Pensioner i Sverige

Swedbank hart beställt en undersökning av Sifo som visar att en stor del vill ha ut sin pension på så kort tid som möjligt det går.

"De allra flesta har tjänat in en tjänstepension. Och den kan spenderas lite hur man vill. Nästan fyra av tio planerar att ta ut hela sin tjänstepension under några få år i stället för att sprida ut den resten av livet, enligt en Sifoundersökning som Swedbank beställt.

Oroväckande, anser bankens privatekonom Arturo Arques som tycker att de blivande pensionärerna bör tänka igenom situationen.

Men för den som vill leva för dagen – om morgondagen vet man inget – går det att tillbringa några ekonomiskt gyllene pensionsår. Om hela tjänstepensionen plockas ut under de första fem åren efter pension får denne tillsammans med den allmänna pensionen ut 100 procent av slutlönen efter skatt. Därefter kommer räkningen och det blir snabbt väldigt mycket magrare, bara hälften av slutlönen livet ut."

Hej

En av anledningarna till detta är väl att en del räknar med att dom kommer att vara piggare och aktivare den första tiden som pensionärer, då anser dom sig behöver dessa pengar bättre mellan 65-70 år än senare i livet.

Andra kanske inte vill chansa på att dom ens lever efter 70 år och vill vara säkra på att kunna få nytta av dom pengar som dom har sparat ihop.

Mvh isan lover

Hej

En av anledningarna till detta är väl att en del räknar med att dom kommer att vara piggare och aktivare den första tiden som pensionärer, då anser dom sig behöver dessa pengar bättre mellan 65-70 år än senare i livet.

Andra kanske inte vill chansa på att dom ens lever efter 70 år och vill vara säkra på att kunna få nytta av dom pengar som dom har sparat ihop.

Mvh isan lover
Så är det och många börjar redan vid + 61år att ta ut både allmän pension och sina tjänstepensioner på 5 år.
Har man inte en sparad slant så blir det magert redan från 66-67år och livet ut.

Så är det och många börjar redan vid + 61år att ta ut både allmän pension och sina tjänstepensioner på 5 år.
Har man inte en sparad slant så blir det magert redan från 66-67år och livet ut.

Hej

Själv tillhör jag dom som kommer att börja ta ut pension ifrån 61 år, jag klarade mig med tre månader tillgodo, men jag tar inte ut dom för att jag är i behov av dom, jag tänker fortsätta jobba halva året, ha mina vanliga extrainkomster o.s.v även fortsättningsvis, men jag vill föra över så mycket pengar som möjligt ifrån pensionssystemet till mina egna konton under min återstående livstid, det finns ju inget efterlevandeskydd på den statliga pensionen, sen tror jag att pensionssystemet kan komma att försämras ytterligare och jag resonerar lite som att ”rädda det som räddas kan medans tid är”.

Mvh isan lover

Swedbank hart beställt en undersökning av Sifo som visar att en stor del vill ha ut sin pension på så kort tid som möjligt det går.

"De allra flesta har tjänat in en tjänstepension. Och den kan spenderas lite hur man vill. Nästan fyra av tio planerar att ta ut hela sin tjänstepension under några få år i stället för att sprida ut den resten av livet, enligt en Sifoundersökning som Swedbank beställt.

Oroväckande, anser bankens privatekonom Arturo Arques som tycker att de blivande pensionärerna bör tänka igenom situationen.

Men för den som vill leva för dagen – om morgondagen vet man inget – går det att tillbringa några ekonomiskt gyllene pensionsår. Om hela tjänstepensionen plockas ut under de första fem åren efter pension får denne tillsammans med den allmänna pensionen ut 100 procent av slutlönen efter skatt. Därefter kommer räkningen och det blir snabbt väldigt mycket magrare, bara hälften av slutlönen livet ut."

Låter finfint det, sedan flyttar vi till Sverige och lyfter garantipension o bostadsbidrag medans man hyr ut några bostäder svart härnere :)

/ SatanG

Gött mos, dessutom slipper man ju nalla på egna kapitalförsäkringar etc som istället kan användas när man flyger businessclass till diverse paradis. Sverige är inte så illa ändå :)

/ SatanG
Du skulle kunna vinna ännu mer, flytta hem redan nu, ungarna får barnbidrag och bra utbildning nästan gratis.
Den besparingen och inkomsten samt hyresintäkterna räcker till First Class livet ut till de flesta paradis.

Du skulle kunna vinna ännu mer, flytta hem redan nu, ungarna får barnbidrag och bra utbildning nästan gratis.
Den besparingen och inkomsten samt hyresintäkterna räcker till First Class livet ut till de flesta paradis.

Bra tänkt men jag vill inte bo i Nya Arabien, kan ni inte bara sätta in bidragen på mitt konto. Säg 80% så blir det win-win för oss alla, det borde vara en rättighet för mig och en skyldighet för Sverige.
Annars kan jag ta det som en klumpsumma de gånger jag behöver åka förbi Sverige för eventuell sjukhusvård :-)

/ SatanG

Det är numera inte lika enkelt för falang att hyra ut numera.Nya regler sedan snart 2 år

Då skriver vi det på grabbarna eller frugan :-)

Skämt åsido, i morse sa de på radion att det snart skall eller redan har passerat som lagförslag att börja införa parkeringsautomater i Bangkok för att minska ner på gratis okynnesparkeringar. Böter skulle t.ex. kunna läggas på den årliga skatten man får betala som bilägare.
Har sedan en tid velat köpa mark för att just hyra ut som parkeringsplatser men priserna numera på land i närheten av BTS/MRT har ju blivit sanslösa så jag känner mig lite försent ute där.
Priset på mark där jag bor ute i spenaten, Sukhumvit 113, angavs nyligen till 7k/m2. Då vet jag inte om det var längs med vägen eller en bit in på sidosoierna.
En annan intressant investering för framtiden tror jag äldrevården har i Bangkok, något år sedan köptes ett finare hotel upp i centrala Bangkok för att göras om till äldreboende. Vill minnas det var Bangkok hospital som gjorde detta.

/ SatanG

Ja, det finns flera goda skäl till att ta ut pengarna snabbt - det behöver inte nödvändigtvis handla om konsumtion, kan lika gärna var till investeringar/sparande. En del kanske dessutom vistas några år i ett skatteparadis och får ut pengarna skattefritt. Sedan kommer de hem när vårdbehovet ökar.

Fler vill maxa pensionen – sen kommer smällen

Och vad säger de om att de som dör ifrån innan den(tjänstepensionen ) är utbetald kanske vill att den skall tillfalla den rättmätige ägaren , så de kan dra sig i baja. Min pension satte jag under fem år varje månad på ett konto , där kan ingen stjäla dem . hade nästan 7 tuden netto i pension , satte av 5 varje månad på ett konto i Thailand , dumt ? Kanske , men inte kommer de att tillfalla någon i Sverige i alla fall

Och vad säger de om att de som dör ifrån innan den(tjänstepensionen ) är utbetald kanske vill att den skall tillfalla den rättmätige ägaren , så de kan dra sig i baja. Min pension satte jag under fem år varje månad på ett konto , där kan ingen stjäla dem . hade nästan 7 tuden netto i pension , satte av 5 varje månad på ett konto i Thailand , dumt ? Kanske , men inte kommer de att tillfalla någon i Sverige i alla fall
Du hade även kunnat bränna dom på businessklassbiljetter i stället för att spara till arvingar.

Har bekanta som har boende både i Portugal och Thailand. De har skrivit sig i Portugal först för att plocka ut tjänstepensionen skattefritt under några år, sen får de se var de hamnar.
Dock har det blivit lite brådis nu, då jante-sossarna flåsar dem i nacken.

Ett par pensionsåldershöjningar till så slipper vi att folk nallar av pengarna. Svårt att ta ut pengar från graven.

Om detta finns det redan förslag om....

Pensionsmyndigheten har kommit med förslag på framtida så kallade riktåldrar för hur länge vi bör arbeta innan det är dags för pension. Det är regeringen som har gett Pensionsmyndigheten detta i uppdrag för att bland annat utreda hur vi ska hantera vår åldrande befolkning i arbetslivet.

Den så kallade riktåldern innebär den ålder där en person antagligen kan gå i pension med en inkomst som motsvarar 70 till 80 procent av personens slutön som yrkesverksam. Från och med nästa år kommer riktåldern att ligga på 66 år men den ser ut att höjas successivt ju yngre en arbetstagare är.

Är man till exempel född mellan 1983 - 1996 så kommer den föreslagna riktåldern att landa på 70 år från och med 2052. Därefter ökas riktåldern till 71 år för de som är födda mellan 1997 - 2012 och för de födda efter det föreslås en riktålder på 72 år.

2052 ? nej, nej, det kommer att gå fortare än så, utbetalningar i Sverige är progressiva...:(

Har bekanta som har boende både i Portugal och Thailand. De har skrivit sig i Portugal först för att plocka ut tjänstepensionen skattefritt under några år, sen får de se var de hamnar.
Dock har det blivit lite brådis nu, då jante-sossarna flåsar dem i nacken.
Undrar hur det ser ut i Ryssland? Bo i St Petersburg, gamle svensk staden kanske inte e så fel! Har vart där några gånger, många i butikerna som pratar bra engelska!

Pensionen i Sverige är ju ett skämt.........jobba i 40-45år å få en skitpension.......ser på morsans pension........fy fan....
Jag har jobbat 45år och är mycket nöjd med min pension fast det är ju inte antalet år som är viktigast.... och ingen garantipension fick jag heller....

Senast ändrad:

Liknande trådar

A
Svar
77
Visningar
5 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp