Matpriser i Sverige/Thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"cumulus " sa:
Helt rätt, och Janne, thai bryr sig inte om segheten för dom käkar aldrig en steak eller en biff.... Thai klipper med en sax, eller hackar köttet med en stor kniv i små små pyttesmå bitar, som dom tillreder ihop med chilli och andra grödor,

Så för thai är det skitsamma om det är segt eller inte...
Att slafsa i sig feta köttbitar på ca 350 gr med en fet gräddsås+ kanske några pilsner också är väl ingenting att rekommendera som du tycks anse är det rätta sättet att förtära kött. Det går an om man har ett fysiskt krävande jobb som gör att kalorierna förbränns, men det är ingen av falangerna som har några sådana förbränningar av kalorier. Vad som händer är att magen blir större och det kommer komplikationer som diabetes, högt blodtryck, hjärtproblem och många gånger en stroke.
Jag anser du har bristande sakkunskap utan vill klaga på det mesta, om du anser att det här landet har så stora nackdelar som du vill framhäva, varför åker du inte tilbaka tilll Sverige där du får dina köttbitar som du vill ha dem.
"Det gäller att tänka positivt och se framåt."

"areeya " sa:
Hahaha...håller med dej Janne....Har bott i Thailand i tre år....i Isaan...och sämre nötkött får man leta efter! (Har jobbat med kött i nästan 40 år). Dålig kvalitet, smaklöst...och nästan helt omöjligt att möra. De gånger jag åt nötkött inhandlades lmporterat fryst kött från makro. Rong har som vanligt dikterat ihop något han tror.....
Du har nog säkert varit duktig på att kräma ut charkuterivaror som kött och korv, men jag skulle tro du har inte vetat innehållet i varorna.
Jag träffade en tjeck i Stockholm som var chakuterist och även hade tillverkad korv m.m. han sade när de gör korv de stoppar i allting från djuren som gristaskan, öronen, inälvor och från kor juvrar och annat avfall, sedan sade han de har en maskin som maler ned alla benen som det blir korv av, mycket kött lär det inte finnas i korven. Han sade att han själv aldrig käkar korv.
Mycket kött som kommer till Sverige idag kommer från EU länderna och många länder de pumpar i djuren en massa antibiotika för att motverka infektioner när de står på stall hela tiden, därför om de får infektion slutar de att växa.
Jag skulle tro svenskt kött håller bra kvalitet men det importerade är inget att hurra för, korven ger jag inte mycket för i Sverige. När jag senast var i Sverige köpte jag korv i en ICA butik den dyraste som fanns i hyllan, men jag klassade den som oätlig som människoföda och dumpade den.

"Rong " sa:
Vad gäller biffköttet från thailändska kor är det magert kött därför de går ute och betar naturfoder, men det är en fördel när man äter de köttet blir man inte heller smällfet, som många blir när de äter kött från djur som står på stall, jag anser det dräller av överfeta falanger som kommer till Thailand när de kommit upp i åren.
Kött behöver man äta för att få proteiner, själv köper jag oftast biffstek eller file som jag låter mala till köttfärs när jag finns på landet, här på Jomtien blir det färdigmalet köttfärs. Till 2 kg köttfärs blandar jag i 750cl mjölk några hackade lökar och 2 matskedar salt och två skedar vitpeppar samt två skedar curry och 6 ägg.
Den här smeten röres om och kanske måste tillsättas vatten. sedan fördelar jag det i plastpåsar och fryser ned i en sådan här golvfrys, sedan går det mycket snabbt att göra en måltid med proteinrik men inte fet mat och har till ris grönsaker och en sås.
Ni skall inte tro att köttfärsen ni köper i Sverige är något högkvalitets kött, utan kan ses mer som avfallskött och kött från gamla utrangerade mjölkkor.
Biffkorna som säljs i Thailand till slakt är ca 2 år gamla och är inga överåriga djur, det bästa koköttet är vid 2 år.
Helt rätt, citerar Livsmedelsverkets kostråd mot fetma (=fet mat!) och cancer:"

RÖTT KÖTT OCH CANCER

Cancersjukdomen är en lång process som går i flera olika steg. Processen börjar med en skada på arvsmassan. Skadan kan repareras eller gå vidare i flera olika steg så att en cancercell bildas och slutligen växer den skadade cellen till en cancertumör. Det tar lång tid, upp mot 20 år, från första skadan på arvsmassan till dess att en tumör bildats.

Miljöfaktorer är den huvudsakliga orsaken bakom de flesta cancerfallen även om ärftlighet också spelar en roll. Bland miljöfaktorerna uppskattar man att R Ö K N I N G!! orsakar cirka 20 procent av alla dödsfall i cancer. Det finns en andra faktorer till exempel virus och kemikalier som påverkar cancerrisken. En annan mycket viktig miljöfaktor är mat.

Olika ämnen i maten kan påverka cancerprocessen i de olika stegen. Det finns till exempel cancerogena ämnen i maten som mögelgifter eller ämnen bildade under tillagning, så kallade stekytemutagener, som kan skada arvsmassan. Antioxidanter i maten kan skydda cellerna och hjälpa dem att reparera skador. A L K O H O L och Ö V E R V I K T är de faktorer som tydligast är kopplade till tillväxt av cancerceller.

Matvanor och cancer/rött kött

World Cancer Research Fund (WCRF) är en organisation som arbetar med frågeställningen hur matvanor påverkar cancerrisken. Organisationen bedömer vetenskapliga studier och ger råd om hur man kan minska risken för cancer.

I november 2007 kom "Diet and Cancer report" från WCRF som sammanfattar forskningen på området de sista 10 åren, se länk till höger (1). WCRF har systematiskt gått igenom olika studier och formulerat råd om hur man kan minska cancerrisken. I råden tar man hänsyn också till andra kroniska sjukdomar och förekomst av näringsbrister. Rapporten, inklusive råden, har globalt perspektiv. Författarna betonar också att det är viktigt att inte röka även om rökning inte är studerat specifikt.

Kunskapsläget sammanfattas i 10 råd och expertgruppen anser att de har övertygande eller troliga bevis för att man kan minska sin risk för cancer genom att följa dessa råd. De tre första och viktigaste råden handlar om att förebygga övervikt. Bevisen för ett samband mellan övervikt och flera cancerformer till exempel tjock- och ändtarmscancer, och postmenopausal bröstcancer har stärkts de senaste åren. Dessutom har övervikt samband med flera andra tillstånd till exempel ökad risk för högt blodtryck, typ 2 diabetes och förhöjda blodfetter.

Rapporten är en omfattande genomgång av den vetenskapliga litteraturen inom området matvanor och cancer. Den är systematiskt gjord och väl dokumenterad. De flesta av råden stämmer väl med de kostråd som Livsmedelsverket redan har.

WCRF:s expertgrupps råd till individer för att förebygga cancer

1. Undvik att bli överviktig, behåll normal kroppsvikt hela livet. Läs mer på länken till höger, "När är man överviktig?"

2. Motionera regelbundet. Minst en halvtimmes fysisk aktivitet per dag, helst en timme.

3. Begränsa konsumtionen av energitäta livsmedel, det vill säga livsmedel som innehåller mycket socker och fett och lite fibrer. Undvik sötade drycker.

4. Ät huvudsakligen mat från växtriket. Ät minst 5 portioner frukt och grönsaker varje dag och rikligt med baljväxter och fulkornsprodukter. Dessa livsmedel är rika på fibrer, vitaminer och mineraler.

5. Begränsa intaget av rött kött (i rapporten definierat som kött från nöt, gris, lamm och get) till 500 gram (tillagad vikt) per vecka och undvik charkuteriprodukter. Läs mer på länkarna till höger.

6. Om du dricker alkohol, drick högst en mängd som motsvarar 2 små glas vin per dag om du är man och ett litet glas vin per dag om du är kvinna.

7. Begränsa konsumtionen av salt och salt mat till en mängd som motsvarar högst 6 gram salt per dag. Läs mer i "Råd om salt" på länken till höger.

8. Ät inte kosttillskott för att förebygga cancer. Studier visar på motstridiga resultat och i vissa studier har cancerrisken ökat när man ätit kosttillskott.

9. Ge enbart bröstmjölk under barnets sex första levnadsmånader. Detta skyddar mamman mot bröstcancer och förebygger övervikt och fetma hos barnet.

10. Personer som har haft och överlevt cancer bör också följa råden eftersom mycket tyder på att de skyddar mot canceråterfall.

Råden från WCRF förebygger cancer

Följsamheten till råden från WCRF och förekomsten av cancer har studerats med data från studien European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) med deltagare från flera europeiska städer, bland annat från Malmö (2).

Forskarna bakom studien skapade en klassificering av hur väl deltagarna i EPIC följde råden från WCRF om kroppsfett, fysisk aktivitet, mat och dryck kopplade till viktuppgång, vegetabiliska livsmedel, animaliska livsmedel, alkohol och amning (för kvinnor) där bättre följsamhet till råden gav högre poäng. Rådet om salt togs inte med. En poäng högre följsamhet till råden motsvarade 5 % lägre risk för alla cancerformer, med större minskning av risken för kolorektal- och magcancer. Om alla följde alla råden skulle 13 % av alla cancerfall kunna förebyggas. Detta är en lägre siffra än i andra liknande studier om livsstilsfaktorer och cancer (19-16%) och det kan bero på att deltagarna i EPIC i vissa länder är från grupper som kan antas vara särskilt hälsomedvetna.

Referenser

1. World Cancer Research Fund/American Institute for Cancer Research. Food, nutrition and the prevention of cancer: A Global perspective. Second expert report. Washington, DC: American Institute for Cancer Research; 2007.

2. Romaguera D, Vergnaud AC, Peeters PH, van Gils CH, Chan DS, Ferrari P, et al. Is concordance with World Cancer Research Fund/American Institute for Cancer Research guidelines for cancer prevention related to subsequent risk of cancer? Results from the EPIC study. Am J Clin Nutr. 2012 Jul;96(1):150-63.

"cumulus " sa:
Rong, hur orkar du egentligen mala på med hur bra allting är i Thailand. Du kanske skulle ta dig ut ur byn någon gån och se dig omkring. Kanske läsa en dagstidnin och se vad som verkligen händer här i Thailand.

Du tillhör de som är fullständigt blinda och vägrar inse att dina romantiska fantasier om Thailand hela tiden kommer på skam när du börjar syna livet i sömmarna.

Se det för vad det är, och var glad över dina beslut, men för sjutton öppna ögonen..
Du kan inte komma med sådana där pekpinnar att jag skall börja läsa tidningar och se mig omkring m.m. Du vet inte hur många tidningar jag läser dagligen och hur mycket jag har sett av Thailand och när jag kom till landet och vilka informationskanaler jag har.
Jag har skrivit ett flertal inlägg, om du anser att jag har sakfel skall du påpeka det, men inte börja påstå att jag skall öppna ögonen och liknande dravel, som är ditt sätt att försöka förringa vad jag skrivit, jag håller mig till fakta och ingenting annat.

"Hans Svensson " sa:
Uppenbarligen sitter Rong inne med relevanta kunskaper i detta ämne, du kan nog se det som fakta. Thailand använder inte mycket bekämpningsmedel, inom EU däremot används det mycket flitigt, exempelvis i Spanien besprutas all frukt med det mycket giftiga karbofuran, (eller liknande namn), ett mycket farligt växtgift.
Tragiskt att vi gick med i EU och att vi har en regering som varit med om att lägga ner svenska gårdar, - svenskt kött är efterfrågat och man kan onekligen säga att Sverige har det bästa foder som finns för biffkor och det är gratis och växer överallt, innehåller litet gifter, - tjockt fint svenskt gräs, överallt tom i städerna. Med tanke på växthuseffekten och negativ påverkan på miljön borde vi vara självförsörjande på kött, landet har ett guldläge för det.
I Thailand föredrar jag kyckling, den är av utmärkt kvalitet till 1/4 av priset jämfört med Sverige. Nötkött och griskött äter jag också givetvis. Frukt av alla de slag som håller fantastisk hög kvalitet, utan bekämpningsmedlet karbofuran.
Kyckling föds upp i thailand i stora farmer och exporteras till hela världen. De är fullproppade med antibiotika , varsågod och ät. A :police:

"Rong " sa:
Du kan inte komma med sådana där pekpinnar att jag skall börja läsa tidningar och se mig omkring m.m. Du vet inte hur många tidningar jag läser dagligen och hur mycket jag har sett av Thailand och när jag kom till landet och vilka informationskanaler jag har.
Jag har skrivit ett flertal inlägg, om du anser att jag har sakfel skall du påpeka det, men inte börja påstå att jag skall öppna ögonen och liknande dravel, som är ditt sätt att försöka förringa vad jag skrivit, jag håller mig till fakta och ingenting annat.
Lite för mycket felfakta från dig bland annat om besprutningen i thailändska jordbruket. Jag har 40 års erfarenhet från jordbruk och ser med egna ögon och inte med hjälp av google. A

"Hangnam " sa:
Lite för mycket felfakta från dig bland annat om besprutningen i thailändska jordbruket. Jag har 40 års erfarenhet från jordbruk och ser med egna ögon och inte med hjälp av google. A
Vad har du för erfarenhet av det thailändska jordbruket ?

"Hangnam " sa:
Jag bor på centralslätten och min frus släkt är allt från småbrukare till stora farmer med ris sockerrör majs tapioka m.m. A
Vad bedriver ni själva för odling, det säger ingenting vad hennes släkt gör.
"Hangnam " sa:
Vad jag tagit upp i den här tråden är besprutning av risfält och det är baserad på risfält som sambon har, som jag känner mycket väl till vad besprutning som gäller där.
Jag känner till de odlingarna sedan 10 år tillbaka och det är inte besprutat under den tiden bekämpningsmedel för skadeinsekter. Du har påstått att det besprutas för skadeinsekter väldigt mycket de här risfälten i Thailand, men det är inte sanningen, jag anser du har ingen erfarenhet av någon risodling, utan skrävlar om sådant du inte känner till.
Ett år kom de här snäckorna som var besvärliga men de plockades bort för hand, gick sannolikt inte att spruta mot dem, det var säckvis med dem.
Efter det året försvann snäckorna och har aldrig återkommit.
Sambon har inga större odlingar det rör sig om 35 rai, men i Isaan är det vanligt de har inte mer än ca 10-15 rai. Det finns området som räknas som Thailands risbod och där har de stora arealer.

"cumulus " sa:
Rong, hur orkar du egentligen mala på med hur bra allting är i Thailand. Du kanske skulle ta dig ut ur byn någon gån och se dig omkring. Kanske läsa en dagstidnin och se vad som verkligen händer här i Thailand.

Du tillhör de som är fullständigt blinda och vägrar inse att dina romantiska fantasier om Thailand hela tiden kommer på skam när du börjar syna livet i sömmarna.

Se det för vad det är, och var glad över dina beslut, men för sjutton öppna ögonen..
Klagar du på Rong nu?

Har skaffat en sådan här apparat och precis kommit igång med att använda den, den krossar lätt morötter m.m. se bilden. Ska nog skaffa en när jag kommer till Pattaya och göra nyttiga drinkar och liknande. Man kan blanda mango, bananer m.m.
Sådana här mockapärer har funnits länge men för mig är det nytt! :eek:
Electrolux, har flera lägen, "crush" -krossar is..."smooth" osv. ca 1300kr!

20140921_133537.jpg

20140921_140041.jpg

"Rong " sa:
Vad bedriver ni själva för odling, det säger ingenting vad hennes släkt gör.Vad jag tagit upp i den här tråden är besprutning av risfält och det är baserad på risfält som sambon har, som jag känner mycket väl till vad besprutning som gäller där.
Jag känner till de odlingarna sedan 10 år tillbaka och det är inte besprutat under den tiden bekämpningsmedel för skadeinsekter. Du har påstått att det besprutas för skadeinsekter väldigt mycket de här risfälten i Thailand, men det är inte sanningen, jag anser du har ingen erfarenhet av någon risodling, utan skrävlar om sådant du inte känner till.
Ett år kom de här snäckorna som var besvärliga men de plockades bort för hand, gick sannolikt inte att spruta mot dem, det var säckvis med dem.
Efter det året försvann snäckorna och har aldrig återkommit.
Sambon har inga större odlingar det rör sig om 35 rai, men i Isaan är det vanligt de har inte mer än ca 10-15 rai. Det finns området som räknas som Thailands risbod och där har de stora arealer.
Sitter på min balkong och ser ut över flera tusen rai med risodlingar och ser väldigt ofta thai med ryggsprutor. Men vad gör dom de kanske vattnar riset, Ha ha ha. A

"Hangnam " sa:
Sitter på min balkong och ser ut över flera tusen rai med risodlingar och ser väldigt ofta thai med ryggsprutor. Men vad gör dom de kanske vattnar riset, Ha ha ha. A
De kan spruta en slags flytande gödning som pumpas ut för att riset skall bli grönare och kraftigare.
Sedan kan det vara att de sprutar mot ogräs som kommit upp, det är ett medel som tar död på ogräset men inte riset.

Var på Willys idag, korv med bröd för 10kr tycker jag är billigt, ligger på 20kr i Stockholm annars! Ketchup o senap tar man själv hur mycket man vill! Förbannat gott och billigt, det fick bli dagens lunch. Om man har en familj med sig med tre barn kan de äta korv med mos för 15:-kr/st =45:-kr +10kr, då har man kommit billigt undan och eftersom det är Willys högsta kvalitet på allt!
Lägger in några bilder på utvalda varor, handlade själv 400gram norsk lax för c:a 70kr. Snart dags att laga till middagen. :p

20141030_132849.jpg

20141030_132905.jpg

20141030_130946.jpg

20141030_131004.jpg

20141030_131039.jpg

20141030_131122.jpg

:)Prova dyra ? BILTEMA ,korv & bröd 5sek Kaffe & kanelbulle 5 sek eller kladdkaka kaffe 15sek +++lite mera på menyn ,bra för en fattig pensioner som mig/Jörgen

"pontiac-51 " sa:
:)Prova dyra ? BILTEMA ,korv & bröd 5sek Kaffe & kanelbulle 5 sek eller kladdkaka kaffe 15sek +++lite mera på menyn ,bra för en fattig pensioner som mig/Jörgen
Va fan då har man ett nytt ställe o käka lunch nu då
emoji106.png
emoji106.png
emoji106.png

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp