Matpriser i Sverige/Thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Precis så, karma för det inlägget Andrejs!! Exakt så är det nämligen med barn och dom behöver inte vara tonåringar för att äta som hästar. Vår 8-åring klämde i sig 25 köttbullar en gång, sen fick man säga stopp när det växte i halsen på honom. :o

"bson " sa:
Hahahaha, köttfärs sås på burk. Ja du är nog den rätta personen att tipsa om bra mat.
Helt otroligt..
Resturangerna köper färdiga såser, fast många tror väl att de gör den själva. Varför skall inte en privatperson kunna köpa färdig sås, Findus är en bra tillverkare också.

"Golden " sa:
Och vilken samhällslass har lättast att ta till sig information.

Klart att maten är en klass fråga, lika väl som hälso tillståndet.
Det stämmer inte vad du påstår. Som vi alla vet idag är rökningen inte bra för hälsotillståndet, utan helt förkastligt.
Jag själv började röka vid 12-13 års ålder, när jag var i 22 års ålder bodde jag i ett land där tobak och cigaretter var mycket billiga, som gjorde konsumtionen gick inte ned, utan ökade istället
Då läste jag en bok att de redan på 30 talet hade i Tyskland kunnat bevisa att rökning hade stora skadeeffekter, därför betämde jag mig för att upphöra med det otyget, som endast fördärvade hälsan och skapade en vedervärdig odör där man vistades.
Jag upphörde med rökningen omedelbart efter ett genomtänkande.
Efter det var det mycket diskussioner om rökningen var skadlig eller inte, även läkare påstod det fanns inga bevisade skador från rökning. När sjukhuskostnaderna i USA sköt i höjden gick de hårt mot rökningen, därför den var en stor bidragande orsak till kostnadsexplosionen. Det blev förbud mot rökning på vissa allmänna platser till att börja med och andra länder tog efter även Sverige, men det var USA som var först ute därför den kostade för mycket för samhället.
De som stretade emot att rökningen var skadlig för människan var naturligtvis tobaksbolagen som har en väldig makt och ville inte se att deras lönsamhet och marknad skulle minska. De kunde ockå sannolikt påverka läkare att komma med uttalanden som passade in för tobaksbolagen.
Idag har folk blivit medvetna om rökningens skadeverkningar och deras marknad har minskad i västvärlden, därför har de vänt sig till utvecklingsländerna där de kan härja fritt och förstöra folkhälsan.

"bson " sa:
Hahahaha, köttfärs sås på burk. Ja du är nog den rätta personen att tipsa om bra mat.
Helt otroligt..

Jag äter den rätten ibland, inte ofta....Jag arbetar bson, dessutom gillar jag att laga min egen mat även i Thailand....Äter också ute ofta naturligtvis...
Vill tillägga något jag tycker är viktigt, nu har jag sett så många överviktiga i min omgivning få hjärtifarkt och stroke därför ska man se upp framförallt med sockret och jobbar man inte behöver man inte äta gigantiska portioner, - många gånger är hälften nog.
Frukt varje dag naturligtvis!
Maten är INTE en klassfråga utan en UTBILDNINGSFRÅGA - de som sett reportaget om mannen som levde på mat från MacDonalds förstår det....Efter en månad hade kroppen tgit helt slut....
"I dokumentären levde Spurlock endast på mat från McDonald i 30 dagar; frukost, lunch och middag. Hans blodvärden försämrades dramatiskt och hans läkare avrådde honom tidigt att avbryta experimentet men Spurlock fortsatte och när han avslutade projektet var bland annat hans levervärden ”obscena”.

Det tog honom över ett år att förlora alla överflödiga kilon han la på sig under experimentet. Sedermera gjorde även Paolo Roberto ett liknande experiment i TV3. Han gick snabbt från 69 kilo till 85 kilo och avslutade nästan projektet i förväg eftersom han mådde mycket dåligt och var på väg in i en djup depression."
http://www.nyttigt.eu/undvik-skrapmat-o ... en-halsan/

"Berralund " sa:
Precis så, karma för det inlägget Andrejs!! Exakt så är det nämligen med barn och dom behöver inte vara tonåringar för att äta som hästar. Vår 8-åring klämde i sig 25 köttbullar en gång, sen fick man säga stopp när det växte i halsen på honom. :o

Självklart blir det en annan budget för en barnfamilj men jag skulle fixa det till en låg kostnad ändå. Basen är riset, 20 kilo AAAA Thai Jasmine Ris 100% extra superkvalitet kostar c:a 300.-kr.Till detta frysta grönsaker från findus, - då har man en bra grund! Köttbullarna kan man handla på LIDL...Liksom GODIS - 1/4 av priset jämfört med Konsum....http://www.lidl.se/cps/rde/xchg/lidl_se

Jämför priserna här med Konsum eller Ica och återkom gärna.... :) :) :)

"Hans Svensson " sa:
Självklart blir det en annan budget för en barnfamilj men jag skulle fixa det till en låg kostnad ändå. Basen är riset, 20 kilo AAAA Thai Jasmine Ris 100% extra superkvalitet kostar c:a 300.-kr.Till detta frysta grönsaker från findus, - då har man en bra grund! Köttbullarna kan man handla på LIDL...Liksom GODIS - 1/4 av priset jämfört med Konsum....http://www.lidl.se/cps/rde/xchg/lidl_se

Jämför priserna här med Konsum eller Ica och återkom gärna.... :) :) :)

Ja, perfekt.

Då har du mer pengar att skicka till Thailand!

"Hans Svensson " sa:
Jag äter den rätten ibland, inte ofta....Jag arbetar bson, dessutom gillar jag att laga min egen mat även i Thailand....Äter också ute ofta naturligtvis...
Vill tillägga något jag tycker är viktigt, nu har jag sett så många överviktiga i min omgivning få hjärtifarkt och stroke därför ska man se upp framförallt med sockret och jobbar man inte behöver man inte äta gigantiska portioner, - många gånger är hälften nog.
Maten är INTE en klassfråga utan en UTBILDNINGSFRÅGA - de som sett reportaget om mannen som levde på mat från MacDonalds förstår det....Efter en månad hade kroppen tgit helt slut....
"I dokumentären levde Spurlock endast på mat från McDonald i 30 dagar; frukost, lunch och middag. Hans blodvärden försämrades dramatiskt och hans läkare avrådde honom tidigt att avbryta experimentet men Spurlock fortsatte och när han avslutade projektet var bland annat hans levervärden ”obscena”.

Det tog honom över ett år att förlora alla överflödiga kilon han la på sig under experimentet. Sedermera gjorde även Paolo Roberto ett liknande experiment i TV3. Han gick snabbt från 69 kilo till 85 kilo och avslutade nästan projektet i förväg eftersom han mådde mycket dåligt och var på väg in i en djup depression."

Jag jobbade i Tyskland i tre veckor. Hade varken tid eller möjlighet att laga mat. Det blev McD både på vägen till jobbet och från jobbet.

Gick ner 10kg på tre veckor.

"Hans Svensson " sa:

Tycker du att äta köttfärssås på burk är att laga maten själv?
Ja du värmer ju den och kokar pasta så det kanske är att laga mat för dig.

Du verkar tycka att det är viktigt att hålla koll på vad man stoppar i sig och att man ska akta sig för socker. En mycket god tanke men du har uppenbarligen inte en susning om vad den där burken köttfärssås innehåller, den är allt annat än nyttig.

Naiviteten i allt du skriver är helt otrolig, jag är helt övertygad om att du är ett troll.

"bson " sa:
Tycker du att äta köttfärssås på burk är att laga maten själv?
Ja du värmer ju den och kokar pasta så det kanske är att laga mat för dig.

Du verkar tycka att det är viktigt att hålla koll på vad man stoppar i sig och att man ska akta sig för socker. En mycket god tanke men du har uppenbarligen inte en susning om vad den där burken köttfärssås innehåller, den är allt annat än nyttig.

Naiviteten i allt du skriver är helt otrolig, jag är helt övertygad om att du är ett troll.

Försök ta till dig information från de som kan mer och vet bättre än dig men du klarade ju inte av att hitta till den där restaurangen som serverade spagettin du höjde till skyarna....Skaffa en kompass....
Denna burk med köttfärssås kan man äta någon gång när man har ont om tid, förstår du ?
Du är bara en person som är uteför att provocera, du tillför NADA....

Känns lite som att tråden lutar åt nödproviantshållet.
Militärens torrfoder och mat som kan finnas i räddningsflottar.

Snart snackar vi väl vad rötter och bark kostar per ton.

"Hans Svensson " sa:
Försök ta till dig information från de som kan mer och vet bättre än dig men du klarade ju inte av att hitta till den där restaurangen som serverade spagettin du höjde till skyarna....Skaffa en kompass....
Denna burk med köttfärssås kan man äta någon gång när man har ont om tid, förstår du ?
Du är bara en person som är uteför att provocera, du tillför NADA....
Jag läser vad folk skriver till skillnad från dig Hans, jag har fortfarande inte höjt någon köttfärssås till skyarna här, har faktiskt aldrig käkat köttfärsås i Thailand. Men burksåsen som du gillar är enligt mig rent skräp och innehåller en massa onyttiga tillsatser och div e nr. Min egen hemmalagade köttfärssås som jag gör i Sverige på färska råvaror är däremot både god och nyttig. Tar ca 15 min att göra, busenkelt om man har bråttom.

Ang provocera så what goes around comes around...

Färdiglagat är något man kan ta till om tiden tryter som Hans säger men det får definitivt inte bli för ofta. Hemlagat är bäst, inget tvivel om den saken.

När jag är hemma blir det så gott som alltid hemlagat och då oftast thaimat som frugan är suverän på. Snabbmat (junkfood) blir det endast undantagsvis och då beställer jag en sallad. Detta är dom olika hamburgerkedjorna bra på. Någon gång slinker vi in på Subway, väljer man rätt där så kan man äta hälsosamt.

Men som sagt, det finns inget som slår hemlagat. Inte en chans!!

"andrejsdenruskige " sa:
Det var allt för dyrt. Finns nog billigare.
Spana efter kinesiskt överblivet militäröverskott.
Blanda ut med gratis svenskt kranvatten och en 12-barnsfamilj kan leva på 75:- på ett kvartal.

Seriöst, självklart ska man njuuta av livet och ha det gott...priset är inte alltid det viktiga, det ska vara kvalitet och livsglädje med i bedömningen av vad man köper...

Det blev en rejäl portion spagetti med köttfärssås, blandade i ett par skivor rostbiff, lök och grönsaker....Äter en rejäl matlåda med detta imorgon + en i frysen...Det tog max 20 minuter att fixa allt, äta upp + diska...

PB050706.jpg

PB050707.jpg

PB050712.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp