Matpriser i Sverige/Thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Var ju någon som rekomenderade spagetti med köttfärsås på ett ställe i hua hin och beson svarade på det inlägget, var ju inte bson som rekomendera minns till och med jag med min höns hjärna och lyckades läsa med mina bristfälliga Svenska kunskaper.

"Jonas " sa:
Var ju någon som rekomenderade spagetti med köttfärsås på ett ställe i hua hin och beson svarade på det inlägget, var ju inte bson som rekomendera minns till och med jag med min höns hjärna och lyckades läsa med mina bristfälliga Svenska kunskaper.

Hejsan, det var nämligen jag som la upp bilden på spagetti och köttfärssåsen, trevligt att folk på forumet är vakna ibland. Rätt ska va rätt :wai:
Mvh Jörgen

"pontiac-51 " sa:
Hejsan, det var nämligen jag som la upp bilden på spagetti och köttfärssåsen, trevligt att folk på forumet är vakna ibland. Rätt ska va rätt :wai:
Mvh Jörgen
Var på Soi 94 ligger Friendly Jörgen?
Har kört sakta med moppen 2ggr längs hela 94:an utan att hitta stället.

"pontiac-51 " sa:
Tjena Rong!
Det är oftast en skillnad mellan råvara och priset på spagetti och köttfärssås. Alla ställen tillagar maten olika, även inköp av råvara. Jag tycker att 45 bath är prisvärdigt för den rätten, det borde man förstå. Med det priset kan man inte få lyxmat :kewl_transparent:
Ja det är helt rätt, priset 45 Bht är vad många falangställen börjar ta för en kopp kaffe.
Därför kan man säga det är ett mycket lågt pris, rätten skall tillagas sedan bäras fram och sedan ta hand om disken. Man kan säga det är ett lockpris.

"Jonas " sa:
Även min fru sa sig veta hur Thailand fungerar men efter att tagit bilen och åkt runt lite märkte jag att hon vet hur Lomsak fungerar.

Det var den klockrenaste kommentaren jag någonsin läst på CM.

Thailand i en thailändares ögon sträcker sig oftast bara fem kvarter i radie.

"andrejsdenruskige " sa:
Ja, är man hemmafru så har man säkert tid med detta.
Du har nog inte varit i Sverige sedan -92 eller något sånt.

Men för att ta ett trevligt exempel som faktiskt inte är så långt ifrån vardagen i Sverige.
Nämligen USA.
I vilken samhällsklass tror du att man äter bäst respektive sämst mat?
Hoppas du hittar info på Wikipedia och svarar med "bullet points"
Man kan säga de som har intresse att informera sig själva vad som är bra för hälsan och att de skall må bra äter den bästa maten.
Det finns många i USA som vill leva ett långt liv, man kan se vissa gifter sig när de närmar sig de 90 åren, därför är det viktigt att de lever ett sunt liv om de skall få någon större glädje av sådana äktenskap, oftast med unga kvinnor. Vissa personer låter sig frysas ned mycket snabbt efter de avlidit, därför de räknar att en dag kanske läkarvetenskapen kommit så långt att de kan väcka dem till liv igen, man skall veta amerikanen är en stor optimist.
USA är välkänd för att ha en ohälsosam matkultur med övervikt, diabetes, hjärtjukdomar och stroke, som förekommer mer än vanligt än i de övriga industraliserade länderna.
Nu vet jag inte om du varit i USA, men det finns väldigt många feta människor där, som beror till stor del på deras matkultur med skräpmat, med mycket fett och socker .
Att förtära en sund och hälsosam kost är absolut inte dyrare utan istället mycket billigare, men man måste vara medveten vilken typ av mat man bör undvika och ha den inriktningen på maten som är bra och vara medveten vad man stoppar i sig.
Därför har inte en sund kost någonting med vilken samhällsklass personen tillhör, utan vad det gäller är att informera sig.

"Rong " sa:
Man kan säga de som har intresse att informera sig själva vad som är bra för hälsan och att de skall må bra äter den bästa maten.
Det finns många i USA som vill leva ett långt liv, man kan se vissa gifter sig när de närmar sig de 90 åren, därför är det viktigt att de lever ett sunt liv om de skall få någon större glädje av sådana äktenskap, oftast med unga kvinnor. Vissa personer låter sig frysas ned mycket snabbt efter de avlidit, därför de räknar att en dag kanske läkarvetenskapen kommit så långt att de kan väcka dem till liv igen, man skall veta amerikanen är en stor optimist.
USA är välkänd för att ha en ohälsosam matkultur med övervikt, diabetes, hjärtjukdomar och stroke, som förekommer mer än vanligt än i de övriga industraliserade länderna.
Nu vet jag inte om du varit i USA, men det finns väldigt många feta människor där, som beror till stor del på deras matkultur med skräpmat, med mycket fett och socker .
Att förtära en sund och hälsosam kost är absolut inte dyrare utan istället mycket billigare, men man måste vara medveten vilken typ av mat man bör undvika och ha den inriktningen på maten som är bra och vara medveten vad man stoppar i sig.
Därför har inte en sund kost någonting med vilken samhällsklass personen tillhör, utan vad det gäller är att informera sig.

Svar ja, jag har varit i USA.
Överklassen i USA är inte så speciellt överviktiga.
I Thailand kanske det är tvärtom, eftersom det endast är de med pengar som har råd att trycka i sig pizza, McDonalds, KFC och annat.

I Norge kan jag leva på 15Nok/dag om jag äter skräpmat.
Ska jag ha vettig mat så kan jag med största säkerhet inte leva på dessa pengar.
Sedan så har jag inte tid att laga mig vettig mat och då blir det oftast någon finduspåse.

Har du varit i USA? Har du träffat på några välbärgade människor där?
Vad anser du om deras kost och övervikt?

Går jag ut med familjen på restaurang hemma i Sverige så blir det en vettig restaurang med vettig mat.
En fattig familj kanske har råd att gå till McDonalds.....om dom har tur.

"BERTIL " sa:
Maten är aldeles för dyr i Sverige man får leva på bröd och vatten.
håller med dig, går man in till affären för att köpa mjölk, så kommer man ut med andra saker men inte mjölken o så har det blivit flera gånger så dyrt,

"Rong " sa:
Den här maträtten på friendly som du tycks höja upp som någon gourmerätt kan jag se att spagettin är inte italiensk utan thai som är billigare, den har inte samma smak och arom som den italienska, vilken är en klass för sig.
Sedan kan inses spagettin är överkokt, som medför en stor del av smaken förvinner men volymen på spagettin blir större, att ha rätt koktid är mycket viktigt när man kokar spagetti.
Någon köttfärssås är det inte, utan det som skall föreställa köttfärs, verkar vara avfall vid grisslakt, alltså fläskfärs.
Jag har vid ett tillfälle besökt ett mindre slakteri och det var en slaktare med medhjälpare som skötte om det och de slaktade ca 20 grisar dagligen + biffdjur också. De enda som de inte tog tillvara från grisen var ullen och innehållet i tarmarna och magsäcken på grisen.
Därför kan man tänka sig en hel del blir fläskfärs av en slaktad gris och den fläskfärsen du får på resturang vet du inte om den innehåller gristaskan, öronen och annat också, men det är ätbart så inga problem.
Såsen som finns med fläskfärsen på fotot skulle jag definera som vattenblask.
Det här slakteriet jag besökte fanns ingenting att anmärka på, jag köpte själv en hel biffstek därifrån, som var mycket hög kvalitet på.
Jag köper själv också fläskfärs men då köper jag fläskköttet först och sedan får de mala det i köttkvarnen och jag vet vad som gått in och kommit ut.

Den här burken köttfärssås kostar 20:-kr på Willys och är minst dubbelt så bra som den på Jörgens bild, burken på bilden räcker till två portioner!
Man lyckas aldrig med den här rätten i Thailand därför att det är inte en rätt thai äter.
Spagettin på bilden kostade inte många kronor på Willys, det är en mycket billig rätt, kostar inte många kronor att laga, därför är 40bath tillräckligt för det som Jörgens bild visar.

PB040704.jpg

Sluta nu köper du färdig köttfärssås på burk du är verkligen en ungkarl du :)

"Hans Svensson " sa:
Den här burken köttfärssås kostar 20:-kr på Willys och är minst dubbelt så bra som den på Jörgens bild, burken på bilden räcker till två portioner!
Man lyckas aldrig med den här rätten i Thailand därför att det är inte en rätt thai äter.
Spagettin på bilden kostade inte många kronor på Willys, det är en mycket billig rätt, kostar inte många kronor att laga, därför är 40bath tillräckligt för det som Jörgens bild visar.
Hahahaha, köttfärs sås på burk. Ja du är nog den rätta personen att tipsa om bra mat.
Helt otroligt..

Ofta skriver du så man tror att du driver med oss Hans, är du verkligen på riktigt?

"Hans Svensson " sa:
Om en halv burk köttfärssås räcker för en portion blir det 10 kr för en portion och spaghettin kommer på max 2 kr+ gratis bordvatten från kranen.
Vad som kan göras är att köpa in frusen nötfärs som är från Irland för 55,90 Kg, sedan kan göras ett storkok på spaghettisås och frysas ned i portionspåsar och en spaghetti+köttfärssås hamnar på en mycket låg summa.
Nötfärs kan användas till många andra typ av rätter, med sås och ris blir det mycket billiga matportioner.
Fryst lammfärs kan också inhandlas som är från Nya Zeeland för 79,90 kg.
Ett fantastiskt lågt pris för en så fin vara som lammfärs.
Fisk är alltid en nyttig produkt och välsmakande.
Fryst rödspättafile 100 kr kg
Fryst sej 85 kr kg
Fryst lax ojämn 100 kr kg
Fryst torskryggfile 112 kr kg
Tonfisk i olja ABBA skall vara högsta kvalitet 25 kr burk
Finns tonfisk till betydligt lägre pris också från 3 kr och uppåt
Fryst lax för 130 kr kg
Vid tillagning av fisk bör man alltid ha en lämplig sås till som är A och O, utan en bra sås kommer inte fisken till sin rätt.

Vad som kan inses är att matkostnaderna i Sverige är inte höga, man kan ha en mycket
hög kvalitet på maten och kostnaden för en person hamnar lägre än 2000 kr per månad.
Det här är naturligtvis under förutsättning att man tillreder själv maten och gör större inköp och storkok och förvarar i frysbox och i portionspåsar, som blir lättsamt och effektivt.
Men det är klart skall man ha grönsaker från Thailand som måste tas med flyg och som gör priset blir väldigt högt, då håller ingen sådan budget som nämnts.
Att ta grönsaker från Thailand med flyg kan nästan jämföras med den kände Emilda Marcus bravader i Philippinerna, den tiden när hon såg statskassan som sin hushållskassa.
När hennes dotter gifte sig sände hon Philippine Airline flyg, som fick åka speciellt till Australien för att hämta glass till dotterns bröllopp.
Philippine Airline gick också konkurs sedmera.

"Rong " sa:
Och vilken samhällslass har lättast att ta till sig information.

Klart att maten är en klass fråga, lika väl som hälso tillståndet.

"Hans Svensson " sa:

"Rong " sa:
Om en halv burk köttfärssås räcker för en portion blir det 10 kr för en portion och spaghettin kommer på max 2 kr+ gratis bordvatten från kranen.
Vad som kan göras är att köpa in frusen nötfärs som är från Irland för 55,90 Kg, sedan kan göras ett storkok på spaghettisås och frysas ned i portionspåsar och en spaghetti+köttfärssås hamnar på en mycket låg summa.
Nötfärs kan användas till många andra typ av rätter, med sås och ris blir det mycket billiga matportioner.
Fryst lammfärs kan också inhandlas som är från Nya Zeeland för 79,90 kg.
Ett fantastiskt lågt pris för en så fin vara som lammfärs.
Fisk är alltid en nyttig produkt och välsmakande.
Fryst rödspättafile 100 kr kg
Fryst sej 85 kr kg
Fryst lax ojämn 100 kr kg
Fryst torskryggfile 112 kr kg
Tonfisk i olja ABBA skall vara högsta kvalitet 25 kr burk
Finns tonfisk till betydligt lägre pris också från 3 kr och uppåt
Fryst lax för 130 kr kg
Vid tillagning av fisk bör man alltid ha en lämplig sås till som är A och O, utan en bra sås kommer inte fisken till sin rätt.

Vad som kan inses är att matkostnaderna i Sverige är inte höga, man kan ha en mycket
hög kvalitet på maten och kostnaden för en person hamnar lägre än 2000 kr per månad.
Det här är naturligtvis under förutsättning att man tillreder själv maten och gör större inköp och storkok och förvarar i frysbox och i portionspåsar, som blir lättsamt och effektivt.
Men det är klart skall man ha grönsaker från Thailand som måste tas med flyg och som gör priset blir väldigt högt, då håller ingen sådan budget som nämnts.
Att ta grönsaker från Thailand med flyg kan nästan jämföras med den kände Emilda Marcus bravader i Philippinerna, den tiden när hon såg statskassan som sin hushållskassa.
När hennes dotter gifte sig sände hon Philippine Airline flyg, som fick åka speciellt till Australien för att hämta glass till dotterns bröllopp.
Philippine Airline gick också konkurs sedmera.

Jag måste medge att jag kan vara lite snål ibland. Inte för att jag behöver, utan för att jag är så jävla lat och inte har tid att tillaga någonting gott.

Men detta tar ju priset.
Huvudsyftet med livet är väl inte att man bara ska överleva, man ska väl även leva.

Men som Rong skriver så har han lyckats snåla ihop maten till under 2000:-.
Men jag skulle garanterat klara mig på 400:- om jag ville. Jag skulle knappast dö.

För skojs skull så kan vi ta 2000:- som ett exempel om man är 4st i familjen.
Då är man uppe i 8000:- per månad, vilket säkert är en väsetnlig del av ett hushålls budget. Om familjen består av en förälder och tre hungriga barn i tonåren så håller nog inte 2000:- per person.

Men det är klart, använder man 8 timmar av dygnets tid till jobb, 4 timmar till planering av snålhet, 1,5 timmar till matlagning och förtäring av mat och 2,5 timmar av resterande vaken tid till att vända på kronorna så klarar man nog sig.

Men vad fan är då poängen med att överhuvudtaget leva?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp