"areeya " sa:
Men märk väl...detta är vad min fru säjer och HON har aldrig hört att det sprutas mot skadedjur någonstans...kostar för mycket...Bara en gång mot gräset på risfälten före man släpper på vattnet.. Vet att många sändningar av frukt från Thailand till Sverige blivit stoppade vid stickprov pga för högt innehåll av skadedjursbekämpningsmedel...så sprutar gör dom nog...
Det är nog helt riktigt som din fru framför som jag förstår sår de riset, alltså de här gula riskornen, i Thailand görs det vanligen för hand de slänger ut riskornen.
När riset kommer upp kan det komma ogräs också, därför sprutar de för ogräset det är medel som inte skadar risstjälkarna, sedan om de kan pumpa in vatten eller att det kommer regn som täcker fältet kommer inget ogräs eftersom vattnet hindrar det.
Men vattnet får inte överstiga risstjälkarna i såfall kvävs det efter ca 5 dagar.
Sedan gödslar de med kvävegödsel kanske en halv säck per rai och sedan skördas riset i november/december.
Min sambo där i Isaan byn har 35 rai ris, nu är det brodern som har hand om större delen och själv tar hon hand om en mindre del, de sår riset och ser till att det finns vatten inom vallarna när riset kommit upp, som hindrar ogräset att komma upp och riset växer också bra.
De har aldrig sprutat för ogräs eller skadeinsekter. Ogräs som kommer på vallarna brukar hon ta med buskröjare därför hon vill inte spruta det som är eget matris.
Jag anser man kan spruta vallarna, men ibland är det svårt att ändra deras ideer.
Men det är klart det är helt befriat riset från allt växtgift som är en fördel.
Sedan har du ett annat sätt när de planterar ris och det är att de på en mindre yta sår de först riskorn med avsikt att få sättris, som sedan tas upp och planteras för hand på fält som måste vara täckta med vatten för att kunna planteras. När de planterar för hand behövs 5 personer för 1 rai därför blir det kostsamt i jämförelse med att så riset.
Men för varje år blir det fler och fler som sår riset därför arbetskostnaden har stigit och det finns inte folk som vill jobba med att plantera ris, de yngre går inte ut på några fält de är rädd att bli solbrända och de anser jobbet är för tungt och dåligt betalt.
Jag anser de skulle ha en såmaskin efter traktorn som gör att allting blir jämt sådd och kornen kommer ner i jorden, men har aldrig sett någon sådan maskin.
Det är alltid problem med regnet, kommer regnet sent som det gjort i år och de har ingen å eller damm att ta vatten ifrån kan de inte plantera och de blir utan ris, augusti är senaste månaden därefter blir det för sent att plantera.
Kommer det för mycket regn är risken stor att fälten översvämmas och riset kvävs och fälten blir svarta, det som hände förra året för många.
Det finns alltid förlorare med riset beroende på vädrets makter i Thailand.
Som du kanske har märkt finns det många självutnämda experter på det här forumet, men när de blir ställda mot bättre vetande, blir de sura och kommer med spydiga kommentarer, de skulle aldrig erkänna att de haft fel.