Matpriser i Sverige/Thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"cumulus " sa:
Mer 60:- istället per kilo.... Och för egen del så anser jag att du har fel. Att nötköttet här i detta Thailand skulle vara mer nyttig och ett bättre kött?

Har du sett en thailändsk kossa nån gång, tror inte Pattaya har kor till påseende till Er som enbart bor därnere, och lever Era liva där.

Åk ut Hans Svensson utanför cementen där i Pattaya, och titta på hur kossorna ser ut, och vad dom äter, och var någonstans dom äter...

Dom käkar på risfälten, i dikesrenar, och överallt där det finns gräs.. Bönderna sprider sitt gift på sina fält för att hålla efter ogräs och skadeinsekter... Kossorna kommer strax efter, och käkar upp gräset med dessa gifter...

Varsegod och skölj, men jag tror nog inte att man skall ta det thailändska skitköttet och jämföra med falangkött. Det vet ALLA om faktiskt.....
Du har helt fel vad gäller nötköttet i Thailand, korna går ute och betar där det finns gräs men de går inte på risfälten efter att riset är planterat eller sådd. Det måste vara en person som har hand om djuren de kan inte gå var som helst. De har reserverade marker från govermentet från tiden när varje risbonde hade minst två bufflar som dragdjur och där betar korna efter riset är sådd tills det skördas, då kan de gå på rismarker.
De behöver inte spruta rismarker där de har vatten som täcker fälten som gör att inget ogräs kommer upp, men det måste finnas vatten.
Vallarna runt fälten använder de vanligen en buskröjare och många tar tillvara höet som foder till kor. De sprutar inte rismarkerna med kraftiga farliga gifter och sedan käkar de riset själva det är en självklarhet.
Det finns medel för att spruta mot ogräs men de är inte hälsovådliga medel, därför det kan bli nödvändigt att spruta mot ogräs.
Allt ris som säljs till uppköpare tar de prov och kontrollerar kvaliten på riset och om det finns skadliga gifter med riset, de skulle aldrig ta risken att ta emot ris som innehåller skadliga ämnen.
Korna som finns i thailand är en Indisk/Brazil ras som är härdiga mot infektioner därför de finns i tropiskt klimat.
Vad gäller Australien är det en helt annan ras av kor de har där.
Det som är positivt med korna både i Australien och Thailand är att de går ute på bete och äter gräs och löv och i Thailand halmen från riset som är näringsrikt och kan inte jämföras med annan halm.
I Europa där djuren står på stall måste de pumpa djuren med antibiotika mot infektioner och det är sannolikt skadligt för människan om de pumpar in stora mängder som också görs.
Det thailändska nötköttet håller mycket bra kvalitet och de använder mycket sällan antibiotika för djuren.
Det australiska biffköttet är hängt och mört men betingar ett högt pris också, vid hängning förloras mycket vikt, det passar bra för biffar m.m.
Det thailändska köttet är inte hängt skulle bli mycket dyrare om det var hängt, men passar bra för att mala det till köttfärs för pannbiffar och hamburgare m.m.
Man kan vacummöra det och då blir det mycket mört har själv gjort det och det är mycket lyckat och då kan man steka biffar, men det fungerar inte om det inte är mörat.
Grisköttet är populärt i Thailand därför det kan tillredas utan möring och sedan är det mycket billigare än biffkött, själv föredrar jag biffkött.
Grisköttet och även kyckling har bra smak därför de använder bra foder, det är majs, tapioka m.m. som de själva producerar i Thailand.

Angående besprutning av risfälten så har du fel . Det besprutas väldigt mycket med starka gifter framför allt mot skadeinsekter. Men mot ogräs så sprutas det inte så mycket . Alla bekämpningsmedel är farliga. a :police:

"Hangnam " sa:
Angående besprutning av risfälten så har du fel . Det besprutas väldigt mycket med starka gifter framför allt mot skadeinsekter. Men mot ogräs så sprutas det inte så mycket . Alla bekämpningsmedel är farliga. a :police:
Uppenbarligen sitter Rong inne med relevanta kunskaper i detta ämne, du kan nog se det som fakta. Thailand använder inte mycket bekämpningsmedel, inom EU däremot används det mycket flitigt, exempelvis i Spanien besprutas all frukt med det mycket giftiga karbofuran, (eller liknande namn), ett mycket farligt växtgift.
Tragiskt att vi gick med i EU och att vi har en regering som varit med om att lägga ner svenska gårdar, - svenskt kött är efterfrågat och man kan onekligen säga att Sverige har det bästa foder som finns för biffkor och det är gratis och växer överallt, innehåller litet gifter, - tjockt fint svenskt gräs, överallt tom i städerna. Med tanke på växthuseffekten och negativ påverkan på miljön borde vi vara självförsörjande på kött, landet har ett guldläge för det.
I Thailand föredrar jag kyckling, den är av utmärkt kvalitet till 1/4 av priset jämfört med Sverige. Nötkött och griskött äter jag också givetvis. Frukt av alla de slag som håller fantastisk hög kvalitet, utan bekämpningsmedlet karbofuran.

"Hangnam " sa:
När man använder bekämpningmedel måste man använda skydd som skyddsmask, långa gummihandskar, huvudbonad, skyddsglasögon, gummistövlar, skjorta med ärmar och långa byxor helst jeans som har tätt material.
Vanligen användes "Paraquat" som är det vanligaste i världen mot sly och ogräs, det här medlet verkar mycket snabbt men går inte ned i rötterna, utan endast där man sprayar.
Den som följer föreskrifter är det inget farligt medel att använda, men får man i sig koncentratet är det mycket farligt, det späds ut med väldigt mycket vatten.
Ett problem med paraquat är att många dricker koncentratet för att göra självmord, oftast när de har problem med sin man eller mannen har problem som oftast är relaterat till alkohol, som sker mycket i tredje världen.
Medlet är förbjudet i EU länderna som Sverige drivit på att det skall förbjudas, därför koncentratet är mycket giftigt.
Jag har aldrig hört att de haft skadeinsekter på risfälten och känner inte till något bekämpningsmedel för det.
Risfälten plöjes upp flera veckor innan sådd eller plantering och sedan ligger fälten plöjda som motverkar skadeinsekter och plöjes om när plantering eller sådd görs.

"Hans Svensson " sa:
Uppenbarligen sitter Rong inne med relevanta kunskaper i detta ämne, du kan nog se det som fakta. Thailand använder inte mycket bekämpningsmedel, inom EU däremot används det mycket flitigt, exempelvis i Spanien besprutas all frukt med det mycket giftiga karbofuran, (eller liknande namn), ett mycket farligt växtgift.
Tragiskt att vi gick med i EU och att vi har en regering som varit med om att lägga ner svenska gårdar, - svenskt kött är efterfrågat och man kan onekligen säga att Sverige har det bästa foder som finns för biffkor och det är gratis och växer överallt, innehåller litet gifter, - tjockt fint svenskt gräs, överallt tom i städerna. Med tanke på växthuseffekten och negativ påverkan på miljön borde vi vara självförsörjande på kött, landet har ett guldläge för det.
I Thailand föredrar jag kyckling, den är av utmärkt kvalitet till 1/4 av priset jämfört med Sverige. Nötkött och griskött äter jag också givetvis. Frukt av alla de slag som håller fantastisk hög kvalitet, utan bekämpningsmedlet karbofuran.
Spanien måste bespruta sina odlingar och därför paraquat är förbjudet i EU använder de karbofuran som är inte alls lika bra.
Det som är tråkit i Sverige är att mjölkbönderna försvinner och mjölken kommer att köras med tankbil från mellaneuropa. De kommer att sätta upp mjölkfabriker med 700-800 mjölkkor, men här är problemet att korna står på stall och de får pumpa in massor med antibiotika till djuren för infektioner.
I Sverige användes mycket lita antibiotika jämförd med övriga EU och det kan vara att enligt lag skall djuren gå på bete sommartid och därigenom blir de härdigare mot infektioner.
En svensk bonde har bra lönsamhet om han har ca 80 mjölkkor och det blir en levande landsbygd också. Vid större besättningar blir upptagningsområdet för foder stort och andra saker gör att det blir nackdelar.
Det här ämnet borde centern ha varit intresserad av, men de tycks endast haft asylinvandringen som topic.
Det är faktiskt SD som har en bra jordbrukspolitik i sitt partiprogram.

Ja du Rong, jösses vad du skriver ihärdigt mycket och extremt generaliserande. Jag vet inte var du bor eller hur blind du är heller för den delen., Men det är en hel del som luktar rent "google-dravel" och noll kunskap.....

Det är en allmän sanning här i mitt område i Isaan, att ko-köttet är ganska värdelöst, i alla fall det kött som är gjort på det otroligt fula benranglet dom kallar för kossa här. Vad thai tycker om sitt kosse-kött är väl vad du tycker om det. Vad jag tycker om det, är lika med vad också andra falanger här tycker om det.

Visst måste man möra det, typ ta ananas-skal i en plastpåse, lägga köttet däri i kylen över natten, eller bånka det medvetslöst med en hammare, eller klippa det i småbitar, DÅ? funkar det att man äter det med lite goa Santa Maria-kryddor till förstås.....

Du säger att jag har fel, snack... Kossorna ser jag hur ofta som helst när jag är ute, och de betar direkt efter det att man har skördat riset på fälten, de betar ständigt i dikesrenar utefter vägarna, och på vallarna runt risfälten.

Jag ser dessa risbönder komma med sina behållare på ryggen och de pumpar ut fina mängder med gift på fälten. Om de undviker att göra det på fälten där man SÄLJER riset för export vet jag inte, men i så fall gör man det på fälten där man säljer riset lokalt i byn, marknaden eller det som äts av den egna familjen.

Att alltid prata väl om Thailand, och vara helt i skymundan av vad som försigår är heller inte bra.. Men men men det finns alltid någon som tror på det... ;D ;D

Rong går runt med världens största skygglappar i Thailand så inget att ta så allvarligt på.
När det gäller västvärlden lutar det mer åt en ding ding värld.

"cumulus " sa:
Ja du Rong, jösses vad du skriver ihärdigt mycket och extremt generaliserande. Jag vet inte var du bor eller hur blind du är heller för den delen., Men det är en hel del som luktar rent "google-dravel" och noll kunskap.....

Det är en allmän sanning här i mitt område i Isaan, att ko-köttet är ganska värdelöst, i alla fall det kött som är gjort på det otroligt fula benranglet dom kallar för kossa här. Vad thai tycker om sitt kosse-kött är väl vad du tycker om det. Vad jag tycker om det, är lika med vad också andra falanger här tycker om det.

Visst måste man möra det, typ ta ananas-skal i en plastpåse, lägga köttet däri i kylen över natten, eller bånka det medvetslöst med en hammare, eller klippa det i småbitar, DÅ? funkar det att man äter det med lite goa Santa Maria-kryddor till förstås.....

Du säger att jag har fel, snack... Kossorna ser jag hur ofta som helst när jag är ute, och de betar direkt efter det att man har skördat riset på fälten, de betar ständigt i dikesrenar utefter vägarna, och på vallarna runt risfälten.

Jag ser dessa risbönder komma med sina behållare på ryggen och de pumpar ut fina mängder med gift på fälten. Om de undviker att göra det på fälten där man SÄLJER riset för export vet jag inte, men i så fall gör man det på fälten där man säljer riset lokalt i byn, marknaden eller det som äts av den egna familjen.

Att alltid prata väl om Thailand, och vara helt i skymundan av vad som försigår är heller inte bra.. Men men men det finns alltid någon som tror på det... ;D ;D
Du menar att andra har nollkunskaper därför du sitter med sanningen och har stor erfarenhet av biffuppfödning, jag skulle tro du har noll erfarenhet av biffkor.
Det fanns något år när det var svår torka och det blev brist på föda för biffdjuren och då var de magra, men annars när det finns föda har de sin normalvikt för den här rasen, om det inte är någon som missköter djuren, men de föder upp dem för köttet därför finns det intresse att de skall få foder och växa.
Om du vill se kraftiga biffdjur är det bufflarna som du kan ta en titt på, som också föds upp för köttet.
Vad gäller köttet både från biffkor och bufflarna är det färskt kött som säljes på marknaden, därför förstår jag att när ni har stekt en biffstek från det här köttet har det blivit som en skosula.
Men det är inte fel på köttet utan fel på er som inte har kunskaperna, därför nötkött som inte är mörad blir en skosula när man steker det.
Använder man malet kött till köttbullar, hamburgare, pannbiff eller steker köttfärs är det inga problem blir toppenfina rätter.
Mörar man köttet med en vakummör går det mycket bra att steka det.
Sedan finns alternativet att köpa australiskt fryst kött det är mörat men helt andra priser, Australien och Nya Zeeland har mycket hög kvalitet på sitt kött.
Vad gäller risbönderna du vet inte vad de har i den där boxen och vad de sprutar, därför jag anser du är lika novis vad gäller risodling som biffuppfödning.

Att påstå att nötkött i Thailand är bra måste väl vara en överdrift utan dess like. Visst kan man gnida in det i en syrlig frukt men ändå.

Sen finns det några gårdar som hängmörar sity kött men dessa kan man nog räkna på ena handens fingrar.

Orkar inte läsa Rongs inlägg mer. Känns som ha bara läst sig till allt och sitter i en källare någonstans och skriver av. Inget undethållsvärde alls tyvärr.

"Janne " sa:
Att påstå att nötkött i Thailand är bra måste väl vara en överdrift utan dess like. Visst kan man gnida in det i en syrlig frukt men ändå.

Sen finns det några gårdar som hängmörar sity kött men dessa kan man nog räkna på ena handens fingrar.

Orkar inte läsa Rongs inlägg mer. Känns som ha bara läst sig till allt och sitter i en källare någonstans och skriver av. Inget undethållsvärde alls tyvärr.

Upptäckte du det nu 555555

"Janne " sa:

Rong är nog den som vet vad han talar om här, han har gjort adekvata inlägg om gummiplantage som han uppenbarligen driver i Thailand. Det är den andra tomten och hans vapendragare som har fel, sedan ska man hålla sig till saken. Jag har varit i Isan, pratat med bönderna, tom lejt en att utföra arbete på min fd flickväns mark i Isan, det var ingen dumskalle, pratade litet engelska, han ägde en modern traktor och röjde upp mark åt mig/flickvännen. Det var en tomt hon ärvt av sin far. Att prata om att alla kossor där är benrangel som saknar mat vittnar bara om total okunskap i ämnet, kanske delirium? :o

"Hans Svensson " sa:
Rong är nog den som vet vad han talar om här, han har gjort adekvata inlägg om gummiplantage som han uppenbarligen driver i Thailand. Det är den andra tomten och hans vapendragare som har fel, sedan ska man hålla sig till saken. Jag har varit i Isan, pratat med bönderna, tom lejt en att utföra arbete på min fd flickväns mark i Isan, han ägde en modern traktor och röjde på mark åt mig. Att prata om att alla kossor där är benrangel som saknar mat vittnar bara om total okunskap i ämnet, kanske .....?

Så du har prat med bönderna i Isaan på vilket språk då om jag får fråga?

"Hans Svensson " sa:
Rong är nog den som vet vad han talar om här, han har gjort adekvata inlägg om gummiplantage som han uppenbarligen driver i Thailand. Det är den andra tomten och hans vapendragare som har fel, sedan ska man hålla sig till saken. Jag har varit i Isan, pratat med bönderna, tom lejt en att utföra arbete på min fd flickväns mark i Isan, det var ingen dumskalle, pratade litet engelska, han ägde en modern traktor och röjde upp mark åt mig/flickvännens. Att prata om att alla kossor där är benrangel som saknar mat vittnar bara om total okunskap i ämnet, kanske delirium?

Ja Hans, vi har vårt hus mitt bland bönderna där och kossorna är faktiskt helt annorlunda om man jämför med våra. Benrangel är kanske att ta i, men bra köttleverantörer är dom inte.

"Janne " sa:
Menar du att det finns gårdar som hängmörar sitt kött i Thailand, det tror jag inte på.
När man hängmörar är det hela kroppen som hängs i ett kylrum som håller ca+ 4 grader och där skall köttet hänga ca 1 vecka.

När jag kom upp till Isaan hade sambon som jag känner 22 biffkor, därför vet jag en hel del om biffuppfödning i Isaan, nu var det en släkting som skötte om hjorden, då var biffköttet mycket lägre pris på än idag därför avvecklades biffkorna. Jag besökte även ett mindre slakteri och såg hur de avlivade och slaktade djuren, det var mest grisar som slaktades men även biffkor. Vad jag sett i området där jag håller till är att de som född upp grisar har förvunnit, mot att däremot biffdjuren finns kvar och även bufflar som föds upp för köttet.
Tidigare var biffköttet och grisköttet ingen större prisskillnand men nu är biffköttet betydligt dyrare än grisköttet.

Sedan flyttade det till Jomtien en person från Karlstad som hade drivit Värmlands största charkuteri, han hade haft mer än 100 anställda och gjorde mycket korv och sålde mörat kött till resturanger. Jag hade mycket diskussioner med den mannen om kött och hur han mörade sitt kött därför han sålde till förstklassiga resturanger.
Han ansåg det var bra kött i Thailand och sade att han skulle ha startat upp en verksamhet om han varit yngre för leverans till resturanger och tillverkad korv.
De inte han visste om kött och korv var nog inte värt att veta.
Han hade ett guesthause Lyonn för sin fru men åkte till Karlstad för besök och avled där, han hette Hasse om någon träffade honom.

"Jonas " sa:
Upptäckte du det nu 555555
Nej iofs inte har väl inte läst hans inlägg de senaste månaderna. Han började bra, när jag kom i kontakt med honom, men att skriva om gummiträd ... men sen har det spårat ur! 5555

"Rong " sa:
Menar du att det finns gårdar som hängmörar sitt kött i Thailand, det tror jag inte på.
När man hängmörar är det hela kroppen som hängs i ett kylrum som håller ca+ 4 grader och där skall köttet hänga ca 1 vecka.
Har du missat något ... sök vidare ska du se. Det finns kylrum i Thailand också. Ett tips http://www.farmchokchai.com/ och hittar du det inte så kolla här http://www.farmchokchai.com/en/index_content.php?content_id=58 (Hängmörad heter dry aged så slipper du köra ett översättningsprogram ;) )

Orkar inte heller läsa men läser ibland första meningen som denna gng. Och såg ordet biffko är ju inte bonde så vill veta vad en biffko är.
Tyvvär får jag väl en halv sida med intet sägande text som svar.
Tröttsammare inlägg får man leta efter och inte en enda egen åsikt utan rablar upp saxade texter från andra skribenter runt om på jorden lägger sin egen mening som oftast består av "därför anser jag" sen lägger en halv sida till med saxat material. Men förstår varför Hans avgudar han.

"Berralund " sa:
Ja Hans, vi har vårt hus mitt bland bönderna där och kossorna är faktiskt helt annorlunda om man jämför med våra. Benrangel är kanske att ta i, men bra köttleverantörer är dom inte.
Kan bara hålla med ser dessa stackars kor hela tiden uppe hos svärföräldrarna och visst skulle köttet kunna vara bra om de hängt det, men de slaktar ju och säljer det direkt på marknaden. Och visst thai köper det ju för de vill ju det ska vara segt, det är ju så de är vana vid det.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp