Pensioner i Sverige

Som finanserna sköts, får vi snart jobba till 75:mad:
Har man inte råd att betala ut pensionerna, tar dom väl fram detta ess i rockärmen:(
Finns ingen skam i politiken, men förse sig själva med förmåner är mer regel än undantag:rolleyes:
Inte konstigt att folk letar vägar för att slippa betala skatt...o_O
Som finanserna sköts? Vad har det med pensionerna att göra?
Pensionsystemet står ju utanför regeringens påverkan rent finansiellt.
Möjligtvis kan regeringar beskyllas för att inte ha koll på att vi lever längre än vad de beräknat,där ligger det stora felet med våra låga inkomstpensioner.
Skulle förstås höjt pensionsavgiften för ett bra tag sen.
Att nu höja den rimligt för att få upp pensionerna till 80% skulle beräknas ta 40 år.
Därav höjdes pensionsåldern,då det går fortare att upp pensionerna då.
Ett klargörande till är att garantipensionerna står utanför pensionssystemet.
Fast det kanske var dem det handlade och då var den här fingerkrampen piss värd.

Möjligtvis kan regeringar beskyllas för att inte ha koll på att vi lever längre än vad de beräknat,där ligger det stora felet med våra låga inkomstpensioner.
Att nu höja den rimligt för att få upp pensionerna till 80% skulle beräknas ta 40 år.
Fast det kanske var dem det handlade och då var den här fingerkrampen piss värd.

Det är inte helt korrekt, du har den så kallade bromsen som mer eller mindre påverkas av de politiska-finansiella besluten.

Fast de senaste årens kursuppgångar på aktiefonderna har gett bra pengar till pensionerna. Men det fortgår väl inte i evigheter som de senaste två åren, +15%/år är fina extra slantar.
Sämre för dom som valt räntefonder och obligationer som stått stilla eller tappat värde.

Förutom garantipension så är förtidspensioner/sjukpensioner också helt utanför pensionssystemet.

16% allmän pension, 2,5% PPM och 4,5% tjänstepension är ju minigränsen i dag för vita jobb som anställd.

Det är inte helt korrekt, du har den så kallade bromsen som mer eller mindre påverkas av vid en de politiska-finansiella besluten.
Nu är det väl tio år sedan bromsen påverkade sist, men vid nästa större nergång på aktiemarknaderna så kan den påverka pensionernas uppräkning.
Lite för stor osäkerhet då värdet på pensionerna styrs så mycket av marknaden men bra då det går bra.

Tror nog du vet vilka som företräder pensionsmyndigheten, och var dom kommer ifrån;)inte är det Gösta å Berit från PRO....

Tror ingen vill ha det så, tyvärr spelar det nog ingen roll på vilka man röstar, samma skrot å korn på ena eller andra sättet;)

Hej

Det enda parti som reserverade sig mot den s.k ”pensionsreformen” som i själva verket var en stor sänkning var väl Vänsterpartiet om inte jag minns fel, övriga partier var väl alla för reformen och sänkningarna.

Mvh isan lover

Nja, jag ger Gunnarg rätt i många st. Tittar man på valutan så är det skräp. Produktivitet, samma skräp. Skatter, högsta i världen alltså skräp. En av dom värst skuldsatt folk i världen. En statsminister som man får skämmas när han öppnar munnen. Summa summarum en allvarlig bananvarnig. Glömde nästan, nordens sämsta pensioner på väg att bli ännu sämre.

Nja, jag ger Gunnarg rätt i många st. Tittar man på valutan så är det skräp. Produktivitet, samma skräp. Skatter, högsta i världen alltså skräp. En av dom värst skuldsatt folk i världen. En statsminister som man får skämmas när han öppnar munnen. Summa summarum en allvarlig bananvarnig. Glömde nästan, nordens sämsta pensioner på väg att bli ännu sämre.
Ja är dett så illa

Räkna upp några andra länder i Europa som är bättre eller där innevånarna inte tycker skit om sitt land?
Så du menar att folk i Sverige är nöjda med senaste årens utveckling i Sverige?
Kanske därför högern fick historiskt största valvinsten. Vilket dom håller på och ribbla bort men det beror att det finns globalister i hönsgården.

Det är det tyvärr.
Jag har numera så lite intresse vad som händer där.
Men har två vuxna barn som bor där
Pojken en officer på Lv6
Dottern blev som modern en läkare på Karolinska.
Men älste sonen jobbar hos J.P. Morgan i New York
Och näst yngste sonen jobbar hos HSCB i Singapore.
Så mina barn är ganska spridda över allt.

Senast ändrad:
Fast de senaste årens kursuppgångar på aktiefonderna har gett bra pengar till pensionerna. Men det fortgår väl inte i evigheter som de senaste två åren, +15%/år är fina extra slantar.
Sämre för dom som valt räntefonder och obligationer som stått stilla eller tappat värde.

Förutom garantipension så är förtidspensioner/sjukpensioner också helt utanför pensionssystemet.

16% allmän pension, 2,5% PPM och 4,5% tjänstepension är ju minigränsen i dag för vita jobb som anställd.
Man bör tänka att det finns regler hur pensionspengar skall placeras för att undvika stora risker. Nu pratar jag om den största delen av dom pengarna.
Minusräntan har varit förödande för kommande pensioner kan säga.

Skräpvaluta är det väl när du vill växla till bättre kurs.
Mina forna kollegor på SCA håller absolut inte med för den låga kursen har gett exporten en boom som heter duga, nyinvesteringar, nyanställningar, massor av övertid och fina lönelyft. Dom har aldrig haft det så bra ställt som nu.
Pensionerna är ju något som man själv betalar in till via lön och då betyder det att grannländerna beskattar högre till pensioner som även Sverige borde göra.
Svenskar har stora skulder men allt är nästan pantsatt och varje svensk som äger en bostad är i praktiken miljonärer.
Att vi skulle ha lägre produktivitet tror jag inte alls på. Vår industri är ”high tec” och ligger långt framme.

Liknande trådar

A
Svar
77
Visningar
5 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp