Mitt Isaan

"pontiac-51 " sa:
Min dam & dotter var där i dag .naggade TH mat bottenplan du vet säkert var Central Plaza ,trevligt me dina foton å kommentarer från isan Mvh Jörgen för tillfället i Sverige varmt å skönt
Tack Jörgen. Se till att hålla den värmen kvar tills vi kommer hem.

Ja det råder ingen brist på shoppingmöjligheter på Central Plaza. Hade man gett frugan fria tyglar där så hade det blivit öken på kontot.

"Berralund " sa:
Tack Jörgen. Se till att hålla den värmen kvar tills vi kommer hem.

Ja det råder ingen brist på shoppingmöjligheter på Central Plaza. Hade man gett frugan fria tyglar där så hade det blivit öken på kontot.
Mina damer kommer till metropolen Tulka (Hallstavik) fredag 18 till sol å värme vädret håller säkert? en vecka till här Må gott i Issan me den goa maten /Jörgen

Sitter här på morgonkvisten med en macka och ett glas mjölk och studerar trafiken på den lilla vägen utanför.

Det är verkligen en salig blandning av människor och fordon som passerar. Mopparna leder statistiken sen kommer vanliga pickisar med eller utan last. Och just nu puttrade en Kubota förbi på väg till ridfältet.

Men det mest remarkabla inslaget är nog skolskjutsarna som passerar, alltid fullastade med barn i olika åldrar. På en del sitter tom ett antal barn på taket. Tänk er denna syn i Sverige. Var finns säkerhetstänket, finns det något överhuvudtaget?

Detta var ett taffligt försök till ett litet kåseri, nya sämre försök kommer kanske så småningom.

I mitt lilla skriveri igår missade jag att skriva om högtalarbilarna som rullar förbi här lite då och då. Man säljer olika saker, t ex frukt eller medicin av tvivelaktig kvalitet. Det kan också röra sig om service av olika slag, igår körde en förbi som reparerar klockor.

Högtalarna på stolpen vid vägkorsningen har dock varit tysta hittills, det finns väl inga intressanta kungörelser.

Nu har vi varit på marknaden igen och inhandlat kvällens läckerheter. Det blir vårrullar och fisk dessutom. Tillagningen pågår som bäst.
3ena2enu.jpg

Nu påbörjas insamlingen av diverse örter och kryddor som vi skall ta med hem. En kille kom just och levererade ett lass Galanga. Så det kommer att räcka till ett antal omgångar Tom Yam under den kalla vintern.
emoji1.png

"Berralund " sa:
Nu påbörjas insamlingen av diverse örter och kryddor som vi skall ta med hem. En kille kom just och levererade ett lass Galanga. Så det kommer att räcka till ett antal omgångar Tom Yam under den kalla vintern.
emoji1.png

Tjoho vad trevligt!

Been there, done that.
Värsta gången var när jag och frun hade biz biljetter.
Strax över 200kg bagage blev det den gången för oss två.

Vi har ju 5 väskor att fylla plus handbaggage, det blir en bit över etthundra kilo. Räcker till. Jag återkommer med rapporter efterhand. Problemet är inrikesflyget, där är dom kinkigare med vikten.

Som nær jag fløg från Sverige vid avmønstring fløg ensam 40 kg bara matprodukter plus handbagage med några Dvd. Detta var nær jag bodde Nord nu slipper man den biten då det mesta finns i ens nærhet.

"Berralund " sa:
Vi har ju 5 väskor att fylla plus handbaggage, det blir en bit över etthundra kilo. Räcker till. Jag återkommer med rapporter efterhand. Problemet är inrikesflyget, där är dom kinkigare med vikten.

Vilka bolag använder ni er av?
Flyger ni med Thai och SAS så ska det inte vara några problem med inrikesflyget.

"andrejsdenruskige " sa:
Vilka bolag använder ni er av?
Flyger ni med Thai och SAS så ska det inte vara några problem med inrikesflyget.
Det är Thai hela vägen. Förr var dom gnälliga i Udon Thani eftersom vi måste plocka ut väskorna på Suvarnabhumi. Men det är kanske bättre nu.

"Berralund " sa:
Det är Thai hela vägen. Förr var dom gnälliga i Udon Thani eftersom vi måste plocka ut väskorna på Suvarnabhumi. Men det är kanske bättre nu.

Ah, inrikes i Thailand alltså.
Nåja, men 100kg bör räcka. Annars blir det bara en massa onödigt krafs som dom tar med sig. Nästan så att dom skottar in grus i väskorna bara för att fylla "kvoten"

Inte frugan inte. Här packas inget som inte behövs. Mycket av det som vi släpar är ju svindyrt i Sverige jämförelsevis.

"Berralund " sa:
Inte frugan inte. Här packas inget som inte behövs. Mycket av det som vi släpar är ju svindyrt i Sverige jämförelsevis.

Då har du tur, eller så är det jag som har otur.
Fast själv så vet jag inte hur mycket pengar vi sparar på dessa packningar.
Det brukar bli 15kg med färsk chili, 5kg torkad chili och resten har jag faktiskt inte koll på. En del kryddpåsar blir det också förstås.

Oftast lägger jag mig inte i packningen, för då blir jag nog bara förbannad.
Polarens fru skulle t.o.m ta lök till Sverige. Hur mycket kan man spara på det? ;)

Jag hatar denna packningshysteri som frun får.
Nu senast så hade hon packat alla väskor (Frun 30kg, dottern 30kg och jag 40kg) och då låg det en massa mat och grejer utanför väskorna.
Hon hade tydligen köpt för mycket av allt.

Det är som att någonslags panik infinner sig hos frun. Hon verkar tro att vi ska leva resten av året på det vi får med oss och ingenting finns att köpa i Sverige.

Nej, som sagt. Jag håller mig långt undan och ser bara till att jag får med dator och de kläder som jag behöver i Sverige.

Nä, lägger mig i packningen gör jag inte så länge hon inte får för sig att släpa hem lök. Då blir det dags att ställa sig på bromsen.
emoji15.png

Jag läste precis på TMD:s hemsida att tyfonen Rammasun, som drabbade Manila ganska hårt, kommer att dra in över vårt område med mycket regn på lördag. Inget väder för utflykter om det skulle stämma alltså.

Men meteorologer har haft fel förr, vi får väl hoppas att dom har så igen.
emoji32.png

I eftermiddag är det marknad, khong tom. Där säljer man allt mellan himmel och jord, det brukar vara massor med folk där. Vi tar oss antagligen dit och i så fall kommer bilder.

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar