Matpriser i Sverige/Thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Själv förstår jag mig inte på folk som går in på bantning aktivera er istället. Överviktig kapten är ungen medfödd sjukdom den får man med positionen som vi styrmän säger kaptens-sjuka. ;)

Kör en timma på gymmet om dan lägg om kosten det hjälper inte att gå dit bara se till att ha mer proteiner än kolhydrater på tallriken men vad ni än gör ta inte bort kolhydraterna som vissa bantningsexperter säger. Hjärnan går på kolhydrater fettvävnaden runt kräver det.

Sköldkörteln kan vara en stor bov i dramat, både vid undervikt och övervikt.

Om inte termostaten funkar som den ska så kan det braka iväg åt vilket håll som helst

Rätt där Andrejs, så är det. Att köra en timme på gymmet funkar också om man har ett gym som är värt namnet. Vårt är en unken skrubb nere utanför maskinkontrollrummet, trångt och folk som springer igenom hela tiden. I stället brukar jag slita ut mattorna uppe på bryggan när vädret tillåter, det blir oftast någon kilometers promenad där dagligen.

Men visst är det så att man har ett stillasittande jobb, men det är mycket byråkrati som måste skötas så en del timmar i kontorsstolen måste det bli dagligen.

Eller skaffa Dengue

Sen handlade väl tråden om mat priser o inte om alla feta faranger som raggar små tjejer i Thailand ;)

"glimten66 " sa:
Eller skaffa Dengue

Sen handlade väl tråden om mat priser o inte om alla feta faranger som raggar små tjejer i Thailand ;)

Ja tänk som det kan bli Micke, lite OT igen. ;) ;)

Men jag vill helst inte följa ditt råd om Dengue till sommaren, det finns bättre och kanske effektivare metoder för att komma till rätta med övervikt. Hoppas att du blir OK snart, fy fasen vad jobbigt.

Ska promenera till Willys trots litet förkylning, behöver promenaden, något jag verkligen gillar, lägger kanske in litet bilder sedan vi får se...Slog av en slump på KUNSKAPSKANALEN och där pratade professor Ulf Ellervik om sin bok "Njutning"...Jag sammanfattar en del av vad han sade....Beträffande LUKT
En mental föreställning, molekyler, lättflyktiga, binder receptorer - skickar signal till hjärnan, hjärnan bygger upp en bild, vi sätter ihop bilden litet olika. En svag doft kan vara mer spännande än en doftmatta.
TUNGAN
5 smaksinnen, och de har vi för att hitta energi. Vi har söttma och UMAMI....-protein, 5:e grundsmak, smakar gott, buljong, ost.
Söttma= kolhydrater, energi. Rovdjur och ex katter kan inte känna smaken av sött. Vi har som människor obegränsad tillgång till kolhydrater, aldrig funnits ngt behov av stoppsignal av det. Söttma - vi älskar efterätten. Det har varit bra att lägga på hullet för att överleva vintern. BELÖNINGSSYSTEMET, kortfattat får hjärnan en dos dopamin när vi äter, ex choklad.
Sälta (2 smasinnen)
1)Litet salt - ok
2)För mycket - vidrigt
VARNINGSSINNEN
BESKT - många beska ämnen är giftiga
SYRA - sur mat, onyttigt

Detta var några korta rader om programmet som diskuterades i "Kunskapskanalen" - finns att se på SVT play.

"andrejsdenruskige " sa:
Sköldkörteln kan vara en stor bov i dramat, både vid undervikt och övervikt.

Om inte termostaten funkar som den ska så kan det braka iväg åt vilket håll som helst

Du kan ju köpa den här boken "Njutning" och lära dig något om du har ett äkta intresse....- men det är väl bara tjafs du är ute efter....

Eller en bra deckare så har du nåt intressant att läsa också ;) får göra den där blinken för förstått att många missuppfattar min ironi och humor den är lite Götebogsk. Men statistik säger som den rudkige ärligt talat går jag in på ett forum letar jag efter personliga erfareheter statistik kan jag hoogla mig fram till själv. Tyckte tråden om gummiträd var bra men snälla nån vi e inga ungjävlar som måste läras upp om husmanskostcirkeln.

"Hans Svensson " sa:
Du kan ju köpa den här boken "Njutning" och lära dig något om du har ett äkta intresse....- men det är väl bara tjafs du är ute efter....

Jag både vet och kan mer än du tror om kost, träning och ämnesomsättning, dopaminer och endorfiner.
Sedan så ska man även veta att dessa böcker, både läromedel och vanliga böcker är teorier och inte rena fakta, ja det är fakta på sina sätt men olika kroppar svarar olika på olika mat.

Trycker jag i mig godis så blir jag fet, trycker Glimten i sig godis så händer inte ett skit.
Så all kost och diet bör vara personlig tillrättalagd annars fungerar det inte optimalt.

"andrejsdenruskige " sa:
Jag både vet och kan mer än du tror om kost, träning och ämnesomsättning, dopaminer och endorfiner.
Sedan så ska man även veta att dessa böcker, både läromedel och vanliga böcker är teorier och inte rena fakta, ja det är fakta på sina sätt men olika kroppar svarar olika på olika mat.

Trycker jag i mig godis så blir jag fet, trycker Glimten i sig godis så händer inte ett skit.
Så all kost och diet bör vara personlig tillrättalagd annars fungerar det inte optimalt.

Helt rätt det finns en djävla massa fakta men allt e indivuellt ta mig som ex. jag äter tre middagar om dagen sen dricker jag 4 näringsdryckr om dagen o lite mellan mål mm mm o jag går bara ner jag hade älskat o få gå upp några kilo men tyvär så förlorar jag kilon

sen kan jag säga att även dom andra Glimtarna äter som hästar o ingen av dom har 1 gram fett på sina kroppar

"glimten66 " sa:
Helt rätt det finns en djävla massa fakta men allt e indivuellt ta mig som ex. jag äter tre middagar om dagen sen dricker jag 4 näringsdryckr om dagen o lite mellan mål mm mm o jag går bara ner jag hade älskat o få gå upp några kilo men tyvär så förlorar jag kilon

sen kan jag säga att även dom andra Glimtarna äter som hästar o ingen av dom har 1 gram fett på sina kroppar

Det är inte utan att man blir avundsjuk på sätt och vis. Jag kan för tusan knappt titta på godsaker eller "felaktig" kost utan att gå upp i vikt. Så alla har vi olika förutsättningar, inget är hugget i sten när det gäller näringsfysiologi. Livet är allt riktigt orättvist ibland. :'( :'(

The point med dessa bilder är att jämföra priser och produkter mellan Sverige och Thailand....Börjar med brödet, det äter inte thai men vi falanger gör det, jag får återkomma till priset på ris, mer rättvist att jämföra den produkten...Priset på bullar är detsamma som i Thailand!Jämfört mellan Ica/Komsum och Willys är det halva priset på W. på många produkter....Lägger in en bild på "Fylleskaks" favo Jhonnys senap....

PB090721.jpg

PB090719.jpg

PB090722.jpg

PB090716.jpg

PB090724.jpg

PB090763.jpg

PB090729.jpg

PB090736.jpg

Ytterligare några prisvärda varor...Handlade för 248:-kr(c:a 1300bath) idag, det räcker en vecka!

PB090737.jpg

PB090738.jpg

PB090739.jpg

PB090733.jpg

PB090742.jpg

PB090748.jpg

PB090746.jpg

PB090762.jpg

"Hans Svensson " sa:
The point med dessa bilder är att jämföra priser och produkter mellan Sverige och Thailand....Börjar med brödet, det äter inte thai men vi falanger gör det, jag får återkomma till priset på ris, mer rättvist att jämföra den produkten...Priset på bullar är detsamma som i Thailand!Jämfört mellan Ica/Komsum och Willys är det halva priset på W. på många produkter....Lägger in en bild på "Fylleskaks" favo Jhonnys senap....
(Länken till bilden är inaktuell)

Ta det lugnt med t-spriten bara. Skall tydligen inte vara bra för hälsan 8)

Tänkte bjuda dig och glimten66 på något att skölja ned korven med.... :beer: 555

Jaha som vanligt kommer infon försent köpt dessa T-flaskor ett tag nu på 7/11 trodde T stod för To be allowed in pool.

Det blir litet andra priser om man vill ha krabba och lax till T spriten....555....Priset på Kalles kaviar är lågt, något vissa brukar ockra på när de säljer över disk i Pattaya....Dålig stil tycker jag, Thailand borde kunna producera egen bra kaviar till oss falanger...-och lära sig äta själva...! :)

PB090759.jpg

PB090760.jpg

PB090750.jpg

PB090756.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp