i naturen som de gör hela året i Thailand. Därför anser jag att Thailand har ett högkvalitativt kött i motsats där djuren är instängda mesta året och får fabriksfoder till stor del.
Nu är det många falanger som gnäller att köttet är segt, därför det är inte mörat alltså hängt. Mal man ned köttet till köttfärs finns inte några sådana problem, köttfärsen i Thailand mals från biffköttet och inte från avfallsprodukter.
På marknaden har de alltit köttkvarnar och de mal köttet utan kostnad när så önskas från kött man köpt.
Om köttet hade hängts hade priset varit något helt annat därför det måste finnas kylrum och att kyla ned en lokal från 35 grader till 8 grader som är temperaturen för hängning det kostar pengar och elen är dyr i Thailand. Sedan blir det svinn vid hängning, man får inte tillbaka samma kilo kött efter hängning som det var innan.
Det bästa sättet att möra kött är genom vacummöring men då erfordras en vacummaskin och köttet måste ligga i 8 graders kyla i ca tre veckor.
Är man skicklig kan man suga ut luften med en dammsugare från plastförpackningen med kött och försluta så att det blir lufttätt, det måste vara lufttätt och efter tre veckor i kylskåp har man mörat kött.
Det finns medel som säljes, som strykes på köttet och blir mörat på det sättet, men jag har hört de medlen skall inte vara det bästa för hälsan.
Det går också att möra köttet med att gnida in det med ananas, har aldrig prövat det, men skall fungera.
Jag träffade en person som drivit mycket stor kötthandel i norrland och levererat till många högklassiga resturanger han sade att vacummöringen använde de och var den bästa. Han hade haft ca 100 anställda, därför var det stor verksamhet inom området.

Skulle bara säga att det finns flera restaurangkedjor som säljer diverse stekar á la snabbmat. Man får se en bild av en fantastisk stek på tallrik för extremt billig penning. Typ 89B. Jag provade en sådan tallrik, fint och hyfsad portion för det priset, men det va mörat med kemikalier. Mörmedlet gör att allt smakar samma sak, oavsett om det är kycklingfilé, biffstek eller fläskkotlett. Det smakar gummi och konstistensen är densamma som gummi.
En del thaiställen sjuder sitt kött innan dom steker det. Köttet smakar fortfarande kött, och kan vara ätbart. Det verkar som thaisen inte orkar vänta på att kött skall möras.
Jag äter hellre kött som har sjudit än som bara stekts på samma dag som djuret slaktats.

"Hans Svensson " sa:
Sådant här smör som ni ser på bilden, 500gram för 20kr finns inte i bastun inte heller 700gram fin svensk oxfkile för 75kr på Ica...Håll er till "hålen i väggen"....5555

Glömde berätta a t t jag köpte denna hela bit svensk oxfile av min lokala Ica-handlare den 5/2, oxfilen var vakumförpackad och jag såg att den var bra, - priset var nedsatt till 175:-kr, Jag frågade charkuterie-ansvarig om hon kunde sänka priset till 75:-kr eftersom det var den 5/2, hon var snäll och gjorde det. Min Ica handlare, jag brukar prata med honom, han säger att han gärna sänker priset och ser att någon kund får varan än att han tvingas kassera varan, i det här fallet oxilen. ;)

"Rong " sa:
Här i Thailand kostar biffkött 250 Baht kg och samma pris för buffelkött.
Griskött kostar ca 150 Baht kg , de här prisen är på marknaden och då kan man välja vilka bitar man vill ha, de har samma pris oavsett vilken del som köpes.
Buffelköttet skiljer sig från biff att det har en mycket kraftigare röd färg.
Både bufflarna och biffkorna går ute på fälten och betar, därför är det naturfoder de förtär, sedan mår djuren bättre att gå ute i naturen som de gör hela året i Thailand. Därför anser jag att Thailand har ett högkvalitativt kött i motsats där djuren är instängda mesta året och får fabriksfoder till stor del.
Nu är det många falanger som gnäller att köttet är segt, därför det är inte mörat alltså hängt. Mal man ned köttet till köttfärs finns inte några sådana problem, köttfärsen i Thailand mals från biffköttet och inte från avfallsprodukter.
På marknaden har de alltit köttkvarnar och de mal köttet utan kostnad när så önskas från kött man köpt.
Om köttet hade hängts hade priset varit något helt annat därför det måste finnas kylrum och att kyla ned en lokal från 35 grader till 8 grader som är temperaturen för hängning det kostar pengar och elen är dyr i Thailand. Sedan blir det svinn vid hängning, man får inte tillbaka samma kilo kött efter hängning som det var innan.
Det bästa sättet att möra kött är genom vacummöring men då erfordras en vacummaskin och köttet måste ligga i 8 graders kyla i ca tre veckor.
Är man skicklig kan man suga ut luften med en dammsugare från plastförpackningen med kött och försluta så att det blir lufttätt, det måste vara lufttätt och efter tre veckor i kylskåp har man mörat kött.
Det finns medel som säljes, som strykes på köttet och blir mörat på det sättet, men jag har hört de medlen skall inte vara det bästa för hälsan.
Det går också att möra köttet med att gnida in det med ananas, har aldrig prövat det, men skall fungera.
Jag träffade en person som drivit mycket stor kötthandel i norrland och levererat till många högklassiga resturanger han sade att vacummöringen använde de och var den bästa. Han hade haft ca 100 anställda, därför var det stor verksamhet inom området.

Både Konsum och Ica säljer buffelkött som oxfile....De måste kanske ta igen förlusterna på alla tjuvligor som stjäl oxfile och säljer till restauranger...!!!

Lagade till det här idag för inte mycket mer än 20:-, ca 100bath...- det smakade gött, kyckling med currysås. :thumbsup:

20140410_171139.jpg

Hinner inte ta några bilder på maten som serveras här för risken är ju att nån snor den medans man hämtar kameran.
Å vad det kostar bryr jag mig inte om.
Hon e sjukt bra på käket gumman.
Gott så man blir tårögd varje gång :love_transparent:

"bson " sa:
Hinner inte ta några bilder på maten som serveras här för risken är ju att nån snor den medans man hämtar kameran.
Å vad det kostar bryr jag mig inte om.
Hon e sjukt bra på käket gumman.
Gott så man blir tårögd varje gång :love_transparent:

Bra att du är nöjd, inte lätt att dras med ngn 24 timmar om dygnet om man inte är nöjd. Ett svårt val, träffar man rätt har man haft tur. Vi är olika, personkemin styr våra val. Personligen vill jag ha någon jag blir glad av att se, där det mesta flyter på naturligt.
Man bör nog följa några av råden som Scott Mallon ger för att hitta rätt, de s.k. "working" girl är inget att ha, för som Scott säger.."you can take the girl from the bar but not the bar out of the girl", ungefär så.
Allt gott!

"Hans Svensson " sa:
Bra att du är nöjd, inte lätt att dras med ngn 24 timmar om dygnet om man inte är nöjd. Ett svårt val, träffar man rätt har man haft tur. Vi är olika, personkemin styr våra val. Personligen vill jag ha någon jag blir glad av att se, där det mesta flyter på naturligt.
Man bör nog följa några av råden som Scott Mallon ger för att hitta rätt, de s.k. "working" girl är inget att ha, för som Scott säger.."you can take the girl from the bar but not the bar out of the girl", ungefär så.
Allt gott!

Nej Hans, man skall nog inte lita alltför mycket på vad Scott Mallon säger. Ingen sanning utan modifikation.

Jag känner flera f d bartjejer som är kompisar till frugan. Det är väldigt trevliga tjejer som lever i lyckliga äktenskap med sina svenska män. Ordning och reda där, det ena paret har dessutom blivit föräldrar för ett par månader sedan. Så lita inte för mycket på Mr Mallon.

Håller med dig där Berra känner flera stycken som lever ett lyckligt liv här hemma med sina män

Jag reagerade på ordvalet att det är inte lätt att dras med någon 24 timmar per dygn om man inte är nöjd.

Måste man dras med någon 24 Tim/dygn? Nöjd eller inte.

Jag är nöjd med min partner men vi dras inte med varandra dygnet runt för det, vi bägge jobbar på dagarna, på kvällen umgås vi men har någon av oss en aktivitet på gång så gör den det. Det finns inte många partner som umgås dygnet runt, det är omänskligt, alla har vi bara ett liv.

Och det där med fd bartjejer är precis som med alla tjejer. En del är bra en del är sämre. Men det är ju detsamma med er män, en del är bra en del är sämre.

Ibland undrar man lite Hans hur det är ställt. Du kommer med div urgamla clicheer som om du helt plötsligt kommit på nåt. Har man inte förmågan att välja en tjej som matchar och passar ens egen personlighet så är det nog bättre att vara singel. Själv dras jag inte med nåt, jag njuter av att dela mitt liv med min tjej.
Det finns tillräckligt med tjejer i Thailand för att vi alla ska kunna hitta en som passar men tänker man med k...n när man raggar så får man en f...a....

"Kycklingen " sa:
Jag reagerade på ordvalet att det är inte lätt att dras med någon 24 timmar per dygn om man inte är nöjd.

Måste man dras med någon 24 Tim/dygn? Nöjd eller inte.

Jag är nöjd med min partner men vi dras inte med varandra dygnet runt för det, vi bägge jobbar på dagarna, på kvällen umgås vi men har någon av oss en aktivitet på gång så gör den det. Det finns inte många partner som umgås dygnet runt, det är omänskligt, alla har vi bara ett liv.

Och det där med fd bartjejer är precis som med alla tjejer. En del är bra en del är sämre. Men det är ju detsamma med er män, en del är bra en del är sämre.

Ja hur är det med "bargubbar"? går det att ta baren ur dom?? 555
En sak till: en del lever med sin partner 24 timmar om dygnet, ibland är det en härlig symbios som då sker, men ibland är det för att gubben e svartis och inte släpper ut sin troféfru hur som helst...

"krister " sa:
En sak till: en del lever med sin partner 24 timmar om dygnet, ibland är det en härlig symbios som då sker, men ibland är det för att gubben e svartis och inte släpper ut sin troféfru hur som helst...

Ja sånna gubbar finns det gott om tyvär som inte vågar lämna tjejerna ensamma en stund

O nej går inte o ta baren ur en bargubbe ;)

"krister " sa:
Här nere är det nog mest tvärtom att gubbarna inte får gå ut själva

Okej, bargubbe tänker många vad är det?
En bargubbe är en travare som sitter med sina polare och snackar skit om thailand och thailändare. Folk som berättar och hur dom har blivit blåsta av kärringen på det ena och det andra.
Folk som ger sin kärring lön för mådan att vara ihop med honom. Säger att nu du tanten så ska du gå hem och kolla på bingolotto så ska jag gå med polarna på gogo bar...
Bargubben gör också allt för att få kärringens vackra vänninor i säng...

Nej, dessa gubbar KAN INTE tämjas...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp