Matpriser i Sverige/Thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En bra frukost i Thailand anser jag är havregrynsgröt med fermenterat mjölk och ett par koppar kaffe. Den här frukosten kan tillredas på nolltid med gasspis och kostnaden ligger på ca 20-25 Bht.
Sedan brukar jag ta som mellanmål några koppar te och något tilltugg som cookies. Kostnad kanske 10-15 Bht.
Som middag blir det kokt ris med exempelvis pannbiff med sås och grönsaker.
Middagen kan varieras med fisk, kyckling och fläskfile. Biffkött mals alltid till köttfärs därför köttet är färskt i Thailand, det är inte mörat.
Riset kan varieras med pasta.
En sådan middag blir kostnaden ca 40 Bht.
Därför anser jag man kan leva bra på 100 Bht i matkostnader varje dag, alltså 3000 Bht i månanden om man tillreder maten själv.

Biffkött som köptes in på marknaden var priset 200 Bht per kilo och fick det malet för samma pris.
Fläskfile var priset 125 Bht kilot, man får välja vilka bitar man önskar för det priset.
Kycklingfile kostar ca 110 Bht kilot.
Odlad färsk fisk är ca 70 Bht kilot.
CP säljer frusen fiskfile för ca 150 Bht kilot från egna odlingar i Vietnam.
Havregryn kostar 400 gr 50 Bht.
Pasta från Italien 500 gr 69 Bht.

Ute på landsbygden kan man gå ut och äta en bra thairätt för ca 30 Bht inklusive vatten med is på en enklare resturang.
Sedan finns det finare resturanger där priset ligger på ca 70-80 Bht + vatten.
På Jomtien tar en enklare falangresturang för exempelvis köttbullar med potatis , brunsås och lingonsylt 225 Bht sedan kommer drickat till, en flaska vatten ca 20-25 Bht, en kopp kaffe 40 Bht.
Om det är en fiskrätt ligger priset omkring 300 Bht.
Fläskkotlett ca 285 Bht.
Vad ölen kostar har jag ingen aning om, därför jag dricker inte öl.

Sedan kan väl inses de mindre resturangerna använder inte toppkvalitet på sina råvaror, utan sparar in där de kan och tror kunden vet inte skillnanden.

"Rong " sa:
Matkostnaderna både i Thailand och Sverige är låga om man hanterer matlagningen på rätt sätt.
Vad som är viktigt är att man har en frysbox , som gör att man kan köpa in större mängder av kött, fisk, kyckling och fördelar dem i lämpliga portionspåsar som sedan fryses ned. Samma sak med grönsaker kan köpas in i större mängd och förvällkokas och sedan frysas ned i portonspåsar.
Sås som är mycket viktig vid matlagning görs också i en stor laddning, som sedan fördelas i lämpliga portionspåsar och fryses ned.
Om matlagningen är förberedd på det sättet blir tillredningen mycket snabb och effektiv. Jasmin riset har man alltid nykokt därför det har bästa aromen och smaken när det är nykokt, men det görs i riskokare som är ett enkelt förfaringssätt.
I Thailand är det inte populärt med frysbox, därför de vill tillreda färska varor som de alltid har gjort, de anser det smakar bättre också.
Det är möjligt att det smakar bättre men den skillnaden anser jag är mikroskopisk.
Det blir ett mycket orationellt och tidsödande hantering och mycket svinn, därför mycket livsmedel har begränsad förvaringstid i kylkåp.
Jag anser den mattillagningen hör hemma när tiden hade inget värde, utan det fanns gott om den, men nu har samhället förändrats väsentligt i Thailand.
Vad som görs mycket ute i byarna är att de handlar någon slags soppa, som de tar i en plastpåse från bybutiken, som tillreder den, jag själv har aldrig provat den och vet därför ingenting om kvaliten på den, men de tar hem den och äter tillsammans med ris den. På landet har nästan alla gårdar en risbod med eget ris, som de inte snålar med, de förtär stora mängder ris, men de har också ett mycket välsmakande Jasminris. De måttar aldrig riset utan kokar upp med råge och slänger överskottet till hönsen, något annat än nykokt ris duger inte.
Vad jag har sett inne i Nang Rong har de vagnar om säljer mat efter 18.00 på kvällen och det är väldigt många som handlar boxar och tar med sig hem.
Det är naturligtvis personer om förvärvarbetar och vill inte lägga ned tid på matlagning.
Vad jag kan förstå att de skulle skaffa frysbox och få en rationell mathantering det undviker de.

Du skriver här att bara nykokt ris duger för annars får hönorna överskottet.
Jag som trodde att man stekte upp riset som blir över unifär som vi gör när vi ibland medvetet kokar för mycket potatis?

"Kycklingen " sa:
Jag som trodde att man stekte upp riset som blir över ungefär som vi gör när vi ibland medvetet kokar för mycket potatis?

Faktiskt så stämmer det som Rong säger, det kokades ris två ggr per dag i frugans hem(morron och strax efter kl 13:00)och det som blev över gick till hundar eller hönsen.
Men det kunde ibland kokas ris ytterligare en gång till på kvällen om någon hade missat det tidigare färdiga kokta riset.

"Rong " sa:
En bra frukost i Thailand anser jag är havregrynsgröt med fermenterat mjölk och ett par koppar kaffe. Den här frukosten kan tillredas på nolltid med gasspis och kostnaden ligger på ca 20-25 Bht.
Sedan brukar jag ta som mellanmål några koppar te och något tilltugg som cookies. Kostnad kanske 10-15 Bht.
Som middag blir det kokt ris med exempelvis pannbiff med sås och grönsaker.
Middagen kan varieras med fisk, kyckling och fläskfile. Biffkött mals alltid till köttfärs därför köttet är färskt i Thailand, det är inte mörat.
Riset kan varieras med pasta.
En sådan middag blir kostnaden ca 40 Bht.
Därför anser jag man kan leva bra på 100 Bht i matkostnader varje dag, alltså 3000 Bht i månanden om man tillreder maten själv.

Biffkött som köptes in på marknaden var priset 200 Bht per kilo och fick det malet för samma pris.
Fläskfile var priset 125 Bht kilot, man får välja vilka bitar man önskar för det priset.
Kycklingfile kostar ca 110 Bht kilot.
Odlad färsk fisk är ca 70 Bht kilot.
CP säljer frusen fiskfile för ca 150 Bht kilot från egna odlingar i Vietnam.
Havregryn kostar 400 gr 50 Bht.
Pasta från Italien 500 gr 69 Bht.

Tack för att du bidrar positivt med information om kostnaderna i Thailand, 100bath/dag=3000bath/månad - att leva i Sverige på den nivån du beskriver då lär man hamna på 100:-kr/dag =c:a 3000:-sv.kr./månad.

Måste replikera till Rong.
Helt vansinnigt att frysa in alla råvaror som du beskriver, spec grönsakerna. Skillnaden på smak mellan färsk och upptinad mat är enorm.

Jag var i Udon igår, närmare bestämt i Nong Saeng. Inget att rekommendera.
Bambun kostar 8 Baht per kilo i slutet av säsongen. Köp 100 kg för 800 Baht det räcker ett helt år. Sen kan man yxa av skotten själv, alltså gratis men inget att rekommendera. Thai ser farang som hugger bambuskott som illojal konkurrens och sen ska bambun kokas,alltså ett omänskligt jobb. Ni får nog hålla er till
Lotur Tesco.

"bson " sa:
Helt vansinnigt att frysa in alla råvaror som du beskriver, spec grönsakerna. Skillnaden på smak mellan färsk och upptinad mat är enorm.
Fryst grönsaksmix säljes både i Thailand och Sverige, att göra en egen grönsaksmix kan inte vara något fel i det, den smakförändring som är, anser jag är betydelselös. Grönsaker har kort lagringstid i kylskåp, bortsedd från lök som användes färsk. Vad jag anser alltid skall vara nykokt är jasminriset, pastan och potatisen. Själv är jag inte så förtjust i kokt potatis och den har också kort lagringstid därför blir det lätt svinn på den. Vad jag gör ibland är att jag gör ett storkok på potatis och gör potatismos med smör, mjölk och dill och fryser ned det i portionspåsar, det märks ingen smakförändring på den mosen. Till potatismosen brukar jag tillsätta lite gul livsmedelfärg för att lura ögat att den är gjord på mandelpotatis.
Jag såg också inte länge sedan att potatis konsumtionen gått tillbaka rätt kraftigt i Sverige, att det är pastan och riset som tagit marknad.
Vad som saknas i Thailand är gula ärter, som är mycket lågt pris i Sverige på och är lämplig att göra storkok på och frysa ned i portionspåsar, det blir en kvalitetförsämring på den, men den är acceptabel.
Pannkakor kan man också göra stor laddning av och frysa ned.
Vad som är viktigt är kryddningen av maten och att ha goda såser.
Exempel en fiskrätt utan bra sås är nästan värdelös.
Vad jag har velat påvisa med inläggen är att matkostnaden behöver inte bli hög om man planerar matlagningen och gör den själv, även om man bor i Thailand eller Sverige.
Det har uttalats om fattigpensionärer som måste förtära hundmat som de inhandlar på burk och liknande, sådana uttalanden ger jag inte mycket för.
Nu finns det personer som har spelpengar och öl-alkohol pengar som ligger på översta hyllan och matpengarna långt där nere och då kan det bli kärvt till nästa avlöning med matkontot.
Problemet i Sverige är att folk äter för mycket, de äter ihjäl sig med en massa följdsjukdomar, som kommer genom överkonsumtion av all hel och halvfabrikat av mat som är vanligt i riket numera. Vad gäller penionärer är det svårt att hitta några taniga undernärda penionärer, utan de flesta har problem med vikten.
Egentligen med högre ålder behöver man mindre mat därför förbränningen går ned med stigande ålder.

"Kycklingen " sa:
Jag som trodde att man stekte upp riset som blir över unifär som vi gör när vi ibland medvetet kokar för mycket potatis?
Det är och varit stort slöseri med mat i Thailand, det är ett land som alltid haft rikligt med mat. Sedan har det inte setts som något negativt att slänga mat.
I Sverige har det nästan setts som syndigt att slänga mat, kanske mycket beroende av den lutheranska tron som många har växt upp med.
Idag kan väl inses att de slänger inte iväg ris om tidigare i Thailand, utan de kokar upp efter mått vad som konsumeras.
Orsaken är att riset har stigit i pris, om de har eget ris kan de sälja till uppköpare, det billiga riset till 14 Bht kilot och jasminriset till 17 Bth kilot paddy rice.
Därför finns ingen orsak att mata höns med så dyrbart foder, eftersom hönsen ger ingenting tillbaka, utan endast skitar ned runt husen.
Tidigare några år sedan fick de endast 7-8 Bht kilot för riset, paddy rice därför är det stor skillnad mot idag.
Det enda rätta är att de kokar ris efter mått vad som konsumeras i familjen.
Det är ingen tvekan nykokt ris smakar mycket bättre än när det blivit uppvärmd.

"Rong " sa:
Fryst grönsaksmix säljes både i Thailand och Sverige, att göra en egen grönsaksmix kan inte vara något fel i det, den smakförändring som är, anser jag är betydelselös. Grönsaker har kort lagringstid i kylskåp, bortsedd från lök som användes färsk. Vad jag anser alltid skall vara nykokt är jasminriset, pastan och potatisen. Själv är jag inte så förtjust i kokt potatis och den har också kort lagringstid därför blir det lätt svinn på den. Vad jag gör ibland är att jag gör ett storkok på potatis och gör potatismos med smör, mjölk och dill och fryser ned det i portionspåsar, det märks ingen smakförändring på den mosen. Till potatismosen brukar jag tillsätta lite gul livsmedelfärg för att lura ögat att den är gjord på mandelpotatis.
Jag såg också inte länge sedan att potatis konsumtionen gått tillbaka rätt kraftigt i Sverige, att det är pastan och riset som tagit marknad.
Vad som saknas i Thailand är gula ärter, som är mycket lågt pris i Sverige på och är lämplig att göra storkok på och frysa ned i portionspåsar, det blir en kvalitetförsämring på den, men den är acceptabel.
Pannkakor kan man också göra stor laddning av och frysa ned.
Vad som är viktigt är kryddningen av maten och att ha goda såser.
Exempel en fiskrätt utan bra sås är nästan värdelös.
Vad jag har velat påvisa med inläggen är att matkostnaden behöver inte bli hög om man planerar matlagningen och gör den själv, även om man bor i Thailand eller Sverige.
Det har uttalats om fattigpensionärer som måste förtära hundmat som de inhandlar på burk och liknande, sådana uttalanden ger jag inte mycket för.
Nu finns det personer som har spelpengar och öl-alkohol pengar som ligger på översta hyllan och matpengarna långt där nere och då kan det bli kärvt till nästa avlöning med matkontot.
Problemet i Sverige är att folk äter för mycket, de äter ihjäl sig med en massa följdsjukdomar, som kommer genom överkonsumtion av all hel och halvfabrikat av mat som är vanligt i riket numera. Vad gäller penionärer är det svårt att hitta några taniga undernärda penionärer, utan de flesta har problem med vikten.
Egentligen med högre ålder behöver man mindre mat därför förbränningen går ned med stigande ålder.

Karma för bra inlägg, - köper frysta grönsaker från Findus, blandar alltid i det i maten, att hålla sig med färska grönsaker fungerar inte alltid.

"Hans Svensson " sa:
Karma för bra inlägg, - köper frysta grönsaker från Findus, blandar alltid i det i maten, att hålla sig med färska grönsaker fungerar inte alltid.
Är ni rökare du och Rong?
Smaklökarna verkar vara lite bedövade om ni inte känner skillnad på färska och frysta grönsaker. Det är STOR skillnad.

"bson " sa:
Smaklökarna verkar vara lite bedövade om ni inte känner skillnad på färska och frysta grönsaker. Det är STOR skillnad.
De finns alltid en smakförändring när en fryst vara tillagas mot en färsk, men den här smakförändringen är försumbar, när man ser till besväret och tiden att tillreda från färsk vara, varje gång man tillreder en middag.
Vad som är viktigt är att man har bra råvaror från början, som man kan ha om man har kontroll på hela kedjan.

"bson " sa:
..Bra tips Jörgen.
Bor på 88 och 94 är ju nästgårds så ska testa spagettin på friendly.
Annars gillar jag restaurang 94 på 94:an och sushin på sakura där man kan sitta inne med ac och äta.
Den här maträtten på friendly som du tycks höja upp som någon gourmerätt kan jag se att spagettin är inte italiensk utan thai som är billigare, den har inte samma smak och arom som den italienska, vilken är en klass för sig.
Sedan kan inses spagettin är överkokt, som medför en stor del av smaken förvinner men volymen på spagettin blir större, att ha rätt koktid är mycket viktigt när man kokar spagetti.
Någon köttfärssås är det inte, utan det som skall föreställa köttfärs, verkar vara avfall vid grisslakt, alltså fläskfärs.
Jag har vid ett tillfälle besökt ett mindre slakteri och det var en slaktare med medhjälpare som skötte om det och de slaktade ca 20 grisar dagligen + biffdjur också. De enda som de inte tog tillvara från grisen var ullen och innehållet i tarmarna och magsäcken på grisen.
Därför kan man tänka sig en hel del blir fläskfärs av en slaktad gris och den fläskfärsen du får på resturang vet du inte om den innehåller gristaskan, öronen och annat också, men det är ätbart så inga problem.
Såsen som finns med fläskfärsen på fotot skulle jag definera som vattenblask.
Det här slakteriet jag besökte fanns ingenting att anmärka på, jag köpte själv en hel biffstek därifrån, som var mycket hög kvalitet på.
Jag köper själv också fläskfärs men då köper jag fläskköttet först och sedan får de mala det i köttkvarnen och jag vet vad som gått in och kommit ut.

"bson " sa:
Kan bara tillägga att det även är ekonomiskt ej försvarbart, vad kostar en frys för en familj el ström.
Nä än så länge är det bättre att köpa dagligen, men om kanske 20 år det kan bli en förändring.

15 000 baht får du en stor Samsung kyl med riktigt stort frysutrymme på Lotus Tesco Petchabun säkert billigare på Home Pro.

"Jonas " sa:
15 000 baht får du en stor Samsung kyl med riktigt stort frysutrymme på Lotus Tesco Petchabun säkert billigare på Home Pro.
Jonas nu menade jag för en normal Thai familj de går inte och köper ett kylskåp för 15 tusen.

"Jonas " sa:
Jag köpte en separat frys här i Nang Rong den kostade 6000 Bht, det är den här vanliga att man lyfter upp locket, som har fungerat utan problem i flertal år.
En frys drar inte alls mycket elström som många tror, men man skall inte lyfta på locket i onödan och sedan avisa frysen med jämna mellanrum. Sedan är det positivt att ha den välfylld alltid.
För thaiarna anser jag att det är inte för kostnaden utan en tradition att tillagar inte djupfryst mat.

"Golden " sa:
Jonas nu menade jag för en normal Thai familj de går inte och köper ett kylskåp för 15 tusen.

Nä dom använder ju bara kylen till att kyla ner vatten så vad skall dom med frys till, maten den står ju ute hela dagen inget problem för deras stålmagar. Men dom pratade ju om oss och när vi fryser in maten inte om Thai.

"bson " sa:

Alla har inte tid att handla färska grönsaker, då fryser man in dem eller så får man vara utan grönsaker....När du nämner spagettin med köttfärssås som någon bra rätt då undrar jag hur det är ställt med dina smaklökar....Just den rätten misslyckas man alltid med i Thailand!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp