Matpriser i Sverige/Thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Jonas " sa:
Nä dom använder ju bara kylen till att kyla ner vatten så vad skall dom med frys till, maten den står ju ute hela dagen inget problem för deras stålmagar. Men dom pratade ju om oss och när vi fryser in maten inte om Thai.

Precis samma nere hos oss, dom tyckte det var konstigt första gången jag var i byn att jag vägrade äta samma mat dagen efter. Allt stod inne i ett skåp med glasluckor och ventilationshål, skyddas endast för flugorna. Urk!

Ingenting för mig, nylagat varje dag och aldrig några problem med magen.

1 kg Kungsörnen makaroner 19:95 kr kg
Falukorvsring 18:75 kr kg
Spaghetti Barilla 13:95 kr 1kg
Köttbullar ca 50 kr kg
Jasmin ris 20 kr kg
Tonfisk på burk ca 10 kr styck
Tomatketchup 1250 gr 24:95
Havregryn 1,5 kg 13 kr
Köttfärs ca 56 kr kg
Kronfågel kyckling 35 kr kg (Importerad kyckling sannolikt lägre pris.)
Enligt priser på vissa matvaror i Sverige anser jag en person klarar matkostnaden på 50-60 kr dagen.
En bra frukost är havregrynsgröt med ett par koppar kaffe. Ca 10 kr
Ett mellanmål kan vara en rågmacka + te eller kaffe, brödet anser jag man framställer själv, där man blandar råg + vetemjöl, med mjölk och andra ingredienser som ger ett mycket välsmakande och mättande bröd, där man vet vad brödet innehåller. Det här brödet passar bra att frysa ned också, kan använda bakmaskin för att göra bakningen enkel och rationell.
Ett mellanmål kostnad ca 10 kr
Bröd som säljes i butik är oftast en massa luft i, därför det är lönsammast att sälja luft, som även är ett högt pris på.
En middag baserad på ris eller pasta. Kostnad max 40 kr.
Därför kan jag dra slutsatsen att maten är inte dyr i Sverige, eftersom en person kan klara matkostnaden under 2000 kr i månaden.
Den som gör vissa inköp på ÖB kommer till ändå lägre kostnad.

Är maten inte dyr i Sverige? :o :o

Välkommen då att flytta tillbaka så får du se verkligheten, den är en helt annan det kan jag garantera.

Ja inte e det billigt här hemma tror nog våran mat kostnad ligger mellan 5-6 tusen o då äter vi inte oxfile varje dag
Men kyckling o fläsk blir det varje dag plus en massa färka grönsaker

"glimten66 " sa:
Ja inte e det billigt här hemma tror nog våran mat kostnad ligger mellan 5-6 tusen o då äter vi inte oxfile varje dag
Men kyckling o fläsk blir det varje dag plus en massa färka grönsaker

Ja och då kan du tänka dig en familj med två vuxna, två barn plus en bebis. Jag vågar inte ens räkna på vad månadskostnaden ligger på, jag vill heller inte missunna familjen att äta thaimat vilket oftast blir dyrare.

Det är billigt i Sverige om man kan leva på skräpmat.

Ska man ha färska grönsaker och inte äta ensidigt så kostar det.

Kosten är som vanligt en klassfråga.
Det är inte alla familjer som har råd att äta bra mat varje dag.

Jag bör väl tillägga att thaimat blir dyrt i Sverige om man vill använda importerade ingredienser. Skall dessa plus thailändska grönsaker inhandlas i thaiaffären så blir det DYRT. En del finns på Willys till lite lägre pris men långt ifrån allt.

"Berralund " sa:
Jag bör väl tillägga att thaimat blir dyrt i Sverige om man vill använda importerade ingredienser. Skall dessa plus thailändska grönsaker inhandlas i thaiaffären så blir det DYRT. En del finns på Willys till lite lägre pris men långt ifrån allt.

Ja, ska man t.ex göra Som-Tam i Sverige så kan det bli riktigt dyrt.

Att havregryn kostar några kronor extra i Thailand är en fis i rymden om man jämför vad thairåvarorna kostar i Sverige.

"andrejsdenruskige " sa:

Att havregryn kostar några kronor extra i Thailand är en fis i rymden om man jämför vad thairåvarorna kostar i Sverige.
Eller svenska råvaror i Thailand.Det är billigasst att ta seden dit man kommer eller stanna hemma.

"Rong " sa:
1 kg Kungsörnen makaroner 19:95 kr kg
Falukorvsring 18:75 kr kg
Spaghetti Barilla 13:95 kr 1kg
Köttbullar ca 50 kr kg
Jasmin ris 20 kr kg
Tonfisk på burk ca 10 kr styck
Tomatketchup 1250 gr 24:95
Havregryn 1,5 kg 13 kr
Köttfärs ca 56 kr kg
Kronfågel kyckling 35 kr kg (Importerad kyckling sannolikt lägre pris.)
Enligt priser på vissa matvaror i Sverige anser jag en person klarar matkostnaden på 50-60 kr dagen.
En bra frukost är havregrynsgröt med ett par koppar kaffe. Ca 10 kr
Ett mellanmål kan vara en rågmacka + te eller kaffe, brödet anser jag man framställer själv, där man blandar råg + vetemjöl, med mjölk och andra ingredienser som ger ett mycket välsmakande och mättande bröd, där man vet vad brödet innehåller. Det här brödet passar bra att frysa ned också, kan använda bakmaskin för att göra bakningen enkel och rationell.
Ett mellanmål kostnad ca 10 kr
Bröd som säljes i butik är oftast en massa luft i, därför det är lönsammast att sälja luft, som även är ett högt pris på.
En middag baserad på ris eller pasta. Kostnad max 40 kr.
Därför kan jag dra slutsatsen att maten är inte dyr i Sverige, eftersom en person kan klara matkostnaden under 2000 kr i månaden.
Den som gör vissa inköp på ÖB kommer till ändå lägre kostnad.

Det går tom att komma ner något lägtre i pris på varorna du nämner, går man till Konsum kan man också få betala det dubbla....I stor är dina prisuppgifter korrekta.
Förutsättningen att klara en budget på 50:-kr/dag är givetvis att man lagar maten själv, jag anser att det i så fall inte är några problem. Den fina köttbiten ovan på rostbiff räcker lätt till 4 måltider/111:-kr = c:a 30:-kr per mål.

"andrejsdenruskige " sa:
Det är billigt i Sverige om man kan leva på skräpmat.

Ska man ha färska grönsaker och inte äta ensidigt så kostar det.

Kosten är som vanligt en klassfråga.
Det är inte alla familjer som har råd att äta bra mat varje dag.
Kosten är ingen klassfråga, många är bekväma och lata och av den orsaken handlar skräpmat, som både är dyr och onyttig.
Skräpmat anser jag är all snabbmat, vittbröd, pizza m.m.
Bra mat är fiberrik allsidig varierande kost som man gör på råvaror.
Man kan säga den som får stora "skithögar" äter bra och nyttig kost, med mycket fibrer.

Vad som är dyrt i Sverige är att gå ut på resturang och äta. Kunden hinner knappt sätta sig så dyker personalen på en och frågar "vad skall de vara att dricka"?
De tar för givet att kunden skall beställa en stor starköl, eller en flaska vin.
Blir det en flaska vin är det "bingo" för resturangen.
Beställer kunden in en starköl är de mycket snabbt ut med den, sedan med maten sölar de, när maten kommer sent omsider är naturligtvis ölen slut och frågan kommer "skall det vara en till" och naturligtvis kunden beställer en till.
Sedan när tallrikarna plockas bort kommer frågan " kanske det skall vara en kaffe " och kunden kan naturligtvis inte säga nej utan beställer en kaffe. När kaffet kommer, läggs det fram på ett fint sätt som att kunden är van att dricka någonting till kaffet också, som medför att kunden beställer en konjak till kaffet.
Sedan när notan kommer som riktigt skjutit i höjden räknar de också med tiggarpengar som en självklarhet.

"Rong " sa:
Vad som är dyrt i Sverige är att gå ut på resturang och äta. Personen hinner knappt sätta sig så dyker personalen på en och frågar "vad skall de vara att dricka"?
De tar för givet att kunden skall beställa en stor starköl, eller en flaska vin.
Blir det en flaska vin är det "bingo" för resturangen.
Beställer kunden in en starköl är de mycket snabbt ut med den, sedan med maten sölar de, när maten kommer sent omsider är naturligtvis ölen slut och frågan kommer "skall det vara en till" och naturligtvis kunden beställer en till.
Sedan när tallrikarna plockas bort kommer frågan " kanske det skall vara en kaffe " och kunden kan naturligtvis inte säga nej utan beställer en kaffe. När kaffet kommer, läggs det fram på ett fint sätt som att kunden är van att dricka någonting till kaffet också, som medför att kunden beställer en konjak till kaffet.
Sedan när notan kommer som riktigt skjutit i höjden räknar de också med tiggarpengar som en självklarhet.

Ha ha ha, och när man är ute i Thailand och ska äta och dricka så är dom skitsnabba med att hälla upp ölen, du hinner bara ta en klunk och dom frågar direkt one more? Jag säger då att jag vill dricka upp det jag har i mitt glas innan jag köper en till. Sådär håller dom på hela tiden. Dricker jag ölen i flaskan är dom där hela tiden och tar ifrån mig den för att kolla om den är slut någon gång, risken blir då att all kolsyra försvinner och ölen blir äcklig så man är tvungen att köpa en ny.

"Rong " sa:
Kosten är ingen klassfråga, många är bekväma och lata och av den orsaken handlar skräpmat, som både är dyr och onyttig.
Skräpmat anser jag är all snabbmat, vittbröd, pizza m.m.
Bra mat är fiberrik allsidig varierande kost som man gör på råvaror.
Man kan säga den som får stora "skithögar" äter bra och nyttig kost, med mycket fibrer.

Visst är det en klassfråga.

Det är billigare att köpa en påse findus än att fixa ihop en pasta bolognese från grunden.
Det är även överkomligt pris på Mc Donalds om man jämför med vad det kostar med svensk husmanskost på en restaurant.

Det är ganska dyrt med mat i Sverige.
För en lågavlönad tvåbarnsmor som inte har tid med att laga mat till sina barn så är Billys Panpizza och Findus färdigrätter ganska billiga.
Hur det är med näringsinnehållet eller smak och kvalitet kan du ju räkna ut med hjälp av röven och ett decilitermått.

"Hans Svensson " sa:
Alla har inte tid att handla färska grönsaker, då fryser man in dem eller så får man vara utan grönsaker....När du nämner spagettin med köttfärssås som någon bra rätt då undrar jag hur det är ställt med dina smaklökar....Just den rätten misslyckas man alltid med i Thailand!
Hur fn läser du och Rong eg?
Var har jag höjt nån spagettireätt till skyarna?
Läs igen så kanske du ser att det var en helt annan person som rekommenderade detta!!
Jag har inte ens hittat restaurangen i fråga som serverar spagettin än mindre ätit rätten. Finns ingen restaurang med det namnet på Soi 94 kan jag säga.

Fick förresten aldrig något svar på om ni är rökare nån av er?

"Rong " sa:
Den här maträtten på friendly som du tycks höja upp som någon gourmerätt kan jag se att spagettin är inte italiensk utan thai som är billigare, den har inte samma smak och arom som den italienska, vilken är en klass för sig.
Sedan kan inses spagettin är överkokt, som medför en stor del av smaken förvinner men volymen på spagettin blir större, att ha rätt koktid är mycket viktigt när man kokar spagetti.
Någon köttfärssås är det inte, utan det som skall föreställa köttfärs, verkar vara avfall vid grisslakt, alltså fläskfärs.
Jag har vid ett tillfälle besökt ett mindre slakteri och det var en slaktare med medhjälpare som skötte om det och de slaktade ca 20 grisar dagligen + biffdjur också. De enda som de inte tog tillvara från grisen var ullen och innehållet i tarmarna och magsäcken på grisen.
Därför kan man tänka sig en hel del blir fläskfärs av en slaktad gris och den fläskfärsen du får på resturang vet du inte om den innehåller gristaskan, öronen och annat också, men det är ätbart så inga problem.
Såsen som finns med fläskfärsen på fotot skulle jag definera som vattenblask.
Det här slakteriet jag besökte fanns ingenting att anmärka på, jag köpte själv en hel biffstek därifrån, som var mycket hög kvalitet på.
Jag köper själv också fläskfärs men då köper jag fläskköttet först och sedan får de mala det i köttkvarnen och jag vet vad som gått in och kommit ut.

Tjena Rong!
Det är oftast en skillnad mellan råvara och priset på spagetti och köttfärssås. Alla ställen tillagar maten olika, även inköp av råvara. Jag tycker att 45 bath är prisvärdigt för den rätten, det borde man förstå. Med det priset kan man inte få lyxmat :kewl_transparent:

"Kycklingen " sa:
Ha ha ha, och när man är ute i Thailand och ska äta och dricka så är dom skitsnabba med att hälla upp ölen, du hinner bara ta en klunk och dom frågar direkt one more? Jag säger då att jag vill dricka upp det jag har i mitt glas innan jag köper en till. Sådär håller dom på hela tiden. Dricker jag ölen i flaskan är dom där hela tiden och tar ifrån mig den för att kolla om den är slut någon gång, risken blir då att all kolsyra försvinner och ölen blir äcklig så man är tvungen att köpa en ny.
Ja det är helt rätt som du säger, men det hör hemma mer på barer och "go go" ställen.
Jag skulle tro att det är ägaren till stället som instruerar personalen för att få kunderna att konsumera. Vad gäller resturanger utanför turistorterna vanligen kommer de med ett glas is och en kanna vatten när man satt sig ned, som är gratis. Sedan kan gästen beställa annat att dricka om så önskas till maten. Vanligen beställer jag bordsvatten och blir därför aldrig utsatt för det där pockande av personalen. Det är också mycket vanligt thaiarna dricker vatten till maten, thaikvinnorna dricker nästan aldrig alkoholhaltiga drycker överhuvudtaget.
När jag gick på resturang i Sverige beställde jag också bordsvatten, blev jag utsatt för någon sådan där påstridig av personalen, brukade jag säga "jag dricker efter maten" men det blev inget drickande efter maten heller.
Resturanger på turistorterna som drivs av falanger förekommer också det där pockande, samma tjat som i Sverige, speciellt när de är svensk ägare, det är samma fraser som på resturanger i Sverige.

Är nog i din värld Thai kvinnor inte dricker alkohol, uppe i Phetchabun tycker jag då inte dom var blyga för alkohol precis. Oftast Leo men dom kunde allt dricka Lao Khao ibland med. Gick du på restaurang/bargatan (den utan bar tjejer i Lomsak) så satt det gott om tjej-gäng vid egna bord och drack öl samma på discot, och det var inga föredetta bartjejer. Och i byarna så var dom inte blyga för en sup hemma i huset kärringarna.

"andrejsdenruskige " sa:
Visst är det en klassfråga.

Det är billigare att köpa en påse findus än att fixa ihop en pasta bolognese från grunden.
Det är även överkomligt pris på Mc Donalds om man jämför med vad det kostar med svensk husmanskost på en restaurant.

Det är ganska dyrt med mat i Sverige.
För en lågavlönad tvåbarnsmor som inte har tid med att laga mat till sina barn så är Billys Panpizza och Findus färdigrätter ganska billiga.
Hur det är med näringsinnehållet eller smak och kvalitet kan du ju räkna ut med hjälp av röven och ett decilitermått.
Maten är ingen klassfråga, utan allt beror vad det finns för intresse att tillreda själva maten. Jag jämför med vad som inhandlas på resturang och den här snabbmaten typ hamburgare pizza m.m., med om maten tillredes i hemmet med riktiga råvaror.
Finns det inget intresse att tillreda mat blir det naturligtvis jobbigt och besvärligt, gäller både män och kvinnor, att skylla på tidsbrist är oftast en billig bortförklaring.
Exempelvis jag lärde min thailändska sambo att baka rågbröd som hon aldrig sett tidigare, men hon hade sådant intresse och läggning att hon fick fram en väldig bra smak på det, hon använde blandannat honungsirap.
En rågmacka med egen gravad lax som pålägg, anser jag är en riktig delikatess som mellanmål.
Mat som tillreds i hemmet där vet man vad det innehåller.
Om det är en lågavlönad mor finns all anledning att hon tillreder själv maten till sina barn, därför det blir en helt annan kostnad om hon tillreder själv maten.
Mc Donalds är en dyr, onyttig och dålig mat, det är en gegga som gör personen hungrig mycket snabbt. Pizza kan också sammanföras till samma gegga.
Många av de här yngre föräldrarna har vuxit upp med den här skräpmaten och kommer sannolikt att fortsätta med den, även de blir gubbar och gummor.
Ser man till utvecklingen som i Stockholm har det varit en explosionsartad utveckling av pizzerior, hamburgare, kebab och en mängd olika resturanger, därför kan inses svenskarna äter ute väldigt mycket idag, annars skulle aldrig denna utveckling blivit.
Den som önskar klass och kvalitet till lågt pris på maten måste tillreda den själv, det är sanningen.
Det som är dyrt av maten i Sverige när det handlas in är skaldjur, löjrom och viss havsfisk.

"andrejsdenruskige " sa:

Det finns ingen orsak att inhandla färska thailändska grönsaker i Sverige, det är självklart de blir dyra de måste tas med flyg från Thailand och sedan blir det lätt svinn på dem därför de har mycket kort lagringstid.
Det fanns en butik i Stockholm som tog in grönsaker från Thailand och även frukter men det var svindyrt där anser jag.
Att havregryn är något dyrare i Thailand än i Sverige är betydelselöst.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp