Matpriser i Sverige/Thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Men skall kolla igen så jag inte blandar ihop priserna på 6 pack och 10 pack, men dessa ägg är importerade med från Japan är dom kanske på lotus också. Jag åt alltid äggen från marknaden i byn och ingen skillnad på dom mer än att dom är Thailändska.

"Jonas " sa:
Men skall kolla igen så jag inte blandar ihop priserna på 6 pack och 10 pack, men dessa ägg är importerade med från Japan är dom kanske på lotus också. Jag åt alltid äggen från marknaden i byn och ingen skillnad på dom mer än att dom är Thailändska.
Äggen de största kostar ca 6 Baht styck och då är de kontrollerade, det menas de är genomlysta och rena. Äggen kommer också från kontrollerad äggfarm det är CP ägg.

"Hans Svensson " sa:
Handlade 300gram falukorv igår på Konsum, pris10:-kr! + 10 stora ägg för 20:-kr!Det går att leva lika billigt eller till samma prisi Stockholm som i Pattaya.
Den som tillreder mat från råvaror blir kostnaderna låga även i Sverige.
Saken är den det finns i dagens Sverige mest sådana här microugnskockar, som koper färdiglagad mat, eller halvfabrikat och det blir dyr och oftast dålig mat.
Jag skulle ockå tro man kan ha ungefär samma matkostnader som i Pattaya den som tillreder mat från råvaror.

Är väl mest en myt har inga bekanta som lever på micromat, att nån äter ibland av lathet ok men att mest äter micromat tror jag nog inte du förväxlar nog sverige med norge i det här fallet.

"Rong " sa:
Den som tillreder mat från råvaror blir kostnaderna låga även i Sverige.
Saken är den det finns i dagens Sverige mest sådana här microugnskockar, som koper färdiglagad mat, eller halvfabrikat och det blir dyr och oftast dålig mat.
Jag skulle ockå tro man kan ha ungefär samma matkostnader som i Pattaya den som tillreder mat från råvaror.

Instämmer, men det är klart att många varor är billigare i Pattaya, men just dessa ägg jag köpte på Konsum kan jämföras med CP ägg för 6 bath st. 20:-kr betalade jag för äggen på Konsum = 2:-kr per ägg=c:a 10bath. 10 ägg blir 40bath billigare i Pattaya.
Många bäckar små....

Grillspetten 5bath styck, riset 5bath, damans frukost, själv blir det 1 ostfralla 12 baht, 1 ägg 7 baht och en youghurth 10 baht, kände det var meningslöst gå ät frukost buffe på LEK äter ju inte för 150b

20131130_090439.jpg

20131130_090040.jpg

Prima färsk kyckling file 100 baht/kilo, en icapåse full med färska grönsaker för 200 baht på marknaden. Fin riktig skinka (inte pressad) kostar 540 baht kilot på tesco, halva priset mot hemma. Vet man vad och var man ska handla är det avsevärt billigare i thailand, köper man importerade varor så blir det dyrt.

"Jonas " sa:
Är väl mest en myt har inga bekanta som lever på micromat, att nån äter ibland av lathet ok men att mest äter micromat tror jag nog inte du förväxlar nog sverige med norge i det här fallet.
Det måste inses i det gamla Sverige fanns inga microvågsugnar och idag finns de nästan i varje hushåll. Det fanns inga pizzerior, inga hamburgerresturanger som vräker ut enorma mängder gegga. Det fanns ingen kebab som det finns många av idag, kebab är ingen dålig kost, men riktig kebab är gjord på fårkött.
Sedan i varuhusen finns stora mängder av sådana här förpackningar med färdig mat som skall värmas upp i micron.
Resturanger har växt upp i enormt antal, som saluför mat och dricka.
Det måste finnas konsumenter som finansierar alltsammans och det rör sig om mycket stora pengar.
En sjukdom som ökar kraftigt i Sverige är prostatacancer och bröstcancer, som går hand i hand.
Enligt forskning i USA anser man att det har med kosten att göra, men det finns inga bevis vilket ämne som orsakar cancern.
I USA anser de att mycket sjukdomar kan motverkas med bra kost och motion.
Jag anser bra kost är det som görs på råvaror, som man själv har koll på.

"Jonas " sa:
Måstes inses dilligaf
Om man har fått i sig metanol + päronsoda och håller på att bli blind, t.ex. så måste man dricka etanol mer eller mindre kontinerligt för att förhindra att metanolen bryts ner i levern, tror jag.

http://www.ted.com/talks/jamie_oliver.html

Såg ett program med Jamie Oliver där han undervisade barn i en skola i USA om hälsosammare kost, några av barnen med högt blodtryck och diabetes! En fantastisk kock med mycket kunskap om kosten trots sin låga ålder! Det är bara en tidsfråga innan han blir medicine hedersdoktor vid något universitet!!!Länkar till ett tal där han vunnit ett pris för hälsosammare mat ovan!
"Kostrelaterade sjukdomar är den främsta dödsorsaken i USA idag, - hjärtsjukdomar, stroke, diabetes...."
Jämför mord som ligger långt ner på listan...!

Att baka eget bröd kan anses som mycket viktigt för en bra och nyttig kost.
För rågmjöl är priset ca 10 kr kg
Vetemjöl 4 kr kg
Rågsikt 9 kr kg
När man bakar bröd gör man storbak och det är rågbröd som gäller, lämpligen blandar man rågmjöl och vetemjöl och helst med mjölk, även med honungsirap som ger ett smakligt bröd.
Rågbröd kan frysas ned och kan förvaras i frys upp till 12 månader utan problem.
Köper man rågbröd i butik ligger priset på ca 50-80 kr kg, man skall alltid se till kilopriset och man vet inte heller vad det innehåller, vanligen bakar de brödet med vatten som vätska.
Vad som kan inses är att om man själv gör storbak av bröd får man en hög kvalitativ produkt till lågt pris.
Det som är en stor fördel med rågbröd är att det är mycket smakligt och det innehåller mycket fibrer, som gör att det är mättande.
En rågbrödsmacka kan lämpligen användas som mellanmål med lämpligt pålägg, jag själv föredrar gravad lax med egen gravning, men det finns många alternativ.
Om man tar en rågbrödsmacka tillsammans med middagen gör att man blir mycket snabbt mätt, som gör man kan hålla kontroll på vikten som många har problem med, kanske de flesta som kommer upp i åren.
Det vita brödet som är bakad på endast vetemjöl och vatten är helt förkastligt ingenting att rekommendera, det finns inga fibrer i det, kan ses som helt värdelöst.
Det som också är en mycket nyttig och bra produkt är havregryn, som anses är det bästa sädesslaget med mycket fibrer och nyttiga näringämnen.
Alla om har haft med hästar att göra vet att en häst måste få havre för att bli alert, utan havre har den ingen spirit. (Det med hästar kan sättas inom parentes, men skadar inte att nämnas)
Jag anser själv den bästa frukosten är havregrynsgröt med blåbärssoppa, det är en frukost med mycket fibrer, som gör den är mättande och man står sig länge på den. Den kan lämpligen kompletteras med en rågbrödsbit och en kopp kaffe.
Priset för havregryn är ca 14 kr för 1,5 kg och blåbärsoppa ca 14 kr L.
En portion kan antas är 80-100 gr havregryn och ca 1 dl blåbärssoppa, man kan säga det är nästan gratis.
Sverige har mycket hög kvalitet på allt mjöl och havregryn och låga priser dessutom. I Thailand är det importvaror och därför andra priser än vad de annars skulle ha varit om det producerades inom landet.
I det gamla Sverige var grötfrukosten ett vanligt morgonmål och hembakad rågbröd ansågs som nödvändig för att kunna mätta familjemedlemmarna till rimliga kostnader.
Vad som kan inses är att läkarvetenskapen har gjort enorma framsteg den senaste tiden och vården kostar enorma summor mot tidigare, men ändå finns det inga resurser att ta hand om alla sjuklingar.
Lösningen är att satsa på förebyggande hälsovård och då har rätt och nyttig kost en mycket viktig uppgift att fylla.
Den här slaskmaten som pizza, hamburgare och även andra hel och halv fabrikat och ett enormt godisätande, kan sägas är ett hot mot folkhälsan, med övervikt som den första signalen.

Handlade 7 hekto svensk oxfile på Ica igår, mört och fint, tog hälften igår och stekte upp hälften idag i smör med stekt potatis och rödvinssås...-mkt gott! :)

20140306_171257.jpg

20140306_171304.jpg

20140306_171749.jpg

20140306_171551.jpg

Sådant här smör som ni ser på bilden, 500gram för 20kr finns inte i bastun inte heller 700gram fin svensk oxfkile för 75kr på Ica...Håll er till "hålen i väggen"....5555

Efter en promis runt Animalgården blev det detta för kompisen o mig...-kinesmat för 69kr inkl läsk...-därefter Sturekatten o en fika...Trevlig miljö... :thumbsup:

20140307_143835.jpg

20140307_154913.jpg

20140307_154923.jpg

När ska du lära dig o lägga bilderna rätt får ju o t i nacken ;)

Ja käka igår vet inte va de kostade och ja bryr mig inte mätt blev ja.

"Hans Svensson " sa:
Handlade 7 hekto svensk oxfile på Ica igår, mört och fint, tog hälften igår och stekte upp hälften idag i smör med stekt potatis och rödvinssås...-mkt gott! :)
Det var med största sannolikhet buffel du åt.ICA har sålt buffel som oxfile. Blev du inte misstänksam mot det låga priset. Känn dig blåst ännu en gång. ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp