Matpriser i Sverige/Thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"bson " sa:
37 kr kilot för kyckling file??
E ju svindyrt. Tesco Lotus här i Hua hin tar ganska precis 100 baht för ett kilo prima file.

Veckan som har varit nu så kostade 2 kg kycklingfilé 69 kr på netto.
Det tycker jag är billigare än Thailand om man jämnför inkomst här och där för en medelinkomsttagare..

"Hans Svensson " sa:
Har varit i Udon thani för länge sedan, fin liten stad....Käkade fisk på en uteservering mitt i city, helt ok! bson - kan du lägga in några bilder på "restauranger" du gillar?

:angry_transparent:

Skrev fel, det ska vara Hua hin - har även besökt den staden för länge,länge sedan, minns gatan mitt i stan där man kunde köpa mat i olika "matstånd"...Gissar att utvecklinge har varit enorm de senaste tio åren och att utbudet av restauranger är stort....

Jag var inne på Nang Rong morgonmarknad och där handlade jag fläskkött till 125 Bht kg som jag fick nedmald till fäskfärs för samma pris. Jag kunde välja själv från vilken del av grisen jag önskade. Priset för biffkött var 200 Bht kg samma sak där jag kunde välja själv vilken del jag önskade, som sedan maldes till köttfärs.
Kyckling som fanns i bitar till 79 Bht kg lät jag mala till kycklingfärs för samma pris.
Morgonmarknaden har något lägre pris, därför det är resturanger butiksägare och liknande som kommer och handlar där, men även privata kan handla där.
Jag ger hunden varje morgon fläskfärs med jasminris och varje kväll kycklingfärs med jasminris. Jag inhandlar därför lite större mängder till hunden, som jag sedan kokar upp och fryser ned i portionspåsar.

"Hans Svensson " sa:
Skrev fel, det ska vara Hua hin - har även besökt den staden för länge,länge sedan, minns gatan mitt i stan där man kunde köpa mat i olika "matstånd"...Gissar att utvecklinge har varit enorm de senaste tio åren och att utbudet av restauranger är stort....
Vet inte hur det såg ut i Hua Hin för 10 år sen men skillnaden lär vara stor för dom flesta hus här är inte så gamla. Restaurang utbudet är mycket bra men man skaffar ju snart sina favoriter. Äter ofta på Kims kitchen, gott, stora portioner och billigt. En favvo är fried rice curry chicken med ananas, lite spicy och 2 extra stekta ägg, stekta i lite olja som dom annars gillar att vräka på. Proppmätt och mycket protein för 65 baht, 45 utan ägg.
Sea food är ingen favvo men finns många bra längs stranden inne i down town.
Nachas är ett litet ställe mitt i det dyra turist stråket som serverar en underbar tom ka gai med ris för 120 baht och det slinker ofta ner.
Annars funkar det som tjejen serverar hemma också, gärna med mycket grönsaker och en omelett vid sidan om typ detta.

Visa bilaga 35393

"bson " sa:
Vet inte hur det såg ut i Hua Hin för 10 år sen men skillnaden lär vara stor för dom flesta hus här är inte så gamla. Restaurang utbudet är mycket bra men man skaffar ju snart sina favoriter. Äter ofta på Kims kitchen, gott, stora portioner och billigt. En favvo är fried rice curry chicken med ananas, lite spicy och 2 extra stekta ägg, stekta i lite olja som dom annars gillar att vräka på. Proppmätt och mycket protein för 65 baht, 45 utan ägg.
Nachas är ett litet ställe mitt i det dyra turist stråket som serverar en underbar tom ka gai med ris för 120 baht och det slinker ofta ner.
Annars funkar det som tjejen serverar hemma också, gärna med mycket grönsaker och en omelett vid sidan om typ detta.

bson...Tack för att du bidrar med bilderna! Har bara positiva minnen av Hua hin, minns den underbara tjejen jag hade med mig och gatan med all fin mat + att det var så litet bilar...Sådana minnen fastnar i hjärtat! Det är nog c:a 15 år sedan nu så det börjar bli dags för en återförening, det får bli om drygt ett år när jag slutat jobba. Beträffande restauranger - det verkar vara överetablerat måste vara tufft att starta restaurang där vilket en kvinna som är massör här i Stockholm funderar på med sin man + thai familj....

Hälsningar Hans S. :P

Var på Hemköp igår, handlade rostbiff nöt o,865kg för 111,59:-kr
Djupfryst laxgratäng 350g 19,95
Djupfryst fiskgratäng dill 14,95
1 kg bra svensk potatis 10:-kr /kg

Man klarar lätt en måltid under 50:-kr!

PA300672.jpg

PA300674.jpg

PA300675.jpg

"bson " sa:
I Hua-Hin Soi 94 ligger Friendly Kitchen, mycket bra priser, rent och snyggt! T ex en stor portion med spaggetti för 40 Bath. Det finns även många billiga ställen i Khao Takiap nära så kallade affären "blå bordet". Detta var Maj, 2013.
Mvh Jörgen
version-a819359ff82bae717d34f3d1182dbfe9

"pontiac-51 " sa:
I Hua-Hin Soi 94 ligger Friendly Kitchen, mycket bra priser, rent och snyggt! T ex en stor portion med spaggetti för 40 Bath. Det finns även många billiga ställen i Khao Takiap nära så kallade affären "blå bordet". Detta var Maj, 2013.
Mvh Jörgen
version-a819359ff82bae717d34f3d1182dbfe9
..Bra tips Jörgen.
Bor på 88 och 94 är ju nästgårds så ska testa spagettin på friendly.
Annars gillar jag restaurang 94 på 94:an och sushin på sakura där man kan sitta inne med ac och äta.

Ärligt talat så har jag ingen aning om vad familjens matkostnad är varken när vi är i Thailand eller när vi är i Sverige.

Jag vet på ett cirkum hur mycket pengar jag skulle behöva för att bli mätt i Sverige (och Norge för den delen) men jag har aldrig reflekterat över hur mycket pengar vi lägger ner på mat.
Troligtvis ligger vi nog under snittet, det verkar som att "alla" har väldigt höga matkostnader, eller så är det bara det att dom vill ha något att klaga på.

Är man inte nöjd med sina matkostnader så får man väl köpa billigare mat eller äta mindre.
Att gnälla över att hummer har blivit så dyrt eller svulla i sig ohyggliga mängder med skräpmat och samtidigt klaga på att det är så dyrt med mat känns lite fel.

Om en thailändare klagar på matpriset kan jag däremot förstå. Det verkar ju vara nästan lika dyrt som i Sverige, med undantag om man räknar priset på restaurang.

"Kycklingen " sa:
Veckan som har varit nu så kostade 2 kg kycklingfilé 69 kr på netto.
Det tycker jag är billigare än Thailand om man jämnför inkomst här och där för en medelinkomsttagare..

Det måste vara tufft om man tjänar 10.000bath i månaden, vissa varor är mycket dyrare än här, ex havregryn, (se ovan)
Som fattigenpensionär skulle jag ha minst det dubbla! 555

"Hans Svensson " sa:
Det måste vara tufft om man tjänar 10.000bath i månaden, vissa varor är mycket dyrare än här, ex havregryn, (se ovan)
Som fattigenpensionär skulle jag ha minst det dubbla! 555
Vilka thailändare köper havregryn?I thailand klarar du dig bra med en mat budget på max 5000 bath i månaden.

6000 baht, tjänar dom på hotellet, 7/11 etc. i Lomsak så då har dom 1000 baht kvar.

För dom få bathen som är kvar ska boende, hygienartiklar,kläder mm också betalas.

Så jag tror fortfarande att vi här har bättre förutsättningar om man har en medelinkomst.

Men sen vet jag ju att det finns dom som jämnför med att ta med sig sin svenska inkomst till Thailand och leva där för den, ja då är det ju en annan sak som inte är riktigt jämförbar.

"andrejsdenruskige " sa:
För en person eller för fyra.

Det är ju för övrigt nästan en hel månadslön för vissa
Jag svarade Hans som tyckte att den som tjänar 10 000 bath i månaden har det tufft.Det är tufft för en som går på a-kassa i Sverige också.Det är konstigt at man klagar på att man blir fatttigpensionär när man har råd att gå i pension redan vi 61 års ålder.

"Kycklingen " sa:
För dom få bathen som är kvar ska boende, hygienartiklar,kläder mm också betalas.

Så jag tror fortfarande att vi här har bättre förutsättningar om man har en medelinkomst.

Men sen vet jag ju att det finns dom som jämnför med att ta med sig sin svenska inkomst till Thailand och leva där för den, ja då är det ju en annan sak som inte är riktigt jämförbar.

Korrekt det du skriver, man kan fundera hur det påverkar människor att behöva leva på så låga inkomster, där beundrar jag verkligen thai, trots detta har de glädjen kvar i kroppen och kan bjuda på ett leende. Det som påverkar ett samhälle mycket negativt är när fattiga och rika lever sida vid sida, då bryts människor ner, de orkar inte se orättvisorna. Thailand är ganska homogent och de som måste leva på en "låg" ekonomisk nivå lever sida vid sida med andra som lever under samma omständigheter.

"gunnarg " sa:
Vilka thailändare köper havregryn?I thailand klarar du dig bra med en mat budget på max 5000 bath i månaden.

Jag äter havregrynsgröt ibland och jag har vänner i Thailand som äter det också, om du kikar ovan så har du prisuppgifter på havregryn både i Thailand och på Willys, - mer än dubbelt så dyrt i Thailand.
Troligen är de thai som äter havregryn inte så många!

"Jonas " sa:
6000 baht, tjänar dom på hotellet, 7/11 etc. i Lomsak så då har dom 1000 baht kvar.

6000bath är inte mycket men jag skulle klara matutgifterna på det om jag var tvungen under en månad men det skulle bli ett liv jag inte är van vid, troligen skulle jag klara det lättare i Stockholm.

Jag skulle vilja vidga ämnet om mat i Sverige och Thailand med synpunkter på vad och hur mycket det är hälsosamt att äta!!!

Detta med anledning av att så många lider av fetma, högt blodtryck, diabetes med hjärt-kärl sjukdomar som följd.

Har varit ledig några dagar, i två dagar har min middag varit fiskgratäng (bild ovan)! Nytt för mig att äta ganska små måltider.

Hans Svensson :wai:

"Hans Svensson " sa:
6000bath är inte mycket men jag skulle klara matutgifterna på det om jag var tvungen under en månad men det skulle bli ett liv jag inte är van vid, troligen skulle jag klara det lättare i Stockholm.

Jag skulle vilja vidga ämnet om mat i Sverige och Thailand med synpunkter på vad och hur mycket det är hälsosamt att äta!!!

Detta med anledning av att så många lider av fetma, högt blodtryck, diabetes med hjärt-kärl sjukdomar som följd.

Har varit ledig några dagar, i två dagar har min middag varit fiskgratäng (bild ovan)! Nytt för mig att äta ganska små måltider.

Hans Svensson :wai:

Jag har klarat mig på under 100Nok/vecka i Norge. Så jag skulle nog klara av att leva på under 2000Thb / månad i Thailand.

Sedan så måste jag skriva som jag brukar:
Det är stor skillnad på att leva och att överleva.

Matkostnaderna både i Thailand och Sverige är låga om man hanterer matlagningen på rätt sätt.
Vad som är viktigt är att man har en frysbox , som gör att man kan köpa in större mängder av kött, fisk, kyckling och fördelar dem i lämpliga portionspåsar som sedan fryses ned. Samma sak med grönsaker kan köpas in i större mängd och förvällkokas och sedan frysas ned i portonspåsar.
Sås som är mycket viktig vid matlagning görs också i en stor laddning, som sedan fördelas i lämpliga portionspåsar och fryses ned.
Om matlagningen är förberedd på det sättet blir tillredningen mycket snabb och effektiv. Jasmin riset har man alltid nykokt därför det har bästa aromen och smaken när det är nykokt, men det görs i riskokare som är ett enkelt förfaringssätt.
I Thailand är det inte populärt med frysbox, därför de vill tillreda färska varor som de alltid har gjort, de anser det smakar bättre också.
Det är möjligt att det smakar bättre men den skillnaden anser jag är mikroskopisk.
Det blir ett mycket orationellt och tidsödande hantering och mycket svinn, därför mycket livsmedel har begränsad förvaringstid i kylkåp.
Jag anser den mattillagningen hör hemma när tiden hade inget värde, utan det fanns gott om den, men nu har samhället förändrats väsentligt i Thailand.
Vad som görs mycket ute i byarna är att de handlar någon slags soppa, som de tar i en plastpåse från bybutiken, som tillreder den, jag själv har aldrig provat den och vet därför ingenting om kvaliten på den, men de tar hem den och äter tillsammans med ris den. På landet har nästan alla gårdar en risbod med eget ris, som de inte snålar med, de förtär stora mängder ris, men de har också ett mycket välsmakande Jasminris. De måttar aldrig riset utan kokar upp med råge och slänger överskottet till hönsen, något annat än nykokt ris duger inte.
Vad jag har sett inne i Nang Rong har de vagnar om säljer mat efter 18.00 på kvällen och det är väldigt många som handlar boxar och tar med sig hem.
Det är naturligtvis personer om förvärvarbetar och vill inte lägga ned tid på matlagning.
Vad jag kan förstå att de skulle skaffa frysbox och få en rationell mathantering det undviker de.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp