"andrejsdenruskige " sa:
Visst är det en klassfråga.
Det är billigare att köpa en påse findus än att fixa ihop en pasta bolognese från grunden.
Det är även överkomligt pris på Mc Donalds om man jämför med vad det kostar med svensk husmanskost på en restaurant.
Det är ganska dyrt med mat i Sverige.
För en lågavlönad tvåbarnsmor som inte har tid med att laga mat till sina barn så är Billys Panpizza och Findus färdigrätter ganska billiga.
Hur det är med näringsinnehållet eller smak och kvalitet kan du ju räkna ut med hjälp av röven och ett decilitermått.
Maten är ingen klassfråga, utan allt beror vad det finns för intresse att tillreda själva maten. Jag jämför med vad som inhandlas på resturang och den här snabbmaten typ hamburgare pizza m.m., med om maten tillredes i hemmet med riktiga råvaror.
Finns det inget intresse att tillreda mat blir det naturligtvis jobbigt och besvärligt, gäller både män och kvinnor, att skylla på tidsbrist är oftast en billig bortförklaring.
Exempelvis jag lärde min thailändska sambo att baka rågbröd som hon aldrig sett tidigare, men hon hade sådant intresse och läggning att hon fick fram en väldig bra smak på det, hon använde blandannat honungsirap.
En rågmacka med egen gravad lax som pålägg, anser jag är en riktig delikatess som mellanmål.
Mat som tillreds i hemmet där vet man vad det innehåller.
Om det är en lågavlönad mor finns all anledning att hon tillreder själv maten till sina barn, därför det blir en helt annan kostnad om hon tillreder själv maten.
Mc Donalds är en dyr, onyttig och dålig mat, det är en gegga som gör personen hungrig mycket snabbt. Pizza kan också sammanföras till samma gegga.
Många av de här yngre föräldrarna har vuxit upp med den här skräpmaten och kommer sannolikt att fortsätta med den, även de blir gubbar och gummor.
Ser man till utvecklingen som i Stockholm har det varit en explosionsartad utveckling av pizzerior, hamburgare, kebab och en mängd olika resturanger, därför kan inses svenskarna äter ute väldigt mycket idag, annars skulle aldrig denna utveckling blivit.
Den som önskar klass och kvalitet till lågt pris på maten måste tillreda den själv, det är sanningen.
Det som är dyrt av maten i Sverige när det handlas in är skaldjur, löjrom och viss havsfisk.