Matpriser i Sverige/Thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Jonas " sa:
Orkar inte heller läsa men läser ibland första meningen som denna gng. Och såg ordet biffko är ju inte bonde så vill veta vad en biffko är.
Tyvvär får jag väl en halv sida med intet sägande text som svar.
Tröttsammare inlägg får man leta efter och inte en enda egen åsikt utan rablar upp saxade texter från andra skribenter runt om på jorden lägger sin egen mening som oftast består av "därför anser jag" sen lägger en halv sida till med saxat material. Men förstår varför Hans avgudar han.
Antar att en biffko är en ko som man avlar endast för att slakta. Sen finns ju dessa begian blue, som väl betar i Berras hemtrakter vill jag minnas ...

"Janne " sa:
Att påstå att nötkött i Thailand är bra måste väl vara en överdrift utan dess like. Visst kan man gnida in det i en syrlig frukt men ändå.

Sen finns det några gårdar som hängmörar sity kött men dessa kan man nog räkna på ena handens fingrar.

Orkar inte läsa Rongs inlägg mer. Känns som ha bara läst sig till allt och sitter i en källare någonstans och skriver av. Inget undethållsvärde alls tyvärr.

Hahaha...håller med dej Janne....Har bott i Thailand i tre år....i Isaan...och sämre nötkött får man leta efter! (Har jobbat med kött i nästan 40 år). Dålig kvalitet, smaklöst...och nästan helt omöjligt att möra. De gånger jag åt nötkött inhandlades lmporterat fryst kött från makro. Rong har som vanligt dikterat ihop något han tror.....

"Janne " sa:
Antar att en biffko är en ko som man avlar endast för att slakta. Sen finns ju dessa begian blue, som väl betar i Berras hemtrakter vill jag minnas ...

Belgian Blue är ingen ras man ser, jag tror inte att jag har sett någon överhuvudtaget. Att avla fram en sådan ras är snudd på djurplågeri tycker jag, dom stackarna kan ju inte ens föröka sig på normalt sätt pga sin groteska kroppsbyggnad.

"Hangnam " sa:
Angående besprutning av risfälten så har du fel . Det besprutas väldigt mycket med starka gifter framför allt mot skadeinsekter. Men mot ogräs så sprutas det inte så mycket . Alla bekämpningsmedel är farliga. a :police:

Min fru säjer att det bara sprutas en gång på risfälten...när riset vuxit ett par decimeter och före man släpper på vattnet. Detta för att ta död på gräset. Nån övrig skadedjursbekämpning har hon aldrig hört talas om....

"areeya " sa:
Hahaha...håller med dej Janne....Har bott i Thailand i tre år....i Isaan...och sämre nötkött får man leta efter! (Har jobbat med kött i nästan 40 år). Dålig kvalitet, smaklöst...och nästan helt omöjligt att möra. De gånger jag åt nötkött inhandlades lmporterat fryst kött från makro. Rong har som vanligt dikterat ihop något han tror.....
Nu kommer du med en massa trams jag äter flera gånger i veckan det här malda köttet i form av pannbiff, jag känner till också köttfärsen i Sverige .
Märk väl jag pratar om köttfärs och ingenting annat.

"areeya " sa:
Min fru säjer att det bara sprutas en gång på risfälten...när riset vuxit ett par decimeter och före man släpper på vattnet. Detta för att ta död på gräset. Nån övrig skadedjursbekämpning har hon aldrig hört talas om....
Det är helt korrekt som du framför, men nu tog du död på en annan experts påstående och alla experter på det här forumet erkänner aldrig att de har fel.

"Janne " sa:

Belgian blue var väl totalförbjuden i Sverige direkt avlades väl fram i landet som namnet börjar på och på steroider och inavel?
Om du syskonparar tex en hund så får du ju monster.
Vet fall och sett med egna ögon där dom syskonparat pittbull. 85kg mördarhund var slutresultatet pittbull som mätte 1.60 när han ställde sig på baktassarna.
Tog ett lätt käkgrepp runt kompis axel och började hundjucka.

"Jonas " sa:
Belgian blue var väl totalförbjuden i Sverige direkt avlades väl fram i landet som namnet börjar på och på steroider och inavel?
Vet fall och sett med egna ögon där dom syskonparat pittbull. 85kg mördarhund var slutresultatet pittbull som mätte 1.60 när han ställde sig på baktassarna.
Haha ... skulle inte vilja uppleva men ser kul ut i fantasin.

Jo tror den var förbjuden, men en bonde i NV Skåne, tror han hette Gunnar Nilsson, avlade eller importerade den ändå. Hur det gick kommer jag inte ihåg.

"areeya " sa:

Men märk väl...detta är vad min fru säjer och HON har aldrig hört att det sprutas mot skadedjur någonstans...kostar för mycket...Bara en gång mot gräset på risfälten före man släpper på vattnet.. Vet att många sändningar av frukt från Thailand till Sverige blivit stoppade vid stickprov pga för högt innehåll av skadedjursbekämpningsmedel...så sprutar gör dom nog...

"Jonas " sa:

Belgisk blå(kött) finns att köpa i Sverige men avel är förbjuden sedan länge. Bonden Gunnar Nilsson blev ruinerad pga advokatkostnader i kampen mot att ha rätt att avla ...

Både mitt x o min nya säge att man ska inte köpa vattenmeloner eftervägarna för.dom besprutas hårt så visst besprutas frukt.o grönt

"Janne " sa:
Kan bara hålla med ser dessa stackars kor hela tiden uppe hos svärföräldrarna och visst skulle köttet kunna vara bra om de hängt det, men de slaktar ju och säljer det direkt på marknaden. Och visst thai köper det ju för de vill ju det ska vara segt, det är ju så de är vana vid det.

Helt rätt, och Janne, thai bryr sig inte om segheten för dom käkar aldrig en steak eller en biff.... Thai klipper med en sax, eller hackar köttet med en stor kniv i små små pyttesmå bitar, som dom tillreder ihop med chilli och andra grödor,

Så för thai är det skitsamma om det är segt eller inte...

"areeya " sa:
Men märk väl...detta är vad min fru säjer och HON har aldrig hört att det sprutas mot skadedjur någonstans...kostar för mycket...Bara en gång mot gräset på risfälten före man släpper på vattnet.. Vet att många sändningar av frukt från Thailand till Sverige blivit stoppade vid stickprov pga för högt innehåll av skadedjursbekämpningsmedel...så sprutar gör dom nog...
Det är nog helt riktigt som din fru framför som jag förstår sår de riset, alltså de här gula riskornen, i Thailand görs det vanligen för hand de slänger ut riskornen.
När riset kommer upp kan det komma ogräs också, därför sprutar de för ogräset det är medel som inte skadar risstjälkarna, sedan om de kan pumpa in vatten eller att det kommer regn som täcker fältet kommer inget ogräs eftersom vattnet hindrar det.
Men vattnet får inte överstiga risstjälkarna i såfall kvävs det efter ca 5 dagar.
Sedan gödslar de med kvävegödsel kanske en halv säck per rai och sedan skördas riset i november/december.
Min sambo där i Isaan byn har 35 rai ris, nu är det brodern som har hand om större delen och själv tar hon hand om en mindre del, de sår riset och ser till att det finns vatten inom vallarna när riset kommit upp, som hindrar ogräset att komma upp och riset växer också bra.
De har aldrig sprutat för ogräs eller skadeinsekter. Ogräs som kommer på vallarna brukar hon ta med buskröjare därför hon vill inte spruta det som är eget matris.
Jag anser man kan spruta vallarna, men ibland är det svårt att ändra deras ideer.
Men det är klart det är helt befriat riset från allt växtgift som är en fördel.
Sedan har du ett annat sätt när de planterar ris och det är att de på en mindre yta sår de först riskorn med avsikt att få sättris, som sedan tas upp och planteras för hand på fält som måste vara täckta med vatten för att kunna planteras. När de planterar för hand behövs 5 personer för 1 rai därför blir det kostsamt i jämförelse med att så riset.
Men för varje år blir det fler och fler som sår riset därför arbetskostnaden har stigit och det finns inte folk som vill jobba med att plantera ris, de yngre går inte ut på några fält de är rädd att bli solbrända och de anser jobbet är för tungt och dåligt betalt.
Jag anser de skulle ha en såmaskin efter traktorn som gör att allting blir jämt sådd och kornen kommer ner i jorden, men har aldrig sett någon sådan maskin.
Det är alltid problem med regnet, kommer regnet sent som det gjort i år och de har ingen å eller damm att ta vatten ifrån kan de inte plantera och de blir utan ris, augusti är senaste månaden därefter blir det för sent att plantera.
Kommer det för mycket regn är risken stor att fälten översvämmas och riset kvävs och fälten blir svarta, det som hände förra året för många.
Det finns alltid förlorare med riset beroende på vädrets makter i Thailand.
Som du kanske har märkt finns det många självutnämda experter på det här forumet, men när de blir ställda mot bättre vetande, blir de sura och kommer med spydiga kommentarer, de skulle aldrig erkänna att de haft fel.

"glimten66 " sa:
Både mitt x o min nya säge att man ska inte köpa vattenmeloner eftervägarna för.dom besprutas hårt så visst besprutas frukt.o grönt
Det besprutas alla frukt och grönsaker, det har jag också hört att meloner och gurka sprutas hårt, jag köper själv meloner efter vägarna, men jag anser någonting måste kroppen tåla.
Om man är rädd för växtgifter är det en sak man skall hålla sig ifrån och det är tobaken därför den måste sprutas hårt mot växtgifter och skadeinsekter. Sedan mot skadeinsekter blir det kraftiga gifter, lite annat än mot ogräs.
Det odlas tobak i Thailand som säljs i lösvikt på marknaden men är ingenting att rekommendera. Cigaretter som kommer från Kambodja är ingenting att rekommendera de är sannolikt kraftigt besprutade och kan klassas som hälsovådliga.
Jag kände tidigare en thailändska som hade en mindre tobaksfarm och hon berättade om de här gifterna som måste användas, hon upphörde med tobaksodlingen fast den var mycket lönsam jämfört med annan odling.

Vad gäller biffköttet från thailändska kor är det magert kött därför de går ute och betar naturfoder, men det är en fördel när man äter de köttet blir man inte heller smällfet, som många blir när de äter kött från djur som står på stall, jag anser det dräller av överfeta falanger som kommer till Thailand när de kommit upp i åren.
Kött behöver man äta för att få proteiner, själv köper jag oftast biffstek eller file som jag låter mala till köttfärs när jag finns på landet, här på Jomtien blir det färdigmalet köttfärs. Till 2 kg köttfärs blandar jag i 750cl mjölk några hackade lökar och 2 matskedar salt och två skedar vitpeppar samt två skedar curry och 6 ägg.
Den här smeten röres om och kanske måste tillsättas vatten. sedan fördelar jag det i plastpåsar och fryser ned i en sådan här golvfrys, sedan går det mycket snabbt att göra en måltid med proteinrik men inte fet mat och har till ris grönsaker och en sås.
Ni skall inte tro att köttfärsen ni köper i Sverige är något högkvalitets kött, utan kan ses mer som avfallskött och kött från gamla utrangerade mjölkkor.
Biffkorna som säljs i Thailand till slakt är ca 2 år gamla och är inga överåriga djur, det bästa koköttet är vid 2 år.

pat04.jpg

Rong, hur orkar du egentligen mala på med hur bra allting är i Thailand. Du kanske skulle ta dig ut ur byn någon gån och se dig omkring. Kanske läsa en dagstidnin och se vad som verkligen händer här i Thailand.

Du tillhör de som är fullständigt blinda och vägrar inse att dina romantiska fantasier om Thailand hela tiden kommer på skam när du börjar syna livet i sömmarna.

Se det för vad det är, och var glad över dina beslut, men för sjutton öppna ögonen..

"cumulus " sa:
Rong, hur orkar du egentligen mala på med hur bra allting är i Thailand. Du kanske skulle ta dig ut ur byn någon gån och se dig omkring. Kanske läsa en dagstidnin och se vad som verkligen händer här i Thailand.

Du tillhör de som är fullständigt blinda och vägrar inse att dina romantiska fantasier om Thailand hela tiden kommer på skam när du börjar syna livet i sömmarna.

Se det för vad det är, och var glad över dina beslut, men för sjutton öppna ögonen..

Inte bara ögonen.....även öronen kan skapa nya intryck.... :nod: :laugh:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp