Phuket: Svensk turist död i motorcykelolycka

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lara Croft

Medlem
Phuket: Svensk turist död i motorcykelolycka

En svensk man på väg till stranden dödades igår morse när hans motorcykel körde av vägen i Thalang. En vän som följde på en annan motorcykel berättade för polisen att paret var på väg till Nai Yang Beach. "Han körde om mig vid kurvan och förlorade kontrollen".

Flera turister tycker det e kul att visa sina färdigheter i att åka moppe. Har sett flera köra som galnigar och många bryr sig inte om att de druckit några öl. Om man inte känner till vägen bör man inte gasa på för att stila!
Ja har kört 10,000tals mil i Thailand! Första månaden när jag fick min Phantom körde jag 800 mil. Det va för 13 är sedan. Har råkat ut för en del nära-olycka uppleveler. Men om man känner sin cykel så sitter det i ryggmärgen hur man handlar.
Men hyr elle lånar jag en cyckel så kör jag jätteförsiktigt!

När jag går på gatorna i Pattaya så är jag mest orolig när faranger kommer körandes, kör många gngr i hög fart och har inte riktigt koll på trafiken. Thai kör oftare i lugnare fart på trafikerade gator som Soi Beukaw, 2nd road etc. medans man ofta kan se faranger komma i höga farter och riktigt dra på.

Hur många av farangerna som kör moppe här gör det hemma i Sverige..
Antingen kör dom som blådårar eller så vinglar dom fram utan koll på övrig trafik.
Själv kör jag helst bilen nu för tiden.

Minns en hel thaifamilj på en moppe på motorvägen i rusningen...4 pers- pappan gav järnet och skrattade- den fattiges gratisbiljett till litet roligt, mkt farligt nöje...

"bson " sa:
Hur många av farangerna som kör moppe här gör det hemma i Sverige..
Antingen kör dom som blådårar eller så vinglar dom fram utan koll på övrig trafik.
Själv kör jag helst bilen nu för tiden.

Håller med dig till 100%. Jag vägrar köra moppe eller MC när jag är därnere, det blir bilen. Men inte heller den kör jag när det är mörkt, det är hur många mopedister som helst som saknar ljus och det är alltid farangens fel om något händer. Inte värt risken.

"Berralund " sa:
Håller med dig till 100%. Jag vägrar köra moppe eller MC när jag är därnere, det blir bilen. Men inte heller den kör jag när det är mörkt, det är hur många mopedister som helst som saknar ljus och det är alltid farangens fel om något händer. Inte värt risken.
Gäller att ha en bra försäkring som täcker skador på 3:e part och inte stressa i trafiken

"bson " sa:
Gäller att ha en bra försäkring som täcker skador på 3:e part och inte stressa i trafiken

Förvisso är det så men den lär inte täcka problemen man kan få med polisen. Och ärligt talat vet jag inte vad svärfars försäkring täcker.

"Jonas " sa:
När jag går på gatorna i Pattaya så är jag mest orolig när faranger kommer körandes, kör många gngr i hög fart och har inte riktigt koll på trafiken. Thai kör oftare i lugnare fart på trafikerade gator som Soi Beukaw, 2nd road etc. medans man ofta kan se faranger komma i höga farter och riktigt dra på.

Och ofta är dom lite svartmuskiga, och kommer från ett land i Öster eller södra EU

"Berralund " sa:
Förvisso är det så men den lär inte täcka problemen man kan få med polisen. Och ärligt talat vet jag inte vad svärfars försäkring täcker.
Min försäkring täcker borgen upp till 200.000 baht och har man en bra försäkring så blir det inget strul med polisen, såvida man inte kör full men då får man skylla sig själv.

"bson " sa:
Min försäkring täcker borgen upp till 200.000 baht och har man en bra försäkring så blir det inget strul med polisen, såvida man inte kör full men då får man skylla sig själv.

Rattfylla är ingen risk för min del, inte ens en öl dricks i kombination med bilkörning. Men rent allmänt tycker jag att det är jobbigt och otäckt att köra i mörker där nere, det är alldeles för riskabelt.

"Berralund " sa:
"Berralund " sa:

BSON har helt rätt !!!
Men du kan bara försäkra dig mot 3e part med eget reggat fordon.
Om något händer så ringer du bara bolagets jour NR,Denna typ av färsäkring är löjligt billig

"Långeman " sa:
BSON har helt rätt !!!
Men du kan bara försäkra dig mot 3e part med eget reggat fordon.
Om något händer så ringer du bara bolagets jour NR,Denna typ av färsäkring är löjligt billig

Tack för den upplysningen, Långeman. Nu kommer jag definitivt att bli ännu mer restriktiv med bilkörning, även i gryning och skymning.

"krister " sa:
Flera turister tycker det e kul att visa sina färdigheter i att åka moppe. Har sett flera köra som galnigar och många bryr sig inte om att de druckit några öl. Om man inte känner till vägen bör man inte gasa på för att stila!
Ja har kört 10,000tals mil i Thailand! Första månaden när jag fick min Phantom körde jag 800 mil. Det va för 13 är sedan. Har råkat ut för en del nära-olycka uppleveler. Men om man känner sin cykel så sitter det i ryggmärgen hur man handlar.
Men hyr elle lånar jag en cyckel så kör jag jätteförsiktigt!

Korde du 8000 km pa en manad med en Honda Phantom?
gor jag knappt pa ett ar med min Honda

20131113_085629.jpg

"Phonta " sa:
Korde du 8000 km pa en manad med en Honda Phantom?
gor jag knappt pa ett ar med min Honda
Yes! Köpte den i början av februari 2002 och åkte hem i mitten av mars, mätaren
stod lite öve 800 mil. Ja körde Udon-nongkhai minst ett par gånger vaje dag.. 555
köpte en glass där och åkte hem. Min va den första som MC firman hade sålt och jag såg ingen som hade en 200cc (utan kylre)... (jag tror den äldre med kylare är 150.. ::)
Nu har jag en Dragstar utan plåt. Vet du (Phonta) eller någon hur och var jag kan skaffa en bok till den och kunna åka lagligt?

Hade du fragat for ett eller yva ar sen ,da hade jag svarat ja det vet jsg. Nu svarar jag att jag kan kolla med en kille i Pattis, men det ar dyrt , om det overhuvudtaget gar .hur manga cc ?. Arsmodell,

Det blir nastan lattare att kopa en med bok, finns en bra kille i Khon Kaen som har bra hojar ..rakna med 50000 thbt for en bok ,minimum .sen ar den inte ok i alla fall. Det ar kort att fixa bocker idag.....

Tyvarr ,och jag ar val insatt ...Salj den till en Thai, de skiter i bocker, de kor i pack och mutar snuten

Ok, det e en 400cc, köpte den för ca 80,000B för 5 år sedan, har inga papper bara ett handskrivet kvitto fr förre ägaren. Jag ha aldrig blivit stoppad, jag har ju hjälm. Jag har hört om en släkting till tjejen som kan registrara för 33000B men jag litar inte på släktingen. Kanske hon tar pengarna och bränner på annat...?
Hon har försökt låna av oss förut men fick kalla haden.

Det gar inte att fs en laglig bok pa din hoj , kanske kan hon fixa en olaglig kopia samt skatta och forsakra forsta aret, sen kommer du till Trafficoffice nasta ar ,da tar dom cyceln av dig samt grova boter.....,du kan kopa en Honda Steed 600 med laglig bok for drygt 100000thbt ,det ar ett battre val...

::) då får jag la köra'n på landet, och se va som händer. Udonsnutarna börjar bli lite hårdare för varje år tycker jag.
Steed blir'e icke.

Rent tekniskt ar steeden bra mycket battre, men sen avgor ju smaken .... ;)
Denna salde jag for 200000thbt i somras

IMG_1195.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

B
Svar
38
Visningar
6 K
B
G