Matpriser i Sverige/Thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Oskalad tillhör inte en religion där man skalar! Men skyddad ;) hade en fågelskrämma på för att skydda mot hajen.

"pontiac-51 " sa:
I Hua-Hin Soi 94 ligger Friendly Kitchen, mycket bra priser, rent och snyggt! T ex en stor portion med spaggetti för 40 Bath. Det finns även många billiga ställen i Khao Takiap nära så kallade affären "blå bordet". Detta var Maj, 2013.
Mvh Jörgen
version-a819359ff82bae717d34f3d1182dbfe9
Var å käkade på Friendly Kitchen idag, ingen spagetti men kyckling med cashew nötter och det var riktigt bra, tack för tipset, gott och billigt var det och trevlig personal :thumbsup:

"bson " sa:
Var å käkade på Friendly Kitchen idag, ingen spagetti men kyckling med cashew nötter och det var riktigt bra, tack för tipset, gott och billigt var det och trevlig personal :thumbsup:
Vad trevligt att höra! Spagetti och köttfärssåsen verkade skapa problem på forumet, haha.
Bra att veta när man kommer till Hua-Hin (bor i Khao Takiap) att det är öppet.
Mvh Jörgen

"pontiac-51 " sa:
Vad trevligt att höra! Spagetti och köttfärssåsen verkade skapa problem på forumet, haha.
Bra att veta när man kommer till Hua-Hin (bor i Khao Takiap) att det är öppet.
Mvh Jörgen
Jo det är full rulle där, vi fick sista bordet när vi kom och man förstår varför det är poppis.
Har letat en del efter restauranger i Khao Takiab men inte hittat någon bra typ Friendly, vet du nån?

"bson " sa:
Jo det är full rulle där, vi fick sista bordet när vi kom och man förstår varför det är poppis.
Har letat en del efter restauranger i Khao Takiab men inte hittat någon bra typ Friendly, vet du nån?

Om man kommer från Hua-Hin, på höger sida finns en affär med trappsteg upp och gul bankomat, mitt emot det (samma sida som 7 Eleven) har du ett litet thaimat ställe med 3/4 bord, där brukar även svenska personer från Hua-Hin nagga. Men det är inte lika stil som Friendly.

"glimten66 " sa:
nej tack den enda fisken jag äter kommer från fiskebyn ;)

Hur är kvaliteten på fisken i Thailand, - kan någon lägga in bilder och/eller beskriva, hoppas fiskarna där mår bättre än våra i östersjön....Vilken är din favoritfisk på tallriken?

glimten66 och jag tillhör överklassen bland farangerna,vi dricker bara vatten till maten....

Imorrn skall jag gå och kolla in en butik som heter friends polarn sa att där finns både kalles kaviar och ahlgrens bilar.

"Hans Svensson " sa:
Hur är kvaliteten på fisken i Thailand, - kan någon lägga in bilder och/eller beskriva, hoppas fiskarna där mår bättre än våra i östersjön....Vilken är din favoritfisk på tallriken?

glimten66 och jag tillhör överklassen bland farangerna,vi dricker bara vatten till maten....

Har du aldrig sett en fisk i Thailand?????

"glimten66 " sa:
nej tack den enda fisken jag äter kommer från fiskebyn ;)
det är ett gott tecken att äta fisken som kommer från fiskebyn, skulle dom bli sjuka av fisken som dom äter, så tror jag inte att du skulle äta den heller. 5555

"Hans Svensson " sa:

Fisk över lag från varma vatten är sämre

"mrputte " sa:
Har du aldrig sett en fisk i Thailand?????

555...Jo, och ätit den också...Här litet info från livsmedelsverket om fisk...."En del fisksorter kan innehålla för mycket miljöföroreningar, som dioxiner, PCB:er och kvicksilver. Det är sorter som de flesta äter sällan, men som kan vara vanliga vid fritidsfiske. Man kan minska risken att få i sig skadliga ämnen genom att äta olika sorters fisk, och inte bara några få sorter. Vissa grupper är mer känsliga för miljöföroreningar – det gäller barn och kvinnor i barnafödande ålder. Därför finns särskilda råd för dem, se nedan.

Dioxin och PCB finns främst i fet fisk som strömming/sill från Östersjön, vildfångad lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern, sik från Vänern och Vättern samt röding från Vättern. Sådan fisk, förutom strömming, finns sällan i vanliga affärer. Den lax som säljs i affär är oftast odlad eller fångad i Atlanten eller Stilla havet. Om du vill veta mer - titta på Livsmedelsverkets film "All fisk är inte nyttig", länk till höger på denna sida.

Kvicksilver kan finnas i abborre, gädda, gös och lake och i stora rovfiskar som färsk tonfisk, svärdfisk, stor hälleflundra, haj och rocka. Tonfisk på burk tillhör en annan art än den som säljs färsk och innehåller inte höga halter kvicksilver. "

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-nar ... d-om-fisk/

"bson " sa:

Man kan säga att du fick valuta för dina 40bath!

"andrejsdenruskige " sa:
Sköldkörteln kan vara en stor bov i dramat, både vid undervikt och övervikt.

Om inte termostaten funkar som den ska så kan det braka iväg åt vilket håll som helst

Hej...Det är stor skillnad på ålder bland oss som är intresserade av Thailand, du är 36 år, jag 60, har en son i din ålder....
Ålder är bara en siffra! Är nyfiken på hur du äter, hur ser din veckomeny ut? Matlådor ? Hur planerar du ? Du har ju sett litet hur jag handlar på Willys.
Jag äter ofta ensam, ibland innan jobbet, där gissar jag att vi är lika om du inte har något bra kontorsjobb, då brukar man gå tillsammans och äta lunch och prata bort minst 60 minuter...

Ta hand om er!

Hans Svensson

"Hans Svensson " sa:
Hej...Det är stor skillnad på ålder bland oss som är intresserade av Thailand, du är 36 år, jag 60, har en son i din ålder....
Ålder är bara en siffra! Är nyfiken på hur du äter, hur ser din veckomeny ut? Matlådor ? Hur planerar du ? Du har ju sett litet hur jag handlar på Willys.
Jag äter ofta ensam, ibland innan jobbet, där gissar jag att vi är lika om du inte har något bra kontorsjobb, då brukar man gå tillsammans och äta lunch och prata bort minst 60 minuter...

Ta hand om er!

Hans Svensson

Har kontorsjobb till 95% av tiden. Just nu är det 100% av tiden.

Jag äter väldigt olika på jobbet. Vissa projekt äter jag bra på och andra äter jag dåligt på.
Det här projektet är det dåligt.
Lunch vid 12-tiden och två paket nudlar runt 21:30.
Tidigare blev det ingen lunch och ett paket nudlar eller två paket.
Ibland kan jag fuska med kinamat. 95Nok och det håller två dagar.

Andra projekt blir det frukost, lunch, middag och kvällsmål och allt betalt av firman.

Hemma lyxar jag gärna till det. Gör egen korv, och frun kockar thaimat.

Klarar mig enkelt på 15Nok/dag om jag vill i Norge. Men om jag känner för det så kan det lika gärna kosta en tusenlapp i veckan.

Här är jag nöjd bara jag inte är hungrig.

Vad mer specifikt ville du veta om maten. Kostnad, näringen eller annat?

Hej...jasså, du gör din egen korv, du får gärna beskriva hur du gör den...
Att leva på så små summor som 15Nkr dag, hur går det till? -det är väl ganska dyrt i Norge...
Titta ovan om vad livsmedelsverket säger om lax - vad tror du om gifter i den norska odlade laxen?
Ser många yngre äta dåligt, hamburgare och dylikt, och idag äter vi snabbt, vi lägger inte ner besticken utan tiden har blivit vår fiende. I framtiden kommer det att få allvarliga konsekvenser för folkhälsan.
Hur ser din kost ut ur näringssynpunkt ? Har du några tanka om det, det kan vara intressant att ta del av.
Kan vara intressant om du har synpunkter på konsumtion av mejeriprodukter som ost och mjölk, bra eller dåligt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp