Matpriser i Sverige/Thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Jonas " sa:
Är nog i din värld Thai kvinnor inte dricker alkohol, uppe i Phetchabun tycker jag då inte dom var blyga för alkohol precis. Oftast Leo men dom kunde allt dricka Lao Khao ibland med. Gick du på restaurang/bargatan (den utan bar tjejer i Lomsak) så satt det gott om tjej-gäng vid egna bord och drack öl samma på discot, och det var inga föredetta bartjejer. Och i byarna så var dom inte blyga för en sup hemma i huset kärringarna.
Det finns thaikvinnor som har tatueringar och även dricker alkoholhaltiga drycker och röker, undantag finns alltid, jag menar generellt är de mycket försiktiga med alkohol.
Vid något festligt tillfälle kan de dricka det här SPY som är något lättvin. Sedan hör det till saken, de tål inget alkohol de blir berusade mycket snabbt, bortsedd från alkoholisterna sådana finns också.
Däremot männen har en hög alkoholkonsumtion, jag frågade engång en thailändska vad som är favoritdrycken för de thailändska männen, "allt som de blir berusade av" svarade hon.

Ser man till starkprit som dricks i världen ligger Thailand väldigt högt i konsumtion per capita.
Syd Korea 9,57 liter per capita
Estland 9,19
Bosnien 7,08
Ryssland 6,88
Dominic 6,69
Guyana 5,70
Bahamas 5,27
Thailand 4,69
Man kan säga Thailand tillhör de ledande i världen vad gäller konsumtionen av starksprit.
Finland 2,82
Danmark 1,78
Island 1,33
Norge 1,28
Sverige 1,10

Att Sverige hamnar så långt ned på skalan måste ses som förvånande.

"Rong " sa:
Maten är ingen klassfråga, utan allt beror vad det finns för intresse att tillreda själva maten. Jag jämför med vad som inhandlas på resturang och den här snabbmaten typ hamburgare pizza m.m., med om maten tillredes i hemmet med riktiga råvaror.
Finns det inget intresse att tillreda mat blir det naturligtvis jobbigt och besvärligt, gäller både män och kvinnor, att skylla på tidsbrist är oftast en billig bortförklaring.
Exempelvis jag lärde min thailändska sambo att baka rågbröd som hon aldrig sett tidigare, men hon hade sådant intresse och läggning att hon fick fram en väldig bra smak på det, hon använde blandannat honungsirap.
En rågmacka med egen gravad lax som pålägg, anser jag är en riktig delikatess som mellanmål.
Mat som tillreds i hemmet där vet man vad det innehåller.
Om det är en lågavlönad mor finns all anledning att hon tillreder själv maten till sina barn, därför det blir en helt annan kostnad om hon tillreder själv maten.
Mc Donalds är en dyr, onyttig och dålig mat, det är en gegga som gör personen hungrig mycket snabbt. Pizza kan också sammanföras till samma gegga.
Många av de här yngre föräldrarna har vuxit upp med den här skräpmaten och kommer sannolikt att fortsätta med den, även de blir gubbar och gummor.
Ser man till utvecklingen som i Stockholm har det varit en explosionsartad utveckling av pizzerior, hamburgare, kebab och en mängd olika resturanger, därför kan inses svenskarna äter ute väldigt mycket idag, annars skulle aldrig denna utveckling blivit.
Den som önskar klass och kvalitet till lågt pris på maten måste tillreda den själv, det är sanningen.
Det som är dyrt av maten i Sverige när det handlas in är skaldjur, löjrom och viss havsfisk.

Ja, är man hemmafru så har man säkert tid med detta.
Du har nog inte varit i Sverige sedan -92 eller något sånt.

Men för att ta ett trevligt exempel som faktiskt inte är så långt ifrån vardagen i Sverige.
Nämligen USA.
I vilken samhällsklass tror du att man äter bäst respektive sämst mat?

Hoppas du hittar info på Wikipedia och svarar med "bullet points"

"Rong " sa:
Det finns thaikvinnor som har tatueringar och även dricker alkoholhaltiga drycker och röker, undantag finns alltid, jag menar generellt är de mycket försiktiga med alkohol.
Vid något festligt tillfälle kan de dricka det här SPY som är något lättvin. Sedan hör det till saken, de tål inget alkohol de blir berusade mycket snabbt, bortsedd från alkoholisterna sådana finns också.
Däremot männen har en hög alkoholkonsumtion, jag frågade engång en thailändska vad som är favoritdrycken för de thailändska männen, "allt som de blir berusade av" svarade hon.

Ja och undantagen är nog i Petchabun där är det lika vanligt med alkohol som hemma i Sverige och vanligare med tattueringar och att dom inte klarar alkohol ja det hörde jag innan ja flytta ner men märkte att det var en skröna tycker Thai både kvinnor och män tål precis som en västerlänning.

Du som är så bra på att googla, googla om tattueringar i Thailand istället för att skriva som många andra som att det skulle ses som något av ondo.
Det är en del av buddismen även templena i Bangkok har en helig dag tillägnad tattueringar som firas årligen. I Thailand anses tattueringar insitta magiska krafter, djur tattueringar har oftast olika magiska krafter. Tex ger en draktattuering tur i livet. En tiger styrka en bra gjord tiger tattuering av en munk tros av många thailändare till och med kunna stoppa en kula. ju närmare huvudet en tattuering sitter desto mer magisk kraft anses den besitta. Har många tjejer i Lomsak som aldrig varit nere i barkvarteren men har tattueringar. Tattuering ses väl bara som något fult av er gammla gubbar, hallå det är 2013 inte 1930 nu.
Så trött på alla gamla stofiler som skriver som om tattueringar skulle vara något fult och kriminelt, majoriteten av dom som skriver är gamla avdankade pensionärer. Därför man alltid kände sig ensam uppe i Lomsak trots att det är väldigt farang-tätt, jag har verkligen inget gemensamt med en avdankad pensionär som kunde vara min farfar har helt olika syn på samhället. Men som sagt tattueringar ses inte som något fult i Thailand utan något heligt som många gngr utförs av munkarna.

Sen kanske det inte är samma i Isaan jag har aldrig varit där och många gngr så känns det som det skiljer 20 år mellan Petchabun och Isaan.
Kanske är det pga av Phetcabun goda kommunikation när det gäller vägen till Bangkok som gör att det skiljer jag vet inte, skall åka till Isaan någon dag och se skillnaden. Har en date med en brud från Maha Sarakham som kommer ner på Torsd när jag kommer hem, så om allt går vägen får jag åka dit och besöka någon gång och se om det är så stor skillnad. Eller om det är för att vi umgås med olika generationer och ser olika.

Nä Jonas det är ingen större skillnad . Möjligt vis i Södern bland muslimer

Skulle nog villa påstå att ungdoms kulturen här och hemma är lite lika.

Thailand förändras fortare än vi anar.

I bland åker vi med thai från byn till ett ställe i Korat, Savandee där kan vara upp till 700- 800 personer,70% är kvinnor ingen av dem är nykter kl1100. Ja finns väl undan tag. Inte ser jag många tatueringar heller. Oftast väldigt bra musik.På sen kan det vara upp till 15 man som spelar plus dansare.

Min fru dricker när vi går på party, ingen tatuering.Hennes vänner också, någon har en liten tatuering på axeln.

Nu menade jag inte att dom var full tattuerade men en liten tattuering kanske inte alltid synlig är inget ovanligt. Ex frun hade en liten.

Modell mindre

uploadfromtaptalk1383546294067.jpg

"Jonas " sa:
Ja och undantagen är nog i Petchabun där är det lika vanligt med alkohol som hemma i Sverige och vanligare med tattueringar och att dom inte klarar alkohol ja det hörde jag innan ja flytta ner men märkte att det var en skröna tycker Thai både kvinnor och män tål precis som en västerlänning.

Du som är så bra på att googla, googla om tattueringar i Thailand istället för att skriva som många andra som att det skulle ses som något av ondo.
Det är en del av buddismen även templena i Bangkok har en helig dag tillägnad tattueringar som firas årligen. I Thailand anses tattueringar insitta magiska krafter, djur tattueringar har oftast olika magiska krafter. Tex ger en draktattuering tur i livet. En tiger styrka en bra gjord tiger tattuering av en munk tros av många thailändare till och med kunna stoppa en kula. ju närmare huvudet en tattuering sitter desto mer magisk kraft anses den besitta. Har många tjejer i Lomsak som aldrig varit nere i barkvarteren men har tattueringar. Tattuering ses väl bara som något fult av er gammla gubbar, hallå det är 2013 inte 1930 nu.
Så trött på alla gamla stofiler som skriver som om tattueringar skulle vara något fult och kriminelt, majoriteten av dom som skriver är gamla avdankade pensionärer. Därför man alltid kände sig ensam uppe i Lomsak trots att det är väldigt farang-tätt, jag har verkligen inget gemensamt med en avdankad pensionär som kunde vara min farfar har helt olika syn på samhället. Men som sagt tattueringar ses inte som något fult i Thailand utan något heligt som många gngr utförs av munkarna.
Jag har inga fördomar om några tatueringar, utan om du skall kritisera de som har fördomar är det thailändarna.
En thailändsk man som har tatueringar som är synliga anser thaiarna det är "Logon" att personen suttit inne på "monkey house".
En thailändsk kvinna som har synliga tatueringar anser thaiarna det är "Logon" hon har jobbat i bar.
För en person med tatueringar, som är synliga är det mycket svårt att få jobb, exempelvis de företagen som har en massa anställda och bedriver monteringsjobb typ luftkonditioneringar m.m. de anställer ingen som har synliga tatueringar.
Det är omöjligt få en statlig anställning den som har synliga tatueringar, jobb som polis, tullare, lärare, jurist, bank, kontorist på statligt kontor m.m.
Att det finns människogrupper som har lättare att bli beroende av alkohol det är bevisat, det påstås att japaner tillhör den gruppen som inte tål alkohol. Sedan har ursprungsbefolkning i vissa länder helt klart haft lättare att bli beroende av alkohol.
Exempelvis var det förbjudet för ursprungsbefolkningen i Australien att dricka alkohol och ingen vit fick leverera alkohol till dem. Genom påtryckningar från storstäderna att en sådan bestämmelse var ren rasistisk, togs förbudet bort på 60 talet.
Vad som sedan hände var att massor av den här ursprungsbefolkningen blev alkoholister, sedan ville en kvinnogrupp för urprungsbefolkningen få tillbaka förbudet, men det var naturligtvis en omöjlighet.
Om thaiarnas alkoholvanor har jag ingen uppfattning, därför jag dricker inte själv alkohol, vad jag vet är att det kan hända mycket om de är berusade och blir emotsagda.
Jag själv har aldrig haft några problem med thaiare även om de varit berusade.
Sedan vill jag påpeka för dig, i Thailand finns ingen ålderssegrering utan alla människor och åldersgrupper är accepterade, jag anser det borde du ha insett, på barer finns det olika åldersgrupper och samma sak på resturanger.
Om en äldre person skulle få för sig att gå på discotek, han är välkommen dit också det är ingen som ser ned på honom eller kommer med några trakasserier.
Det var faktiskt en äldre svensk person han var 73 år och ett gäng som satt på baren skulle till Tonys disco på Walking Street och de tyckte han kunde väl följa med, varför inte sade han och åkte med dem.
Där satt en äldre dam hon skrek ut "hur kan en 70 åring åka på disco", jag svarade henne, det här är inte Sverige.
Jag frågade efteråt 73 åringen hur disco kvällen hade varit han sade det var trevligt men musiken var så hög att det gick inte att snacka med dem han var upp och dansade med.
I Sverige finns det en väldigt markerad ålderssegrering, men något sådant finns inte i Thailand.
Naturligtvis har du rätt att välja ditt sällskap själv, det har alla, därför det är inget nytt.

"Golden " sa:
I bland åker vi med thai från byn till ett ställe i Korat, Savandee där kan vara upp till 700- 800 personer,70% är kvinnor ingen av dem är nykter kl1100.
Du måste ha en väldig unik förmåga som kan avgöra från en så stor folksamling som 700-800 personer där 70% är kvinnor, att ingen av kvinnorna var nykter.
Vad som framgått från de här discoteken är att det varit problem med droger, som ungdomen använt, det har aldrig nämts om alkohol.
Polisen brukar göra razzia ibland mot discoteken och då testar de alla misstänkta personerna, de som inte sedan klarar testen blir det problem för.
Vi var en dag parkerad vid en polisstation, helt plötsligt såg jag en lång kö med män stå i en rad med en pissburk i handen bakom polisstationen och en polis som vaktade dem.
Vad polisen gjorde var att de hade en kontroll på vägen och alla misstänkta personer som fanns i bilarna för att vara drogpåverkade fick göra pisskontroll.
Blev det utslag på testen var det direkt "Monkey House" enligt polisen.

"Jonas " sa:
Ja och undantagen är nog i Petchabun där är det lika vanligt med alkohol som hemma i Sverige och vanligare med tattueringar. Därför man alltid kände sig ensam uppe i Lomsak trots att det är väldigt farang-tätt, jag har verkligen inget gemensamt med en avdankad pensionär som kunde vara min farfar har helt olika syn på samhället.
Eftersom det var så farangtätt som du beskriver, bevisar det att många tjejer från området jobbat på bar, jag har annars svårt att förstå att de här gubbarna hade hittat dit om de inte haft någon följeslagare som visat vägen, som jag antar de träffat på någon bar.

Då är väl majoriteten av män kåfarare i Lomsak och allra helst munkarna för på männen är det vanligt där både med synliga tattueringar och riktigt full tattuerade.
Kusin till exfrugan kom hem i vintras efter en tid som munk han hade inte mycket otattuerad hud kvar alla var gjorda i templet av munkar, även svärfar är väl stor kåkfarare då för finns en ansenlig del djurtattueringar på han.
Du dricker inte, har du varit inne på discon och nattklubbar norr över och sett på köns blandningen? Jag vet inte vilka Thai du umgås med, jag var 37 när jag flytta upp, umgås med Thai åldersspann 27-40 går ut och dricker med dom och att inte kvinnor går ut och dricker alkohol existerar kanske i din värld där du antagligen ligger och sover när vi går ut. Klart 70 åringar kan gå på disco, farsan är 63 och mer drag i han än dom flesta ungdommar men så är han inte trångsynt heller och googlar livet.
Du skriver en sak men märker att många andra upplever en motsatt sak.
Vi har 2 nattklubbar i Lomsak en där det är konserter par gngr i veckan och nån gång i månaden kommer band från Bangkok då är det fullsatt och dyrt inträde, en hel del brudar där då och inte sitter dom nycktra. Sen har vi en gata med 6-7 restauranger/pubar några med liveband och en bargata med tjejer. Sitter ofta små tjej grupper på pubgatan för sig själva utan killar och skvallrar över en Leo, iallafall dom gngr jag vart där.
Och fel kanske att lägga ålder på ordet gubbar, borde stått trångsynta blinda gubbar som beter sig som dom vore ens farfar. Har aldrig förnekat att det finns tjejer som jobbat bar där. Farangtätt allt är ju relativt men det är en stad och faranger från byarna åker ju dit för att handla så går ja på big c brukar jag så nån farang ibland.

"Rong " sa:
Du måste ha en väldig unik förmåga som kan avgöra från en så stor folksamling som 700-800 personer där 70% är kvinnor, att ingen av kvinnorna var nykter.
Vad som framgått från de här discoteken är att det varit problem med droger, som ungdomen använt, det har aldrig nämts om alkohol.
Polisen brukar göra razzia ibland mot discoteken och då testar de alla misstänkta personerna, de som inte sedan klarar testen blir det problem för.
Vi var en dag parkerad vid en polisstation, helt plötsligt såg jag en lång kö med män stå i en rad med en pissburk i handen bakom polisstationen och en polis som vaktade dem.
Vad polisen gjorde var att de hade en kontroll på vägen och alla misstänkta personer som fanns i bilarna för att vara drogpåverkade fick göra pisskontroll.
Blev det utslag på testen var det direkt "Monkey House" enligt polisen.

Du måste ha en unik förmåga att uppleva Thais dryckesvanor hemma i din nyckra värld. Du verkar höra mycket frågan är vad du själv ser. Som sagt vi lever i helt olika världar och ser antagligen helt olika saker allt är inte svart & vitt som du så många gånger vill ge sken av.

Tror problem uppstår för en del, när man inte kan googla till sig verkligheten.

Då får tron ock ens egna subjektiva förmåga komma tills tals.

Men nu tar vi en sup för alla tatuerade munkar, snickare,farmare, samt alla andra som är tatuerade ink poliser lärare o statligt anställda.

"Golden " sa:
Tror problem uppstår för en del, när man inte kan googla till sig verkligheten.

Då får tron ock ens egna subjektiva förmåga komma tills tals.

Men nu tar vi en sup för alla tatuerade munkar, snickare,farmare, samt alla andra som är tatuerade ink poliser lärare o statligt anställda.
"Jonas " sa:
Sen kanske det inte är samma i Isaan jag har aldrig varit där och många gngr så känns det som det skiljer 20 år mellan Petchabun och Isaan.
Kanske är det pga av Phetcabun goda kommunikation när det gäller vägen till Bangkok som gör att det skiljer jag vet inte, skall åka till Isaan någon dag och se skillnaden. Har en date med en brud från Maha Sarakham som kommer ner på Torsd när jag kommer hem, så om allt går vägen får jag åka dit och besöka någon gång och se om det är så stor skillnad. Eller om det är för att vi umgås med olika generationer och ser olika.
Jag umgås med en kvinna som är 40 år och hon känner till mycket väl om de här sakerna du tagit upp med tatueringar m.m., sedan är hon engagerad i kommunen och känner till mycket väl vilka privata problem som finns i området.
Hon är också mycket väl insatt hur landet Thailand fungerar.

"bson " sa:
Hur fn läser du och Rong eg?
Var har jag höjt nån spagettireätt till skyarna?
Läs igen så kanske du ser att det var en helt annan person som rekommenderade detta!!
Jag har inte ens hittat restaurangen i fråga som serverar spagettin än mindre ätit rätten. Finns ingen restaurang med det namnet på Soi 94 kan jag säga.

Fick förresten aldrig något svar på om ni är rökare nån av er?

Spagetti med köttfärssås har jag tagit in några gånger under mina år i Thailand och det är den rätt man alltid misslyckas med, - vilken din bild också visar som Rong kommenterar!

Jag köper frysta grönsaker från Findus och blandar till riset eller potatisen, man kan inte alltid gå ut och handla detta, - Findus grönsaker är ganska bra, det är bättre än inga grönsaker alls.

Något annat vi inte tagit upp är vattnet, det är gratis i Sverige och smakar bra....! Dvs manhar noll öre i kostnad för en bra måltidsdryck i Sverige, i mitt condo kostar det c:a 1bath för 5 liter vatten.

Vattnet är viktigt att det är rent från smitta, egentligen borde man kosta på en bra vattenreningsanordning med kolfilter i Thailand, även i Sverige... ;D

Jag tog in spaghetti med köttfärssås på Globetrotter och den var bra helt perfekt, han kan de här rätterna Lars, hur vigören är idag på honom känner jag inte till.
Han har haft planer att lägga av och sälja stället, därför han börjar bli till åren och att driva resturang är inte det lättaste jobbet.
När man varit på besök i Sverige det känns ovant att man kan dricka kranvatten och tar lite tid att vänja sig.
Köper man in allt vatten i butik som många gör blir det en kostnad, därför man dricker mycket vatten i Thailand.
Det billigaste vattnet är från automat det kostar ca 5-6 Bht för 4 liter.
Köper man från butik i ca 20 l flaska som man måste ha själv kostar det ca 40 Bht.

Jag vet många som tror sig veta hur folk tänker och vad som sker, jobbar med ungdommar, jobbar med det, läser det. Tro mig dom vet ingenting varken här eller i Sverige. Vet inte ett skit om du inte levt där men du har hört och läst en massa och skapat dig en bild av det du hört. Nu menar jag inte Thai utan det är samma sak överallt folk sitter hemma och hör och bildar sig en uppfattning utifrån det.

Även min fru sa sig veta hur Thailand fungerar men efter att tagit bilen och åkt runt lite märkte jag att hon vet hur Lomsak fungerar.

"Hans Svensson " sa:
Spagetti med köttfärssås har jag tagit in några gånger under mina år i Thailand och det är den rätt man alltid misslyckas med, - vilken din bild också visar som Rong kommenterar!

Skulle du vilja vara vänlig och länka till inlägget jag påstås ha lagt upp en bild med på spagetti med köttfärssås?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp